Ateho  Elekma

Kulmiksen taivaspaikka

  • 1066 Vastauksia
  • 130746 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #210 : 24.09.2022, 19:51:44 »
Ok.

https://www.summitracing.com/search/brand/offenhauser/part-type/cylinder-heads

https://www.edelbrock.com/flathead-ford-cylinder-head-with-script-logo-1115.html

Halpaa kun saippua ;)

Hurjan kalliita näkyy olevan ja jokainen malli loppu varastoista  :( Nyt kun noita kuvia katselee, niin en mä välttämättä edes tykkää niiden ulkonäöstäkään :D

Eilen vein kannet plaanattaviksi ja kardaanin tasapainotettavaksi koneistamoon.


Tänään oli vuorossa vesipumput, männät, kanget ja öljypumppu.

Renkaat odottamassa. Tässä on ylimääräinen öljyrengas männän alareunassa. Siksi niitä on noin paljon.








Kaikki paikallaan. Moottori pyörii just ennen, kun tuo teline kaatuu ;D


« Viimeksi muokattu: 24.09.2022, 19:54:23 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13474
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #211 : 24.09.2022, 19:54:31 »
Täähän toimii samalla opetus tuokiona lättäpää kasin sielun elämään, Kiitos siitä.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #212 : 24.09.2022, 19:58:07 »
Täähän toimii samalla opetus tuokiona lättäpää kasin sielun elämään, Kiitos siitä.

Eipä kestä  :) Kieltämättä on se maailma vähän muuttunut siitä, kun tällainen keksintö näki ensi kertaa päivänvalon vuonna -32.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #213 : 25.09.2022, 15:57:05 »
Pyhäpäivän ratoksi putsasin öljypohjan, tein siihen loiskelevyn ja asensin koko komeuden paikalleen.






Kunnon huoltoluukku, mistä saa putsattua sakat pois öljypumpun sihdistä :D


Moottorin väriksi ajattelin alkuperäistä Alpine Green sävyä.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2022, 17:43:41 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #214 : 27.09.2022, 07:57:22 »
Moottori on kyllä vähän epäilyttävä jos se ei ole punainen. :)

Noinkohan vihreä moottori edes toimii?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #215 : 29.09.2022, 19:15:43 »

Kaikki paikallaan. Moottori pyörii just ennen, kun tuo teline kaatuu ;D

Matalakitkakoneet tais tullakin vasta myöhemmin  ???.

Onkohan mitään selitystä sille, miksi nuo kahdet öljyrenkaat on vieläpä erilaiset keskenään  :idiot2:. Vallankin kun nuo alemman malliset on ne kivat asennettavat (sylinteriin) ja pilipalipuristimilla nuo moniosaiset monesti tuottaa vähän tuskaa...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #216 : 29.09.2022, 20:19:35 »
Moottori on kyllä vähän epäilyttävä jos se ei ole punainen. :)

Noinkohan vihreä moottori edes toimii?

Mä olen onneksi siedättänyt itseäni jo aiemmin, kun kaikki viimeaikaiset Volvonkin koneet on olleet mustia, eikä ole pakkomiellettä punaiseen :D


Matalakitkakoneet tais tullakin vasta myöhemmin  ???.

Onkohan mitään selitystä sille, miksi nuo kahdet öljyrenkaat on vieläpä erilaiset keskenään  :idiot2:. Vallankin kun nuo alemman malliset on ne kivat asennettavat (sylinteriin) ja pilipalipuristimilla nuo moniosaiset monesti tuottaa vähän tuskaa...

Kampura ja nokka pyörivät kimpassa vielä ihan kevyesti, mutta kahdeksan hoonilla raapittua sylinteriä ja tuollainen arsenaali männänrenkaita saa kummasti kitkaa aikaiseksi.

Muissakin antiikkisissa moottoreissa on öljyrengas tuolla tavoin männän alareunassa, mutta en tiedä miten se silloin on todettu tarpeelliseksi  ???


Viikon aikana koneprojekti on edennyt taas vähän eteenpäin. Siitä kuvasaastetta, kunhan muistan joskus ottaa tallista kameran tullessani mukaan.

Poissa Aukki

  • Master (evp)
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #217 : 29.09.2022, 20:49:06 »
Muissakin antiikkisissa moottoreissa on öljyrengas tuolla tavoin männän alareunassa, mutta en tiedä miten se silloin on todettu tarpeelliseksi  ???

Jos sitä ei olisi, niin pysyisikö männän helma irti sylinterin seinästä?
Aikuisten mopoautoilua jo vuodesta 2022

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 782
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #218 : 30.09.2022, 09:45:18 »
Jos sitä ei olisi, niin pysyisikö männän helma irti sylinterin seinästä?
Eiköhän sillä ole haettu vain varmistusta voiteluun...?

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #219 : 30.09.2022, 09:56:57 »
Eiköhän sillä ole haettu vain varmistusta voiteluun...?

Tätä veikkaisin kans. Öljyrengas ei tue mäntää sivusuunnassa. Öljynkulutuksen minimointi ja voitelun varmistus ollut varmaankin mielessä aikoinaan.

Samaa ratkaisua on ollut monessa muussakin moottorissa niinku Kulmamieskin sanoi. Rollsin ja Daimlerin ilmailupuolen mäntämoottoreissa kolme puristusrengasta ja kaksi öljyrengasta on ollut normaali ratkaisu.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #220 : 30.09.2022, 19:51:48 »
No niin, moottori olisi nyt maalausta vaille valmis. Vähän jo tosin maalasinkin, kun koneen takapää piti maalata etukäteen, jotta saa välilaipan ja vetolevyn kiinni ja käännettyä koneen pitkittäin pukkiin.

Lohkoon tuli pinnapultit.


Kannet plaanattiin, palotiloista piti hiukan sipaista pois, että venttiilit mahtuu aukeamaan ja tulpanreikiin laitoin Helicoilit.












Vetolevy paikalleen. Väriä myös pinnassa. Aika mahottoman ruma väri, mutta tommonen sen kuuluu olla :D



Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #221 : 01.10.2022, 17:16:57 »
Siinä se nyt olisi. Kyllähän sitä nyt katselee, vaikka ei vihreä moottori ihan ykkösenä listalla olekaan.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2022, 20:04:36 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13474
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #222 : 01.10.2022, 17:27:24 »
Kyllä tuo mustaan runkoon menee ihan yhtä hyvin kuin punanen tai muun värinenkin...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #223 : 08.10.2022, 20:14:13 »
Moottori alkaa olla valmis. Maalailin vielä vähän irto-osia mustalla, niin nyt on ilmansuodatinkoteloa lukuun ottamatta moottoriin liittyvät jutut kunnossa. Varaston hyllyltä löysin D24 moottorin välitetyn startin ja sen sai sovitettua tosi pienellä vaivalla vinokoneen startin tilalle, mitä tähän alunperin suunnittelin.

Maalattuja osia. Sai taas käydä maalikaupassakin hakemassa lisää pohjamaalia :D






Startti ja sen sovitelaippa. Kävin ostamassa MD Comprexilta 4x108 jaolla olevan spacerin, mistä sai tehtyä näppärästi välilaipan kaavelin ja startin väliin.




Seuraavana vuorossa olisi vaihdelaatikko. Ja ekana se piti tietysti purkaa ihan osiin.


Vaihteiston heppoisen rungon ja moottorin painon/kiinnityspisteiden tyhmähkön sijoittelun takia kaavelin ja itse laatikon välistä liitoskohtaa pitänee jotenkin vahvistaa.
« Viimeksi muokattu: 16.10.2022, 09:10:03 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #224 : 15.10.2022, 20:43:50 »
Vaihteisto valmiina asennukseen.


Vahvistin kaavelin kiinnitystä. Valussa oli paikat lisäpulteille, mitkä varmaan jossain muussa autossa on käytössä. Vanhojen pulttien tilalle vaihdoin läpipultit, kun kaavelissa oli tosi huonot kierteet.






Laatikon sisälle tuli kaikki kitkalevyt ja tiivisteet uusia.








Kaiken kaikkiaan tosi hyvä fiilis laatikon suhteen. Aluksi olin vähän harmissani, kun päädyin tällaiseen vaihtoehtoon, mutta nyt, kun siihen on tutustunut tarkemmin, niin sehän saattaa olla ihan oiva laite  :)


 

Ateho  Elekma