Elekma  Autoracing

Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin

  • 117 Vastauksia
  • 39385 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8923
  • Teiden tukko
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #90 : 25.12.2021, 10:36:07 »
Olikos tuo nyt sitten pelkästään D5-koneen murheita? Eli ei koske D4-konetta?
Taitaa olla 55 tkm ja vajaa kaksi vuotta ollut omassa tuo nykyinen hihna paikallaan.

Tämä minun auton moottori on D4 merkinnällä. Sama 5-sylinterinen se on oli se malli D4 tai D5.

10tkm olen itse tuolla kerennyt ajamaan. Täytyy katsoa kuitista hihnan ikä kun pääsen auton luo.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Jameson73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #91 : 25.12.2021, 10:51:19 »
Tämä minun auton moottori on D4 merkinnällä. Sama 5-sylinterinen se on oli se malli D4 tai D5.

10tkm olen itse tuolla kerennyt ajamaan. Täytyy katsoa kuitista hihnan ikä kun pääsen auton luo.

Sitä minäkin, ettei noissa fyysistä eroa ole. Ketjun otsikko vaan saattaa monia hämätä että "Mulla on D3/D4, ei siis hätää."
XC60 AWD 2,4 D4 Momentum -14  a.k.a "Konjamiini"
"Mutta älä huolehdi äläkä valvo, rahat on loppu, mutta rahat on loppu, mutta myydään Volvo."

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #92 : 25.12.2021, 11:03:04 »
Edellinen omistaja laittanut. Täytyy katsoa kuiteista. Sanoisin alle 2vuotta.

Toivottavasti on myös kiristin vaihdettu samalla, eikä siis pelkkää hihnaa.
Mutta hyvä tuuri todellakin käynyt, kun ei mennyt kansi vaihtoon.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8923
  • Teiden tukko
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #93 : 25.12.2021, 11:11:56 »
Toivottavasti on myös kiristin vaihdettu samalla, eikä siis pelkkää hihnaa.
Mutta hyvä tuuri todellakin käynyt, kun ei mennyt kansi vaihtoon.

Muistaakseni on, sekin selviää kuitista. Kaikki menee varmuudeksi vaihtoon, kun saa osat hommattua. Kiristimen rulla ainakin pyöri ilman rahinoita. Jousesta en tiedä, en sitä huomannut kokeilla. Aiemmin kesällä hihna pyöri nätisti, ei hyppinyt. Laturin vapaakytkin toimii, kokeilin sen eilen ja kesällä katsoin kun moottorin sammutti, laturi jäi pyörimään hetkeksi.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8923
  • Teiden tukko
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #94 : 26.12.2021, 18:24:19 »
Toivottavasti on myös kiristin vaihdettu samalla, eikä siis pelkkää hihnaa.
Mutta hyvä tuuri todellakin käynyt, kun ei mennyt kansi vaihtoon.

Kuitin perusteella näyttää, että kiristin on vaihdettu mutta hihnaa ei. :facepalm: Kuitissa oli ajankohtana 5/2020.

Huoltokirjaa en muistanut katsoa ja loppu kuittipino jäi vielä perkaamatta.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Tsap

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #95 : 13.01.2022, 07:25:13 »
Auto saatu takaisin välipäivinä 29.12. Autoa haettaessa seinäjoelta oltiin iloisesti lähdössä liikkeelle kunnes n. 2km päässä syttyi latauksen merkkivalo jälleen. Auto takaisin korjaamolle jossa todettiin että laturikin on hajalla ja märkänä dieselistä. Sitä sitten selviteltiin että mistä uusi ja he löysivätkin paikalliselta varaosaliikkeeltä sopivan. Puhelu autosalpaan joka maksoi koko remontin oman työvirheen seurauksena. Ei ollut ketään paikalla joka olisi voinut antaa luvan korvata myös laturin koska se ei ollut ensimmäisessä korjausarviossa mukana.
No itse sitten maksoin 455€ siitäkin ilosta jonka toki sain sitten maanantaina (haku oli ke) takaisin autosalvasta. Nyt auto toimii ainakin vielä, harkinnassa on kyllä jo vaihtaa se pois...

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6024
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #96 : 13.01.2022, 08:03:46 »
Autosalpa muutti mielensä, eikö ne ensin olleet sitä mieltä että eivät olleet tehneet mitään virhettä?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Tsap

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #97 : 13.01.2022, 14:57:13 »
Autosalpa muutti mielensä, eikö ne ensin olleet sitä mieltä että eivät olleet tehneet mitään virhettä?

Juu, 2kk miettivät ja sitten myönsivät virheensä...

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #98 : 17.01.2022, 12:23:23 »
Onko tuosta suojaraudasta mitään hyötyä jos se hihna alkaa suoltamaan niitä säikeitä sinne väliin?
« Viimeksi muokattu: 18.01.2022, 12:03:27 kirjoittanut Jule »

Kankikari

  • Vieras
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #99 : 17.01.2022, 16:14:03 »
Vähentäähän se sitä riskiä merkittävästi.

Voi verrata vaikka siihen et juoksetko ilman kenkiä vai kenkien kanssa. Onnistuu ilmankin mut on helpompaa kengät jalassa.

Poissa tormund

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #100 : 21.03.2022, 10:45:47 »
Oliko moniuranhinnan kiristimelle D3 -11 jotain vaihtoväli suositusta?
Teetin juuri jakopään remontin ja samalla vaihdettiin moniurahihna, mutta enpä tajunnut pyytää vaihtaa kiristintä. Vanhalla kiristimellä  ajettu 70tkm.

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 399
  • www.vrcf.fi
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #101 : 22.03.2022, 08:51:32 »
Kiristimellä ja apulaitehihnalla taitaa  sama 180tkm/5v vaihtoväli, kuin jakopäällä.

Jos auto on rullattu 200-300tkm väliltä, eikä ole tietoa laturin vapaakytkimen vaihdosta, niin samaan rahaan vaihdatuttaisin sen. Ilmeisesti aika yleistä, että tuolla kilometrivälillä rupeaa olemaan ehtoopuolella
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa tormund

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #102 : 22.03.2022, 12:00:28 »
No sit ei varmaan hätää. Mun D3 2011 vm autolla ajettu vasta 135tkm :)

edit. Vähän tulee näillä kilsoilla kalliit kilometrit mutta on vastaavasti kyyti mukavaa…
« Viimeksi muokattu: 22.03.2022, 12:02:00 kirjoittanut tormund »

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 399
  • www.vrcf.fi
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #103 : 22.03.2022, 13:17:33 »
Huomioi toki tuo 180tkm/5v. Tuon ikäsessä autossa tulisi kirstin olla vihdettu kahteen kertaan Suomen olosuhteissa.

Etelänmaissa tai länsinaapurissa suositus taisi olla 180tkm/10v. Ilmeisesti Suomessa nuo kuluu nopeampaa kun Pohjois-Ruotsissa,   :idiot2:.

Mikäli kiristin on alkuperäinen, niin itse suosittelisin sen vaihtamista.
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa tormund

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #104 : 22.03.2022, 15:48:14 »
totta, edellisessä jakorempassa vaihdettu, mutta tosiaan onhan siitä jo se 5 vuotta :o.

Harmi kun en älynnyt vaihdattaa samalla. Mites iso homma pelkästään kiristin vaihdattaa?

Miten yleensä toi kiristin menee rikki. Onneks oli silloin 5 vuotta sitten ihan Volvon oma kiristin. Olisko vahvempi kuin tarvike?

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo