Proturbo  Autodiagnoosi

Moottorinohjaus B5234T:hen

  • 14 Vastauksia
  • 11949 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 00JONE00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Moottorinohjaus B5234T:hen
« : 27.10.2011, 16:21:58 »
 Juu eli B5234T tarvis moottorin ohjauksen (Hesteck,Haltec,yms,ohjelmoitava). Moottori on menossa kardaani vetoseen harraste peliin ja tarvis fiksun ja kohtuu hinta/laatusuhteisen ohjauksen mikä ymmärtäs vähintään sytkä ja pensa puolen.  Ja miten on vakio antureiden käyttö näissä läppäri ruiskuissa. Neuvoja otetaan mieluusti vastaan!! ;)

Poissa 00JONE00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorinohjaus B5234T:hen
« Vastaus #1 : 29.10.2011, 09:49:35 »
Ajaako kaikki T5,T5-R ja Ärrä kuskit vakio/softa ohjellamalla? Epäilen.... Ihan perus läppäri ruiskut kun eivät ymmärrä vitospyttysen syttyä, vai olenko väärässä?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Moottorinohjaus B5234T:hen
« Vastaus #2 : 29.10.2011, 11:15:22 »
Ehdotan megasquirttia.

Saa toimimaan T5 koneessa, mutta vaatii töitä, hinta edullinen (200-800e), toiminta sen mukaan mitä olet viitsinyt panostaa aikaa ja rahaa, säätö helppoa mielestäni.

Kerroppa vielä minkäikäinen kone on kyseessä, oletan 1995-1999 välistä kun mainitset T5R?

Uudemmissa sitten sähkökaasuläppä, vvt ja muuta pientä joka hankaloittaa jälkiasennusruutan asennusta.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorinohjaus B5234T:hen
« Vastaus #3 : 29.10.2011, 16:39:29 »
Mites olisi vakio boxi ja sille kaveriksi vaikka SMT-6, mikä vääristää anturitietoja... hintaa 150-200e eikä tarvitse askarrella / opetella ihan niin paljoa kuin MS:n kanssa. Tuolla saa bensan ja sytkän toki säätymään ja vielä vaikka jotakin muutakin...

http://www.perfectpower.com/index.php?option=com_content&view=article&id=58&Itemid=62

Mega on hyvä ja edullinen niille, jotka ymmärtää elektroniikkaa tai haluvat / ovat jo siihen perehtyneet.

Poissa 00JONE00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorinohjaus B5234T:hen
« Vastaus #4 : 31.10.2011, 06:47:58 »
Ehdotan megasquirttia.

Saa toimimaan T5 koneessa, mutta vaatii töitä, hinta edullinen (200-800e), toiminta sen mukaan mitä olet viitsinyt panostaa aikaa ja rahaa, säätö helppoa mielestäni.

Kerroppa vielä minkäikäinen kone on kyseessä, oletan 1995-1999 välistä kun mainitset T5R?

Uudemmissa sitten sähkökaasuläppä, vvt ja muuta pientä joka hankaloittaa jälkiasennusruutan asennusta.

Moottori on -94:sta 850 T5:ssa 225hv. Kyllähän tuo Mega on käyni mielessä, mutta mutta..... elektroniikan osaaminen kun ei oo meikäläisellä se vahvin ala :P Tästäkin syystä oli aatellut jotain muuta.? Imusarja ja pakosarja on tehty uusiksi käymään kartaani autoon, kaasuläppä on joku kíina universal 70mm, pakosarja tuupikäyristä tigillä hitsattu setti.

Mites olisi vakio boxi ja sille kaveriksi vaikka SMT-6, mikä vääristää anturitietoja... hintaa 150-200e eikä tarvitse askarrella / opetella ihan niin paljoa kuin MS:n kanssa. Tuolla saa bensan ja sytkän toki säätymään ja vielä vaikka jotakin muutakin...

http://www.perfectpower.com/index.php?option=com_content&view=article&id=58&Itemid=62

Mega on hyvä ja edullinen niille, jotka ymmärtää elektroniikkaa tai haluvat / ovat jo siihen perehtyneet.

Miten tuo käytännössä toimii, tota ohjataan jollain ja se vääristää antureita, liitetään boxin karvoihin x ja y jne? Vakio boxi ja johtosarja ois vielä puretussa autossa jos ne siit sit raapis pois.... Mietitään nyt vielä ja kuunnellaa vinkkejä ;)

Poissa Jape-79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorinohjaus B5234T:hen
« Vastaus #5 : 01.11.2011, 09:29:06 »
Mites olisi vakio boxi ja sille kaveriksi vaikka SMT-6, mikä vääristää anturitietoja... hintaa 150-200e eikä tarvitse askarrella / opetella ihan niin paljoa kuin MS:n kanssa. Tuolla saa bensan ja sytkän toki säätymään ja vielä vaikka jotakin muutakin...

http://www.perfectpower.com/index.php?option=com_content&view=article&id=58&Itemid=62

Mega on hyvä ja edullinen niille, jotka ymmärtää elektroniikkaa tai haluvat / ovat jo siihen perehtyneet.

Mulla myös b5234t, tällä hetkellä vakio moottorinohjauksella. Suunnitelmissa myös muuttaa vakio johonkin muuhun (Mega ollut mielessä).

Äkkiseltään ohjeita selatessa ainakin kytkentä olisi yksinkertainen toteuttaa. En kuitenkaan pikaselauksella löytänyt että onko tuohon olemassa "default" sytty/bensakarttoja jolla koneen saa käyntiin ja säätöä pääsee siitä jatkamaan tai lukeeko se alkuperäiset boksista joita sitten pääsee muuttamaan vai pitääkö liikkeelle lähteä "nollasta"? Onkohan tuosta perfect powerista kuinka monella kokemuksia?

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorinohjaus B5234T:hen
« Vastaus #6 : 04.11.2011, 08:56:02 »
Parissa laitteessa on ollut näitä kiinni. Viimeksi oli Fordin RS2000 16V:ssä.

Tuolta löytyy kytkentä (onko oikea malli?) :
http://www.perfectpower.com/wiring_diagram/SMT6/VOLVO/961_850_2.0_OR_2.3_Turbo_%28B5204T_OR_T2_OR_T3_OR_B5234T%29_1993-1997-BOSCH_MOTRONIC_-_4.3_OR_4.4.html

Johtosarjasta otetaan tuolle boxille +12V, maa (-) ja TPS. Ilmamäärämittarin johto ja asentoanturin molemmat johdot katkaistaan ja kytketään boxin karvoihin kiinni. Eli 6 johtoa pitää kaivaa johtosarjasta, joista 3 pitää katkaista.

Tässä näkymä vanhemmasta säätöohjelmasta:
http://www.gtfour.ca/SMT6/log7_2.jpg

Analog map = ilmamäärän, paineen tai lämpötilan korjauskartta
Injection map = lisäsuuttimien kartta
Ignition map = sytkän korjauskartta
Deflection = kaasuläpän asento

Uudemmassa softassa on myös Lamda-loop, eli lamdan takaisinkytkentä.
 
Tämä SMT-6 on varsin simppeli laite MS:iin verrattuna, voi vain vääristää ja ajoittaa signaaleja. Lisäoptiona lisäsuuttimien ohjausmahdollisuus, eli voi pistää vaikka 1000 cc suuttimen lisäksi jos vakio suuttimet eivät riitä.


Äkkiseltään ohjeita selatessa ainakin kytkentä olisi yksinkertainen toteuttaa. En kuitenkaan pikaselauksella löytänyt että onko tuohon olemassa "default" sytty/bensakarttoja jolla koneen saa käyntiin ja säätöä pääsee siitä jatkamaan tai lukeeko se alkuperäiset boksista joita sitten pääsee muuttamaan vai pitääkö liikkeelle lähteä "nollasta"? Onkohan tuosta perfect powerista kuinka monella kokemuksia?

Default karttoja ei ole, kartat kun ovat tyhjät (=0) => Ecun arvoilla mennään
« Viimeksi muokattu: 04.11.2011, 09:01:02 kirjoittanut Hannu_264 »

Poissa Jape-79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorinohjaus B5234T:hen
« Vastaus #7 : 04.11.2011, 14:22:25 »
Parissa laitteessa on ollut näitä kiinni. Viimeksi oli Fordin RS2000 16V:ssä.

Tuolta löytyy kytkentä (onko oikea malli?) :
http://www.perfectpower.com/wiring_diagram/SMT6/VOLVO/961_850_2.0_OR_2.3_Turbo_%28B5204T_OR_T2_OR_T3_OR_B5234T%29_1993-1997-BOSCH_MOTRONIC_-_4.3_OR_4.4.html

Johtosarjasta otetaan tuolle boxille +12V, maa (-) ja TPS. Ilmamäärämittarin johto ja asentoanturin molemmat johdot katkaistaan ja kytketään boxin karvoihin kiinni. Eli 6 johtoa pitää kaivaa johtosarjasta, joista 3 pitää katkaista.

Tässä näkymä vanhemmasta säätöohjelmasta:
http://www.gtfour.ca/SMT6/log7_2.jpg

Analog map = ilmamäärän, paineen tai lämpötilan korjauskartta
Injection map = lisäsuuttimien kartta
Ignition map = sytkän korjauskartta
Deflection = kaasuläpän asento

Uudemmassa softassa on myös Lamda-loop, eli lamdan takaisinkytkentä.
 
Tämä SMT-6 on varsin simppeli laite MS:iin verrattuna, voi vain vääristää ja ajoittaa signaaleja. Lisäoptiona lisäsuuttimien ohjausmahdollisuus, eli voi pistää vaikka 1000 cc suuttimen lisäksi jos vakio suuttimet eivät riitä.

Default karttoja ei ole, kartat kun ovat tyhjät (=0) => Ecun arvoilla mennään

Vaikuttaa yksinkertaiselle, ainoana miinuksena on ettei tuolla taida päästä käsiksi ahtopaineen ohjaukseen.. Vai voiko sitä muuttaa jotenkin tuosta analog map välilehdeltä?

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorinohjaus B5234T:hen
« Vastaus #8 : 04.11.2011, 16:03:28 »
Tuo analoginen menee ilmamäärämittarin tiedon vääristämiseen.

Lisäsuutin lähdöllä voisi kikkailla jotenkin, sen ulostulo kun on pulsseja ja säätöön vaikuttavat kierrosluku, TPS ja ilmamäärämittari / MAP. Saisiko tuolla jotenkin pleedausta tai mankkua kontrolloiduksi? Ei ole kokemusta, Megaa olen käyttänyt lähes aina ahdettuihin laitteisiin.

Poissa connyl

  • Tinasotilas
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 207
  • Recycle Racing #08
Vs: Moottorinohjaus B5234T:hen
« Vastaus #9 : 05.11.2011, 16:42:00 »
Laita Autronic, suosittelen.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Moottorinohjaus B5234T:hen
« Vastaus #10 : 05.11.2011, 17:11:34 »
Voisin lainata topiccia, tarvis löytää ohjainlaite mille riittää volvon vakioanturit vitosessa. Tuo Civinco olis muuten varmaan jees, mutta hinta yksinkertaisesti liiallinen tähän hätään.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Jape-79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorinohjaus B5234T:hen
« Vastaus #11 : 05.11.2011, 18:04:38 »
Tuo analoginen menee ilmamäärämittarin tiedon vääristämiseen.

Lisäsuutin lähdöllä voisi kikkailla jotenkin, sen ulostulo kun on pulsseja ja säätöön vaikuttavat kierrosluku, TPS ja ilmamäärämittari / MAP. Saisiko tuolla jotenkin pleedausta tai mankkua kontrolloiduksi? Ei ole kokemusta, Megaa olen käyttänyt lähes aina ahdettuihin laitteisiin.

Kuulostaa liian hankalalta ja epävarmalta...

Itellä on S40 T4:sessa ollu kohta kaksi vuotta Civinco Standalone moottorinohjaus nyt jo vanha malli SA1000. Vakio ecu on pölyttymässä kaapin hyllyllä ja tämän asennus on täysin bolt-on ainostaan MAP anturin letku pitää vetää. Linkin takaa vastaava myös 850 volleen ja s/v70...

http://www.streetperformance.se/motorstyrsystem/stand-alone-plug-n-play/volvo/4529

Voisin lainata topiccia, tarvis löytää ohjainlaite mille riittää volvon vakioanturit vitosessa. Tuo Civinco olis muuten varmaan jees, mutta hinta yksinkertaisesti liiallinen tähän hätään.

Ja samma här, pitäisi löytää se halpa ja paras ratkaisu :) Taitaa olla Mega varteen otettavin jos ja kun pienellä budjetilla koittaa rakentaa, joutuu tietysti askastelemaan mut minkäs teet kun just ei oo paria tonnia sijoittaa moottorinohjaukseen :'(

Poissa 00JONE00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorinohjaus B5234T:hen
« Vastaus #12 : 14.11.2011, 19:29:55 »
Tuo Civinco ois varmasti asiallinen tohon mun projektiin ja ois ihan bolt on. Säätäjiäkin varmasti suomesta löytyy.? Onko KMS:tä kellään kokemusta? Jyväskylän suunnalta tarjottin KMS:sää, antureineen, perus johtosarjalla, ilman puolia 1570e. Johtosarjan joutuu rakentamaan samoin trikkerin ja asento tunnistemen paikat, ym. Mutta tarjous vaikutti asialliselta.

Poissa Jape-79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorinohjaus B5234T:hen
« Vastaus #13 : 15.11.2011, 07:22:31 »
Tuo Civinco ois varmasti asiallinen tohon mun projektiin ja ois ihan bolt on. Säätäjiäkin varmasti suomesta löytyy.? Onko KMS:tä kellään kokemusta? Jyväskylän suunnalta tarjottin KMS:sää, antureineen, perus johtosarjalla, ilman puolia 1570e. Johtosarjan joutuu rakentamaan samoin trikkerin ja asento tunnistemen paikat, ym. Mutta tarjous vaikutti asialliselta.

Omalla verstaalla laitettiin KMS:n moottorinohjaus 4 syl turbo moottoriin. Ihan pätevälle systeemille vaikuttaa, löytyy dataloggaukset yms. tuosta MD 35 mallista. Hyvän tarjouksen olet kyllä tuosta saanut, meille tuo sarja tuli Lappeenrannan suunnalta. Täydellinen sarja oli melkein 2400e, taisi jäädä tuossa sarjassa hukkakipinäpuolalle ja tulpanjohdoille hyvä kate :) KMS käyttää MAF anturin sijaan MAP:ia, (vai olikohan valittavissa myös MAF, ei jaksa enää muistaa). Muistaakseni juuri tuon MAP anturin kytkennässä oli ohjeessa pieni fiba, ohjeessa oli 3 napainen anturi ja sarjan mukana tullut anturi oli 4 napainen. Kykentä meni lopun pelissä kuten esim. Bosch 4-napainen MAP. Jos tuossa vaan löytyy kaikki ominaisuudet joita tarvitset niin on varmasti pätevä ja asiallinen laite. Civinco on tietysti "plug and play" laite mutta maksaa violetin värisen euro setelin enemmän...

Poissa 00JONE00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorinohjaus B5234T:hen
« Vastaus #14 : 15.11.2011, 09:12:56 »
Omalla verstaalla laitettiin KMS:n moottorinohjaus 4 syl turbo moottoriin. Ihan pätevälle systeemille vaikuttaa, löytyy dataloggaukset yms. tuosta MD 35 mallista. Hyvän tarjouksen olet kyllä tuosta saanut, meille tuo sarja tuli Lappeenrannan suunnalta. Täydellinen sarja oli melkein 2400e, taisi jäädä tuossa sarjassa hukkakipinäpuolalle ja tulpanjohdoille hyvä kate :) KMS käyttää MAF anturin sijaan MAP:ia, (vai olikohan valittavissa myös MAF, ei jaksa enää muistaa). Muistaakseni juuri tuon MAP anturin kytkennässä oli ohjeessa pieni fiba, ohjeessa oli 3 napainen anturi ja sarjan mukana tullut anturi oli 4 napainen. Kykentä meni lopun pelissä kuten esim. Bosch 4-napainen MAP. Jos tuossa vaan löytyy kaikki ominaisuudet joita tarvitset niin on varmasti pätevä ja asiallinen laite. Civinco on tietysti "plug and play" laite mutta maksaa violetin värisen euro setelin enemmän...

Kiitos vinkistä, pitää pitää mielessä. Oon kanssa kuullut pelkkää hyvää KMS ruiskuista. Jannu laski tuon hinnan nopeesti puhelimessa ja on tietysti voinut unohtaa siitä jotain olennaista tai sitte kuulin ite tuon hinnan väärin, mutta tarjous oli kyllä mielestäni hyvä ::) Viitoskoneeseen on kai käytettävä noita uudemman puolia jotka on "tulpan hatussa", se nostaa kyllä kustannuksia jollain 300€

 

Samppasport  Futurez