Futurez  Kulkukoira

Automaailman uutuudet

  • 817 Vastauksia
  • 227120 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5018
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Automaailman uutuudet
« Vastaus #810 : 27.08.2022, 13:36:20 »
Kaikenmaailman hybridit ja sähköt on kohta aikansa eläneitä kun materiaalit loppuu. ;)
Pitäis saada kehitettyä käyttökelpoinen energiavaihtoehto autokäyttöön.
Vaihteitakin saa olla.

Siinä vähän vettä myllyyn. *karkuun->
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Vs: Automaailman uutuudet
« Vastaus #811 : 30.08.2022, 00:11:11 »
Vaihdekeskustelusta, onko 'vapaa' yksi monesta vaihteesta monivaihteisessa laatikossa? Entäs P automaatissa?
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Automaailman uutuudet
« Vastaus #812 : 30.08.2022, 08:07:14 »
^ Perinteisesti pakki on katsottu itsestäänselvyydeksi eli "5 pykäläisessä" laatikossa on oikeasti ollut 6 vaihdetta. Nykyään tämä ei enää päde, kun voi hybrideissä peruuttaminen hoitua sähkömoottorilla.
Itse en ole koskaan huomannut että pakkia olisi laskettu kun puhuttu vaihteiden määrästä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaailman uutuudet
« Vastaus #813 : 31.08.2022, 15:09:13 »
Vaihdekeskustelusta, onko 'vapaa' yksi monesta vaihteesta monivaihteisessa laatikossa? Entäs P automaatissa?
Vapaa = mikään vaihde ei ole kytkettynä. Autojen vaihdelootissa on kaikissa eteenpäinvievissä vaihteissa rattaat koko ajan kiinni toisissaan, mutta jokaisen ratasparin toinen ratas pääseekin pyörmään tyhjää akselinsa ympärillä. Vaihdetta valittaessa yksi hammasratas lukitaan akseliin = ao. välityssuhde on käytössä ja muut välitykset "sutii tyhjää". Ainoastaan peruutusvaihde on (ehkä) tehty niin, että liikutellaan hammasratasta.

Periaatteessa vaihteiston voisi suunnitella niinkin, että on mahdollista kytkeä 2 erilaista välitystä (vaikka 1. vaihde ja pakki) samanaikaisesti päälle. Tämä tosin lukitsee vaihteiston paikoilleen, mutta se idea olikin - saadaan toteutettua automaateilta vaadittava pysäköintilukitus ilman erillistä salpamekanismia. Muuten hieno idea, muttei kelvannut viranomaisille, koska määräyksissä on speksattu toteutustapa (erillinen salpa) halutun lopputulokseen (auto ei liiku) sijaan. P asento ei siis ole vaihde, vaan kepukka ao. asennossa vain aktivoi lukitussalvan.

Vapaan voisi käsittää erilliseksi "vaihteeksi" lähinnä sekventiaalivaihteistoissa, joissa vaihteensiirto on rakennettu niin, että keppiä/poljinta yhteen suuntaan vemputtamalla vaihde vaihtuu 1 pykälän suuremmaksi ja toisella suunnalla 1. pienemmäksi. Tämä on luontevaa rakentaa niin, että 1. vaihteen "alla" on vapaa ja sen jälkeen vuorossa pakki. Niin, ja taitaahan isompien veneiden moottoreissakin olla tämänkaltainen järjestely suunnanvaihdon merkeissä. Jolloin eteenpäinkin kuljettaessa on valinnanvaraa vain yhden vaihteen verran.

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Vs: Automaailman uutuudet
« Vastaus #814 : 31.08.2022, 21:26:02 »
Vapaa = mikään vaihde ei ole kytkettynä. Autojen vaihdelootissa on kaikissa eteenpäinvievissä vaihteissa rattaat koko ajan kiinni toisissaan, mutta jokaisen ratasparin toinen ratas pääseekin pyörmään tyhjää akselinsa ympärillä. Vaihdetta valittaessa yksi hammasratas lukitaan akseliin = ao. välityssuhde on käytössä ja muut välitykset "sutii tyhjää". Ainoastaan peruutusvaihde on (ehkä) tehty niin, että liikutellaan hammasratasta.

Periaatteessa vaihteiston voisi suunnitella niinkin, että on mahdollista kytkeä 2 erilaista välitystä (vaikka 1. vaihde ja pakki) samanaikaisesti päälle. Tämä tosin lukitsee vaihteiston paikoilleen, mutta se idea olikin - saadaan toteutettua automaateilta vaadittava pysäköintilukitus ilman erillistä salpamekanismia. Muuten hieno idea, muttei kelvannut viranomaisille, koska määräyksissä on speksattu toteutustapa (erillinen salpa) halutun lopputulokseen (auto ei liiku) sijaan. P asento ei siis ole vaihde, vaan kepukka ao. asennossa vain aktivoi lukitussalvan.

Vapaan voisi käsittää erilliseksi "vaihteeksi" lähinnä sekventiaalivaihteistoissa, joissa vaihteensiirto on rakennettu niin, että keppiä/poljinta yhteen suuntaan vemputtamalla vaihde vaihtuu 1 pykälän suuremmaksi ja toisella suunnalla 1. pienemmäksi. Tämä on luontevaa rakentaa niin, että 1. vaihteen "alla" on vapaa ja sen jälkeen vuorossa pakki. Niin, ja taitaahan isompien veneiden moottoreissakin olla tämänkaltainen järjestely suunnanvaihdon merkeissä. Jolloin eteenpäinkin kuljettaessa on valinnanvaraa vain yhden vaihteen verran.

Niin sitä vaan oppii uutta, automaattilaatikossa ei siis ole periaatteessa kuin 2 vaihdetta, R ja D vaikka Deehen sisältyisi useampi asetus rasituksesta riippuen. =)
Kun kerran automaattiaski on niin en ole lähtenyt tuohon ylös alas vaihteluun vaikka mahdollista olisikin.
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaailman uutuudet
« Vastaus #815 : 01.09.2022, 11:52:01 »
Olenko ainoa jonka mielestä Dacia Jogger voisi olla Volvon mallistosta?



242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5018
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Automaailman uutuudet
« Vastaus #816 : 01.09.2022, 14:22:37 »
Oot. :)

Aika kulmikas ja halpa vaikutelma, takavaloissa lievää apinointia mutta mistäpä sitä ei nykyään löytäis.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaailman uutuudet
« Vastaus #817 : 01.09.2022, 18:53:48 »
Niin sitä vaan oppii uutta, automaattilaatikossa ei siis ole periaatteessa kuin 2 vaihdetta, R ja D vaikka Deehen sisältyisi useampi asetus rasituksesta riippuen. =)
En suosittele koomikon uraa näillä näytöillä. Automaateissa on niitä välityksiä useampi, muinoin yleensä 3+pakki, mutta nykyään yleisimmin 6-9+R. Paitti jos kyseessä on CVT, jossa voisi olla ääretön määrä välityssuhteita ellei siihen nykymuodin mukaan myös olisi ohjelmoitu käyttöön "kiinteät portaat".

 

Futurez  Kulkukoira