Carcom Oy  Ateho

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882262 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3675 : 11.03.2021, 16:37:42 »
Mitenkäs hätätilanteessa? Äkkijarrutuksessa jäähän uppoavat nastat voisi olla kitkapintaa tehokkaampia? Vai olisiko?
Kannattaisiko kokeilla? Essonbaarin perinnetiedot alkavat jo olla väljähtyneitä. Aloittaa voi vaikka siitä havainnosta, että testit tehdään luistinradalla (paksua, kiillotettua jäätä), mutta oikeassa elämässä voi olla tarjolla 0,1 mm jääkerrosta asvaltin pinnassa.

Ei ole 3-5 talvea sisäänajetuissa nastarenkaissa todellakaan kehumista tällaisella pinnalla.

Esim. TM on ilmoittanut, ettei tee testejä mustalla jäällä, ettei tule vääriä tuloksia.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3676 : 11.03.2021, 17:11:57 »
Nastarenkaisiin en palaa koskaan. Nyt on vedetty parilla eri autolla kitkoilla ja niillä kyllä pärjää kun hieman ennakoi.

Ikävä kyllä muiden ajajien ennakointi on pikkasen vaikeeta. Tänään taas huomas.
Jos olisi vanhat nastat pitänyt vielä tän vuoden niin ois peltiä oikastavana useammin kuin kerran.

Kiihdytyskaistalta auton taakse, kaveri tekeekin äkkijarrutuksen että päästää eteensä vielä yhden samaiselta kiihdytyskaistalta mistä itse tulin. Lähellä oli, ei toi 3 tonnia kamoineen painava paku ihan hetkessä pysähdy.

Toinen oli Schenkerin kuski kehä 1 leppävaarassa, 4 kaistaa josta 2 kehällä ja 2 liittyy uutena kaistana. Itse ajoin suoraa kaistaa, Schenkerin auto tulikin aivan suoraan kaistan yli eteen.

Ei paljoa ennakointi auta, tai sitten pitää alkaa lyömään jarrua kun edes näkee toisen auton  ::)

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3677 : 11.03.2021, 18:18:44 »
Nastarenkaisiin en palaa koskaan. Nyt on vedetty parilla eri autolla kitkoilla ja niillä kyllä pärjää kun hieman ennakoi.
Miksi ehdoton ei nastoille?
Siinä ennakoinnissa on vaan se että ihan kaikkea ei voi ennakoida, vaikka sitä mutkan takaa tulevaa Datsun 100A:ta karvanopat kieppuen. Tuollaiset laitteet on nykyään harvassa mutta jotenkin vaan tuntuu että hätätilanteessa nasta voisi olla parempi ratkaisu?
« Viimeksi muokattu: 11.03.2021, 18:21:49 kirjoittanut Dimefield »
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3678 : 11.03.2021, 18:20:52 »
volvokuski osaa ennakoida, volvokuski ei joudu hätätilanteisiin ja jos joutuu niin volvon älykkäät turvajärjestelmät hoitavat tilanteen kuin tilanteen, yhdessä jokaiseen liikennetapahtumaan soveltuvien recharge älyrenkaiden kanssa  :)

Kohtapa sitä ei tarvitse enää ennakoida kun autot ajavat ihan itse.

Ei ole 3-5 talvea sisäänajetuissa nastarenkaissa todellakaan kehumista tällaisella pinnalla.

Onko saman verran ajetuissa kitkoissakaan?
« Viimeksi muokattu: 11.03.2021, 18:23:41 kirjoittanut Dimefield »
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3679 : 11.03.2021, 18:26:05 »
Ikävä kyllä muiden ajajien ennakointi on pikkasen vaikeeta. Tänään taas huomas.
Jos olisi vanhat nastat pitänyt vielä tän vuoden niin ois peltiä oikastavana useammin kuin kerran.

Ei paljoa ennakointi auta, tai sitten pitää alkaa lyömään jarrua kun edes näkee toisen auton  ::)
Joo kyllä kitkoilla saa ajaa näillä keleillä kohtuu varovaisesti, varsinkin märkä jää on aina vaikeampi ja nyt sitä on ollut paljaan/kuivan näköisellä asvaltilla. Ei oo tienlukutaito ihan kohdannut kun pari pientä yllätystä on tullut risteyksissä ja ympyröissä kun alkaa puskemaan ja tuota 60:stä ei voi kässärillä edes korjata kun on sähköinen  ::) Nyt jää vaihtoehdoksi polkasta lisää että ottaa takapyörät mukaan ja saa yliohjaamaan, mutta siinä vaan vauhti kasvaa mikä ei aina ihan hyväkään ole  :D
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa miklos

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3680 : 12.03.2021, 11:00:47 »
Joo kyllä kitkoilla saa ajaa näillä keleillä kohtuu varovaisesti, varsinkin märkä jää on aina vaikeampi ja nyt sitä on ollut paljaan/kuivan näköisellä asvaltilla. Ei oo tienlukutaito ihan kohdannut kun pari pientä yllätystä on tullut risteyksissä ja ympyröissä kun alkaa puskemaan ja tuota 60:stä ei voi kässärillä edes korjata kun on sähköinen  ::) Nyt jää vaihtoehdoksi polkasta lisää että ottaa takapyörät mukaan ja saa yliohjaamaan, mutta siinä vaan vauhti kasvaa mikä ei aina ihan hyväkään ole  :D

ja vielä kun muistaa valita sen urheilullisen ajomoodin valikosta, niin saattaa jopa kaasulla kääntyä. ainakin ex. S60 T6 helvetin ärsyttävä noissa pienissä taajamaympyröissä liukkaalla, keulalla painoa niin lisäsi sitä aliohjaamista. sellaisessa ahtaassa ympyrässä muun liikenteen seassa ei paljon kaasulla käännellä, no tietty aleenit.

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3681 : 12.03.2021, 11:10:38 »
Kohtapa sitä ei tarvitse enää ennakoida kun autot ajavat ihan itse.
Pari kertaa meinannut tulla kiire, kun etäisyysvakkari on jättänyt jarrutuksen vähän myöhään tienpinnan pitoon nähden vaikka etäisyys vedetty maksimiin. Jos ei olisi itse ruvennut jarruttamaan niin etäisyysvakkari ei olisi mitenkään saanut autoa pysähtymään ajoissa. Mutta eiköhän nämäkin parane, tämän hetken toteutukset taitaa olla enemmän suunniteltu pitäville tienpinnoille.

Poissa Vacheron

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3682 : 12.03.2021, 11:53:05 »
Pari kertaa meinannut tulla kiire, kun etäisyysvakkari on jättänyt jarrutuksen vähän myöhään tienpinnan pitoon nähden vaikka etäisyys vedetty maksimiin. Jos ei olisi itse ruvennut jarruttamaan niin etäisyysvakkari ei olisi mitenkään saanut autoa pysähtymään ajoissa. Mutta eiköhän nämäkin parane, tämän hetken toteutukset taitaa olla enemmän suunniteltu pitäville tienpinnoille.
Eikös kannattasi pahalla kelillä luottaa itseensä enemmin kuin avustimiin? Ei niitä voi/osata suunnitella eri keleihin.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3683 : 12.03.2021, 12:04:48 »
Eikös kannattasi pahalla kelillä luottaa itseensä enemmin kuin avustimiin? Ei niitä voi/osata suunnitella eri keleihin.
"Automaatio ei tyhmennä käyttäjää"
 :2funny:

Poissa Vacheron

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3684 : 12.03.2021, 12:17:46 »
Ikävä kyllä muiden ajajien ennakointi on pikkasen vaikeeta. Tänään taas huomas.
Jos olisi vanhat nastat pitänyt vielä tän vuoden niin ois peltiä oikastavana useammin kuin kerran.

Kiihdytyskaistalta auton taakse, kaveri tekeekin äkkijarrutuksen että päästää eteensä vielä yhden samaiselta kiihdytyskaistalta mistä itse tulin. Lähellä oli, ei toi 3 tonnia kamoineen painava paku ihan hetkessä pysähdy.

Toinen oli Schenkerin kuski kehä 1 leppävaarassa, 4 kaistaa josta 2 kehällä ja 2 liittyy uutena kaistana. Itse ajoin suoraa kaistaa, Schenkerin auto tulikin aivan suoraan kaistan yli eteen.

Ei paljoa ennakointi auta, tai sitten pitää alkaa lyömään jarrua kun edes näkee toisen auton  ::)
No en oikein ymmärrä miten liittyy renkaisiin? Vai onko sulla käsitys, että nastoissa on niin ylivoimainen pito että pelastaa kaikki yllärit?

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3685 : 12.03.2021, 12:20:49 »
Eikös kannattasi pahalla kelillä luottaa itseensä enemmin kuin avustimiin? Ei niitä voi/osata suunnitella eri keleihin.
Luetaanpas se viesti kontekstissa. Tämä oli kommentti tuohon "autot ajavat ihan itse". Jos avusteita ei osata suunnitella eri keleihin, niin sitten ei kyllä autotkaan aja ihan itse.

(keli oli ns. normaali talvikeli - sellainen mikä ainakin osassa Suomea on n. puolet vuodesta)

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3686 : 12.03.2021, 16:23:04 »
ja vielä kun muistaa valita sen urheilullisen ajomoodin valikosta, niin saattaa jopa kaasulla kääntyä. ainakin ex. S60 T6 helvetin ärsyttävä noissa pienissä taajamaympyröissä liukkaalla, keulalla painoa niin lisäsi sitä aliohjaamista. sellaisessa ahtaassa ympyrässä muun liikenteen seassa ei paljon kaasulla käännellä, no tietty aleenit.
Näillä keleillä startatessa menee aina sporttimoodi päälle, muutenhan toi olis aivan sietämätön ajettava kun kaikki avustimet tökkii vastaan. Risteyksiin, ympyröihin ja liittymiin myös laatikko sportille että jotain tapahtuu ennen kuin kalenterista sivu vaihtuu...
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa miklos

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3687 : 13.03.2021, 15:30:31 »
Näillä keleillä startatessa menee aina sporttimoodi päälle, muutenhan toi olis aivan sietämätön ajettava kun kaikki avustimet tökkii vastaan. Risteyksiin, ympyröihin ja liittymiin myös laatikko sportille että jotain tapahtuu ennen kuin kalenterista sivu vaihtuu...

jep. toi oli perusproseduuri aina liukkailla näissä taajamamiljöissä.
autosta tuli kyllä huomattavan paljon vähemmän aliohjaava kun laittoi taakse IPD:een kallistuksenvakaajan yhdystankoineen, kaasullakin kääntö onnistui helpommin. suosittelen kaikille P3 ainakin jos painava vitosdisu tai bensakutonen.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3688 : 15.03.2021, 18:54:53 »
jep. toi oli perusproseduuri aina liukkailla näissä taajamamiljöissä.
autosta tuli kyllä huomattavan paljon vähemmän aliohjaava kun laittoi taakse IPD:een kallistuksenvakaajan yhdystankoineen, kaasullakin kääntö onnistui helpommin. suosittelen kaikille P3 ainakin jos painava vitosdisu tai bensakutonen.
Jos päätän pitää tän kulkuneuvon niin laitan harkintaan.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3689 : 16.03.2021, 13:25:54 »
Kohta eka talvi Goodyearin kitkarenkailla takana 940:sellä. Aika käsittämätön pito ja ihan jäälläkin. Yhden kerra oli pysäköintitalon ramppi liian luikas. Jäätä ja kosteutta niin jäi ekalla kerralla sutimaan.

Mutta mukavuus, ah mikä nautinto ajaa 945:sta.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Kulkukoira  Proturbo