Proturbo  Autodiagnoosi

Kulmiksen taivaspaikka

  • 222 Vastauksia
  • 26523 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #195 : 14.09.2022, 20:30:54 »
Öljynkiertojutut tuli valmiiksi, kun sain vielä siitä imusarjaan tulevasta alumiinilaipasta lähtevän putken tehtyä moottorin sisälle.











Sitten siistin lohkosta kaikki kanavat ja pyöristin palotilojen reunat. Lisäksi sovitin imusarjan kanavat lohkoon ja "plaanasin" kansitasot.








Plaanaustyökaluna lasilevy, johon liimattu erikarkeuksisia hiomapapereita.



Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5580
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #196 : 14.09.2022, 21:05:10 »
Kaunista ja toimivaa S*.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin lättäpäät tykkää kuumentua kun pakokanavat menee sylinterien ympärillä? Onko siihen mitään ajatusta vai riittääkö perus jäähdytys normaaliajossa?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1563
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #197 : 15.09.2022, 06:57:14 »
Laitatko pakoventtiileille terässeetit, ettei tarvitse käyttää lyijynkorviketta bensassa?

Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 "nokkis" -92, 245 GL -80 Ruumisauto + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON -70, V40 T4 -99, Chevrolet C10 Silverado -78.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #198 : 15.09.2022, 07:26:35 »
Kaunista ja toimivaa S*.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin lättäpäät tykkää kuumentua kun pakokanavat menee sylinterien ympärillä? Onko siihen mitään ajatusta vai riittääkö perus jäähdytys normaaliajossa?

Joo on kyllä hassu rakenne. En oikein tiedä mitä asian hyväksi voisi tehdä. Pitääpä vähän Googletella...


Laitatko pakoventtiileille terässeetit, ettei tarvitse käyttää lyijynkorviketta bensassa?

No tämähän on siitä erikoinen yksilö, että tässä on jo valmiiksi terässeetit. Legendan mukaan ainoastaan vuoden -49 moottoreissa ne olisivat ja tämä sattuu olemaan just sellainen. Toki tämä on ilmeisesti joku tehdaskunnostettu moottori, niin voihan olla, että ne on siinäkin yhteydessä laitettu.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1563
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #199 : 15.09.2022, 07:41:14 »
Hienoa.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 "nokkis" -92, 245 GL -80 Ruumisauto + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON -70, V40 T4 -99, Chevrolet C10 Silverado -78.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #200 : 18.09.2022, 17:00:17 »
Lohko olisi nyt valmis kasattavaksi.

Sorvasin ohjuritapin seetien koneistustyökalulle.






Ja työstin seetit. Ei ihan sujunut kuten elokuvissa, kun materiaalit oli niin kovia, mutta lopulta taisi kuitenkin tulla ihan hyvä.




Venttiilit hion vielä tahnalla omiin reikiinsä ja sorvilla raapaisin yhden ylimääräisen kulman pois lautasesta.


Lohko hoonattuna ja pestynä odottamassa kasaamista. Yhdessä pytyssä oli joskus maannut vesi, eikä pytyn yläreunasta saanut hoonaamalla kaikkia jälkiä pois, mutta olkoon noin.




Tässä kuvassa näkyy myös pienet reiät, jotka porasin nostimen reikään. Reikään saa jonkun tapin, millä nostin pysyy paikallaan, kun säätää välyksiä. Alunperin tässä ei ole säädettäviä nostimia.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2022, 18:15:43 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa MJF

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #201 : 19.09.2022, 14:44:38 »
On kyllä hienoa työtä, ei voi kun hattua nostaa  -H-

Poissa lolvo_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #202 : 20.09.2022, 09:04:00 »
Mistäs tuollaisia seeti työkaluja saa hommailtua? Kiinnostaisi kyllä kovasti tietää  ::)

Poissa Ristus

  • Hallituksen jäsen - Tossavainen - Teiden ritari
  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10453
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #203 : 20.09.2022, 09:11:22 »
Mistäs tuollaisia seeti työkaluja saa hommailtua? Kiinnostaisi kyllä kovasti tietää  ::)
Kovin näyttää samalle, veikkaan ebay mutta tässä on yksi valmistaja ja hakusanat tarjoilla. https://www.limora.com/en/valve-seat-cutter/500878/
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut ja XC90 T8 -16 Ristus Garage

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #204 : 20.09.2022, 09:53:16 »
Mistäs tuollaisia seeti työkaluja saa hommailtua? Kiinnostaisi kyllä kovasti tietää  ::)

Toi on Biltemasta. Näköjään muuten ihan samanlainen, kun tuossa Ristuksen linkissä, mutta mulla ei ole kuin kolme noita erilaisia päitä.

« Viimeksi muokattu: 20.09.2022, 09:58:01 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 614
  • www.vrcf.fi

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #206 : 22.09.2022, 20:18:44 »
Moottorin kasaaminen alkaa pikku hiljaa.

Asensin nokkalaakerit




Liittyen niihin öljynkierron muutoksiin viimeinen nokkalaakeri piti asentaa poikittain, jotta isot reiät menevät piiloon. Sitten piti porata pieni kuristinreikä, josta öljy pääsee laakerille Outo systeemi alunperinkin.







Sitten kasasin venttiilipaketit valmiiksi säädin välykset ja asensin venttiilit paikalleen.











Kannet pitää vielä koneistamoon plaanattaviksi ja sitä silmällä pitäen plaanasin itse päälipuolelta kaikki tasot, jotta on edes etäisesti mahdollisuuksia saada kannet johonkin nykyaikaiseen koneeseen kiinni.



Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1563
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #207 : 23.09.2022, 06:49:01 »
Oletko miettinyt, mitannut, päättänyt ottaa kansista sen verran enemmän, että puristussuhde nousisi vähän paremmaksi?
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 "nokkis" -92, 245 GL -80 Ruumisauto + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON -70, V40 T4 -99, Chevrolet C10 Silverado -78.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #208 : 23.09.2022, 07:48:41 »
Mietin mä sitä sen verran, että siinä tapauksessa tarttis varmaan ostaa jotkut alumiinikannet. Nämä alkuperäiset on sellaiset, että jos niistä plaanaa, niin mäntä ja venttiilit ottaa kiinni kanteen.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1563
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 "nokkis" -92, 245 GL -80 Ruumisauto + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON -70, V40 T4 -99, Chevrolet C10 Silverado -78.

 

Carwist  Race.fi