Autoracing  KL-varaosat

940 Turbofarkkuja 4x

  • 124 Vastauksia
  • 27479 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #45 : 21.09.2022, 20:43:50 »
Vaihtokoneen hihnat kun on vaihdettu niin sitten vähän helpompia hommia eli pitäis nyppästä kone pois varaosa-auton keulilta. Kattelin Trafin sivuilta niin tulee ensi kuussa 4 vuotta kun tämän hankin  :o . Niin ne projektit tahtoo venähtää mutta parempi myöhään.. kuten sanotaan.



Hankin tuollaisen säädettävän noistimen avuksi



Vanha varataxi, seisonut suurimman osan ajasta Hki-Vantaan lentokentän parkkihallissa..



142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #46 : 24.09.2022, 20:34:26 »
Vaihtokone nostettu pois varaosa-auton keulilta tallin lattialle.



Siinähän sitä, konetta ja sälää..



Tuosta sitten purkamaan loput osat varastoon..



Listaa mitä piti huomioida nostossa. Lisäyksenä, että nosturi meni puskuriin kiinni joten kannattaa kilpihommat ottaa pois tieltä ennen nostoa. Lämppärin letkut kannattaa taivuttaa alas ja tyhjätä mielummin astiaan kun tallin lattialle. Tuli jonnin verran sitä nestettä kun kone kallistui ylöspäin. Lootan öljyletkut jäi irrottamatta rattiakselin takaa niin jäi nostossa siihen hieman kanittamaan.

D24TIC Moottorin irroituksen valmistelut

Auton alta:
   - Kardaani, vaihdevivusto, pakoputki

Syyläri & IC
   - Letkut; ahto/vesi/lootan öljyletkut (myös rattiaks. takaa)
   - Lämmityslaitteen letkut
   - Moottorin öljynlauhdutin

Sähköjä, yksi nippu:
   - Laturi; lataus, merkkivalo, W-kiekkari
   - Hehkut, Öljynpaine
   - Liitin; jäähd. lämpötila mittaristo
   - Syöttöpumpun magneettiventtiili
   - Startin heräte
   - Hehkun lämpötila-anturi (moottorin takana)
   - Johdot EGR (Valve Control Solenoid - Volvo (1328438))

Maadotuksia:
   - Koneen runko ja pumpputeline

Ali- ja ahtopainejuttuja:
   - Jarrutehostin
   - EGR
   - Ahtopaine lisäsyöttö
   - Cruise
   - Venttiili Volvo 1257981

Sekalaista
   - Etu rek.kilpi
   - Kaasuvaijeri
   - Polttoaineletkut
   - Startin kaabeli
   - Ohjaustehostimen letkut
   - Ilmanputsarin osat
   - Lohkolämmittimen johto

Jos on öljynlämpöanturi öljypohjassa kiinni niin piuha siitä irti. Samoin jos on ala-poikkituki niin se myös irti ennen koneen nostoa.

Lootan öljykierto syylärissä; alanippa tietty jumissa katkesi sekä syyläristä, että myöhemmin letkusta irrotettaessa. Ja näihin oli monta päivää etutäteen ruutattu CRC:tä. Onneksi kohdeautossa on uusi syyläri niin se puoli on kunnossa ja letkun saa vaihdettua vanhasta lootasta
« Viimeksi muokattu: 07.11.2022, 22:21:04 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #47 : 28.09.2022, 00:49:05 »
Perä irrotettu. Oli paljon nopeampi kun tuo tankkihomma..



Tankki irrotettu sen takia että säiliön menovedellä ajaa vielä yli 300 km..




« Viimeksi muokattu: 28.09.2022, 00:53:55 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #48 : 28.09.2022, 21:02:02 »
Osaisko joku viisaampi sanoa miten nuo lämppärisäätimen vaijerit lähtee irti tuosta paneelista eli nuo valkoiset mokkulat  :( . Ei viitsis alkaa mälväämään ehjiä osia jos vaikka joskus tulee tarvis..




142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7581
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #49 : 02.10.2022, 23:44:17 »
Ei ne taida lähteä kuin kampeamalla ylös pinnasta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #50 : 05.10.2022, 19:56:21 »
Ei ne taida lähteä kuin kampeamalla ylös pinnasta.

Vaijerin kanssa sai irti kun takaa painoi mustan tapin molemmat puolet yhteen. Noiden palikoiden erottaminen ei tunnu onnistuvan ilman, että mustan klipsit katkeavat. Joskus ihmetellyt asiaa kun noita paloja on löytynyt laatikoista ja ei pysy enää yhdessä..



142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #51 : 06.10.2022, 20:45:53 »
Tuollainen harvinaisuus löytyi ilmaotosta. Toinen kerta kun volvohistorian aikana tulee tuollainen omalle kohdalle eteen. Edellinen kerta oli jossain Ruotsin purkaamoreissulla 15 - 20 v. sitten. Missään ei ole mitään osanumeroa ja tätä ei löydy mistään Volvon luetteloista (tietääkseni) kun sitä aina joskus silloin tällöin olen etsinyt. Vielä kun löytyisi suodatin tuohon, pitää varmaan mitata ja alkaa haeskelemaan. Tiiviste on parhaat päivänsä nähnyt, joten siihenkin pitää keksiä jotain tilalle.




Tuolla aikaisemmin laitoin juttua kun etuvedon kotelosta muokkasin sopivaa takapotkuun..


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • 940 230FT -98
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #52 : 07.10.2022, 21:46:43 »
Hinta luultavasti ollut jotain tähtitieteellistä tuolle suodattimen kotelolle, niin ei ole asennettu kovin moneen autoon ::)

Kohtalaisen sopivan filtterin siihen saa bemarin X5/X6 mallien vastaavasta, esim MAHLE LAO 221/S.
Pari senttiä jää vajaaksi pituudeltaan, mutta sen saa umpeen vaikka palalla vaahtomuovia.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #53 : 08.10.2022, 17:33:24 »
Jees, pitääpä hankkia tuollainen (tai jokin vastaava) suodin koteloon  -H-

Hylsy lähti pihalle, piti pahus vielä tiputtaa taka-akselin päälle ja laitaa ohjausvaihde löysästi kiinni että sai ulos tallista. Nostaa sitten pukille ja saa joku romureiska noukkia kierrätykseen. On siinä taas täytettä banaanilootiin..

« Viimeksi muokattu: 08.10.2022, 17:37:52 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #54 : 28.10.2022, 21:46:57 »
Tuli vaihdettua vaihtokoneen pumpun hihna. Mukavaa kun pystyi tekemään istualtaan tuolista :). Aikanaan tullut hankittua lukituspultti ja tuollainen matala säädettävä ulosvetäjä. Pultin kun vaihtais 40mm niin pitäis mahtua kiinni koneen ollessa paikoillaan. Hihnapyörään ruostesyöjää kun oli niin karun näköinen. Bilteman aine on vähän sakeampaa, toinen valuvampaa litkua. Molemmat on todettu toimiviksi. Hyvin pamahti hinapyörä irti, tiedä taas kuinka kireälle oli vedetty..





Tuossa se hehkun lämpöanturi mitä usein veden anturinakin myydään. Piuha vedetty nippusiteellä kiinni pumpun alle niin pitää olla aika fakiiri kuka sen sieltä ehjänä katkaisee koneen ollessa paikoillaan. Turhia säätämättä katkaistiin se sopivasta kohdasta mistä saa taas liitettyä takaisin kiinni.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 594
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #55 : 30.10.2022, 18:52:02 »
Sinä kun noita deekuja oot rassaillu niin minkä mittaset laturin ja ohjaustehostimen hihnat näissä pitäs olla?
Kattelin edelliseltä sivulta, että laitoit laturille ton 12x1150 ja tehostimelle 10x1025, onko nämä nyt passelit mitoiltaan?
Kärsiskös tehostimellekkin laittaa ton leveämmän hihnan eli 12x1025?

Omassa deekussa ei taija tällä hetkellä olla oikeenlaiset hihnat ja irtoaa myös laturin hihnasta paloja niin sillä kyselin.  :D
« Viimeksi muokattu: 30.10.2022, 19:11:37 kirjoittanut Seitensatkumies »
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #56 : 31.10.2022, 10:46:35 »
Kyllä, kuvan mukaiset mitat ovat passelit ja suht "virallisetkin" pituudet. Vieläkin ihmetyttää että vinokoneeseen on leveämpi hihna ja D24 kapea jostain syystä..



Tehostajan hihnan kanssa ei ole ollut vastaavaa ongelmaa koska sen hihnapyörä on huomattavasti isompi kun laturin ja rakenne on kapeampi, jolloin 10 mm hihna ei painu syvälle sen sisään toisin kun laturin. Pihalla odottelee taas puolihampaaton laturin hihna vaihtamista, ja tällä kertaa leveämpään. On näköjään jauhaantunut sivultakin auki kun kudoksetkin näkyy..


« Viimeksi muokattu: 31.10.2022, 10:49:59 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #57 : 01.11.2022, 06:38:31 »
Muistin juuri, että pitäähän noi kolme takimmaista hehkua vaihtaa kun saa istuen tehdä. On ne kuitenkin edelleen tavallista kettumaisemmat vaihtaa ja hermoja kiristävät. Ei käy järkeen että pumppu on noin kiinni koneen kyljessä. 5 cm irti niin auttaisi jo paljon..



142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #58 : 02.11.2022, 18:55:58 »
Tuli nyppästyä toinenkin kone pois keulilta. Vanhan toistoa, nyt lähti paremmin kun oli toinen kerta kyseessä. On siinä Jumalkonetta kerrakseen 620t vs. 270t.





Pitäis varmaan teetättää yksi setti suuttimia uusilla suutinkärjillä, onko muuta paikkaa missä kannattaa teettää kun Mynädiesel? Viimeksi 2008 yhden setin teettänyt..


« Viimeksi muokattu: 02.11.2022, 18:58:19 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #59 : 03.11.2022, 08:25:26 »
Pitäis varmaan teetättää yksi setti suuttimia uusilla suutinkärjillä, onko muuta paikkaa missä kannattaa teettää kun Mynädiesel? Viimeksi 2008 yhden setin teettänyt..



Kellokosken Dieselmies Oy:lle vahva suositus.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

 

KL-varaosat  Race.fi