RallyBaron  Samppasport

Kulmiksen taivaspaikka

  • 1066 Vastauksia
  • 130919 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5095
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #180 : 01.09.2022, 20:09:42 »
Jösses, että tästä tulee jotain todella kaunista kun valmistuu.
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #181 : 02.09.2022, 01:30:13 »
Työn jälki on kyllä  S*

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #182 : 02.09.2022, 06:36:54 »
On muuten todella yllättävää, miten vähän tuo lohko syrjäyttää vettä tuosta astiasta. Kaasin sen ihan piripintaan, kun lohko oli siellä sisällä ja nyt kun nostin sen pois, niin veden pinta ei laskenut kuin vaan joku 4-5cm :o

Se on vaan niin avara lohko, kun hra Ford on säästänyt metallissa ;)
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #183 : 02.09.2022, 08:14:13 »
Tarkista noiden lohkossa olevien laakereiden kunto pesun jäljiltä, että ei ole ottanut itseensä happokylvystä.
Muistan erään vinokoneen, jossa apuakselin laakerit olivat menettäneet pintaa happopesussa.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #184 : 02.09.2022, 11:13:03 »
Kiitti vaan kaikille kommenteista  :)


Tarkista noiden lohkossa olevien laakereiden kunto pesun jäljiltä, että ei ole ottanut itseensä happokylvystä.
Muistan erään vinokoneen, jossa apuakselin laakerit olivat menettäneet pintaa happopesussa.

Hyvä huomio. Mulla on uudet laakerit jo odottamassa  O0

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #185 : 02.09.2022, 19:24:14 »
Se on vaan niin avara lohko, kun hra Ford on säästänyt metallissa ;)

Joo, se kaikki on tarvittu kampiakseliin :D Se on ihan hillitön mötikkä.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #186 : 03.09.2022, 20:27:19 »
Moottorin osien pesu jatkuu.


Tein hassun havainnon, kun yhdestä kiertokangesta puuttuu öljyreikä, josta ruiskuaa öljyä männäntapille ja männän alapuolelle.


Ei puutu enää.




Hassuiksi nuo kiertokanget tekee myös se, että niissä ei ole erillisisä pultteja, vaan pinnapultit on koneistettu suoraan kangen valuun.

Kannet on nyt lillunut pari vuorokautta sitruskylvyssä ja otin ja huuhtelin niitä hiukan. Vesitiloissa on edelleen vahvasti luullakseni kalkkia/kattilakiveä ja nakkasin ne takaisin lämmittelemään.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2022, 20:32:08 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #187 : 11.09.2022, 19:59:10 »
Jatkoa seuraa. Kannet eivät jatkossakaan enää muuttuneet miksikään. Tein uuden satsin sitruunahappoa ja johan alkoi taas tapahtua. Ekaan annokseen oli varmaan mennyt jotain pesuainejäämiä ja happo oli neutraloitunut ja muuttunut sellaiseksi valkoiseksi kivikovaksi töhnäksi astian pohjalle.


Moottorin öljynkiertoon piti tehdä muutoksia, kun siinä ei ollut kunnollista suodatusta. Näitä on paljon maailmallakin tehty, mutta suurimmassa osassa jää omituisesta rakenteesta johtuen taaimmainen runkolaakeri kuitenkin vailla suodatettua öljyä, kun se tulee suoraan pumpulta. Sain kuitenkin pähkäiltyä muutokset niin, että nyt joka paikaan menee öljy suodattimen läpi. Sovitin normaalin suodattimen alkuperäisen peltipöntön sisälle.

Muuten aika valmista, mutta yksi helmiliitin pitää vielä käydä ostamassa lisää.


Kuvat linkistä, kun niitä on aika paljon.
https://kulmamies.kuvat.fi/kuvat/Ford+1933/Moottori/

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #188 : 12.09.2022, 08:02:51 »
Hienosti etenee.
Onko tuossa suodatinpöntössä jokin tyhjennys tai muu systeemi, koska suodatinta vaihtaessa väkisin läikkyy öljyä pohjalle?

Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #189 : 12.09.2022, 16:41:20 »
Pöntön pohjassa on alkuperäinen tyhjennystulppa.


Se ei kyllä ole ihan pohjassa, joten ei sitä ihan kuivaksi saa valutettua, mutta ei kai se pieni öljytilkka käytännössä siellä pohjalla mitään haittaa. Periaatteessa kyllä haittaa aika paljonkin  ;D

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #190 : 12.09.2022, 18:27:37 »
Niinpäs onkin, en aamusilmillä heti huomannut.
Imurilla loput pois 8)
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #191 : 13.09.2022, 13:42:26 »
Eilen tein suodatinpöntön kannelle kiinnikkeet.

Sisälle tuollaiset tapit.




Kiinnitysrauta.



Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #192 : 13.09.2022, 16:36:54 »
On tämä hienoa tekemistä  :hg:

Onko muuten olemassa "koiras" suodatinpatruunoita vai tuliko jalan ja suodattimen väliin joku nippa?
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #193 : 13.09.2022, 20:15:12 »
Kiitti.

Joo siihen tulee semmnonen ihan perinteinen nippa, mutta on kuvissa vaan pois paikaltaan. Suodatin on B20 moottorista, tietysti  S*

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #194 : 14.09.2022, 09:37:57 »
> Suodatin on B20 moottorista, tietysti.  :)
144-70

 

Proturbo  Autodiagnoosi