Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Huikkosterin 242 GT -80

  • 140 Vastauksia
  • 28330 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #120 : 28.07.2022, 18:01:36 »
Noniin, olipas helppo homma laittaa renkaat alle. Ei siinä menny kuin 2,5 päivää kun alkoi tekemään :D

Päätin että noi vanteet menee alle joko halvalla tai ei ollenkaan. Enhän minä edes tiedä onko varmasti suorat. Ja pehmeetä alumiinia niin menevät takuuvarmasti soikeiksi ensimmäiseen kuoppaan osuessaan. Vaikka hienot ovat mutta en suosittele kenellekkään :D

Elikkäs vanhasta pyörän mutterista tein 60 asteen kartioterän.


Kartiot onnistuivat oikein hyvin ja nyt vakiomutterit istuu. Ostin eteen isommalla kartiolla olevat mutterit varmuuden vuoksi. Pienet mittavirheet korjaantui pulttipyssyllä ja momenttiavaimella.
Soviterenkaat ostin myös. Mutta eipä nuokaan käyneet suoraan. Keskireikä on kahden koon välistä joten työstin niitä väljemmiksi. Voi ottaa pois jos täristää.


-Lisäksi pinnapultit oli spacerien sisällä liian pitkät takana.
-Jarrulevyjen kiinnityspultit piti poistaa
-Edessä vanne hinkkasi jarrusatulaan.
-Jarrusatulan pultti meni poikki

Ja sain maalailtua ajovalojen kiinnitysosat.


Noni. Uskaltaiskohan ottaa liikenteeseen :o.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #121 : 28.07.2022, 18:07:06 »
Jarrut löytyy nyt mutta vaikka olen litran ilmannut järjestyksen mukaan kannulla, polkemalla ja työntänyt nestettä väärään suuntaan ruiskulla niin silti turhan pehmeä poljin. Satulatkin ovat kaikki oikein päin ja hyvässä kunnossa.

Voisiko syy olla siinä jakotukissa joka on vasemman renkaan lähellä?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #122 : 28.07.2022, 20:08:44 »
Hän toimi erittäin iloisesti S*. Renkaat eivät ravista alle 80km/h eikä pultit löystyneet 10km testiajolla. Momenttiavain pysyy mukana nyt lopun kesää.


Ilme muuttui paljon ryhdikkäämmäksi kun on oikeat umpiot. Ne on ehkä sentin liikaa ulkona mutta kattoos ny häiritseekö liikaa.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #123 : 09.08.2022, 16:16:09 »
400km ajellu mutta nyt alkoi kytkin luistamaan joten auto ylös ja loota alas.






Ei ollut levy loppu vaan hyvin öljyinen. Vein vauhtipyörän hiottavaksi ja haen motonetistä uutta kytkintä, tiivisteitä ja silmälaakeria.

Tunti tuossa meni kun irroitin laatikon. Helpotti paljon kun 2 ylintä laatikon pulttia puuttui ::).
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #124 : 23.09.2022, 23:15:53 »
Mihin kesä meni? No töissä.

Kytkin valmistui ja toimi hienosti, kuten myös muutenkin. Vaihteiston kumityynyn vaihdolla hävisi voimansiirron tärinä ja vaihteet alkoi menemään paremmin päälle. Renkaat ei täristä motarillakaan. Valoillakin näkee paremmin kuin noilla 2000 luvun laitteillamme.

240114 mailia, 386583km on nyt mittarissa. Melkein 1000km ajoin siis.

Keskiviikkona kävin töissä. Aamulla olikin ikkunat jäässä joten aika pistää seisontaan


Vuokrasin paremman säilytyspaikan ja kävin tänään viemässä GT:n talviunille. Hyvää yötä *nuqquun->
« Viimeksi muokattu: 23.09.2022, 23:33:49 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #125 : 09.11.2022, 19:13:56 »
Hehee, taas löytyi mun GT julkisuudesta. Kaveri bongasi kuvan alfamerin opuksesta :D



242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #126 : 12.11.2022, 18:22:21 »
Varmaan mukava ylläri kun oma auto tollee löytyy. Tuli yhtäkkiä mieleen että onko tämä ollut siinä vuosituhannen vaihossa täällä keskipohjanmaalla jotenkin rekkari tuttu

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #127 : 12.11.2022, 19:24:11 »
Minun tietojen mukaan ei ole mutta myynnissä oli silloin.

Alkuperäinen omistaja osti auton 1980 Mainen osavaltiossa asuessaan ja toi suomeen 1981. Piti auton 1999 asti.

1981-1999 Helsinki/Salo
336tkm
1999-2008 Joensuussa.
2008-2009 yksityinen omistaja
2009-2017 Torniossa (09-16 pois liikenteestä.)
2017-2021 Rajamäellä
2021- minulle 379tkm.

Historia on hyvin selvillä pois lukien tuo vuosi Joensuussa :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #128 : 12.11.2022, 21:42:09 »
Ok sitten oli vaan hyvin samanlainen mitä täällä asusteli

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #129 : 17.04.2023, 17:39:50 »
Hän on taas kotona S*.


Pari kertaa näpäytin startilla bensanpaineet ylös ja käyntiin. Kuin eilen viimeksi olisi ajettu.

Leima meni vanhaksi viime kuussa joten kävin hakemassa siirtokilvet pariksi päiväksi. Tarkoitus olisi huomenna mennä autopelti korjaamolle keskustelemaan pohjan kunnostamisesta. Nyt tosin vaan leimakuntoon muutama paikka takakontin alueelle.

On se kiva auto ajaa :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #130 : 18.04.2023, 16:35:23 »
8.5 Volvo peltipajalle.

Todettiin että leimakuntoon saa kohtuu töillä mutta oikeasti hyväksi vaatii enemmän töitä kuin hänellä kannattaa teettää. Vanhat korjaukset on niin huonosti tehtyjä >:(.

Joten pitänee lähivuosina sijoittaa siihen kemppiin ja peltivehkeisiin ellen löydä tekijää.

Ilmasin jarrut nyt kunnolla. Kumiseen koritulppaan reikä renkaan venttiilille, päälle 940:n tukivarren kartiopuslan prikka ja pikkuliinalla kiinni. Kireelle sai kun työnti kiilan liinan alle. Tällä sain paineen jarrunestesäiliöön ja ilmaamaan. Tuli hyvä :)




242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #131 : 07.05.2023, 11:01:16 »
Täällähän on lattia :). Purin sisustan pois ja vien huomiseksi hitsattavaksi. Lattiassa, pyöräkoteloissa ja kontissa muutama paikka. Sekä nostokorvake vasemmalla takana. Katsotaan miten paljon hitsari ehtii tehdä parissa päivässä. Takavalojen vaihtoa haaveilin mutta taidan sille varata toisen ajan.








Penkin alta löytyi markka vuodelta 1989. Minusta se kertoo että penkkejä ei ole käytetty pois 90 luvun jälkeen :o

Huomenna onkin hyvä päivä pestä sisustaa ja huoltaa vyöt.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #132 : 12.05.2023, 17:42:45 »
Gt haettu taas kotia. 20h verran siihen tuli peltitöitä. Valitettavan paljon kittikorjauksia kiiltävän maalin alla ja huonoja hitsauksia. Tästä tulee vielä joskus työmaa kun joku on oikaissut :facepalm:.

Mutta nyt pitäisi olla parsittu leimakuntoon. Jospa ei enempää löytyisi hitsattavaa.



Piti korjausten jälkeen maalata lokasuojaa ja helmojen takaosia.




Ihan siistiä jälkeä ottaen huomioon että oli vain pari päivää aikaa ja löytyi yllätyksiä. Loput paikat tuli lattiaan ja helmojen sisäpuolille. Mut eihän tähän mennyt edes neliömetriä peltiä mikä oli todella positiivista :).
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #133 : 27.07.2023, 17:21:08 »
GT sai tänään 2v leiman. Hyvää syntymäpäivää mulle :kukkia:.


Lattiamatot pesin ennen kasaamista. Kuten myös kaikki turvavyöt. Purin niistä jouset pois ja liottelin mäntysuopavedessä. Kasauksessa kokeilin montako kierrosta pystyi jousiin laittamaan jännitystä että tulevat vielä täysin ulos. Nyt vyöt on pehmeät ja kelautuvat hyvin sisään.

Käsijarru meinasi tuottaa ongelmaa. Oikea puoli ei pitänyt yhtään kun vasen oli lukossa. Kiristin vaijerin mutteria kunnes huomasin että sehän ei kiristy. Oli säätö tapissaan ja kierre sileenä. Sain kuitenkin mutterin pois, pari isompaa mutteria väliin ja uusi säätömutteri. Nyt pystyi kiristämään mutta ei vieläkään pitänyt. Joten otin jarrun auki. Kun ei ollut aikaa hakea säätöruuveja, laitoin H palikan uraan pari kierrosta 1,5mm rosterilankaa. Nyt toimii.











Katsastuksessa meinas jäädä kiinni päästöistä. Kävi liian rikkaalla. Co oli jotain 8-9 kun raja 4,5. Katsottiin muu auto ja sain 3mm kuusikolon katsastajalta että olisin säätänyt seosruuvia. Mutta seokset olikin uudelleen käynnistyksen jälkeen hetken kohdillaan, co 1-2 :o. En sitten koskenut siihen ruuviin vaikka nousikin hetken päästä 4,1 ja se lukema jäi lappuun. Lambdasäätö elää omaa elämäänsä. Pitäis varmaan poistaa lambda ja säätää pakokaasumittarilla uudelleen.

Huomenna mennään GT:llä tekemään kihlatusta vaimo S*.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #134 : 27.07.2023, 21:18:34 »
Aloin tutkimaan tänään tarkemmin miksi lämpö- ja bensamittari näyttää liikaa.

Mittariston jännitteensäädin on rikki. Sen pitäisi 10 volttiin laskea jännite mutta täys jännite menee läpi. Sisällä on kärähtäneen näköistä ja lanka poikki. Saako jostain uutta, onko jollain purkuosana tai miten tuon voisi toteuttaa nykyaikaisilla komponenteilla? Olen nettiä kaivellut mutta ei meinaa löytyä apua.

Eli tämännäköinen palikka.

242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Samppasport  Futurez