Proturbo  Autodiagnoosi

3" IMM rakentelu eli vakio -016 siirtäminen isompaan koteloon

  • 5 Vastauksia
  • 1829 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Isommat -012 IMMut alkavat olla jo kiven alla jos niitä löytää sieltäkään. Tässä ohjeet miten vakio -016 saa siirrettyä 3" koteloon. Putkena tässä käytettiin KL-racing tuotetta: https://shop.klracing.se/sv/artiklar/lost-3-lmm-hus-.html . Tuote voisi olla halvempikin sillä tuolla alumiinipalikalla ei oikein tee mitään..

Vakio IMMun saa helposti purettua kun ensiksi irrottaa nuo neljä näkyvää ruuvia. Sitten hakkaa ruuvimeiselin toisen puolen väliin niin sieltä piilosta katkeaa ruuvi. Ruuveja on yhteensä kolme kpl piilossa. Saman voi tehdä toiselle puolellekin tai sitten vain vääntää elektroniikan irti putkesta. Putkikin jää näin melkein ehjäksi. Jäljelle jääneet ruuvit sitten vain katkoo pois jollain keinolla.



Huomaa erot orkkis ja KL alumiinikiinnikkeen kanssa! Puuttu nuo alumiinirimat, jotka nähtäväsi parantavat ilman virtausta vähentämällä pyörteilyä.



Sitten viilataan urat KL:n koteloon IMMun elektroniikkaa varten kun niitä ei ole tuossa valmiina. Voi myös viilailla molempia kuten itse tein tai vain tuota alumiinia elektroniikasta. Näiden merkitys on vain että IMM tulee putkeen oikein päin. Käytin uutta KL-tiivistettä kun vanha meni särki purettaessa.



Toiselle puolelle missä ruuvit näkyvät saa ne kiinni kätevästi. Toiselle puolelle porasin sivuun reiät mistä ruuvasin sen puolen kiinni. Ei tietty paras mahdollinen - mutta helpoin - ratkaisu saada kotelo kiinni. Puristimella painoin paremmin kiinni tiivisteeseen. Väiin voi pistää silikonitkin tiivisteeksi jos haluaa.



Jos haluaa Hi-Fi:stellä niin voi hankkia B204FT ilmansuodattimen kotelon kannen niin säilyy auto orkkis tyyppisenä eikä hypi ihan heti Katsurin silmille. Kansi käy suoraan vakion koteloon, vain imuputki pitää värkätä itse. Maksoi Ruotsin GCP:llä aikanaan reilut 70e.



Lopuksi bensalastun päivitys & kärytys ja ei kun kovaa ajoa!



**************************************

Loppuhuomautus: Jotkut on purkaneet IMMuja myös poraamalla noita piilossa olevia ruuveja auki. Tai kolvaamalla putken sisäanturin irti. Näitä en suosittele tekemään kun on aika riskaabelia ja homma käy muutenkin paljon helpommin.


« Viimeksi muokattu: 11.08.2022, 18:46:17 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa maamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Hyvät ohjeet. Itsekin onnistuin tekemään homman. Yllättävän helposti irtosi pelkällä talttapääruuvarilla. Ilmeisesti vaihtelee mitä KL laittaa pakettiin, kun en saanut uutta tiivistettä. Vanha onneksi säilyi ehjänä.

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Minä turasin yhden version Fusionilla ja printtailin Petg:stä proton. Lopullisempi versio pitäs varmaan tehdä Nylonista tai Polykarbonaatista, kestäisi kai vähän enemmän lämmintä ?





V60 D3AWD -20, S60 2003, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
Minä turasin yhden version Fusionilla ja printtailin Petg:stä proton. Lopullisempi versio pitäs varmaan tehdä Nylonista tai Polykarbonaatista, kestäisi kai vähän enemmän lämmintä ?






Viittitkö jakaa tiedostoja vai jääkö omaan käyttöön? Oma ratkaisu oli aikoinaan laserleikata tuo kiinnityspinta ja tigillä kemppailla bilteman 3" pakoputkenpätkään, onnistui mutta en suosittele, oli melko urakka.

Jos tänne tai johoki thingyverseen saisi failit niin näitähän tulostelisi ne joilta tulostimet löytyy, he ketkä ovat tulostinta vailla voivat varmaan kympillä tai parilla saada postissa jonkun foorumilaisen tulostaman.

Itsellä tulostin löytyy mutta käyttö jäänyt melko vähäiseksi ja fusionissa taikominenkin jäi alkumetreille kun ei koskaan tullut mitään "tarpeellista" vastaan mitä pitäisi tulostaa. Pitäisi hommata jotai muuta kuin sitä PLAta, hiilikuitu nyloni varmasti kestää sen mitä alkuperäinenkin IMMu

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Itse näen erinomaisen hölmönä jättää ne ruuvit irtaalleen heilumaan sinne kun tuon sisäkokoonpanon irrotus ja uusiojuotto ottaa ehkä 5 min. Yhden yksilön olen nähnyt missä oli se kiinni eri lailla kuin kaikissa muissa, ts liitos oli todella pitkä ja hitsattu, sitä en alkanut purkamaan. Yleensä riittää kun katkasee päästä hohtimilla pari milliä niin liitos aukeaa ja siihen jää hyvin matkaa juotella liitos takasin kiinni.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Thingiversessä näköjään 24 tunnin odotus uusilla jäsenillä, joten laitan huomenna linkkiä. Tuo on sitten vaan kötöstys , ensimmäisiä fusionmallinnuksia mutta hyvin istui tuohon runkoon.

En tiedä tuoko hiilikuitufilamentti sinänsä lisäarvoa, tuskin tuossa lujuus on joka tulee vastaan, ennemmin lämmönkesto. En tiedä onko PC vai Nylon jolla korkein lämmönkesto ?

Edit:  thingiverse https://www.thingiverse.com/thing:5655477
« Viimeksi muokattu: 26.11.2022, 11:51:57 kirjoittanut jumo »
V60 D3AWD -20, S60 2003, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

 

Autoracing  KL-varaosat