Race.fi  Puotilan autokorjaamo

940 Turbofarkkuja 4x

  • 123 Vastauksia
  • 27347 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #30 : 17.08.2022, 19:31:27 »
Paisari ruvennut porisemaan/kiehumaan ajon jälkeen tuossa Vihreässä FT autossa, ja melkoiset paineet siellä kuumana. Puskeekohan ahtimen vesikierto sinne jotain vai kansipahvi entinen.. Onko ollut kellään kokemuksia moisesta? Nestettä ei tunnu pahemmin katoavan.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5019
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #31 : 17.08.2022, 19:53:53 »
Kai se termari toimii?
Kato paisariin kun on jäähtynyt että onko jotain kalvoa nesteen pinnalla tai käytä ilman korkkia ja kato kupliiko?

Tai teetä nopea pakokaasutesti nesteestä jollain pajalla jossa on vempele millä kattoo onko nesteessä esim pakokaasua.

Kyllä mulla joskus noissa antautui kansipahvista sylinterin liekkirengas että puhalsi painetta nesteeseen.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #32 : 17.08.2022, 21:02:02 »
Tulppasin ahtimen vesikierron ja kävin ottaa pari vetoa. Tilanne rauhoittui, ei painetta paisarissa. Eikä liioin kuplimista/kiehumista. Pistooli lämpömittarilla kattelin niin suht ok lämmöt. Paitsi että alavesiletkussa melkein samat lämmöt kun ylävesiletkussa  :o.

Oliskohan syyläri antautunut? Pari kertaa jo huuhdellut jäähdytysvedet ja pienen tovin jälkeen muuttuu vihreä takaisin ruosteen ruskeaksi. Talven seisomisen jälkeen oli jotain ruskeaa töhnää paisarissa. Vesipumppu tuskin on särki kun silloin varmaan auto keittäisi ja lämppäristä tulee kuumaa.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #33 : 21.08.2022, 16:12:00 »
No niin, syyläri on vaihdettu, löytyi nopeasti Motonetistä viimeinen Turbon syyläri tavaratalonoudolla. Viimeksi dieseliin oli Nissens, nyt ei ollut merkkiä laitettuna mutta hyvän näköinen oli.



Ei tuo vanha mikään romu ollut ulkoa, oli vielä Hella/Behr merkkinen. Sisältä sitten tämän oloinen. Kolme kertaa letkulla ja kaivovedellä huuhtonut koko järjestelmän aikaisemmin mutta, ei ne sakat näköjään sieltä pohjalta mihinkään lähde - paitsi paisariin pikku hiljaa - ellei ota koko syyläriä irti.



Jokohan nyt pysyisi vedet puhtaana  :)



Turbossa taas vesikierto päällä ja paisarin "kiehuminen" näyttää loppuneen eli ollaan palattu takaisin päiväjärjestykseen.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #34 : 31.08.2022, 18:57:15 »
Vaihdoin hihnan ja kilkeet varaosa-autoon eli D24TIC. Vesipumppu oli 18 hampainen, vanha oli 20 hampainen. Niitä on näköjään myyty molempia ja moottorin malli on uudempi -96 missä hihan kireys säädetään kiristimellä eikä enää vesipumpulla. Mikä lie tarkoitus; pyörii nopeammin (=parempi jäähdytys?) ja hihnan saa helpommin paikoilleen..?



Meni jako 0,3 sivuun ja ajattelin ensi alkuun (ennen kunnon nokan ajotusta) pistää nokan vanhaan merkkiin, löysätä nokkapyörää ja kääntää pumpun ajotuksen kohdalleen kampurasta. Ainoa ongelma on, että nokkapyörä istuu sangen lujassa ja aika nihkeä väli laittaa ulosvetäjää tai hakata takaa kun on tuo pelti siinä välissä. Momentti on nokkapyörän pultille 45 Nm mutta tämä oli kyllä vedetty kiinni oikein kunnolla..

Onko jollain kokemuksia irrotella nokkapyörää muuta kun tällainen jee tuubin hasardihomma  :)?


« Viimeksi muokattu: 26.09.2022, 00:18:10 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Paikalla Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3435
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #35 : 31.08.2022, 19:17:58 »
TDI:stä ja deekusta tampilla ja lekalla irroittanut aina, TDI jakokopassa reikä ihan sitä varten. Jos tullut lysmää rattaaseen niin viilalla pyyhkäissyt pois ne.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #36 : 02.09.2022, 15:30:42 »
D24 Vesipumpuissa eroja, vähemmän hampaita kehällä siis 18 vs 20 ja 1kpl vähemmän siipiä veden pyörittämiseen. Vanhassa hienot kaarevat ja uudessa suorat..



Löytyi varastosta vielä yksi uusi paisari josta näkee jopa läpikin  :).



Kampuran hihnapyörään uudet pultit.


« Viimeksi muokattu: 02.09.2022, 15:34:05 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 444
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #37 : 02.09.2022, 16:41:40 »
Vanhassa on valusiivet ja uusi pokattua peltiä.  :)

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #38 : 03.09.2022, 06:06:39 »
Vanhassa on valusiivet ja uusi pokattua peltiä.  :)

Lieneekö siivillä niin merkitystä mutta seuraavaan autoon taitaa tulla tämä alkuperäistyyppinen, jos tulis vaikka uudet pultitkin mukaan..


« Viimeksi muokattu: 03.09.2022, 06:15:12 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #39 : 03.09.2022, 06:14:12 »
TDI:stä ja deekusta tampilla ja lekalla irroittanut aina, TDI jakokopassa reikä ihan sitä varten. Jos tullut lysmää rattaaseen niin viilalla pyyhkäissyt pois ne.

Ei löytynyt "tamppia tallilta". Laitoin palan kakkosnelosta pyörän taakse, työnsin sillä suojapellin nokkapyörään kiinni ja löin pajavasaralla perään niin napsahti irti. Käänsin pellin takaisin se vähä mitä oli taittunut. Seuraavalla kerralla näissä hommissa joku paksu lattarauta tms. pellin ja pyörän väliin niin ei pääse taittumaan vaikka ei tuolla nyt niin merkitystä ollut.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2022, 06:17:04 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #40 : 04.09.2022, 01:21:53 »
Mittasin pumpun arvon ja näytti edelleen 0,70, käänsin vauhtipyörän 0-merkistä yli ja alkuperäiseen 0,95 arvoon, jolloin pumppu ja nokka palasivat siis alkup. paikoilleen. Nokkapyörä löysälle ja pyöräytin konetta tyhjää takaisin 0-merkkiin. Nokkapyörä momenttiin kiinni ja arvon tarkistus. Nyt olisi taas säädössään.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #41 : 05.09.2022, 10:11:48 »
Vaihdoin hihnatkin samalla, kuvissa näkyy mitat mitä käytin pienen penkomisen ja etsimisen jälkeen. On ollut aina ongelmia laturin hihnan kanssa kun hampaita lähtee irti. Lieneekö syynä tuo, että myydään 10mm leveää hihnaa joka uppoaa liian syvälle laturin hihnapyörään. Nyt on leveämpi niin katsotaan miten kestää. Kuvassa 10mm hihnan testi laturiin.



Alkais olla valmista..


« Viimeksi muokattu: 05.09.2022, 10:13:32 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #42 : 05.09.2022, 22:15:50 »
Jokainen omistamani ja aika lailla jokainen 10v sisään näkemäni deeku on ollu ajettu semmosia määriä että laturin siiva on kulunut aivan muodottomaksi, eikä siinä sillon oikein hyvin tahdo kestää uusi leveäkään hihna. Esim adita verkkokaupasta uus hihnapyörä ja rokkenroll, maksaa joku kolmekybää hihnapyörä ja sitten voi lopettaa kikkailun ja kokeilun erilaisilla ylikokoratkaisuilla.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #43 : 06.09.2022, 21:25:44 »
Niin, kumma kun bensakoneeseen myydään laturiin leveämpi hihna ja D24 kapeampi hihna vaikka on sama hihnapyörä :idiot2:  Katsotaan nyt miten tämä yhtä leveä FT:n kanssa pelittää ja sopiihan se paremmin tuohon, ettei uppoa pyörän sisälle. 

Tuossa vanha 10 mm laturin hihna..


« Viimeksi muokattu: 08.09.2022, 21:38:33 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #44 : 10.09.2022, 23:08:04 »
Kuskin penkinlämmittimen kytkin sanoi itsensä irti ja jäi tietenkin päälle eikä suostunut enää palautumaan. Piti vähän tutkailla olisiko 960 kytkimen laittanut tilalle mutta oli sen verta eroa joka kohdassa, että varaosa 940 katkaisin tilalle.



142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

 

KL-varaosat  Race.fi