Carcom Oy  Ateho

S60 2.4T awd lastu

  • 28 Vastauksia
  • 3928 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5019
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S60 2.4T awd lastu
« Vastaus #15 : 15.08.2022, 13:43:24 »
Samat ohjeet ne on, tuolla ylempänä koetin niitä muistella.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa joel740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4T awd lastu
« Vastaus #16 : 23.08.2022, 14:37:34 »
Saattaa tuo vetästä kovemmin kuin aikaisemmin. Ahdot käy korkeammalla kuin aikaisemmin. Normi ajossa ei vaikutusta suuntaan tai toiseen.
Kulutus on edelleen samoissa lukemissa. Liekkö johtuu ihan siitä että ahtojen nostolla teho saatu, ja mun ajolla ei paljoa ahtoja käytetä. Ja lisääntynyt vääntö ei vaikuta kulutukseen kun ajellaan tasanopeutta

Ei tullut siis mulle mitään vastinetta rahalle ;D
Volvo s60 2.4t awd 2002

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Vs: S60 2.4T awd lastu
« Vastaus #17 : 23.08.2022, 17:02:13 »
Saattaa tuo vetästä kovemmin kuin aikaisemmin. Ahdot käy korkeammalla kuin aikaisemmin. Normi ajossa ei vaikutusta suuntaan tai toiseen.
Kulutus on edelleen samoissa lukemissa. Liekkö johtuu ihan siitä että ahtojen nostolla teho saatu, ja mun ajolla ei paljoa ahtoja käytetä. Ja lisääntynyt vääntö ei vaikuta kulutukseen kun ajellaan tasanopeutta

Ei tullut siis mulle mitään vastinetta rahalle ;D

Olisit tullut mulle niin saisit rahoille vastinetta. Nuo bulkkisoftat vaan on tuollaisia. Vaihteistoon ei kosketa ja juuri pelkällä ahdolla saadaan voimat pihalle  :(
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Kankaalla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4T awd lastu
« Vastaus #18 : 23.08.2022, 17:16:16 »
Vanhaan awd systeemiin en antaisi takuuta, kestää tai ei kun ne vakionakin hajoo, boorit?
Moottorit normaalikuntoisina ja huollettuina kestää.

Tuosta tulis tuolla lastulla tavallaan T5 mikä mullakin on ja siinä BSR, ihan kivasti repii mutta on fwd, kuivalla asfaltillakin täytyy ottaa luistonesto pois päältä muuten pyrkii vähän sutiin vielä automaatin kakkosellakin ja valo vilkkuu ja kierrokset seilaa.
Tämä siis vaan kun manuaalipuolella lähtee täysillä, geartronic.
Kyllä se ehkä vähän nipistää kulutuksesta jos malttaa ajella rauhallisesti.
Mutta kun ei malta. :)

Lastu on kyllä hintansa arvoinen, asennus kestää noin 4 minuuttia,asentaessa pitää varmistaa että akussa pysyy jännite.
Asennuksen jälkeen kannattaa odotella n.10 min ennen käynnistystä, voi muuten oikutella.

Kyllä kai tuo nelikko kestää jos ei aja sillä niinkuin jollakin evomitsulla tai subarulla xD

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5019
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S60 2.4T awd lastu
« Vastaus #19 : 23.08.2022, 21:00:41 »
Olisit tullut mulle niin saisit rahoille vastinetta. Nuo bulkkisoftat vaan on tuollaisia. Vaihteistoon ei kosketa ja juuri pelkällä ahdolla saadaan voimat pihalle  :(
Milläs sinä ne voimat saat pihalle? Kyllähän "bulkkisoftassakin" otetaan vaihteisto huomioon vaikka sen ohjaukseen ei kajottaisikaan. Harva kai kajoaa.
Kerro ny kun minä en tiiä.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Vs: S60 2.4T awd lastu
« Vastaus #20 : 23.08.2022, 22:03:24 »
Milläs sinä ne voimat saat pihalle? Kyllähän "bulkkisoftassakin" otetaan vaihteisto huomioon vaikka sen ohjaukseen ei kajottaisikaan. Harva kai kajoaa.
Kerro ny kun minä en tiiä.

No bulkkisofta ei todellakaan ota huomioon vaihteistoa vaan voima otetaan ahtopainetta nostamalla ja vaihteisto toimii siinä sivussa mukana sen mitä ymmärtää. BSR tai Rica ei ole tässä yhtään sen ihmeellisempiä.

Ahtopainetta pitää toki nostaa jos meinaa vääntöä ja huipputehoa saada, mutta siellä on paljon muitakin asioita mitä pitää muuttaa jos meinaa saada tasapainoisen kokonaisuuden eli kulutuksen laskua, mutta myös voimaa tarvittaessa. Vaihteisto pitää saada vaihtamaan aikaisemmin isommalle ja tälle kierrosluvulle pitää saada lisää työntövoimaa vaikka turbo ei sitä vielä tuottaisi. Pienet asiat sieltä ja täältä tekee yhdessä ison vaikutuksen, se vaiva vaan pitää nähdä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Kankaalla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4T awd lastu
« Vastaus #21 : 23.08.2022, 22:10:21 »
Milläs sinä ne voimat saat pihalle? Kyllähän "bulkkisoftassakin" otetaan vaihteisto huomioon vaikka sen ohjaukseen ei kajottaisikaan. Harva kai kajoaa.
Kerro ny kun minä en tiiä.

Minun ymmärrys ainaki on tämänlainen:
(lähteitä en jaksa alkaa googlailemaan ja linkkaamaan läpi, joten jokaisen omassa harkinnassa miten nämä infot ottaa)

Jos sulla on ensimmäisen generaation b5254t/b5244t, joista 2.5 on matalapaineturbo suuremmalla puristuksella ja 2.4 korkeapaineturbo (vain XC-mallissa?) Matalemmilla puristuksilla.

Maksimi tehonkesto kevyellä kaasujalalla 300-320 hp auton kunnosta riippuen ja 260-280 hp painavalla kaasujalalla.

Jos awd, heikoin lenkki on kulmavaihde, jonka saa komiasti rikki antamalla kytkinpommia asfaltilla yms rääkkäämällä.

Koneesta porsii ensin veivit, jotka tappaa vääntö. Yleinen nyrkkisääntö on olla antamatta yli 0.7 baria ahtoja, kun kierroksia alle 3500. Tilalle voi toki kytkinrempan yhteydessä vaihtaa b5254t4 veivit ja N-lohkon tilalle RN-lohkon, niin rupeaa kestämään jo pikkasen vääntöä. En myöskään lähtisi ahtamaan yli kiloa, koska sillä saa vaan koneen nakuttamaan puristusten noustessa liian korkeaksi e98:lla, e85:lla voi vielä jonni verran nostaa, mutta siinä meneekin jo pienoismalli 13g vaihtoon, suuttimet, cooleri, yms. tilalle marteliuksella 16t tai 19t downpipeineen 1000 euron luokkaa ihan jees, muut hilppeet mukaan, nii hupsista keikkaa saipa nopeasti +5000 euroa palamaan.

E98 ecr= 12.5
E85 ecr= 14
Esim. Mk1 b5254t
(Puristussuhde = 9.0:1
Vakioahdot = 0.4 bar
Vakio ECR = 10.67
0.55 bar =n. 11.19 ECR
0.7 bar =n. 11.7 ECR
0.85 bar = n. 12.2 ECR
0.9 bar = n. 12.4 ECR
1 bar = n. 12.7 ECR (borderline unsafe/unsafe without tuning)

ECR=effective compression ratio)

Kaikki laskurit toki löytyy netistä, jos vaan osaa hakee. Halpaahan tää ei oo, mut pirun kivaa :)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5019
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S60 2.4T awd lastu
« Vastaus #22 : 24.08.2022, 08:22:54 »
Bulkkisofta tarkoittaa siis että se on tiettyyn moottoriin tehty. Nämä kalliimmat tehdään autokohtaisesti penkissä hieromalla ja kokeilemalla, aikaa voi mennä tunteja.
Moottoreissahan on aina eroja, jos ei vieltä tehtaalta tullessa niin kilometrien mukana tuomia kyllä.

Menee ohi aiheen kun oma autoni on fwd T5. Siinä kait vakiona 16T
Itselläni ei noilla vaihtokohdilla niin ole väliä kun ajan käytännössä aina geartronicin manuaalipuolella, ei se muuten pysy halutulla alueella.
Muttamutta, ei kai siihen vaihteiston omaan ohjaukseen tehdä muutoksia, käytetään vain vaihteistoa moottorin ominaisuuksilla mahdollisimman tehokkaasti.???

Tyydyn bulkkisoftaan kun ei tuollaiseen vanhaan kotteroon kannata rahaa kaataa kun ei mitään muutoksia koneeseen ole tehty, jos hajoaa niin hommataan taas joku. Olishan sen jo pitänyt levitä kun on ohjelmoitu ja puolen miljoonan raja lähestyy. ELK
Ehkä kestää kun olen yli-innokas öljyjen vaihtaja, 6-8 tuhannen välein.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: S60 2.4T awd lastu
« Vastaus #23 : 24.08.2022, 09:34:41 »
Minun ymmärrys ainaki on tämänlainen:
(lähteitä en jaksa alkaa googlailemaan ja linkkaamaan läpi, joten jokaisen omassa harkinnassa miten nämä infot ottaa)

Jos sulla on ensimmäisen generaation b5254t/b5244t, joista 2.5 on matalapaineturbo suuremmalla puristuksella ja 2.4 korkeapaineturbo (vain XC-mallissa?) Matalemmilla puristuksilla.

Maksimi tehonkesto kevyellä kaasujalalla 300-320 hp auton kunnosta riippuen ja 260-280 hp painavalla kaasujalalla.

Jos awd, heikoin lenkki on kulmavaihde, jonka saa komiasti rikki antamalla kytkinpommia asfaltilla yms rääkkäämällä.

Koneesta porsii ensin veivit, jotka tappaa vääntö. Yleinen nyrkkisääntö on olla antamatta yli 0.7 baria ahtoja, kun kierroksia alle 3500. Tilalle voi toki kytkinrempan yhteydessä vaihtaa b5254t4 veivit ja N-lohkon tilalle RN-lohkon, niin rupeaa kestämään jo pikkasen vääntöä. En myöskään lähtisi ahtamaan yli kiloa, koska sillä saa vaan koneen nakuttamaan puristusten noustessa liian korkeaksi e98:lla, e85:lla voi vielä jonni verran nostaa, mutta siinä meneekin jo pienoismalli 13g vaihtoon, suuttimet, cooleri, yms. tilalle marteliuksella 16t tai 19t downpipeineen 1000 euron luokkaa ihan jees, muut hilppeet mukaan, nii hupsista keikkaa saipa nopeasti +5000 euroa palamaan.

E98 ecr= 12.5
E85 ecr= 14
Esim. Mk1 b5254t
(Puristussuhde = 9.0:1
Vakioahdot = 0.4 bar
Vakio ECR = 10.67
0.55 bar =n. 11.19 ECR
0.7 bar =n. 11.7 ECR
0.85 bar = n. 12.2 ECR
0.9 bar = n. 12.4 ECR
1 bar = n. 12.7 ECR (borderline unsafe/unsafe without tuning)

ECR=effective compression ratio)

Kaikki laskurit toki löytyy netistä, jos vaan osaa hakee. Halpaahan tää ei oo, mut pirun kivaa :)
Taisi olla nuo ekat 2.4T ja 2.5T mallit olla aina 2.4 litraisia matalapaine malleja. Taisi olla 2003-2004 kieppeillä kun tuli 2.5T joka oli oikeasti 2.5 litrainen, siinä vakio tehot nousi 210 heppaan.

Näissä myös vaikuttaa se moottorin kunto. Uutena moottori voinut kestää enemmän kuin 300tkm ajettuna. Tutulla oli aikoinaan uuden karhea mk1 V70 2.4T moottorilla. Siihen vaihdettiin 19T ahdin ja softa. Penkissä mitattiin +300hp eikä siitä kone porsinut vaikka auto sai radallakin sikaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Kankaalla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4T awd lastu
« Vastaus #24 : 24.08.2022, 10:17:35 »
Taisi olla nuo ekat 2.4T ja 2.5T mallit olla aina 2.4 litraisia matalapaine malleja. Taisi olla 2003-2004 kieppeillä kun tuli 2.5T joka oli oikeasti 2.5 litrainen, siinä vakio tehot nousi 210 heppaan.

Näissä myös vaikuttaa se moottorin kunto. Uutena moottori voinut kestää enemmän kuin 300tkm ajettuna. Tutulla oli aikoinaan uuden karhea mk1 V70 2.4T moottorilla. Siihen vaihdettiin 19T ahdin ja softa. Penkissä mitattiin +300hp eikä siitä kone porsinut vaikka auto sai radallakin sikaa.

Helkkarin hyvä lisäys 8)

Poissa TomppaT4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
Vs: S60 2.4T awd lastu
« Vastaus #25 : 24.08.2022, 11:53:38 »
Bulkkisofta tarkoittaa siis että se on tiettyyn moottoriin tehty.
Bulkkisofta tarkoittaa sitä, että ohjelma on tehty yhden-muutaman softatun auton perusteella joka voidaan laittaa jokaiseen vastaavaan autoon niin että toimii, oli autolla ajettu 5000 tai 500000 kilsaa. Myytävässä ohjelmassa on jätetty parametrit turvallisten rajojen sisään mutta sitä markkinoidaan kovimmilla lukemilla mitä ohjelmaa kehitettäessä saatu irti. Näissä "voiman tunne" on usein saatu vetämällä keskialueen ahdot tappiin ja antamalla nakuanturin hoitaa loput. Tämä mahdollistaa esim PPC:n kaltaiset kotiviritykset.
Ajossa Audi A5
S40 T4 -98, V40 1.9D -03, V40 T4 -99,
S60 2.4 -02, V40 T4 -98

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5019
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S60 2.4T awd lastu
« Vastaus #26 : 24.08.2022, 16:45:06 »
Bulkkisofta tarkoittaa sitä, että ohjelma on tehty yhden-muutaman softatun auton perusteella joka voidaan laittaa jokaiseen vastaavaan autoon niin että toimii, oli autolla ajettu 5000 tai 500000 kilsaa. Myytävässä ohjelmassa on jätetty parametrit turvallisten rajojen sisään mutta sitä markkinoidaan kovimmilla lukemilla mitä ohjelmaa kehitettäessä saatu irti. Näissä "voiman tunne" on usein saatu vetämällä keskialueen ahdot tappiin ja antamalla nakuanturin hoitaa loput. Tämä mahdollistaa esim PPC:n kaltaiset kotiviritykset.
Ai nytkö ne nakuanturit tekee jotain, tuolla epäilit mua ja yritit hölmöttää. :D
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=130661.15
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa joel740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4T awd lastu
« Vastaus #27 : 24.08.2022, 22:39:45 »
Ainahan penkissä säädetty ohjelma on parempi, siitä ei pääse mihinkään.
Ja kun näitä autoja ostaa eikä tiedä niiden historiaa, saati omistajat kerro mitään myydessä autoa. Niin mistä sitä tietää onko tuossa ollut jonkun tekemä softa jo valmiiksi.

Samapa tuo. Kulutus ei ainakaan noussut.
Volvo s60 2.4t awd 2002

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5019
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S60 2.4T awd lastu
« Vastaus #28 : 24.08.2022, 23:02:22 »
Kyllä, mutta bulkkikin voi olla vähintään yhtä hyvä kuin penkissä säädetty.
Niitä säätäjiä on niin moneen junaan ja osa jää vielä asemalle.

Joku oikeen seppä kun tekee hienon... ohjelman millä revitään kaikki irti ja suuttimet huutaa hoosiannaa niin ollaan jo lähellä harmageddonia.

Jos kulutus ei noussut ja tarvittaessa on vähän tehoreserviä niin kai se on hyvä.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron