Elekma  Autoracing

Tuomarilin emännän S60 2.4

  • 72 Vastauksia
  • 11138 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5032
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #45 : 21.03.2023, 14:31:18 »
Ei oo mun mielestä ongelma. Joskus seisonnan jälkeen pienikin ulkolämpötilan ero saattaa tehdä tuon.
Siis riippuu moottorin lämpötilasta.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2889
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #46 : 22.03.2023, 05:37:08 »
Pahoittelut noista emännän äänisävelistä tosiaan. :D Hän on tottunut kuvaamaan meikäläiselle aina nämä startit, eikä selvästi osannut aavistaa, että Volvo tekee nyt temput.

Tuo videolla esiintyvä starttaus ei tosiaan ole sieltä pahimmasta päästä, vaan ongelma on tuossa hyvinkin lievä, mutta jos tuota sahausta on saanut tehdä pahimmillaan sen 4-5 sekuntia, niin ei se kyllä normaalin piikkiin mene omasta mielestäni mitenkään. :idiot2: 8 vuotta on tullut ajettua enemmän ja vähemmän myös bensakoneisilla P2 Volvoilla ja ikinä ei ole tälläistä esiintynyt, joten en tahtoisi hyväksyä tätä nytkään. Onhan nämä toki vanhoja autoja, ja sitä meikäläisen pääkoppa ei vaan tahdo sisäistää. Noh, kai se vika jossain kohtaa on ajettu ulos. :2funny:

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5032
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #47 : 22.03.2023, 08:54:22 »
Koita piruuttas vaihtaa moottorin lämpöanturi kun ei oo kalliskaan osa. V:>

Ikävähän se on jos tosiaan niinkin pitkän startin teettää eikä koodeja tule.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2889
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #48 : 18.04.2023, 09:41:39 »
Vaihtelin tähän vekottimeen äsken kesätassut alle. Käynnistin auton ja siirsin sen muutama kymmen metriä ja jätin auton käymään, koska en viitsinyt tietenkään vastakäynnistettyä konetta heti sammuttaa. Annoin auton käydä about vartin ja lämpömittari oli noussut normaaliin lämpöön, sammutin auton ja hoitelin renkaiden vaihdon loppuun. Sitten kun tuli aika käynnistää, niin taas sai sahata. ??? Nyt olin tosin kuulevinani, että ihan kuin startti olisi lyönyt aina välillä "tyhjää" ja sen takia ei saanut koneeseen tarpeeksi liikettä. Startti menee luultavasti siis ekana vaihtoon lähiaikoina, jos oireet ei helpota niin ihmetellään lisää...

Keväthuolto tälle pitäisi jaksaa jumpata, moottoriöljyt, suodatin, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin vaihtuu tässä...kun saan aikaseksi.

Poissa TheReiska

  • Juniori #2
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 667
  • Group R
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #49 : 19.04.2023, 19:32:09 »
Sitten kun tuli aika käynnistää, niin taas sai sahata. ??? Nyt olin tosin kuulevinani, että ihan kuin startti olisi lyönyt aina välillä "tyhjää" ja sen takia ei saanut koneeseen tarpeeksi liikettä. Startti menee luultavasti siis ekana vaihtoon lähiaikoina, jos oireet ei helpota niin ihmetellään lisää...

Nyt muuten kun tämän luin niin vasta hokasin että tuo oma ajokki lopetti tuon erittäin satunnaisen sahuuttamisen startin vaihdon yhteydessä...
-02 V70 170hv+aut = hyökkäysvaunu
Savolainen kusipää ratin takana
Diabetic Driver

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2889
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #50 : 19.04.2023, 21:42:39 »
Kiitos rohkaisusta suunnata kohti Motonettiä. 8)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5032
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #51 : 19.04.2023, 22:05:54 »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2889
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #52 : 29.04.2023, 23:59:29 »
Tänään sain tehtyä tähän vihdoin myös keväthuoltoa. Vaihtoon meni siis moottoriöljyt, suodatin, ilmansuodatin sekä raitisilmasuodatin. Raitisilmasuodatin oli sen näköinen, että koska lie viimeksi vaihdettu... :D Akkukin vaihtui, viimein.




Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2889
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #53 : 27.05.2023, 03:26:52 »
Torstaina tämä vehje kävi vierailevana tähtenä Debilissä. Pääsyy oli yrittää paikallistaa sitä käynnistysvikaa. Tosin nyt selvästi ilmojen lämmettyä, kyseistä vikaa ei ole hetkeen näkynyt eikä kuulunut. Sillon viime vuonnakin vika tuli esiin vasta kun kelit olivat viilenneet riittävän pitkälle. Sitä starttia ei ole vaihdettu, koska Debilin väki ei ollut vakuuttunut, että vika olisi ollut siinä. Sen sijaan he paikallistivat likaisen kaasuläppäkotelon ja olivat puhdistaneet sen ja epäilivät sen aiheuttaneen ne satunnaiset sahaamiset.

Tuo kaasuläppäkotelon puhdistaminen kuitenkin toi uuden mielenkiintoisen ilmiön autoon, kun kaasun vapauttaa ja moottori palautuu tyhjäkäynnille, jää kierrokset humppaaman ilmeisesti niin pitkäksi aikaa, kunnes auto on pysähtynyt. :idiot2: Jos kaasua polkaisee paikallaan, jäävät kierrokset heilumaan "vain" ehkä 4-5sek ajaksi. Videolla tämä on nähtävissä hyvin ja jos on antaa vinkkejä, niin niitä saa antaa. Kytkin- tai jarrupolkimien painelulla ei ole mitään vaikutusta tuohon, eikä ilmastoinnilla. Eniten hämmentää tuo, että ilmiö on selvästi sidonnainen auton nopeuteen, vaikka vaihde on vapaalla ja kytkin ylhäällä. ???

https://www.youtube.com/watch?v=CAmS8sOVBKw

Samalla reissulla hoidettiin muutama pikkujuttu myös kuntoon. Peruutusvalot eivät ole tosiaan toimineet tässä viimeiseen ikuisuuteen, joten peruutusvalokytkin vaihdettiin. Matkustajan etulaakeri on pitänyt tasaista huminaa, joten se vaihdettiin. Leimalla kuskinpuolen käsijarru jätti toivomisen varaa, joten taakse tuli uudet levyt ja palat.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5032
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #54 : 27.05.2023, 10:52:42 »
Vie se sinne debilin ihmemaahan takas ja käske tarkistaan läpän sopeutus.
Jos ovat turhan rajusti liikutelleet läppää siinä putsauksessa.

Jotkut sanoo ettei sillä oo mitään väliä mutta olen hieman eri mieltä.
Kyllähän ecu saa tiedon auton liikkeestä ja vaikuttaa auton toimintaan. Mullakin automaatissa on ohjelmassa laatikon suojelu, ei siis pysty paikallaan leikkiin teiniä ja paukuttaan rajottajaan kun ei anna kiertää kuin sinne 3-4 tuhatta rpm.

Vikakoodit varmaan jo luettu, ainoo että harva lukija pääsee marellin läppään kiinni.
Voihan läppäkin olla jo kypsä ja viimenen niitti oli se putsaus. Onhan noitten kunnostettujen hinnat tulleet alas sentään jonkin verran. Eihän uusia saa enää volvoltakaan, ovat kaikki kunnostettuja.

Anteeksi pitkä höpinä. :P
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Paikalla anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5105
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #55 : 27.05.2023, 12:54:58 »
Pistäs Vida kiinni ja katsele kaasuläpän tietoja.
 
Muuten jos kyseessä se surullisen kuuluisa Magneti Marelli, niin saattaa päästä vaihtamaan uutta tilalle.

Mutta voit siltikin kysyä huollosta jos vaikka sopeuttaa ensin sitä läppää..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2889
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #56 : 29.05.2023, 08:28:10 »
Tässä viikonlopun aikana on ajeltu muutama sata kilometriä ja nuo kaasuläpän sekoilut ovat kokoajan vähentyneet ja nyt voisi sanoa, että kaikki sekoilu on poissa. Ilmeisesti siis kaasuläpän puhdistus oli sekoittanut jotkut arvot, jotka olivat vuosien saatossa sopeutuneet vähemmän puhtaaseen kaasuläppään, tai näin otaksun. Ja nyt on sitten oppinut pikkuhiljaa uusille tavoille. Tämä ongelma siis ratkesi.

Mutta sitten ilmaantuikin toinen ongelma. Oltiin eilen illalla emännän kanssa ajelemassa Riihimäeltä Helsinkiin, niin jossain Hyvinkään kohdalla alkoi satasen vauhdissa pikkuhiljaa voimistuva tärinä/jyrinä. Pysäytin auton motarin varteen hätävilkut päällä ja varmistin, että renkaat ovat kiinni, ja olivathan ne. Seuraava epäilykseni oli heti käsijarru, varsinkin kun tiesin että sitä oli ronkittu vastikään. Testasin kyllä heti remontin jälkeen, että jarrut eivät laahaa ja testasin siinä motarin varressa uudestaan päätyen samaan lopputulokseen. Lähdin siitä sitten liikkeelle, niin hyvin nopeasti palasi sama tärinä. Eteen ilmestyi sopivasti taukoparkki, joten kurvasin sinne ja löysäsin vähän käsijarrua, tämän jälkeen matka jatkui ilman tärinöitä.

Ihmettelen, että miten tämä tärinä ilmeni vasta tällä reissulla. Ajelin kuitenkin Debilistä Riihimäelle torstaina ja sillon ei ollu mitään ongelmaa missään. Normaalitilanteessa tälläinen ei vaivaisi päätä ja mentäisiin "seurataan tilannetta" -asenteella, mutta lähden viikon päästä sille V90-reissulle, niin ei huvittaisi jättää emäntää kolmeksi viikoksi auton kanssa, jossa voi ilmetä jotain mielenkiintoista. Noh, ainahan emäntä voi ajaa AKI-10:llä hädän tullen, se on todellinen rakkaudenosoitus meikäläiseltä se. :D

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2889
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #57 : 25.10.2023, 05:44:19 »
Rakkautta jaettu myös tälle yksilölle. Kesän vähäiset ajot ovat menneet ilman suurempia yllätyksiä, mutta käsijarru on muistuttanut olemassa olostaan, käsijarru sinänsä pitää ihan ok, mutta on tuntenut selvästi, että toinen puoli nappaa enemmän kuin toinen. Kesäisen takajarrurempan yhteydessä Debilistä oli myös tullut terveiset, että käsijarrukenkien virkaa toimittaa tarvikemalliset osat. Ei tässä muuten mitään, mutta muistin että kaapissa on kuitti edellisen omistajan ajalta missä lukee erittäin selkeästi, että autoon olisi laitettu Volvon alkuperäiset hilppeet. ::) Kyseinen pulju on Jyväskylässä sijaitseva "Nordic Car Service Oy". Itse siis miettisin kahteen kertaan, jos tonne autoa pitäisi viedä.

Noh, Debilissä tilalle vaihtuivat OEM-kengät ja nyt pitää kuten pitääkin. Samalla vaihtui moottoriöljyt ja suodatin. Olihan vanhoilla ajettu jo huimat 3 700 kilometriä. :D Pitää renkaat vaihdella lähiaikoina...

Paikalla anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5105
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #58 : 25.10.2023, 08:04:18 »
Jos autossa alkuperäiset tehtaalla laitetut käsijarruvaijerit, niin nekin voi jumittaa..
Ai mistä tiedän  ;) ;)
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2889
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #59 : 25.10.2023, 08:10:04 »
Ne on uusittu muutama vuosi takaperin onneksi.  :)

 

RallyBaron  Samppasport