Elekma  Autoracing

Pienemmät kierrokset ajossa

  • 5 Vastauksia
  • 2195 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Wachtola

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • ju
Pienemmät kierrokset ajossa
« : 25.07.2022, 20:53:25 »
Terve!

Olen volvoja ajellut jo nelisen vuotta (744 v2018-2020, 245 v2020-2022) ja värkkäilytaidot tähän mennessä ovat rajoittuneet huoltoihin, jarruremontteihin, käyntivikoihin ym tämäntämmöisiin.
Perien & vaihteiden välitykset ja ovat minulle uutta ja tuntematonta niin osaatteko vääntää rautalangasta aloittelijalle näistä.

Muistaakseni aikoinaan omistamani 744 kävi pienemmillä kierroksilla satasen vauhdissa vitosella kuin nykyinen 245 ja se on hieman häirinnyt ajossa.
Tarkoituksena olisi värkätä auto käymään pienemmillä kierroksilla maantienopeuksissa. Mitä tähän vaaditaan ja mikä olisi fiksuin ja halvin ratkaisu?

En ole varma mikä perä ja millä välityksillä on tällä hetkellä alla mutta selvitän sen ensikerralla kun käyn auton alla.



TLDR: Miten pienemmät kierrokset maantienopeuksilla vitosvaihteella


Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Pienemmät kierrokset ajossa
« Vastaus #1 : 25.07.2022, 22:03:12 »
Laatikon tai perävälitysten vaihto. Noista perän vaihto lienee helpompi. Hirveän isoja eroja ei saa sillä, mutta varmaan riittävästi jos siellä on joku tiheä perä nyt.

Poissa Wachtola

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • ju
Vs: Pienemmät kierrokset ajossa
« Vastaus #2 : 25.07.2022, 23:06:25 »
Laatikon tai perävälitysten vaihto. Noista perän vaihto lienee helpompi. Hirveän isoja eroja ei saa sillä, mutta varmaan riittävästi jos siellä on joku tiheä perä nyt.

Selvä -H-
Perävälitysten vaihdon pitäisi vissiin olla suht simppeli homma?
Tarviiko käyttää koko perä irti vai onnistuuko esim auto tunkkipukkien varassa?


Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Pienemmät kierrokset ajossa
« Vastaus #3 : 26.07.2022, 00:08:49 »
Perävälitksen vaihto käy helpoiten vaihtamalla taka-akseli. Periaatteessa sen pelkän välityksen vaihto ei ole hankalaa, mutta sen paikalleen shimmaaminen kotioloissa ei ole helppoa.

Johtuu tietysti vähän myös siitä millä tekniikalla ja välityksillä auto nyt on, mitä sille kannattaa tehdä.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Pienemmät kierrokset ajossa
« Vastaus #4 : 26.07.2022, 08:44:06 »
Koko akselin vaihtoa minäkin suosittelisin, tuo edellinen viestini jäi vähän epäselväksi.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Vs: Pienemmät kierrokset ajossa
« Vastaus #5 : 15.09.2022, 12:13:21 »
Kannattaa myös muistaa, että perävälityksen vaihtaminen harvempaan voi vaikuttaa oleellisesti käytännön suorituskykyyn, varsinkin pienitehoisessa autossa.

Tällä ei liene niin suurta merkitystä, jos ajelee vain rauhaksiin pitkää siivua, mutta sekalaisempi ajo ja nurkkapyörittely voi käydä rasittavaksi liian pitkällä välityksellä.

Kuten tässä on jo todettukin, sopiva välitys riippuu ihan muusta tekniikasta ja vaihteiston välityksistä (ei toki vähiten henkilökohtaisista mieltymyksistä). Mutta esimerkiksi pienempien vaihteiden välitykset ja vaihdevälit voivat muuttua taajama-ajoon käymättömämmiksi kokonaisuuteen sopimattomalla perällä.

Kuten silläkin on tietysti merkitys, ollaanko vaihtamassa jotain erityisen tiheää perää käyttökelpoisempaan, vai ns. normiperää johonkin aavikkovälitykseen.

Yksi taka-akselin vaihtoa helpompi konsti on kokeilla taka-akselilla isompia rengaskokoja ja verrata kehän muutosta perävälitysten eroihin. Pienempikin muutos voi vaikuttaa yllättävän paljon ominaisuuksiin käyttötarpeesta riippuen.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron