Autoracing  KL-varaosat

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 878069 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3705 : 19.03.2021, 16:56:29 »
No, pyöreinä nuokaan Contit ei ole pysyneet, että ehkä ne tulee siksi vaihdettua ennen aikojaan. Tekisi vaan mieli kokeilla, miten pitkään pitoa riittää, niin ei ole raaskinut vaihtaa. Vaikka paikat tippuu hampaista.

Ettei olisi vaan painoja pudonnut ja sitä myötä mennyt epätasapainoon?

Pelkkä tasapainotushan ei hirveitä kustanna, ja voi olla ihan hintansa arvoinen juttu jos aikoo vielä yhden kauden ajaa.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3706 : 20.03.2021, 16:26:58 »
Ettei olisi vaan painoja pudonnut ja sitä myötä mennyt epätasapainoon?

Saattoi joku yksittäinen paino puuttuakin, mutta tärinä ei ainakaan johtunut tuosta, eli kokeiltiin tasapainotukset uusiksi ja pyöräytettiin kumit eri asentoihinkin, mutta ei auttanut. Lievästi havaittavaa pystyheittoa oli kaikissa noissa täristävissä.

Muuten nuo 2011-malliset Contin nastat ovat olleet kyllä erinomaiset. Pito aina ollut vähintään hyvä ikäänsä nähden, hyvät ajaa ja nastoiksi hiljaiset. Kestäneet myös hyvin kulutusta. Irronneet nastat koko sarjasta voi laskea yhden käden sormilla, eikä yksikään nasta ole poikki, mikä Nokialaisille olisi jo maailman 8. ihme. Varsinkaan viime vuosina en ole säälinyt noita yhtään, kun on aina ollut "vika talvi menossa", että luistoa ovat nähneet myös asfaltilla. Kaksivuotiaassa kesä-contissa oli myös soikeutumisongelma (eikä ne ole muutenkaan erikoiset kesärenkaat) ja tuo on kyllä sen tason deal-breaker, että tuskin enää Conteja tulee.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3707 : 20.03.2021, 20:13:56 »
Dodiin hieman yli kaksi kuukautta oli nastat alla eli yli tuplasti kauemmin, kuin viime vuonna. Kun katsoo seuravan 15 päivän sääennustetta, niin päivälämpötilat huitelee jopa melkein +10 asteessa, niin aika siirtyä kitkoihin, kun mökillekkään ei ole ennen pääsiäistä asiaa. Renkaiden vaihdossa meni alle 30 minuuttia ja jos huomenna vaihtelis vielä toiseen autoon.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3708 : 29.07.2022, 17:02:30 »
Mahtuuko Volvon C30 vm12 pyörimään 205/60R16 nastarenkaat orkkisvanteilla?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8901
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3709 : 24.10.2022, 11:19:32 »
Nastarenkaat yliedustettuna talvikauden kuolonkolareissa

https://yle.fi/uutiset/3-12665617

Lainaus
Viimeisen 10 vuoden aikana kitkarenkaiden osuus talvikaudella tapahtuneissa talvikelionnettomuuksissa on ollut vain kuusi prosenttia. Samaan aikaan niiden osuus talviliikenteessä on noussut 12:sta lähes 20 prosenttiin.

Jutun mukaan selittäviä osatekijöitä ovat nastarenkailijoiden keskimäärin vanhemmat ja paskemmat autot sekä kuskin ajotapa.

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4954
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3710 : 24.10.2022, 14:03:20 »
Olisikohan sillä mitään vaikutusta että kitkarenkaat ovat ehkä vähän kehittyneet 20 vuodessa.
Toki varmaan nastatkin muttei ehkä vastaavalla tavalla.

Tuo on mielestäni melko provokatiivista otsikoida että nastarenkaat yliedustettuina kuolonkolareissa.
Kitkarenkaiden määrä noussut 12% melkein 20% ja onnettomuudessa mukanaolo prosentti on 6%.
Eikö tuo tarkoita että kitkarenkailla tulee myös selkeästi vähemmän kilometrejä missä niitä onnettomuuksia voisi tapahtua?

Mielestäni tässä on huomioitavaa myös se että tuo tilasto on 10 vuoden ajalta, eihän se kerro mitenkään sitä miten onnettomuustilasto seuraa kitkojen määrää esim. vuositasolla.
Vaikka olisi seurattu se 10 vuotta niin kärjistettynä kaikki kitkaonnettomuudet olisivat voineet tapahtua vaikka viime vuonna.

Tuollaista ns uutista kun aletaan syöttämään kansalle niin kohta uutisoidaan että kitkarenkaat ovat yliedustettuina kuolonkolareissa kun kaikki ovat hankkineet ne ihmeellisen turvalliset kitkarenkaat.

Asiantuntija-arvioiden mukaan kitkarenkailla ajon myönteistä kehitystä selittävät etenkin erot henkilöautojen iässä ja turvatekniikassa sekä kuljettajien ajotavassa.

Siis tarvitaan parempaa turvatekniikkaa että päästään edes samoihin ruttuihin mitä nastarenkailla kulkeva "huonompi" auto?
Q.E.D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8901
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3711 : 24.10.2022, 15:10:55 »
Tuo on mielestäni melko provokatiivista otsikoida että nastarenkaat yliedustettuina kuolonkolareissa.
Kitkarenkaiden määrä noussut 12% melkein 20% ja onnettomuudessa mukanaolo prosentti on 6%.
Eikö tuo tarkoita että kitkarenkailla tulee myös selkeästi vähemmän kilometrejä missä niitä onnettomuuksia voisi tapahtua?

Ajosuoritteen määrä olisi yksi selittävä tekijä, mutta sinun täytyisi osoittaa se ajotilastoista jos aiot vedota siihen. Jos päättelet ajomäärän onnettomuustilastoista, olet ottanut lähtökohdaksi että onnettomusalttius on sama. Mihin se oletus perustuu?

Siis tarvitaan parempaa turvatekniikkaa että päästään edes samoihin ruttuihin mitä nastarenkailla kulkeva "huonompi" auto?

"edes samoihin"? Kolme kertaa pienemmät.

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4954
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3712 : 24.10.2022, 15:36:35 »
Ajomäärän heittelin perustuen kitkarenkaiden määrään prosentuaalisesti.
Jos 80% ajaa nastoilla niin veikkaisin että niillä tulee enemmän ajoa.

Mistä toi kolme kertaa pienemmät tuli, meni vähän ohi. :)

Ei haittaa kyllä mua sinällään, nastoilla ajelen jatkossakin.
Tuo juttu on kyllä melko hmmm, jääköön sanomatta kun suurin osa porukasta osaa itse lukea ja ajatella.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3713 : 24.10.2022, 19:22:23 »
Nastarenkaat yliedustettuna talvikauden kuolonkolareissa

https://yle.fi/uutiset/3-12665617

Jutun mukaan selittäviä osatekijöitä ovat nastarenkailijoiden keskimäärin vanhemmat ja paskemmat autot sekä kuskin ajotapa.
Tuntematta aihetta yhtään sen tarkemmin, veikkaisin ajonopeudella olevan suurin vaikutus kolareissa tapahtuviin kuolemiin.  Ehkä kitkarenkaita käyttävät ajavat sen verran rauhallisemmin ja ennakoivammin, että nopeus törmäysketkellä ei riitä tappamaan. Kitkarenkaita käytettäneen enemmän uusissa, suurissa, raskaissa, kalliissa, awd?, sähkö?, autoissa, jotka suojaavat matkustajiaan paremmin verrokkiryhmään nähden.

Varmaa on kuitenkin se, että kaikkien ajaessa kitkoilla, kuolonkolareita tapahtuu vain kitkarenkailla ajaville.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa V70 2.5

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3714 : 24.10.2022, 21:00:00 »
Niinhän se on, että nelivedon saa ajettua tiukempaan jumiin kun kakspyörävetoisen.

Sama kai se on noissakin, nastoilla pääsee kovempaa ennenkuin ominaisuudet loppuu sitten loppuu autosta tuurvaominaisuudet.

Kyllä itsekkin tulee nastoilla ajettua paljon huolettomammin, toki ainut kerta viimeiseen 19vuoteen kun on meinannut oja kutsua on kitkoilla.

Toki kitkat tohon meidän s80laittaisin, mutta emäntä ajaa sillä Turenki Vantaa väliä, ja motari on ollut vesijäällä parina viime talvena useaan kertaan.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa oh6dd

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3715 : 24.10.2022, 21:08:35 »
Duunikaveri kertoi ostaneensa Subaruunsa M+S ympärivuotiset renkaat lumihiutaleen kuvalla (3PMSF-merkintä). Itselle jäi kyllä epäselväksi mikä on näiden renkaiden hyöty Suomessa. Voi ajaa samoilla renkailla myös kesällä? Kyseessä ei siis ole nasta- eikä kitkarengas. Ostetaanko näitä paljonkin Suomessa?

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4954
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3716 : 24.10.2022, 22:33:48 »
Eikös ne oo niitä keskieuroopan "talvirenkaita"?
Niihän nuo asiantuntijat kertoo ettei niillä tekis oikeesti mitään.
Joskus nähnyt jonkin testin missä tuollainen oli mukana ja se ei toiminut kesällä eikä talvella.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 356
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3717 : 25.10.2022, 00:24:15 »
Eikös ne oo niitä keskieuroopan "talvirenkaita"?

Tällainen käsitys minulla on, jos joskus ehkä vähän melkein liukasta niin kitkat mutta näin kylmässä pohjolassa ehdottomasti nastat minun autoon.
Lumella ihan ookoo kai molemmat mutta kun sitä jäätäkin on joskus tiellä niin silloin kannattaa, minun mielestä, olla nastat renkaissa.
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3718 : 25.10.2022, 05:59:02 »
Kuulin taas tälläisen mielipiteen että joku käyttää kitkoja syksyllä ja keväällä mutta laittaa nastat alle kun on oikea talvi.

Mutta tuohan on just väärinpäin. Kitka pitää oikein hyvin kun on lunta ja pakkasta. Nastoja kaipaa vain kun keli sahaa nollan molemmin puolin, etenkin keväällä. :facepalm:
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3719 : 25.10.2022, 08:04:22 »
Duunikaveri kertoi ostaneensa Subaruunsa M+S ympärivuotiset renkaat lumihiutaleen kuvalla (3PMSF-merkintä). Itselle jäi kyllä epäselväksi mikä on näiden renkaiden hyöty Suomessa. Voi ajaa samoilla renkailla myös kesällä? Kyseessä ei siis ole nasta- eikä kitkarengas. Ostetaanko näitä paljonkin Suomessa?
Omassa S90 tuli kesävanteilla ostaessa Bridgestonen all season renkaat
https://www.autoexpress.co.uk/accessories-tyres/92867/bridgestone-weather-control-a005

Nastarenkaiden paistoleimasta ja kunnosta päätellen eka omistaja ei ollut niitä paljoa hesassa käyttänyt alla vaan ajellut noilla all season renkailla ympäri vuoden.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Futurez  Kulkukoira