Race.fi  Puotilan autokorjaamo

244M60

  • 42 Vastauksia
  • 10347 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hesesusi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: 244M60
« Vastaus #30 : 04.10.2022, 22:16:05 »

Johtohommat seisonut kun muutamia nippeleitä odotellu.
Innon ylläpitämiseksi nostin konetta ulos kytkimen tilailuu ja asenteluja varten vielä, mutta meni homma vähä sivuraiteille ja etuakseli vaikutti kaipaavan rakkautta pikasesti ennenku mitään voi pistää takas..



Purkaessa sattuu silmään että motoripalkin päädyt oli syöpyny ja sille piti metsästää korvaaja mikä onneks löyty suht nopeesti. Toiseenkin oli meinannu samaa vikaa iskee mut pikkufiksi joka jää vähän piiloon kait vielä menee

Poissa Hesesusi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: 244M60
« Vastaus #31 : 04.10.2022, 22:28:49 »
Ja puolet aiemmasta hävis bittiavaruuteen kolmesti... Ei vaan tuu kesää puhelimen kanssa päivitellä tätä  ;D

Jokatapauksessa keula oottelis hinkattuna uusilla hiluilla kasausta. Samalla tilasin jarruputket ympäriinsä ja jarrut muuten onki jo hetken odotellu hyllyssä asenteluja. Putkitukivarret eteen vielä harkinnassa ennenkun koskee omiin ja tuhlaa niihin saman rahan että saa fiksut..










« Viimeksi muokattu: 04.10.2022, 22:34:57 kirjoittanut Hesesusi »

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
Vs: 244M60
« Vastaus #32 : 05.10.2022, 18:03:24 »
Hyvältä näyttää, tuo keula jäikin multa aikoinaan ajatuksen tasolle. Miltäs runkoaisat näytti, pitikö paljon hitsuuttaa? Mitkä etutolpat nuo on? Kiva seurata kun tämä etenee  O0
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Hesesusi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: 244M60
« Vastaus #33 : 05.10.2022, 18:35:36 »
Hyvältä näyttää, tuo keula jäikin multa aikoinaan ajatuksen tasolle. Miltäs runkoaisat näytti, pitikö paljon hitsuuttaa? Mitkä etutolpat nuo on? Kiva seurata kun tämä etenee  O0

Ei tuolla ite korin puolella ollut mätiä mitä nyt kerenny pohjaa ihmetellä. Joku joskus hyvänä pitäny  ::)
Uus palkki toisesta koneen alle ja loput melkein onkin kuluvia mitkä uusi suoraan  ;D j-specin tolpat ruotsista, kuullu et ois ehkä turhan jämäkät mut muuten ok niin jos tuo m60 kompensois jousien jäykkyyttä. Kyllä tätä kovaa tahtia koittaa saada talven aikana rullille ja katsurille  S*

Poissa Hesesusi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: 244M60
« Vastaus #34 : 08.10.2022, 23:32:40 »
Tilailin näkyy alapallot ja kumit saman puolen sekä rullan metallista jarruputkee millä ei tee mitään..
Akseli oottelis siis taas parii nippelii mutta tolpat sain suht läjään paketiks ja ainakin vielä puhtaana miellyttävän näköset.





Miltäs runkoaisat näytti, pitikö paljon hitsuuttaa?

Tajusin vasta jälkikäteen mitä tarkoitit ja piti ihan ristin merkkiä tehdä ku kävin kattoo korin puolen alta. Ei onneks ollu isoo reikää vaan paikat terveellä pellillä ja maalissa vielä.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2022, 23:34:44 kirjoittanut Hesesusi »

Poissa Hesesusi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: 244M60
« Vastaus #35 : 04.02.2023, 02:43:25 »


Lopulta sai vannetta keulaan kun sai puslat tapeltua paikalleen alustaan. Vähä etiskelin kyseiä keskineitä ja sattu löytymään tämmösessä hirveessä värissä. Vanne ja alusta tulee istumaan aikalailla kun kuvassa, tosin voi joutua jotai temppuja tekemään kun haaveilin 225 semejä noitten nykyisten venyjen tilalle, katsoo kunhan nyt tilailee gummeja ja käyttää koneen kanssa keulaa maassa.




Tolpan alle kaipailis myös roll center palikat ja samalla raidetangon kiinnityksen alemman sekä mielellään lähemmäs tolppaa. Tälläsiä palikoita jos tolpan alle löytyy joltain omatekeleenä, niin saa kaupata!

Tukivarret vaihtunee vielä putkimallisiin millä saa hieman casteria lisää ja tilaa pyörälle kääntyä. Tosin melko miedot kun tarkoitus pitää vielä kilpien välissä.

Jos taas löytäis kipinän tätä tehdä kun seisonut pari kuukautta oikeestaan pölyttymässä  ;D
« Viimeksi muokattu: 04.02.2023, 02:53:42 kirjoittanut Hesesusi »

Poissa Hesesusi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: 244M60
« Vastaus #36 : 05.03.2023, 21:08:39 »




Tukivarsia tuli jumpattua, panhardiin tee-se-itse säätö ja jonkun kyläsepän tekeleisiin päivitin 12mm uniballin tilalle 20mm kierteet ja Mersun "narinahela" mallin nivelille kolot, akseli pitäs jumppaa alas vielä ja taikoo sinne jarrut sun muut nii sais näitä sovitella paikalleen. Rallyracelta coilit näihin varmaan ostoslistalle

Poissa Hesesusi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: 244M60
« Vastaus #37 : 19.03.2023, 21:06:50 »


Taka-akseli tuli otettua työnalle, kaverilta jäi pikku Kempattu 1030 viereisestä autosta mihin nyt alkuun heittää hilut kiinni ja alle ensileikkeihin sekä penkkiin kun isommat 1031 aina kiven alla sillon kun budjetti antas myöten..




Värimaailmana pysy sama tylsä hopea musta kun nuo räikeemmät joskus jo kokeiltu.




Jarrut omat satulansa siistittynä ja punoslinjoilla jotka korvaa vakio letkun pätkät välistä takaa.
kiinnikkeet ja linjat vielä toisille ostoslistalla jos tuo perä kestää pitkäänkin ennen seuraavaa.. Hydrauli känkkä jokatapauksessa saatava lopulta.







Omaan silmään tuli ihan miellyttävä setti tuli akseleista näin alkuun.

ostoslistalle siis säädettävät ylätukivarret vakiota vahvemmilla silmukoilla ja coilit rakenneltava kun nuo alatukivarret tuli värkättyä käyttöön.









Pa-linjat tuli myös pohjaan. 12mm putki AN8 kuulaliitos päillä pohjan osuus. Keräyssäiliötä ja tankkia myös mallailin mihin alkais rakennella paikalleen niin saisi listata loput tarpeet linjoille konttiin.

Poissa Hesesusi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: 244M60
« Vastaus #38 : 30.04.2023, 11:36:27 »


Kytkimeen viimein puuttuvat osat lensulta. Yleismallin sylkkä punoslinjalla ja massalevyä 765 asetelman kaveriksi.




Painelaakeri ja kaaveli sattu aika kivasti koskematta mihinkään mikä oli ihan positiivinen yllätys kun ei tuon vauhtipyörä+kytkin komboon ollut mitään kummempia inffoja etukäteen.
Tosin jumahtanut työsylkkä aiheutti vähän päänvaivaa kun mittailin sen mukaan ja sai hakea uuden "pinnin" kaavelin alle kun alkuperäinen olikin oikean korkuinen.



Koneen sai tällä kertaa laatikon kanssa kiinni ja haettua kardaani kulmaa kohdalleen. MKM:n kannatin palkki istu paketin kanssa kivasti, nyt vaan oikeahkon korkusien kumien etsintään laatikon alle.
Pakosarjoja pääsis nyt tekemään eikä konettakaan varmaan enää tarvi nostella pois..




Polkimeen turasin täältä foorumilta hankitun jatko Kitin, joka toimi tuon lensun sylkän kanssa kopan omiin kiinnityksiin tosi pienellä työllä.










Kopan sähköjen kanssa tuli suht nolla startti, kojelaudan alta karsiutui suurin osa ja omaa jäi viikset, virtalukko ja pyyhkijän systeemit.
Valot ja vilkut releytin uudestaan ja vanha sulakerasia lähti mäkeen.
Etuvaloille tein kokonaan uudet johdot mitkä vielä vähän vaiheessa. takavaloille pitäis vielä taakse tehdä liittimet omiin johtoihin josta jatkaa "hard Wired" modaus takavaloille.
Kojelaudan alla myös vielä paljon johdoteltavaa merkkivaloille ym. Uusi taustavalotus ledeillä lämppärille myös innostaisi hifistellä kun omat purin pois ettei tarvii katsoa noita 40v vanhoja johtoja enää.

Poissa Neverbe4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: 244M60
« Vastaus #39 : 01.05.2023, 16:36:08 »
Tulee hieno peli,
Jos et vielä hankkinut perän osia niin mul olis säädettävät ala ja ylä tukivarret ja näihin sopii myös kynätolpat. Mukaan tarvittaessa yläpään kiinnitys, pultilla ja varmistushitsillä.
Käy katsastuksessa.
Miracle Team 242R-project
With Falken & Koni

Poissa Hesesusi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: 244M60
« Vastaus #40 : 01.05.2023, 17:22:53 »
Tulee hieno peli,
Jos et vielä hankkinut perän osia niin mul olis säädettävät ala ja ylä tukivarret ja näihin sopii myös kynätolpat. Mukaan tarvittaessa yläpään kiinnitys, pultilla ja varmistushitsillä.
Käy katsastuksessa.
Ylävarret itseasiassa tulis tarpeeseen, mennään alkuun ainakin noilla nykyisillä säädettävillä ala varsilla mitkä yllä näkyy. Yläpään coilikiinnikkeetki valmiina mallina kelpais noiden nykyisten varsien kaveriks.
Edit. Pistin yv. Sulta tais jotain ehkä muutakin tarpeellista löytyy aikasempien juttujen perusteella  :)
« Viimeksi muokattu: 01.05.2023, 17:28:26 kirjoittanut Hesesusi »

Poissa Hesesusi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: 244M60
« Vastaus #41 : 09.08.2023, 08:49:32 »
Hieman päivitystä pikkuhommista mitä saanut touhuttua. Pohjan alla kaikki alkaa olemaan kasassa kardaania ja takatolppia lukuunottamatta. Takapään coilit nyt etsinnässä sekä iso kardaani aihio kun omat pieniä josta sais laipat vaan.
Istuu kovin nätisti omaan silmään, taakse pistin kovat tangot suurinpiirtein mitassa että sai vähän mittailtua tolppia varten pituuksia.





Tankki ja vermeet löyti kans paikkasa, letkut vielä väliin väsäiltävä.




Sisutaankin puolesta päädyin suht täyteen verhoiluun kuitenkin, vähän pohjamattoja mallailin jo. Takapenkit pitäis vielä keksiä käykö väsäilemaan jotain restimodi tyylistä vai mennäänkö omilla, eteen nyt jokatapauksessa kupit hommailtava.




Korin sähkötkin alkais olemaan hyvin pitkällä, päätaulu tuli apparin jalkatilaan josta ulkopuolelle jäi etuvalot ja vilkut sekä jotain lisäboksien sulakkeita.
Mittaristoo kans käyty väsäilemään, perus juttuja ihan analogisena ja loppu ulos tabletilta suoraan eculta. Nopeus ja kiekat ym kuitenkin kiva katella ihan "mittaristosta" .










Pellin alle vähän lukkopeltiä ym väsäilty ja keula takas kasassa, jopa ehkä viimesen kerran.




Etuvakaaja tuli ongelmaksi kun tuo 19mm dieselin olis ehkä vähän turhan pieni joka kiertäis vähän alakautta kauempaa. Lopulta kävin diesel E36 touringista kaivelee etuvakaajan joka käy paikalleen suht pienellä rakentelulla. Paksuutta tais olla sen 30mm joten ainakin on jämäkkä.





Päivitellään taas kun saadaan jotain aikaiseksi.

Poissa Hesesusi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: 244M60
« Vastaus #42 : 24.08.2023, 22:08:24 »
Kyllä tähän mennessä on mennyt niin että tehoraja lasketaan sen vertailuauton teho/painosuhteesta ja sit konttorilla auto puntaroidaan ja lasketaan vielä se muutettavan auton tehopainosuhde. Eli tottakai sillä painon kanssa kikkailulla saa hieman lisää pelivaraa mutta se vaatii nimenomaan lisää painoa siihen muutettavan auton leimapainoon jos meinaa saada korkeamman tehorajan.

Tämä on nyt todettu kolmella eri konttorilla ja kuudella uuden säännön aikaan muutoskatsastetulla autolla

Nyt kun ymmäilly tarkemmin mitä se tarkalleen vaatii niin vaikuttais näillä laskukaavoilla että m60b30 plus 20% ahtimesta olis 198kw eli tuohon 7kg/kw rajaan autoa pitäis lihottaa sen 100kg että menee just rajoihin? Verrokkina siis 240 turbo ja googlen antama paino 1289kg. eli kun puntari näyttää noin 1390 niin ollaan jo rajoissa vai oonko ihan ulapalla :D

Olin tähän asti vakuuttunu kun leimasetä vakavalla naamalla totes että eikun pellin alle niin varataan muutoskatsastusaikaa.. ennenkun nyt kaverin autoon anto toinen asema 236hv rajat penkkireissulle. ite kans muistelin että siinä tais olla oman jutustelun aikana muminaa että eiköhän tuo kasi paina vähän enemmän kun b21 ja sit tuli vihreetä valoo.
« Viimeksi muokattu: 24.08.2023, 22:16:56 kirjoittanut Hesesusi »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron