Autoracing  KL-varaosat

Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)

  • 737 Vastauksia
  • 140051 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #690 : 25.10.2022, 15:28:22 »
Jotenkin en ole lämmennyt näille AGM-akuille autoissa joissa latausjännite vaihtelee (Volvo) tai on alhainen.
Harrasteautoissa niitä on ollut hyvällä menestykselläkin, mutta niissä myös latausjännite tasaisen korkea ja tehokkaat laturit (GM Delco laturit ja aina yli 14V). Tälläkin hetkellä Odyssey AGM akku yhdessä.

Ylläpitolaturissakin pitäisi olla lisäksi AGM-asento päällä, jos sitä käytettään AGM-akun kanssa.
Käytän ylläpitolatureita kaikissa autoissani käytännössä läpivuoden, talvella Volvo:ssa 10A malli, kesällä 5A, molemmat ulkolämpötilan tunnistuksella, joka korottaa vielä jännitettä pakaksella.

Silti en lämpene AGM-akulle tuossa omassa T6:ssa, syystä että en usko sen pystyvän lataamaan ja saatikka pitämään sitä riittävän täynnä. Minulla on Banks iDash 1.8 Datamonster OBDII väylässä kiinni, jolla pystyn seuraamaan muiden asioiden ohella mm latausjännitettä ja olen tullut siihen tulokseen että ainakin tuon laturia ohjataan "älykkäästi" mm ulkolämpötilan ja sähkönkulutuksen mukaan. Latausjännite ei suinkaan ole jatkuvasti 14V tai mieluummin yli kuten AGM-akulla tulisi olla. Sen vuoksi uudemmissa varmaankin ohjelmoidaan se akkutyyppi joka autossa milloinkin on.
Kylmillä ilmoilla latausjännite on jatkuvasti 14.4 - 14.5V, mutta jo noin 15 - 20*C tai yli ulkolämpötiloilla latausjännite ei oikeastaan koskaan nouse yli 14V. Virtaa voi kuluttaa surutta, normaali virrankulutus, ilmastointi ja vielä kompurajääkaappi takaluukussa, jännite pysyy kyllä tasaisena. Kovilla pakkasilla se taas on helposti 14.7 -14.8V, korkeimmillaan taisi olla webasto edelleen päällä käynnistyksen jälkeen, lämppärin puhallin, penkinlämmitin, peilin/takalasin lämmitin päällä hetken 14.9V viime talvena.
Talvella AGM-akku ajaisi varmaan asiansa, mutta luulen että AGM-akku "kuolisi" kyllä kesällä tuossa omassa. Tietysti ylläpitolaturi tekohengittäisi sitä kyllä jonkun verran, mutta silti.

Nämä ovat omia havaintojani ja mietteitäni, eivätkä välttämättä oikeita. Noiden AGM-akkujen kanssa on tullut nujuttua vuosien varrella vaihtelevalla menestyksellä (mm. Optima,Exxide), enkä pidä niitä mitenkään automaattisesti parempina joka paikassa.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2873
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #691 : 26.10.2022, 03:12:33 »
Kiitoksia vastauksista. Laturi on tosiaan autossa vielä alkuperäinen, mutta sen toiminnassa en ole huomannut mitään moitittavaa. Latausjännitteitä en ole erityisellä tarkuudella seurannut juurikaan, mutta kun ajelin Riihimäeltä Espooseen viime yönä, niin katselin niitä. Koko matkan jännite oli aika tasaisesti 14.6V, ulkolämpötilan ollessa asteen tai pari pakkasen puolella. Kuten todettu, en ole juurikaan katsellut jännitteitä, mutta eikö tämän ikäluokan auto lataa melkein kokoajan ns. täydellä teholla, eikä pihistele latausta polttoainetaloudellisuuden nimissä, kuten pykälää uudemmat vehkeet. Autoa tulee muutenkin seisontojen aikana ladattua melko tiheään tahtiin ulkoisilla akkulatureilla, kiinteästi autoon on asennettu Calixin BC1205 -laturi, jonka pitäisi kyllä olla täysin yhteensopiva AGM -akkujen kanssa, välillä tulee myös ladattua ulkoisella laturilla, jossa voi erikseen valita AGM-lataustilan. En siis usko, että tähän omaan laiskahkoon starttaukseen olisi syynä heikossa varaustilassa oleva akku, varsinkin kun mitään muita oireita ei ole, mitkä osoittaisi heikon akun suuntaan. Esim. Ardiccia voi surutta huudattaa kokonaisen tunnin ja auto lähtee käyntiin ihan normaalisti, tai no laiskasti, mutta samalla tavalla kuin lähtisi ilman Ardicin tuomaa rasitustakin. Maadoitukset pitäisi kaiketi olla myös ihan kunnossa. :idiot2:

Starttihan tähän tosiaan uusittiin sillon reipas kolme vuotta takaperin, melkein välittömästi kun auton ostin ja muistelen, että siihen aikaan Motonetissä myytiin vain ns. kunnostettuja startteja ja sellainen tähän sitten tuli. Liekö se sitten vain väsähtänyt. :idiot2: Nyt ainakin on Motonetin valikoimassa ilmeisesti ihan uusia startteja ja vaihtoehtona on myös ihan "alkuperäislaatuinen", joten pitänee jossain vaiheessa hakea sellainen ja testata mitä tapahtuu.  Onpahan nyt ainakin uusi akku tässä autossa, vaikka tuskin tuossa edellisessä varsinaisesti mitään vikaa olisi ollut. AKI-10:ssä on tällä hetkellä pari vuotias 100Ah Boschin lyijyakku, niin vaihdan varmaan tämän vanhan AGM -akun sen tilalle ja sen Boschilaisen voi sitten tuupata vaikka emännän S60:seen, jossa on tällä hetkellä muistaakseni joku onnettoman kokoinen 60Ah akku.

Motonetin varaosalistaus näyttää bensakoneiselle S60:lle pykälää pienempiä akkuja, mutta eikös näihin P2 -Volvoihin saa laitettua yhtä suuret akut, riippumatta käyttövoimasta?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #692 : 26.10.2022, 17:04:21 »
Motonetin varaosalistaus näyttää bensakoneiselle S60:lle pykälää pienempiä akkuja, mutta eikös näihin P2 -Volvoihin saa laitettua yhtä suuret akut, riippumatta käyttövoimasta?
Tietääkseni kyllä. Omaan bensa XC70 pistin 95Ah akun 60Ah tilalle kun oli kiinnityspaikat isommalle. Bensa S80 mk1 löytyy myös paikat.

Poissa Volvo4321

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #693 : 27.10.2022, 22:15:38 »
Hyvällä pidolla ollut tämä yksilö :D mites kun ketjun alussa oli havaittavissa nostimista lähtevää ääntä niin mitä niille nykyään kuuluu?

Poissa aksim97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #694 : 28.10.2022, 08:02:13 »
Taitaa olla ompelukone yhä tikittämässä  ;D

Mulla kanssa tulisi tuohon starttiongelmaan mieleen, että käy kaikki kontaktit ja maadoituspisteet läpi. Kerran on itselläkin aivan taikaiskusta lakannut starttaaminen kun maakaapeli ei saanut kunnon kontaktia.

Ja tuo vaihdettu startin kaapelihan oli tarvike, niin varmistaisin senkin toimivuuden vielä. Jos kaapeli ottaa kovinkin lämpöä startatessa niin voisiko olla liikaa vastusta tai jotain vastaavaa?

Toki kai se voi tuo starttikin olla, mutta kyllä olisi todella nopea heikkeneminen kun ottaa huomioon, että tämä auto startataan varmaan luokkaa 50-100 kertaa vuodessa ja aina todella pitkän ardicin höyrytyksen jälkeen kesäisin ja talvisin. Tällä laskelmalla ei startille kovin montaa lähtöä olisi annettu vaihdon jälkeen. Tuntuisi oudolta, kun startit kestävät kyllä kymmeniä tuhansia kertoja.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2022, 08:04:17 kirjoittanut aksim97 »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5019
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #695 : 28.10.2022, 09:45:49 »
Jos startti on peruskorjattu eikä uusi niin ei niistä tiedä.
Joskus ostin "uuden' startin niin ei se toiminut uutenakaan. Vein takuuseen ja toinen oli samanlainen, oli liian paksuilla rasvoilla kasattu piti purkaa ja pestä ja laittaa uudet kunnon rasvat niin toimi.

Starteissa tulee näkymätön vika kun solenoidissa kontaktilevy kuluu huonoksi kipinöinnin ja kulumisen takia niin saattaa vaikuttaa virtaan mitä hiilille menee. :P
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2873
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #696 : 01.11.2022, 10:21:44 »
Hyvällä pidolla ollut tämä yksilö :D mites kun ketjun alussa oli havaittavissa nostimista lähtevää ääntä niin mitä niille nykyään kuuluu?
Parhaani yritän, että tämän vehkeen saisi sitten joskus museorekisteriin. :D Ompelukone on tosiaan yhä tikittämässä, kuten Aksim97 tuossa totesikin. Tuo oman koneeni tikitys kuulostaa omaan korvaan niin "lievältä" vialta, etten ole jaksanut kiirehtiä sen kanssa ollenkaan, ainakin kun vertaa joihin D5:siin mitä kadulla kuulee. Uskon vahvasti, että vielä joskus tulee se päivä kun tämä moottori kuulostaa aivan uudelta, mutta toistaiseksi tätä pitää lykätä opiskelijabudjetin takia. :D

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2873
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #697 : 10.12.2022, 02:17:45 »
Vihdoin saapui kunnon talvi ja sen verran kovat pakkaset eteläänkin, ettei tieverkostoa lannoiteta pahemmin suolalla, tämähän tarkoittaa luonnollisesti sitä, että XC70 tuli otettua liikenteeseen melkein 6-7 viikon tauon jälkeen! 8) Leima uhkasi loppua 15. joulukuuta, joten huristelin perjantaiaamuna heti Lohjalle Leijonakatsastukseen. Luonnollisesti sieltä tuli puhtaat paperit kehujen kera, samalla tuli juteltua inssin kanssa AKI-10:stä, kun sekin on edellisen omistajan toimesta käynyt samassa paikassa leimalla, hyvin tuntui inssi muistavan kyseisen auton, sekä sen maalipinnan. :2funny:

Laskeskelin, että elokuun lopulta lähtien auton mittariin on kertynyt huimat 900km. :D Noh, yritetään kelata toinen mokoma mittariin muutaman päivän sisällä, kun pidän tämän ajossa. Seuraavaksi on AKI-10:n vuoro ulkoilla...





Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2873
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #698 : 23.02.2023, 23:02:41 »
Eilen tuli heräteltyä ITV-4 ajoon toista kertaa kuluvan vuoden aikana, 600km verran tuli ajoa eilen kun ajeltiin äiteen ja siskon kanssa Mänttään ja takaisin. AKI-10:llä tuli myös ajeltua toissapäivänä, taisi sekin olla ajossa toista kertaa tänä vuonna. :2funny:

Kuvat räpsästy S23 Ultralla.




Poissa Mora70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #699 : 08.03.2023, 09:09:29 »
On kyllä mahtavan näköinen parivaljakko. Täällä kans yks joka kuolaa xc70:stä ja yks d5 kytiksellä (ei pienintäkään järkeä kun ei tule kilometrejäkään ja dieselvero jajajaja), pihassa pappamallin 140-heppanen s80 joka sytytti aika palavan rakkauden pallokylkivolvoihin ja ihan väkisin himottelis hankkia kakkosautona olevan Twingon tilalle tämmönen. Millähän tämänkin ällin saisi päästä pois  ;D (nojoo, rahalla XD ). XC90:siäkin katsonut (eikun pahenee siis XD ).

Itselle on kyllä pallokyljet ehkä kolahtaneet eniten näistä 2000-luvun Volvoista ja kun jotenkin se seuraava polvi joka alkoi s80 mk2:sta, niin se oli menettänyt tuota pulleuttaan väärällä tavalla (oma mielipide). Kamala xc-kuume joka tapauksessa ja tää triidi ei kyllä helpota yhtään  8)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2873
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #700 : 08.03.2023, 11:14:16 »
Kiitoksia! Kyllä meikäläinen vähemmän yllättävästi kannustaa vahvasti tälläisen hankkimaan. :D Dieselvero on yksi merkittävä miinus näiden kanssa, mutta toki jos auton käyttö on kausittaista, niin ei se ole niin suuri kustannuserä, jos vaan poistaa auton liikennekäytöstä. En ole pitänyt kirjaa, mutta nämä minunkin autot ovat ainakin puolet vuodesta poissa liikennekäytöstä, joten ei tuo 830e/vuosi/auto niin pahasti raasta lompakkoa.

Minkäslaista yksilöä olet katellut?

Poissa Mora70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #701 : 08.03.2023, 12:21:31 »
Kiitoksia! Kyllä meikäläinen vähemmän yllättävästi kannustaa vahvasti tälläisen hankkimaan. :D Dieselvero on yksi merkittävä miinus näiden kanssa, mutta toki jos auton käyttö on kausittaista, niin ei se ole niin suuri kustannuserä, jos vaan poistaa auton liikennekäytöstä. En ole pitänyt kirjaa, mutta nämä minunkin autot ovat ainakin puolet vuodesta poissa liikennekäytöstä, joten ei tuo 830e/vuosi/auto niin pahasti raasta lompakkoa.

Minkäslaista yksilöä olet katellut?

Jotenkin arvasin että mielipide ei ainakaan kannusta pysymään Twingossa :D Joo, tämä yksilö houkuttelis  jonniin verran: https://www.facebook.com/marketplace/item/1750032308704592/?ref=search&referral_code=null&referral_story_type=post&tracking=browse_serp%3A44d38e64-9156-4897-aeb7-b1af725c382b
Toisaalta, se vähän pöhlömpi osa itestä takoo takaraivossa tätä yksilöä https://www.nettiauto.com/volvo/xc90/13419462 Molemmissa on aika kriittisiä paikkoja laitettu kohdilleen vaan itse asun 40km eurajoesta ja käyn säännöllisesti porissa etäpäivällä. Viittä vaille ollut kännykkä soittamassa poriin XD

Tuo xc90 jotenkin ois niiiiiin messevä kaveri tuon s80:n (jonka kulutus 2,4 bensaksi on todella positiivisesti yllättänyt) seuraksi <3 Enkä toisaalta tiiä, mulla (sanokaa mua paranoidiksi) on jotenkin sellanen olo että seuraavaksi kun ihmiset on saatu myymään halvalla hyvät dieselautonsa niin päättäjien tutut tekee tilin kun yhtäkkiä (ja varottamatta niinkuin aina) tehdäänkin päätös että taas kelpaa diesel. Pakettiautoksi muutto, etenkään tämän päivän säännöillä, liki auton rikkoen, ei kiinnosta.

Jos oisi mustakoppainen tuo xc90 niin oisin jo testaamassa mutta eikös tuo harmaakoppainenkin ole suht luotettava kun pitää öljynvaihdoista huolen. Ja kun nuo vaan on niin hiton hienoja, molemmat mallit. Ja tosiaan, kuten sanottu, s80 sai rakastumaan pallokylkiin aivan laakista, kun sen rattiin ekan kerran asettui niin että se oli omissa nimissä, liioittelematta olo oli kuin olisi "tullut kotiin". Ja ite vähän sillä linjalla että maksaa mieluummin vähän enemmän kun on kriittisiä paikkoja laiteltu kuosiin ja pidetty huolta (booriholkki hyvänä esimerkkinä :D ) niin tuollainen Voldehan on ikuinen, ja malliltaan (liioittelua tai ei, tietyllä tavalla ajaton, muistan kun volvo esitteli ECC:n niin meikäläinen oli silloin samantien myyty niihin linjoihin <3

Kun tarkoitus ei oo hävittää s80:stä, päinvastoin, 185tkm lasissa niin se on meikäläisen käsissä lähes ikuinen (52v omassa mittarissa :D ) klamydian sanoin: oi tätä tunnetta mahtavaa kun isoo miestä lapsettaa  8)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2873
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #702 : 15.03.2023, 15:31:17 »
Ei saakeli. Eilen olin tuossa käymässä äiteen luona ja ajattelin sitten samalla käynnistellä autoja, niin kun istahdin sitten tähän autoon, niin ilokseni huomasin että matkustajan matto lainehti vedessä. >:( Seuraavaksi huomasin, että kaikki muut paitsi kojelaudan päällä oleva kaiutin ovat mykkiä, tästä pystyi hyvin nopeasti siis päätellä, että myös matkustajan penkin alla oleva vahvistin on saanut vettä niskaansa, onhan se siellä sopivasti vielä syvennyksessä. DSTC ei sentään oireillut, ainakaan vielä. Äkkiä kasa pyyhkeitä ja kuivaamaan näkyvimmät vedet pois, viisi täysikokoista pyyhettä sain vettä imettyä ensihätään.

Minkään valtakunnan työkaluja ei ollut ulottuvilla, joten pystyin vain hiukan raottamaan lattiaverhoilua matkustajan jalkatilasta ja vein auton lämpimään parkkihalliin ja jätin sinne kuivumaan kaikki mahdolliset luukut avoinna. Vahvistin virkosi onneksi henkiin ajomatkan aikana.

Pitää lähipäivinä mennä purkamaan lattiaverhoilu pois ja tutkimaan mistä rööristä vuotaa. Matkustamon ilmanottoaukko tiivistettiin ja puhdistettiin parisen vuotta sitten, joten nyt veikkaan vahvasti kattoluukun röörejä.



Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #703 : 15.03.2023, 19:16:01 »
Itv kai kyseessä? :( Perinteinen väite pitänee paikkansa että kaikki kattoluukut vuotavat jossain vaiheessa. Isän tehdasuusi 740 jo ekassa pesussa..

Mä laittaisin sen vahvistimen suolarinkiin lämpimään reiät alaspäin
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa aksim97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #704 : 15.03.2023, 19:21:08 »
Vahva suositus vahvarin irroittamiselle ja purkamiselle. Piirilevyn putsaaminen ja nippuun, ennen kuin ottaa enempi kipeää.

 

Futurez  Kulkukoira