Carcom Oy  Ateho

Volvo Amazon vm.1962 rojekti.

  • 30 Vastauksia
  • 9887 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jonttuuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • Tuulenhalkaisija esiin ja keskiviivaa pitkin lujaa
Volvo Amazon vm.1962 rojekti.
« : 09.03.2021, 20:49:59 »
Hetken mielijohteesta aloitan tälläisen päiväkirjan pitämisen, ja toivottavasti mielenkiinto pysyy tässä ns. loppuun saakka. Tosiaan projekti ollut jo jonkun aikaa käynnissä, mutta eihän milloinkaan ole liian myöhäistä tälläsille päivityksille vai kuinka? ;D

Harrasteautona   Volvo Amazon 1962, Projektipäiväkirja
Käyttöautona       Volvo 240, 1993, B200F, Super Polar
Entinen               Volvo 240 GL, 1989, B200F

Poissa Jonttuuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • Tuulenhalkaisija esiin ja keskiviivaa pitkin lujaa
Vs: Volvo Amazon vm.1962 rojekti.
« Vastaus #1 : 09.03.2021, 22:11:19 »
Taustaa vähän autosta.

Kyseessä Volvo Amazon 4d vm.-62. Kone 18b vakiohiluilla mutta entisen omistajan toimesta porattu 2 litraiseksi. Laatikko 4lovinen pitkäkeppeineen.

Auton ostin 18 toukokuuta 2020 tuttavalta.


Tähän tälläin kertomus mitä on tapahtunut ennen tämän hetkistä tilannetta.

Tästä kuvasta mielenkiinto heräsi ja näin samointein että tuossa on tuleva projektini/kesäautoni!



Oli hymy herkässä kun se auto viimein haettiin omaan talliin. Siitä sitten melkein heti tuumasta toimeen ja samana päivänä tuli vaihdettua perusosat koneeseen sekä öljyt että vedet jotta sen kehtasi leimattavaksi viedä.



Noh, ei se kerrasta mennyt. Katsastaja löysi hylsyn verran ruostepaikkoja. Kaikki neljä kohtaa kylläkin pohjasta ja yksi oli helmassa ennen takalokasuojaa.
Pohjasta puheenollen. Meinasin melkein pyörtyä kun ensimmäistä kertaa sen näin. Tulevaisuudessa tulee tehdä ne palkit kunnolla kokonaan uutta sen palapelin tilalle.
Mutta katsurin löytämät mädät tehtiin nopealla tavalla, ikävää myöntää. Jokatapauksessa ne tullaan leikkaamaan pois kun tehdään pohjasta siistimpi. Paitsi se helma. Siihen käytettiin aikaa ja tarkkaavaisuutta, tottakai.

Yötä myäten tehtiin kaverin kanssa hitsihommia kun jälkinäytölle aikaisin mahdollinen aika oli kahden päivän päähän. Mutta onnistuttiin siinä ja leima lätkähti. Katsuri sanoi vain että; "nähdään taas kahden vuoden päästä."
Konttorilta suoraan kauppaan ja pakoputkea laittamaan. Etuoven etureunan kohdilta poikki ja uutta perälle saakka. Saatiin pientä sporttisuutta ainakin ääniin vaikka se ei mihinkään kulkenutkaan. Piti saada sitä ns. meininkiä tähän touhuun. Iäkkäämpi polvi ei oikein tainnut ihan tykätä ja ymmärtää mutta nuorisolla ja asiaa ymmärtäviltä tuli peukkua ja arvostusta 8)

Osan kesästä sillä ajelinkin työmatkoja sekä sitä niin kutsutta hupiajoa. Olihan se letkeetä tällä pelillä.

                             

Kesä- heinäkuun vaihteessa tuli syynättyä autoa ja löytyi yllätys oikealta takalokasuojasta. Hitsattavaa tuli vastaan, ja urakalla. Tähän en itse ryhtynyt sen enempää. Löysin läheltä hitsarin joka onneksi auttoi minua hädässä. Takaovikin tuli vaihdettua ruosteiden takia. Tästä ei oikein ole rojektikuvia kun auto oli hitsarilla toisaalla tallissa.

Mutta kuva siitä kun sain kaverin kanssa kitattua kyljen sekä oven. Pohjamaalikin jo tässä suihkittuna.



Vähän ehkä innostui maalaamaan suuremmalta alueelta mutta keväällä tarkoitus ylimaalata kun pinta osittain kehno/haalistunut. Johonkin sinisen sävyyn tarkoitus maalata. Ruiskulla tottakai, ei telalla!  ;D Samalla saa uusittua päivettyneet tuuli- ja takalasin tiivisteet kun ottaa lasit siinä samalla maalauksen tieltä pois.

Marraskuussa tuli asetettua Ama talviunille. Tottakai pesun kautta 8)



Sinne se sitten jäi talliin peitteen alle odottamaan kevättä ja uusia muutoksen tuulia 8)



Koko tuon alkuajan ollut pieni kipinä että pakko tuota on vähän tuunata. Sitten tulin siihen tulokseen että ulkokuosi saa nyt toistaiseksi pysyä "orkkiksena", mutta tekniikkaa on pakko vähän piristää ;).

Alkoi tiedustelut ja etsinnät koneesta. Sitten löytyi Kuusankoskelta 142:n volvon keulilta kone. Tätä on tässä talvenmittaa työstetty ja huollettu. Tähän liittyen päivitän toisen kirjoitelman kuvien kera niin sanotusti alusta tähän pisteeseen.

Tässä nyt lähtökohtia. Jatketaan päivittelyä.



« Viimeksi muokattu: 09.03.2021, 23:05:42 kirjoittanut Jonttuuh »
Harrasteautona   Volvo Amazon 1962, Projektipäiväkirja
Käyttöautona       Volvo 240, 1993, B200F, Super Polar
Entinen               Volvo 240 GL, 1989, B200F

Poissa h4nkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Dieselisti
Vs: Volvo Amazon vm.1962 rojekti.
« Vastaus #2 : 11.03.2021, 09:41:08 »
Jes, seurantaan! :) Kone on minun ja käyttäjän Large alunperin rakentama.  ;)
Takavetoisia menneitä:142 Deluxe 1971-> 144 GL 1972-> 340 GL 1987-> 245 SE 1993
Etuvetoisia menneitä: V70 Tdi 1998->440Tbo 1990-> 460 1,8i 1994-> V40 D2 2014-> V50 D5 2008->V70 D3 2013->S60 D3 2011

Nyt käytössä:  XC60 2014 ja volkkari

Poissa Pata Jr.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon vm.1962 rojekti.
« Vastaus #3 : 11.03.2021, 13:25:46 »
Kiva, että näitä 60-luvun alkupuolen Amazonejakin tulee tänne välillä. Itsellä -63 4d, jolla ajelin viimekesänä kaikki ajot. Mittariin taisi tulla reilu 5tkm, eikä murheita tullut vastaan. Kivoja pelejä ajaa ja omistaa.
Volvo Amazon 4d B18 M40 -63& Volvo 240 B230F M47 5d -89

Poissa Jonttuuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • Tuulenhalkaisija esiin ja keskiviivaa pitkin lujaa
Vs: Volvo Amazon vm.1962 rojekti.
« Vastaus #4 : 21.03.2021, 23:15:11 »
Armeija hankaloittaa tällä hetkellä omaa tekemistä auton kanssa. Koitan tässä ohessa parhaani mukaan kerätä aineistoa tuohon koneen vaiheisiin niin sanotusti alusta tähän päivään.

Mukavaa nähdä että tämä projekti kiinnostaa
« Viimeksi muokattu: 29.03.2021, 20:44:33 kirjoittanut Jonttuuh »
Harrasteautona   Volvo Amazon 1962, Projektipäiväkirja
Käyttöautona       Volvo 240, 1993, B200F, Super Polar
Entinen               Volvo 240 GL, 1989, B200F

Poissa Jonttuuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • Tuulenhalkaisija esiin ja keskiviivaa pitkin lujaa
Vs: Volvo Amazon vm.1962 rojekti.
« Vastaus #5 : 21.03.2021, 23:27:51 »
Jes, seurantaan! :) Kone on minun ja käyttäjän Large alunperin rakentama.  ;)

Jees!
Kova rässi 8)
Harrasteautona   Volvo Amazon 1962, Projektipäiväkirja
Käyttöautona       Volvo 240, 1993, B200F, Super Polar
Entinen               Volvo 240 GL, 1989, B200F

Poissa Jonttuuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • Tuulenhalkaisija esiin ja keskiviivaa pitkin lujaa
Vs: Volvo Amazon vm.1962 rojekti.
« Vastaus #6 : 21.03.2021, 23:28:49 »
Kiva, että näitä 60-luvun alkupuolen Amazonejakin tulee tänne välillä. Itsellä -63 4d, jolla ajelin viimekesänä kaikki ajot. Mittariin taisi tulla reilu 5tkm, eikä murheita tullut vastaan. Kivoja pelejä ajaa ja omistaa.

Samaa mieltä! On näissä se oma fiiliksensä 8)
Harrasteautona   Volvo Amazon 1962, Projektipäiväkirja
Käyttöautona       Volvo 240, 1993, B200F, Super Polar
Entinen               Volvo 240 GL, 1989, B200F

Poissa Jonttuuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • Tuulenhalkaisija esiin ja keskiviivaa pitkin lujaa
Vs: Volvo Amazon vm.1962 rojekti.
« Vastaus #7 : 08.05.2021, 08:14:00 »
No niin. Koneen osat on kaikki haalittu ja kunhan armeijasta pääsen alkaa koneen kasaus ja vaihto. Siitä sitten kirjaan tänne raportteja.

Kirsikkana kakun päälle tulee uusi maali. Kun joutunut tosiaan paikkailemaan autoa. Näillä näkymin tulossa syvä tummansininen valkoisella katolla.

Kesää odotellessa..

Tuli otettua kärry ajoon. Ja pitihän sillä viimeiseen koitokseen lähteä.

 
« Viimeksi muokattu: 08.05.2021, 20:04:54 kirjoittanut Jonttuuh »
Harrasteautona   Volvo Amazon 1962, Projektipäiväkirja
Käyttöautona       Volvo 240, 1993, B200F, Super Polar
Entinen               Volvo 240 GL, 1989, B200F

Poissa Jonttuuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • Tuulenhalkaisija esiin ja keskiviivaa pitkin lujaa
Vs: Volvo Amazon vm.1962 rojekti.
« Vastaus #8 : 21.06.2021, 01:36:07 »
Noniin. Amatsoni tallissa ja hommat aloitettu.


Konetta aiemmin pikkuhiljaa purettu keulilta helpottaakseen nostoa.


Tänään lähti konepelti, puskuri edestä sekä valot + vilkut. Pikkuhiljaa haalittava maalit valmiiksi.

UUden koneen kasauskin pitäisi aloittaa. Vielä ei ole kerennyt kiireiltä.




Harrasteautona   Volvo Amazon 1962, Projektipäiväkirja
Käyttöautona       Volvo 240, 1993, B200F, Super Polar
Entinen               Volvo 240 GL, 1989, B200F

Poissa Jonttuuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • Tuulenhalkaisija esiin ja keskiviivaa pitkin lujaa
Vs: Volvo Amazon vm.1962 rojekti.
« Vastaus #9 : 02.08.2021, 21:24:14 »
Noniin.
Autoa on nyt hiottu. Vielä kertaalleen käytävä koneella läpi.
Tuli takapakkia innostukseen kun mätähommat yllätti. Omien menojen vuoksi auto taas jäänyt vähälle laitolle.

Konetta kuitenkin kasailtu jo hyvää vauhtia.

Nyt on otettava itseään niskasta kiinni ja alettava taas tosissaan rakentamaan että auto on iskussa 4.9 Volvo amazon treffeillä.
Harrasteautona   Volvo Amazon 1962, Projektipäiväkirja
Käyttöautona       Volvo 240, 1993, B200F, Super Polar
Entinen               Volvo 240 GL, 1989, B200F

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Volvo Amazon vm.1962 rojekti.
« Vastaus #10 : 04.08.2021, 09:51:15 »
Voi kumpa itsekin olisi alkanut tekemään jostain muusta, kun Suomen lahoimmasta niin pääsisi joskus liikenteeseenkin  ;D Juuri tän värinen taitaa olla tuon omankin orkkisväri, kokenut vaan tuunailua 80-luvulla.

Mukava nähdä näitä vanhempia ja neliovisia enemmänkin täällä  :nälkä:
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa Jonttuuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • Tuulenhalkaisija esiin ja keskiviivaa pitkin lujaa
Vs: Volvo Amazon vm.1962 rojekti.
« Vastaus #11 : 10.08.2021, 10:12:28 »
Voi kumpa itsekin olisi alkanut tekemään jostain muusta, kun Suomen lahoimmasta niin pääsisi joskus liikenteeseenkin  ;D Juuri tän värinen taitaa olla tuon omankin orkkisväri, kokenut vaan tuunailua 80-luvulla.

Mukava nähdä näitä vanhempia ja neliovisia enemmänkin täällä  :nälkä:

Kyllä tämäkin nähdään vielä joskus liikenteessä. On niitä osaavat tehnyt läpi mädistäkin autoja. Ei huolta.  ;)
Harrasteautona   Volvo Amazon 1962, Projektipäiväkirja
Käyttöautona       Volvo 240, 1993, B200F, Super Polar
Entinen               Volvo 240 GL, 1989, B200F

Poissa Jonttuuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • Tuulenhalkaisija esiin ja keskiviivaa pitkin lujaa
Vs: Volvo Amazon vm.1962 rojekti.
« Vastaus #12 : 20.01.2022, 08:03:00 »
Alkaa kuvamateriaali olla kasassa ja pientä tekstin tynkää suunniteltu. Jahka saisi päivitettyä mitä viime kesänä autolle tapahtui. Ei mitään kaaottista..

Vähän taas jäänyt tämä topikin kirjoittelu. Mutta jos nyt saisin väsättyä tänne sen kertomuksen ennen kuin kesä yllättää.
Harrasteautona   Volvo Amazon 1962, Projektipäiväkirja
Käyttöautona       Volvo 240, 1993, B200F, Super Polar
Entinen               Volvo 240 GL, 1989, B200F

Poissa Jonttuuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • Tuulenhalkaisija esiin ja keskiviivaa pitkin lujaa
Vs: Volvo Amazon vm.1962 rojekti.
« Vastaus #13 : 21.01.2022, 11:42:46 »
Tapahtui kesä- syyskuun aikana 2021

Amazon muutti viimekesänä ulkonäköä. Pintaan tuli uusi maalipinta. Konehuonekkin sai uutta ”luukkia”..
Volvo kun saatiin peiton alta ajoin sillä lenkin vekaranjärvelle ja takaisin viettämään viimeistä kiinnioloa.
Sieltä vapauduttuani ajoin lähestulkoon suoraan tallille ja rupesin leikkimään värikalvon kanssa ja levittelin sitä vähän etu umpioille. Samalla tuli pestyä ja vahattua.



Talven mittaa olin tehnyt isäni kanssa täys remonttia uudelle tulevalle koneelle.

Konettahan piti alun perin vain silmäillä, mutta todettiin että sen verran se oli
ollut käyttämättä että parempi avata.

No onneksi tuli avattua. Jotain häikkää oli ollut 4 pytyssä ja syy selvisi kun
otettiin nokka-akseli pihalle. Siitä oli hioutunut pako kärki pyöreämmäksi
eikä enää vastannut sen alkuperäistä terävää olemusta. Uusi R-nokka löytyi ja
sylinterit käytettiin koneistamolla. Nyt pytyt on 92mm. Kaikki laakerit ja oikeastaan
myös muut osat vaihdettiin ja saatiin kone kasaan. Kaasarit puhdistettiin ultralla. pitihän se
myös hommata virtaavampi pakosarja.




Koneen kasauksen yhteydessä suoritin autolle pohjatöitä tulevaa maalipintaa
varten. Yksin kertaisuudessaan auto atomeiksi päällisosista ja epäkesko käteen.



Jostain syystä teki mieli vaihtaa väriä. Ehkä se johtui siitä kun mietin aikaisempien korjaustöiden korjausmaalausta ja sitä löydänkö samaa sävyä olevaa maalia. Mutta päätöksen vahvisti auton appelsiinimainen maalipinta ja valumat mitkä oli aikaisemman omistajan maalauttaessa tullut joskus vuonna 2000.
Autoa hiottaessa yritin löytää sopuhintaista maalaria. Kunnes minulle esitettiin yhtä ja sovittiin nopealla aikataululla. Tavoitepäivämäärä painoi päälle ja auto oli vasta alku tekijöissä hionnan suhteen. Sain 4vk armon aikaa. Kaikki sujui muutoin hyvin mutta vastaan tuli mitä pelkäsin, ruostetta.

Oikea helma meni käytännössä kokonaan uusiksi. Aiemmin korjattu takalokasuojan yhteydessä ollut helmapala oli ainut kova kohta helmassa.
Ei muuta kuin rälläkkä käteen ja leikkelemään. Helma saatiin hitsattua, kitattua ja suojattua .



Tämän irrotettiin vanha kone paikoiltaan ja istutettiin uusi pata paikalleen. uusien tukikumien saattelemana.



Kolmisen viikkoa tein töitten ohella tätä hommaa. Aamulla seittemäksi töihin ja neljältä tallille. Sieltä sitten tuli keskimäärin lähdettyä puolilta öin kotiin. Parhaimmillaan sammutin valot kolmelta. Ja aamulla tietenkin kuudelta ylös ja töihin. Samalla kaavalla oli tehtävä että sain kaikki valmiiksi tavoitepäivää mennessä.

Itse pohjatyöt tehneenä yritin säästää auton laittoa varten mutta se veloitti sitten fyysisesti. Kumpa olisi ollut aikaa vaikka viikko lisää, ei olisi jäänyt ikäviä pieniä virheitä pohjiin. Mutta ei ne onneksi kovin hyvin näy jos ei osaa etsiä.. Noh, jos olisi aktivoitunut heti kun auton sai talliin ja pukeille olisi lopputulos voinut olla parempi. Tämä on tätä jälkiviisautta.. Lopputulokseen olen kuitenkin tyytyväinen.

Elokuun viimeisellä viikolla vein auton maalattavaksi. Ja se valmistui viikonlopun aikana.




   
Auto valitettavasti maalattiin vain päältä. En kerennyt valmistelemaan ovien sisäreunoja ja muita peltiosia mitkä on auton sisällä taikka kontin luukun taikka konepellin alla. Värikoodi kun on tiedossa ajattelin että kerkeää ne joskus suihkia vaikka itse kun alkaa nappaamaan kupooliin.

Auto saatiin tallille ja oli aika kokeilla käynnistystä ja nokan ”sisäänajoa”. Nopeasti pakoputkea auton alle ettei ihan jyskytä pelkällä pakosarjalla. Ei kerennyt kuin kerran avaimesta kääntää, ei mitään. Motonettiin ja panssaripuolan tilalle 140- sarjan perusuola. Hetken aikaa pyöritti ja sitten tärähti käyntiin. Kyllä hymyilytti.

Auton maalipinnaksi valikoitui Amazonin värikartasta tumman sininen (31, 31-Midnight blue / royal blue)
 ja kattoon ”likainen valkoinen” (42- California white / cascade white / ivory)






Sitten alkoi armoton kasaus. Umpiot, ikkunat, puskurit.. jne.
Samalla vaivalla tuli uusittua taka- ja tuulilasin tiiviste. Tuli "uusi" syyläri 140 sarjalaisesta. Vähän piti peltiä muokkailla. Kasaukseen oli aikaa 4 päivää. Sain auton kasattua hyvissä ajoin ja olin valmis jo pari päivää ennen tavoitepäivää. Parit koeajot ja hyvältähän se tuntui.



Tavoitepäivänä toimi siis 4. syyskuuta jolloin Imatralla järjestettiin Volvo Amazon treffit. Sinne päästiin ja pääsi moni muu. Hieno tapahtuma.




Sitten käytiin amalla oman kylän ”guutseissa”. Eli lappeenrannassa meillä on autoharrastajien Guuts meinings. Eli kokoonnutaan tiistaisin vuoroviikoin Lappeenrannan satamassa ja linnoituksessa.






Tulevaa ajokautta ajatellen pitää tehdä jarruremonttia, konehuoneeseen lokasuojaan ruostepaikka sekä yrittää virittää ikkunalistat tuulilasiin sekä loput takalasiin. Konepeltiin pitäisi löytää myös kirjaimet.

Tälläisiä juttuja tapahtunut. Kirjoitettiin nyt kerralla enemmän kun ei projektin aikana kerennyt ja ei sitten myöhemminkään alkanut kirjoituskone laulaa. Mutta nyt, tässä tämä.

Kohti kevättä mennään.


- Jonttu
Harrasteautona   Volvo Amazon 1962, Projektipäiväkirja
Käyttöautona       Volvo 240, 1993, B200F, Super Polar
Entinen               Volvo 240 GL, 1989, B200F

Poissa Jonttuuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • Tuulenhalkaisija esiin ja keskiviivaa pitkin lujaa
Vs: Volvo Amazon vm.1962 rojekti.
« Vastaus #14 : 23.01.2022, 19:01:39 »
Koneen nykyiset "speksit":

- B20 lohko, sylinterit koneistettu 92mm
- 8-pulttinen kampiakseli
- 6,5kg vauhtipyörä
- Kansi: 44/38 venat
            Isot kanavat
            Palotila muotoiltu 42cc
- Plaanattu 4mm (puristus 11:1)
- R-nokka ja nostajat
- Dellorto 40mm tuplakaasarit (vähän isommat kurkut)
- Kärjetön sytytys

"Hillitön kulku ja alavääntöä mukavasti"
Harrasteautona   Volvo Amazon 1962, Projektipäiväkirja
Käyttöautona       Volvo 240, 1993, B200F, Super Polar
Entinen               Volvo 240 GL, 1989, B200F

 

Elekma  Autoracing