Kulkukoira  Proturbo

Äänestys

Onks nappi hyvä vai silee ruutu?

Nappi paras
Näyttö paras
Yhtä hyviä
Anna vaimon ajaa
Osta mopo

Testivoittaja Volvo V70 2005

  • 32 Vastauksia
  • 3657 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4954
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Testivoittaja Volvo V70 2005
« Vastaus #1 : 23.08.2022, 08:26:52 »
Vanhassa volvossa esim. radio kanavan vaihtaminen on nopeaa jos kanava on tallennettu, mutta sitten jos pitää hakea joku random kanava niin kyllä kestää.

Muuten nuo testin kohteet on kyllä keksimällä keksittyjä. Omassa kosketus näytöllisessä Volvossa lämmittimet menee päälle automaattisesti kun on kylmä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 535
  • O.V.L.O.V.
Vs: Testivoittaja Volvo V70 2005
« Vastaus #2 : 23.08.2022, 08:56:10 »
Ei se upea lääpäsynäyttö sitä kyllä automaattisesti tiedä että koska pitää olla huurteenpoisto päällä tai koska sulla on liian kuuma tai kylmä.

Automaattisia penkinlämppäreitä nyt on ollu maailman sivun jo autoissa. Kyllä nuot lääpäsyvehkeet kuuluu junnuille ja jupeille kännyköihin ja tabletteihin.

Konkreettinen ns. sokkona opettelukin mahdotonta vs nappuloihin, joka tekee ajamisesta vaarallista. Esim monessa autossa jossa vielä napit käytössä, on sokeiden käyttämät tunnistuspisteet. Ja kyllähän sitä muutenkin oppii tuntemaan kosketuksesta missä mikäkin nappi on.

Kaikessa toiminnassa inhimillinen kosketus ja konkretia nyt vaan kuuluu, ja toimii ihmiskeholle ja aivoille suvereenisti parhaiten.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4954
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Testivoittaja Volvo V70 2005
« Vastaus #3 : 23.08.2022, 09:07:50 »
Tottakai ne on randomisti keksitty, joka autolle samat säädöt.
Harva kai niitä tallentamattomia kanavia ajaessa etsii.

Aika nopee on napilla laittaa vaikka penkinlämppärin puoliteho/täysteho.

Onko niissä napeissa sokeille pisteet, ajaako nekin autoa....

Napit kun on tutulla paikalla voit säätää mitä vain katsomatta, näytöltä ehkä ei.
Ei se nyt onnistu ton testin tulosten kumoaminen. ::)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Testivoittaja Volvo V70 2005
« Vastaus #4 : 23.08.2022, 09:10:04 »
Ei se upea lääpäsynäyttö sitä kyllä automaattisesti tiedä että koska pitää olla huurteenpoisto päällä tai koska sulla on liian kuuma tai kylmä.

Automaattisia penkinlämppäreitä nyt on ollu maailman sivun jo autoissa. Kyllä nuot lääpäsyvehkeet kuuluu junnuille ja jupeille kännyköihin ja tabletteihin.

Konkreettinen ns. sokkona opettelukin mahdotonta vs nappuloihin, joka tekee ajamisesta vaarallista. Esim monessa autossa jossa vielä napit käytössä, on sokeiden käyttämät tunnistuspisteet. Ja kyllähän sitä muutenkin oppii tuntemaan kosketuksesta missä mikäkin nappi on.

Kaikessa toiminnassa inhimillinen kosketus ja konkretia nyt vaan kuuluu, ja toimii ihmiskeholle ja aivoille suvereenisti parhaiten.
Ei voi tietää mutta jos menee lämmitimet automaattisesti päälle auton käynnistyksen yhteydessä kun alle +10 astetta. Kuinka moni jotka nappeja käyttää etsii ne katsomatta? Itse ainakin aina katsoin että mitä nappia olen painamassa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: Testivoittaja Volvo V70 2005
« Vastaus #5 : 23.08.2022, 09:11:25 »
Vuosituhannen alun Volvoissa ja Saabeissa on kyllä hyvät hallintalaitteet. Uudemmissa tuntuu unohtuneen autotehtailla black panel-ajattelu ja tuo yksinkertaisuus ja selkeys. Esim. mulle punainen väri on varoitusvalo joka pakottaa pysähtymään, jossain uudemmassa autossa taas voi olla punainen valo mittariston taustavalona. Paljon kun pimeässä ajaa noita arvostaa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Testivoittaja Volvo V70 2005
« Vastaus #6 : 23.08.2022, 09:31:56 »
Siitä olen samaa mieltä, että nappulat on nopeampia käyttää kuin kosketusnäyttö ja valikot. Vähemmän tulee räpläiltyä noita ominaisuuksia ajessa, oli ne sitten nappuloita tai näytöllä olevia valikoita. Käytännössä radio, puhelut hf:n kautta sekä navi.

Ite olen säätänyt radiotakin viimeiset vuodet ratin kautta.

Ilmastointi on automaattinen, penkinlämmittimien kanssa ei ole tarvinnut taistella kun niistäkin löytyy se sopiva asetus suht' vaivatta

Navin käyttö isolta näytöltä on huomattavasti parempi kuin P2:n jura-ajan navin kaltainen tekele tai tuulilasilla roikkuva Tomppa

Vuosituhannen alun Volvoissa ja Saabeissa on kyllä hyvät hallintalaitteet. Uudemmissa tuntuu unohtuneen autotehtailla black panel-ajattelu ja tuo yksinkertaisuus ja selkeys. Esim. mulle punainen väri on varoitusvalo joka pakottaa pysähtymään, jossain uudemmassa autossa taas voi olla punainen valo mittariston taustavalona. Paljon kun pimeässä ajaa noita arvostaa.
Uudemmissa noita valaistuksia saa säädettyä (ainakin V60) niin paljon kuin haluaa eikä varmasti jää varoitusvalot näkemättä. Mielipide hallintalaitteista on kyllä ihan puhtaasti käyttäjäkohtainen. Ite en kaipaa pätkääkään niitä nappihelvettejä mitä esim. Saab tarjoili.

Jos vertaan esim. V70 ja V60 niin ainoa mitä kaipaan on fyysiset nappulat persgrillille




V60 T8 -19

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 535
  • O.V.L.O.V.
Vs: Testivoittaja Volvo V70 2005
« Vastaus #7 : 23.08.2022, 09:41:00 »
Tottakai ne on randomisti keksitty, joka autolle samat säädöt.
Harva kai niitä tallentamattomia kanavia ajaessa etsii.

Aika nopee on napilla laittaa vaikka penkinlämppärin puoliteho/täysteho.

Onko niissä napeissa sokeille pisteet, ajaako nekin autoa....

Napit kun on tutulla paikalla voit säätää mitä vain katsomatta, näytöltä ehkä ei.
Ei se nyt onnistu ton testin tulosten kumoaminen. ::)


Tuskin ajaa sokeat mutta on se sallittua näkevienkin käyttää sokeille tarkoitettua avustusta. Esim Fordeissa ja Renaulteissa löytyy näitä mm rattisäätimistä.
Plussa napit merkattu kahdella pisteellä ja miinukset yhdellä. Kätevää sanon minä. Minimoi riskit kääntää katse tieltä hallintalaitteisiin.

Ja mitä penkinlämppäreihin tulee, ne kyllä pääsääntöisesti laitetaan päälle ennen ajoon lähtöä. Meillä autot ainakin lämpiää niin hyvin ettei tarvi ajaessa enää alkaa persettä hiostaan... :o
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 771
  • www.vrcf.fi
Vs: Testivoittaja Volvo V70 2005
« Vastaus #8 : 23.08.2022, 10:21:05 »
uudemmassa autossa taas voi olla punainen valo mittariston taustavalona. Paljon kun pimeässä ajaa noita arvostaa.

Punainen on ainoa oikea taustavalaistus, kun liikutaan pimeässä. Suurin osa autoliikenteestä tapahtuu kuitenkin alueilla, jossa "valosaastetta" ja häikäisyä on ylenpalttisesti, joten asialla ei ole juurikaan merkitystä. Hämäränäkö on näissä oloissa pois pelistä. Esimerkiksi merenkulussa ja ilmailussa häärätään pimeällä pelkästää punaisten lyhtyjen valossa, kun sauvasolujen toimivuus eli hämäränäkö on tärkeää.
 
Myös työvaloissa on havaittu, etteivät pelkät lumenit ja korkea värilämpötila tee autuaaksi, esimerkkinä Zauracin tuotteet.

En koe ainakaan Volvon kosketusnäyttöjä ja käytettävyyttä ongelmalliseksi. Esimerkiksi huurteenpoisto sujuu nappulaa tökkäämällä, samoin radion ohjailu, ylipäätään näytön hypistely on enimmäkseen tarpeetonta ajon aikana. Lisäksi alkeellinen autopilotti ym avustimet ovat kuskin apuna, jos jotain nyt ehdottomasti pitää räplätä ajon aikana. Meillä eräät yhteistyökumppanit edellyttävät toimintatapoihinsa sitoutumista ja vahvan turvallisuuskulttuurin omaksumista, joten esimerkiksi puhelinkeskustelut ovat ajon aikana lähtökohtaisesti kiellettyjä.

Saabissa on Black panel, mutta eipä sitä taida kukaan käyttää, himmennys ajaa lähes saman asian. Mielestäni kehnoin esitys lähihistoriassa omistamistani autoista oli V70 (-14) "Tokyo teenage" mittaristo -toki se yhteistyö päättyi lyhyesti audimaiseen öljynkulutukseen, vaikka muuten T5 oli mieluisa peli. Sen jälkeen S90 oli kojelautanäkymältään aivan eri aikakaudelta!

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: Testivoittaja Volvo V70 2005
« Vastaus #9 : 23.08.2022, 11:26:20 »
Punainen on kyllä myös intissä se paras metsävalo jolla karttaa luetaan, totta puhut. Tossa p2-volvossa on softat niin tyhmiä että se osaa sanoa pimpom kun turvavyö on auki mutta ei soi kellot kun konepelti jää auki tai öljyt loppuu koneesta, siksi se punainen varoituskolmio mittarissa on niin tärkeä vs. nykyautot jotka puhuu ääneen kaikesta.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4954
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Testivoittaja Volvo V70 2005
« Vastaus #10 : 23.08.2022, 15:20:12 »
Testissä todettu, pitääkö vängätä. Ite inhoon lääpimisnäyttöjä. Mitäs jos sen särkee niin mitään ei pysty säätämään.
Mulla vanhuksessa ei ole kuin soitin kosketusnäytöllä kun joku on sellaisen siihen laittanut.
Se onkin monasti ajanut radiolle huutamiseen kun vähän hipasee jotain rajalla niin kanavia katoaa tai jotain muuta typerää.

Aina ei uudempi voi olla parempi kuin vanha vaikka mitä siitä olisit maksanut.
Nonii, kohta taas tulee... :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Testivoittaja Volvo V70 2005
« Vastaus #11 : 23.08.2022, 19:27:30 »
Testissä todettu, pitääkö vängätä. Ite inhoon lääpimisnäyttöjä. Mitäs jos sen särkee niin mitään ei pysty säätämään.
Mulla vanhuksessa ei ole kuin soitin kosketusnäytöllä kun joku on sellaisen siihen laittanut.
Se onkin monasti ajanut radiolle huutamiseen kun vähän hipasee jotain rajalla niin kanavia katoaa tai jotain muuta typerää.

Aina ei uudempi voi olla parempi kuin vanha vaikka mitä siitä olisit maksanut.
Nonii, kohta taas tulee... :)
Tommosilla testeillä on enemmän viihdearvoa kuin mitään tekemistä todellisuuden kanssa. "yllättäen" testin kärjessä oli kaksi Volvoa. Liekö testaajilla entisyyttä Volvoista kun noin nappiin meni radion kanssa sohlaaminen.
Näytön voi hajottaa siinä kuin sen säätöpotikan. Noi halvat aftermarket soittimet on just tommosia, ei semmosia kannata edes asentaa. Jokainen itseään kunnioittavan P2 Volvistin tulisi asentaa HU-soitin.

Se on nää tottumiskysymykset sellaisia mistä ei päästä yhteisymmärrykseen. Provo näkyy ja haisee kilometrien päähän, mutta jokainen tyylillään. On nuo nappulat ja sen aikakauden Volvot jo nähty, ei ikinä enää
« Viimeksi muokattu: 23.08.2022, 20:13:02 kirjoittanut Pikkuhukka »
V60 T8 -19

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4954
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Testivoittaja Volvo V70 2005
« Vastaus #12 : 23.08.2022, 20:38:36 »
Olihan siellä dacia sandero volvojen välissä. :)

Joo, antakaa mulle HU, kyllä on ikävä vielä kun toisessa sellainen on.
Viihdearvoa... No tuohan nyt oli tommonen testi kun oli, ei siinä testattu mitään tähtitieteellistä.
Mitäs provoat.  ;) Sananvapauttahan täälläkin saa toteuttaa tiettyyn rajaan asti, sananvapaus foorumilla on siis rajoitettu.
Onneksi.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: Testivoittaja Volvo V70 2005
« Vastaus #13 : 23.08.2022, 22:05:23 »
Mulla on volvossa hu-803 ja hiacessa halvin kiina-android-kosketusnäyttösoitin jossa parasta että siinä on vielä potikka volumenappina. Kummassakin on hyvät puolensa mutta hanskat kädessä turha käyttää tota halpaa kosketinsoitinta.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4954
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Testivoittaja Volvo V70 2005
« Vastaus #14 : 26.08.2022, 22:27:47 »
Kai mullakin on volvossa sitä entisyyttä mikä mainittu, ei mun tarvii katsoa mitään nappia jos jotain säädän.
Kai se näytölläkin on mahdollista oppia mutta vaatinee melko paljon omistautumista asiaan.

No, kohta autoissa ei ole kumpiakaan kun se lukee ajatukset tai ääniohjaus kehittyy.

Vähän kuin googlen äänihaku, hain hama autotelinettä puhelimelle niin ihan sama miten lausui niin tulos oli homo.  :2funny:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

 

Autoracing  KL-varaosat