Laitetaas tästäkin uudesta tulokkaasta jonkinasteiset sepustukset tänne, jotta voi vähintäänkin tänne omaksi iloksi merkkailla mitä on tullut tehtyä ja milloin. Emännällä on ollut useamman vuoden ajossa tuollainen 90-luvun loppupään E46 BMW, mutta itse olen ollut vahvasti sitä mieltä, että hän tarvitsee ajoon jotain ehjempää ja ylipäänsä, vähemmän teiniä menopeliä.

Lievää propagandaa tässä on sitten ilmeisesti tullut viljeltyä Volvojen puolesta viime aikoina ja tässä sitä sitten ollaan. Lieventävänä asianhaarana todettakoon, että emäntä oli kuulemma jo tuon BMW:n ostamisen aikoihin katsellut myös Volvo S60:siä, joten ehkä ja toivottavasti tämä ostos ei ollut vain ja ainoastaan meikäläisen propagandan lopputulos.

Hakusessa oli ehdottomasti bensakoneinen yksilö, johtuen siitä, että auton vuosittainen ajosuorite tulee olemaan luultavasti alle 10 000km. Nettiautosta näitä tuli jonkin aikaa katseltua, mutta mitään varsinaista timanttia en onnistunut ainakaan ilmoitusten perusteella löytämään. Sitten muistinkin, että kaverin kaverilla olisi hiljaisessa myynnissä huhujen perusteella hyvinkin neitseellisessä kunnossa oleva S60. Junamatka kohti Jyväskylää, koeajolle, auton ihmettelyä ja kaupat 3100€:lla. Lähdettiinkin siitä sitten emännän kanssa heti koeponnistamaan uusi tulokas, kun suuntasimme Jyväskylästä muutamaksi päiväksi Kalajoelle ja sieltä sitten takaisin kotiin Riihimäelle.
Ehkä mennään asiaan nyt vihdoinkin...Vehjehän on tosiaan ihan alkupään tuotantoa edustava S60 2.4 170 heppasena versiona ja voima välitetään etutassuille manuaalilaatikon kautta. Kilometrejä on takana vaivaiset 228 000km. Auto on ensirekisteröity helmikuussa 2001 ja luovutettu Olarin Biliasta. Auto on ollut alkuperäisellä omistajalla lähes 20 vuotta ja kuulopuheiden perusteella kyseessä on ollut tarkka vanhempi herra ja auton kunnon perusteella en lähde tätä väitettä kyseenalaistamaan. Hyvänä esimerkkinä annettakoon se, että esim. varapyörän luona on vieläkin paikallaan tehtaan styroksipehmuste! En ole ikinä tuollaista edes nähnyt

Auto on myös ruostesuojattu uutena ja jatkokäsitelty taannoin. Huoltoajankohdista on pidetty kiitettävästi huolta, vaikka vuosittaiset ajomäärät ovat olleet kohtuullisen vähäisiä. Mielestäni koko auton yleisilme on todella siisti ja voidaan selvästi puhua yksilöstä tämän auton kohdalla.
Varustelistaus on melko...suomalainen. Beiget sporttipenkit, automaattisesti himmenevä taustapeili, sähköisesti koria vasten taittuvat sivupeilit, sähköinen jakkara kuskille. Ei siis mitään ihmeellistä, mutta ainakin kaikki toimii. Paitsi kuskin persgrilli.

Ajolleen auto on todella tukeva ja vakaa ajaa mikä ei automaattisesti ole itsestäänselvyys kun näitä P2 -Volvoja on tullut ajettua.

Matalahkon ajomäärän takia auton alusta on melko koskematon, jouset on vaihdettu kertaalleen joka nurkkaan ja eteen koiranluut. Erittäin suurella todennäköisyydellä alustajumppaa on siis lähiaikoina edessä, tukivarret löytyykin jo onneksi omasta takaa ja lupasin ne lahjoittaa emännälle ja näin tukea oikean automerkin pariin siirtymistä.
Luonnollisesti auton siistiä yleiskuntoa on tarkoitus ylläpitää. Moottoriöljyt pitäisi vaihtaa tässä ennen talvea, polttoainesuodattimen vaihdosta ei ole mitään havaintoa, joten sekin menee vaihtoon. Yatour tai vastaava kampe pitää myös hankkia, että ei tarvitse FM-lähettimen kanssa pelleillä.
Jos jollain lojuu ylimääräisenä tuollainen kampe, niin saapi tarjota. Tiedoissa olevat viat ovat tällä hetkellä kuskin toimimaton persgrilli, jatkan tämän asian osalta jo ITV-4:sta tuttua perinnettä ja annan tämän vian olla.

Toinen vika on toimimattomat peruutusvalot, arvelisin että itse peruutusvalokytkin on särki, mutta kaippa nuo peruutusvalopolttimot voi tuonne vaihtaa varmuuden vuoksi jos ihme tapahtuisikin. Eteen pitäisi myös vaihtaa uusi rekisterikilpi ja ruuvit, paranee auton yleisilme jo sillä huomattavasti. Pimentyneet rekisterivalot kerkesin vaihtamaan, mutta mitään muuta ei ole tullut tehtyä. Nahkapenkit pitää pesasta lähiaikoina ehdottomasti ainakin. Muutama kuvatus tuotteesta.





Ilmiselvästi kaikista huoltotoimenpiteistä ei ole kuitteja, koska esimerkiksi etusatuloiden vaihdosta ei ole mitään havaintoja papereissa, mutta ei nuo kovin montaa vuotta eläneiltä näytä omaan silmään.

Huoltohistoria
Auto luovutetaan Biliasta 13.2.20011. Määräaikaishuolto (13 000km / helmikuu 2002)
2. Määräaikaishuolto ( 24 000km / 6.2.2003)
3. Määräaikaishuolto ( 38 197km / 3.2.2004)
4. Määräaikaishuolto ( 51 080km / 31.1.2005)
- Jakohihna vaihdettu
5. Määräaikaishuolto (71 113km / 21.9.2006)
6. Määräaikaishuolto ( 81 673km / 19.9.2007)
- Jarrunesteet vaihdettu
7. Määräaikaishuolto ( 96 057km / 9.2.2009)
- Jakopää
8. Määräaikaishuolto ( 104 082km / 2.3.2010)
- Sytytystulpat
9. Määräaikaishuolto ( 111 764km / 5.1.2011)
10. Määräaikaishuolto ( 121 854km / 13.3.2012)
11. Määräaikaishuolto ( 127 086km / 7.2.2013)
12. Määräaikaishuolto ( 139 430km / 26.3.2014)
Huolto ( 141 600km / 26.6.2014)
- Jakopää
13. Määräaikaishuolto ( 146 515km / 27.11.2014)
- Tulpat
- Jarrupalat
- Takalevyt
- Takajarruletkut
14. Määräaikaishuolto ( 157 674km / 15.2.2016)
15. Määräaikaishuolto ( 166 400km / 14.2.2017)
- Tulpat
16. Määräaikaishuolto ( 175 140km / 15.12.2017)
- Jouset joka nurkkaan
- Koiranluut eteen
17. Määräaikaishuolto ( 184 000km / 13.12.2018)
18. Määräaikaishuolto ( 190 000km / 25.9.2019)
- Jakopää
Ohjauskulmien säätö ( 25.5.2020)
Ohjauskulmien säätö (15.12.2020)
19. Määräaikaishuolto ( 205 117km / 2.11.2020)
Akku vaihdettu Exide EB620 ( 12.2.2021)
20. Määräaikaishuolto ( 216 795km / 16.7.2021)
- Takajarrusatulat
- Takajarrupalat
- Jarrunesteet
Huolto ( 5.1.2022)
- Jarruletkut eteen
- Termostaatti
- Jarrunesteet
Huolto ( 220 000km / 25.1.2022)
- Käsijarruvaijerit
- Käsijarrukengät
Huolto ( 229 302km / 21.9.2022)
- Moottoriöljyt ja suodatin
- Vaihteistoöljyt
- Polttoainesuodatin
Huolto ( 232 795km / 19.1.2023)
- Kaikki iskunvaimentimet ja eteen yläpäät
- Kaikki jouset
- Alatukivarret
- Ulommat RT-päät molemmille puolille
- Oikealle taakse koiranluu
- Ohjaustehostimen öljysäiliö uusittu
- Ohjauskulmien säätö
Huolto ( 236 101km / 29.4.2023 )
- Moottoriöljyt ja suodatin
- Ilmansuodatin
- Raitisilmasuodatin
- "Uusi" akku vaihdettu ITV-4:sta
Huolto ( 236 613km / 25.5.2023 )
- Peruutuvalokytkin
- Pyöränlaakeri, oikea etu
- Takajarrulevyt ja -palat
- Kaasuläppäkotelo puhdistettu
- Sytytystulpat
Huolto ( 239 769km / 23.10.2023 )
- Moottoriöljyt ja suodatin
- Käsijarrunkengät (OEM)