Ateho  Elekma

F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta

  • 120 Vastauksia
  • 28125 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F350 -99 Crew Cab Dually, Olds 98 ja pari muuta
« Vastaus #60 : 01.08.2022, 00:10:50 »
Pääsin illalla jatkamaan Oldsin parissa ja aloitin takalattiasta. Irrotin vanhaan lattiaan jääneen tukipalkin, putsailin ja hitsasin paikalleen. Reunoilta pisteillä kuten oli alunperinkin. Saumoja hioskellessa pyyhkäisin samalla lattian saumat vähän sileämmiksi jottei näytä ihan niin pahalta ::) Sudin epoksipohjamaalin molemmin puolin pintaan.


Hitsasin kuskinoven lasinnostimenkiskon kiinni lasin pohjakouruun ja laitoin lasin paikalleen. Siinä osia pyöritellessä voitelin paikat ja huomasin pikkuikkunan mekanismin olevan purkautumassa. Toisen alumiininiitin kanta oli hävinnyt ja peltiluukku repsotti. Porasin 4mm reiän ja ruuvi tilalle.


Kävin ajamassa pikku lenkin ja pakoputki on taka-akselin kohdalta liian alhaalla ja takana. Ei tarvitse isoa töyssyä että ottaa yhteen. Perä saisi olla myös vähän korkeammalla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F350 -99 Crew Cab Dually, Olds 98 ja pari muuta
« Vastaus #61 : 02.08.2022, 21:21:50 »
Eilen illalla sain vähän turailtua Oldsia taas. Putsasin sisustaa ja lasit, peittelin etupenkin rujon istuinosan kankaalla, kävin paikkoja uudestaan läpi katsastusta varten, yms. Tänään vaihdoin toisen akun ja sen kanssa lämpimänä vaivannut käynnistysongelma poistui :idiot2: Ajelin onnistuneesti aamulla töihin ja iltapäivällä kävin näyttämässä konttorilla. Etujarruissa oli ~25% heittoa, muuten jarrut oli kohillaan. Ei väljiä niveliä tai muutakaan merkinnän arvoista huomautettavaa 8) Kuljetti päivän päätteeksi takaisin kotiinkin.

Seuraavana isompana hommana listalla on jossain vaiheessa laatikon kunnostus. Ennen sitä varmaan ajelen vähän kylillä ja laitan säilöön odottamaan sopivaa tilaisuutta.







Vanteet kaipais kovasti keskikuppeja ja kupumuttereita.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: F350 -99 Crew Cab Dually, Olds 98 ja pari muuta
« Vastaus #62 : 03.08.2022, 06:22:48 »
Ei taida olla suomessa kovin yleinen tää, en muista nähneeni ees kuvissa ihan hetkeen tämmöstä.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F350 -99 Crew Cab Dually, Olds 98 ja pari muuta
« Vastaus #63 : 03.08.2022, 12:48:22 »
Oldsina tuskin onkaan. Sisarmalleja Impalaa, Electraa ja Bonnevillea varmasti on enemmän. Neliovinen hard top/flat top ei taida niissäkään olla se yleisin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: F350 -99 Crew Cab Dually, Olds 98 ja pari muuta
« Vastaus #64 : 03.08.2022, 17:14:01 »
Tuo ajanhioma värisävy on aika nätti. :)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F350 -99 Crew Cab Dually, Olds 98 ja pari muuta
« Vastaus #65 : 05.08.2022, 22:25:26 »
Onhan se ehkä vähän siistimpi tuollaisenaan kuin alkuperäisenä ruskeana :P Välillä miettinyt josko kokeilisi kiillottaa.

Laskin koneesta öljyt pois ja katselin että ropunreiässä näkyy kuonaa. Rassailin vähän pikku koukulla ympäriinsä ja pohjalta sai ongittua hieman lisää kuonaa. Kaadoin löpöä suoraan koneen läpi, jonka jälkeen täytin löpön ja öljyn seoksella, käytin aikansa ja vaihdoin uudet öljyt ja suodattimen. Voisi tehdä seuraavan öljynvaihdon samaan tapaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F350 -99 Crew Cab Dually, Olds 98 ja pari muuta
« Vastaus #66 : 11.08.2022, 21:29:04 »
Kävin aamulla hakemassa kilvet Oldsiin ja yhdeltä paikalliselta konttorilta löytyi vielä 5-merkkiset *taavih-> Tietysti tilasin samantien mustana.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F350 -99 Crew Cab Dually, Olds 98 ja pari muuta
« Vastaus #67 : 20.12.2022, 00:15:48 »
Tuuppasin Oldsin kokeeksi myyntiin viikko sitten ja siitä saatiin sovittua kaupat yllättävän nopealla aikataululla. Noin tunti sitten oli sidottuna lavetin kyydissä matkalla eteenpäin.




Jottei pääsisi tylsistymään, vaihdossa tuli konevikainen -13 F250 4x4 Super Duty 6.7l koneella :idiot2:

Pari kuvatusta keväältä/kesältä kun auto oli edellisellä myyjällä(ei siltä jolta auto tuli):




Akkukotelossa oli pari muistokappaletta, eli tarvitsee ainakin alakerran. Löysin edellisen myyjän ilmoituksen jossa sanottiin naputtaneen ja sitä kuulostellessa tyrkkäsi rojut pihalle. Muistelisin nähneeni myynnissä naputtavana jo Vuorealilla joka tällaisia paljon tuo maahan ja on tämänkin tuonut. Sen takia ei ole vielä kilvissäkään.


Pohja näyttää siivolta kuten oli puhekin. Pintapelleissä on pientä oikomistarvetta ja ison osan saanee tehtyä ilman maalailua.



Pientä hommaa vaatii vaan :D Konetta ja alakertaa katselin jo.
« Viimeksi muokattu: 20.12.2022, 00:18:10 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: F350 -99 Crew Cab Dually, Olds 98 ja pari muuta
« Vastaus #68 : 25.12.2022, 22:46:07 »

Pientä hommaa vaatii vaan :D Konetta ja alakertaa katselin jo.

B6304 puhaltimella!
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F350 -99 Crew Cab Dually, Olds 98 ja pari muuta
« Vastaus #69 : 30.12.2022, 01:59:26 »
B6304 puhaltimella!
Hyvin liikkuis 3,3 tonnin omamassalla varustettu kuorma päällä ja kärri perässä :D Ehkä ennemmin edelleen nurkissa pyörivä 4.6l 3V kasi turbotettuna ???

Päivällä pääsi alulle F250 kanssa kun hinattiin se sisälle ja putsailin lumet sekä kerääntyneet lehdet pois päältä. Klikkailemalla/näpäyttämällä saa jälleen kuvat isommaksi.








Sisusta on asiallinen kuskinpenkin istuinosan ulkoreunaa ja pinnoille kertynyttä hometiplua lukuunottamatta.



Konehuoneessa ei ole juurikaan tavaraa.


Vähän ehti purkamaan päivän mittaan kun piti juosta muilla asioilla.






Kuten näkyy, alipainepumppu ja vesipumppu on hyvin tuoreen oloisia. Kaikki ohjainrullat ja flektin hihnapyöränlaakeri menee vaihtoon. Ilmastointikompura näyttäisi olevan valmistettu -17, silti vapaakytkimen laakeri pitää pientä ääntä.

Välijäähdytin, vasen akkukotelo ja moottorin jäähdytysnesteen paisari samassa paketissa.


Seuraavaksi ois avattava kopin kahta etummaista kiinnityspulttiparia ja nostettava edestä 4" ylös jotta on tilaa touhuta koneen päällä ja nostaa kone pois. Vaihtoehto ois nostaa koppi ylös, mutta tällä tavalla saa helpommin pidettyä rullaavana. Karjarauta jää pois, voisi kokeilla kaupata sen jollekin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F350 -99 Crew Cab Dually, F250 -13, Olds 98 ja pari muuta
« Vastaus #70 : 31.12.2022, 01:34:45 »
Päivän puuhaillut F250 parissa ja kone kököttää vielä konehuoneessa, tosin enää osittain.



Kokeilin pyörittää kampiakselia, eikä se hievahda mihinkään suuntaan. Se tarkoittaa koneen irrotusta laatikosta turbiinin kanssa. Vaikka mielellään jättäisin laatikon autoon paikalleen, niin helpommalla taitaa päästä kun otan laatikon ensin pois.

Öljyropusta tuli kolmisen litraa nestettä :( Tainnut tulla veivien hajoamisen jälkeen, koska öljy on mustaa eikä nesteen sekoittumisesta öljyyn ole merkkejä muualla.


Aavistus oikean puolen huonommasta kunnosta osottautui todeksi jo venttiilikoneiston osalta ja ulkoisia osia lukuunottamatta vähintään alakerta ja venttiilikoneisto menee vaihtoon. Keinut olivat hakanneet venttiilikoppaan jo jonkin aikaa. Pari keinua oli ollut pois paikaltaan myös jonkin aikaa, yksi varmaan aika pitkäänkin. Lisäksi joka sylinterin kohdalla tippuneen nostimen keinuvipu oli hangannut kanteen kolon. Yksi nostimen rulla oli ollut jumissa(se jäi kuvaamatta) eli nokkakin on vainaa. Etummainen mäntä on naputellut kanteen, mutta vaikuttaa ottaneen suht kevyesti.






Vasemmalla puolella tilanne nostimien suhteen ei vaikuta kovin hyvältä :P
https://lankku.kuvat.fi/kuvat/muut/F250+SuperDuty+-13/Laitot+2022/35.mp4
« Viimeksi muokattu: 31.12.2022, 01:38:07 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F350 -99 Crew Cab Dually, F250 -13, Olds 98 ja pari muuta
« Vastaus #71 : 01.01.2023, 00:37:42 »
Riisuin toisenkin kannen pois ja sen alta paljastui haljennut etummainen mäntä ja yksi mäntään tavoittanut venttiili. Mäntä on naputellut kanteen kevyemmän näköisesti kuin toisella puolella, mutta sillti haljennut.




Tilaa näytti olevan, joten otin kuitenkin vain koneen pois ja sehän lähti hyvin vaikka turbiini roikkui perässä.


Ei ihme, ettei kampiakseli pyörinyt. Vastapainon ja lohkon väliin on kiilautunut palanen.


Öljypohja on aika valmis.


Nokka ei pyörinyt kuin metrin varrella. Irrottaessa takapäästä sai lyödä ensin liikkeelle ja sen lisäksi vielä toiseksi taaimmasta laakeripesästäkin läpi. Laakeripinnat on pilalla ja onhan siinä "pientä" kulumaa muutenkin :D Tainnut olla huonosti öljyä kierrossa.


Ja se kulunut nostin:


Toisin kuin olin olettanut, haljennut mäntä on vielä kiinni veivissä ja oikeanpuoleinen purkaantunut. Eli vain yksi veivi rikki. Toki romut on pyörineet sen verran, että molempien etummaisten pyttyjen alapäistä on murtunut tavaraa. Näihin saa putkia, mutta kannattaako sitten onkin eri juttu. Seuraavaksi suoritettava laskelmia osatarpeista jotta tietää vähän mitä hommailee ja mistä.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2023, 00:40:38 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F350 -99 Crew Cab Dually, F250 -13, Olds 98 ja pari muuta
« Vastaus #72 : 03.01.2023, 01:02:26 »
Illalla purin alakerrasta pyörivät pois.

Haljenneen männän alta löytyi vähän muutakin sanomista. Ja sylinteristä myös.



Sylinterien alapäät ovat nätissä kunnossa. Periaatteessa oikein hyvällä tuurilla ja optimismilla särötarkastuksen jälkeen/yhteydessä kampiakselilinjan voisi tarkastaa ja vialliset pytyt putkittaa.


Kampiakselia ei enää pelasteta alikokohionnallakaan vaikka se sattuisi muuten olemaan kunnossa. Etummainen veivilaakerikaula on niin syöty kameraa kohti olevalta kohdalta, että riittäisköhän millin alikokokaan(taitaa koot loppua puoleen milliin). Etummainen ja toinen runkolaakerikaula on suht kunnossa. Samoin toinen ja kolmas veivilaakerikaulapari.


Osien saatavuus on yllättävän huonoa vaikka kone on tullut markkinoille -11 ja on edelleen käytössä. Esim. Rockauto tarjoaa eioota laakereille ja männänrenkaille. Jenkeistä Fordilta eivät anna kampiakselille ja runkolaakereille edes toimitusaikaa. Ebayssa ehjänä myytävät koneet on aika hinnakkaita joten varmaankin otettava vaan pikku riskillä halvempi viallinen(jännä miten ne on yleensä naputtavia) ja toivottava että kampiakselista saa vielä käyttökelpoisen sekä laakeritkin saa hommattua :idiot2: Osien saatavuuden heikkoutta kuvaa hyvin eräältä foorumilta löytyneet pari aihetta joissa käyttäjät edelleen odottelevat heinäkuussa tilaamiaan moottoreita.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 889
  • TDI POWER
Vs: F350 -99 Crew Cab Dually, F250 -13, Olds 98 ja pari muuta
« Vastaus #73 : 03.01.2023, 02:48:02 »
Tämän mallin Fordilla saattaa se taivaspaikka irrotakkin :2funny:

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F350 -99 Crew Cab Dually, F250 -13, Olds 98 ja pari muuta
« Vastaus #74 : 03.01.2023, 23:30:29 »
Ei kait nyt näin pienestä ???
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy