Samppasport  Futurez

Tuomarilin emännän S60 2.4

  • 70 Vastauksia
  • 10832 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2850
Tuomarilin emännän S60 2.4
« : 06.09.2022, 04:57:32 »
Laitetaas tästäkin uudesta tulokkaasta jonkinasteiset sepustukset tänne, jotta voi vähintäänkin tänne omaksi iloksi merkkailla mitä on tullut tehtyä ja milloin. Emännällä on ollut useamman vuoden ajossa tuollainen 90-luvun loppupään E46 BMW, mutta itse olen ollut vahvasti sitä mieltä, että hän tarvitsee ajoon jotain ehjempää ja ylipäänsä, vähemmän teiniä menopeliä. :D Lievää propagandaa tässä on sitten ilmeisesti tullut viljeltyä Volvojen puolesta viime aikoina ja tässä sitä sitten ollaan. Lieventävänä asianhaarana todettakoon, että emäntä oli kuulemma jo tuon BMW:n ostamisen aikoihin katsellut myös Volvo S60:siä, joten ehkä ja toivottavasti tämä ostos ei ollut vain ja ainoastaan meikäläisen propagandan lopputulos. :2funny: Hakusessa oli ehdottomasti bensakoneinen yksilö, johtuen siitä, että auton vuosittainen ajosuorite tulee olemaan luultavasti alle 10 000km. Nettiautosta näitä tuli jonkin aikaa katseltua, mutta mitään varsinaista timanttia en onnistunut ainakaan ilmoitusten perusteella löytämään. Sitten muistinkin, että kaverin kaverilla olisi hiljaisessa myynnissä huhujen perusteella hyvinkin neitseellisessä kunnossa oleva S60. Junamatka kohti Jyväskylää, koeajolle, auton ihmettelyä ja kaupat 3100€:lla. Lähdettiinkin siitä sitten emännän kanssa heti koeponnistamaan uusi tulokas, kun suuntasimme Jyväskylästä muutamaksi päiväksi Kalajoelle ja sieltä sitten takaisin kotiin Riihimäelle.


Ehkä mennään asiaan nyt vihdoinkin...Vehjehän on tosiaan ihan alkupään tuotantoa edustava S60 2.4 170 heppasena versiona ja voima välitetään etutassuille manuaalilaatikon kautta. Kilometrejä on takana vaivaiset 228 000km. Auto on ensirekisteröity helmikuussa 2001 ja luovutettu Olarin Biliasta. Auto on ollut alkuperäisellä omistajalla lähes 20 vuotta ja kuulopuheiden perusteella kyseessä on ollut tarkka vanhempi herra ja auton kunnon perusteella en lähde tätä väitettä kyseenalaistamaan. Hyvänä esimerkkinä annettakoon se, että esim. varapyörän luona on vieläkin paikallaan tehtaan styroksipehmuste! En ole ikinä tuollaista edes nähnyt :D Auto on myös ruostesuojattu uutena ja jatkokäsitelty taannoin. Huoltoajankohdista on pidetty kiitettävästi huolta, vaikka vuosittaiset ajomäärät ovat olleet kohtuullisen vähäisiä. Mielestäni koko auton yleisilme on todella siisti ja voidaan selvästi puhua yksilöstä tämän auton kohdalla.

Varustelistaus on melko...suomalainen. Beiget sporttipenkit, automaattisesti himmenevä taustapeili, sähköisesti koria vasten taittuvat sivupeilit, sähköinen jakkara kuskille. Ei siis mitään ihmeellistä, mutta ainakin kaikki toimii. Paitsi kuskin persgrilli. 8) Ajolleen auto on todella tukeva ja vakaa ajaa mikä ei automaattisesti ole itsestäänselvyys kun näitä P2 -Volvoja on tullut ajettua. :D Matalahkon ajomäärän takia auton alusta on melko koskematon, jouset on vaihdettu kertaalleen joka nurkkaan ja eteen koiranluut. Erittäin suurella todennäköisyydellä alustajumppaa on siis lähiaikoina edessä, tukivarret löytyykin jo onneksi omasta takaa ja lupasin ne lahjoittaa emännälle ja näin tukea oikean automerkin pariin siirtymistä.  ::)

Luonnollisesti auton siistiä yleiskuntoa on tarkoitus ylläpitää. Moottoriöljyt pitäisi vaihtaa tässä ennen talvea, polttoainesuodattimen vaihdosta ei ole mitään havaintoa, joten sekin menee vaihtoon. Yatour tai vastaava kampe pitää myös hankkia, että ei tarvitse FM-lähettimen kanssa pelleillä. Jos jollain lojuu ylimääräisenä tuollainen kampe, niin saapi tarjota. Tiedoissa olevat viat ovat tällä hetkellä kuskin toimimaton persgrilli, jatkan tämän asian osalta jo ITV-4:sta tuttua perinnettä ja annan tämän vian olla. :2funny: Toinen vika on toimimattomat peruutusvalot, arvelisin että itse peruutusvalokytkin on särki, mutta kaippa nuo peruutusvalopolttimot voi tuonne vaihtaa varmuuden vuoksi jos ihme tapahtuisikin. Eteen pitäisi myös vaihtaa uusi rekisterikilpi ja ruuvit, paranee auton yleisilme jo sillä huomattavasti. Pimentyneet rekisterivalot kerkesin vaihtamaan, mutta mitään muuta ei ole tullut tehtyä. Nahkapenkit pitää pesasta lähiaikoina ehdottomasti ainakin. Muutama kuvatus tuotteesta. :idiot2:







Ilmiselvästi kaikista huoltotoimenpiteistä ei ole kuitteja, koska esimerkiksi etusatuloiden vaihdosta ei ole mitään havaintoja papereissa, mutta ei nuo kovin montaa vuotta eläneiltä näytä omaan silmään. :D

Huoltohistoria

Auto luovutetaan Biliasta 13.2.2001

1. Määräaikaishuolto (13 000km / helmikuu 2002)

2. Määräaikaishuolto ( 24 000km / 6.2.2003)

3. Määräaikaishuolto ( 38 197km / 3.2.2004)

4. Määräaikaishuolto ( 51 080km / 31.1.2005)
  - Jakohihna vaihdettu

5. Määräaikaishuolto (71 113km / 21.9.2006)

6. Määräaikaishuolto ( 81 673km / 19.9.2007)
  - Jarrunesteet vaihdettu

7. Määräaikaishuolto ( 96 057km / 9.2.2009)
  - Jakopää

8. Määräaikaishuolto ( 104 082km / 2.3.2010)
  - Sytytystulpat

9. Määräaikaishuolto ( 111 764km / 5.1.2011)

10. Määräaikaishuolto ( 121 854km / 13.3.2012)

11. Määräaikaishuolto ( 127 086km / 7.2.2013)

12. Määräaikaishuolto ( 139 430km / 26.3.2014)

Huolto ( 141 600km / 26.6.2014)
  - Jakopää

13. Määräaikaishuolto ( 146 515km / 27.11.2014)
  - Tulpat
  - Jarrupalat
  - Takalevyt
  - Takajarruletkut

14. Määräaikaishuolto ( 157 674km / 15.2.2016)

15. Määräaikaishuolto (  166 400km / 14.2.2017)
  - Tulpat

16. Määräaikaishuolto ( 175 140km / 15.12.2017)
  - Jouset joka nurkkaan
  - Koiranluut eteen
 
17. Määräaikaishuolto ( 184 000km / 13.12.2018)

18. Määräaikaishuolto ( 190 000km / 25.9.2019)
  - Jakopää

Ohjauskulmien säätö ( 25.5.2020)
Ohjauskulmien säätö (15.12.2020)

19. Määräaikaishuolto ( 205 117km / 2.11.2020)

Akku vaihdettu Exide EB620 ( 12.2.2021)

20. Määräaikaishuolto ( 216 795km / 16.7.2021)
  - Takajarrusatulat
  - Takajarrupalat
  - Jarrunesteet

Huolto ( 5.1.2022)
  - Jarruletkut eteen
  - Termostaatti
  - Jarrunesteet

Huolto ( 220 000km / 25.1.2022)
  - Käsijarruvaijerit
  - Käsijarrukengät

Huolto ( 229 302km / 21.9.2022)
- Moottoriöljyt ja suodatin
- Vaihteistoöljyt
- Polttoainesuodatin

Huolto ( 232 795km / 19.1.2023)

- Kaikki iskunvaimentimet ja eteen yläpäät
- Kaikki jouset
- Alatukivarret
- Ulommat RT-päät molemmille puolille
- Oikealle taakse koiranluu
- Ohjaustehostimen öljysäiliö uusittu
- Ohjauskulmien säätö

Huolto ( 236 101km / 29.4.2023 )
 - Moottoriöljyt ja suodatin
 - Ilmansuodatin
 - Raitisilmasuodatin
 - "Uusi" akku vaihdettu ITV-4:sta

Huolto ( 236 613km / 25.5.2023 )
 - Peruutuvalokytkin
 - Pyöränlaakeri, oikea etu
 - Takajarrulevyt ja -palat
 - Kaasuläppäkotelo puhdistettu
 - Sytytystulpat

Huolto ( 239 769km / 23.10.2023 )
 - Moottoriöljyt ja suodatin
 - Käsijarrunkengät (OEM)

Katsastus 2.2.2024
« Viimeksi muokattu: 28.02.2024, 23:47:11 kirjoittanut tuomaril »

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #1 : 06.09.2022, 06:50:21 »
Onko näissä bensamoottoreissa polttoainesuodatin mallia vaihdettava? Kysyn kun en ole oikeastaan ennen kuullut että se pitäisi vaihtaa välillä, dieselissä sen sijaan on tärkeä toimenpide

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2850
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #2 : 06.09.2022, 07:15:22 »
On näissä P2 -bensoissa ihan vaihdettava suodatin. Noissa enemmän Ford-sukuisissa vehkeissä alkoi sitten säästökuuri ja vaihdettava suodatin jäi bensoista pois.

Poissa aksim97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #3 : 06.09.2022, 08:04:33 »
Etujarrut oli muistaakseni tehty 2019 loppuvuodesta, samoin tuulilasi. Ja olikohan jakopääkin.

Kovaa ajoa vaan  ;)

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4954
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #4 : 06.09.2022, 12:33:03 »
Eikä se b- suodatin siellä turhaan ole, kyllä joskus kun näkee päältä että on vanha suodatin ja sen on vaihtanut niin auki sahatessa vanhassa on kyllä melko harmaata liejua paperissa...

Ne parhaat öljythän näihin on 5W/40  ;)
Keskikonsolin kansi paikoillaan!!!
Pikkusen laiskahan tuo vapari on mutta kyllä sillä ajelee.

Kannattaa muuten ne vaihteistoöljyt vaihtaa, eivät oo ikuiset ja laatikoita on mennyt huonolla pidolla ennen aikojaan.
Ei oo kallis parin litran satsaus ja vaihtaminen notkistuu.
Meneekö pakki hyvin päälle, onko kolmonen rusahtamaton nopealla vaihdolla?
Meillä on pari tuon ikäluokan kuljetinta niin on tullut tutuksi tuo laatikon vaihtokin jo 270 tuhannen paikkeilla. Poskilaakerit pettää että ne öljyt!

Ai niin, käytä sitä oven sisäkahvan alareunaa ettei repee sen kahvan yläosan kiinnitys, uusia ei enää saa ja käytetyt on mitä on.
Kolme vuotta myöhemmin tuli vähän parempi vahvistettu kahva mikä kyllä sopii tuon tilalle.
« Viimeksi muokattu: 06.09.2022, 12:38:09 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2850
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #5 : 06.09.2022, 18:31:52 »
Castrol Magnatecit tähän tulikin jo aiemmin haettua Motonetistä, luonnollisestikkin juuri tuossa 5W-40 viskositeetissa. Vaihteiston toiminnassa en ole itse huomannut mitään huomautettavaa, mutta noiden öljyjen vaihtaminen otetaan kyllä ehdottomasti työn alle, niiden vaihdosta ei ole mitään havaintoa joten ei olisi suoranainen ihme, jos siellä vieläkin pyörii tehtaan öljyt. :D Mikäs öljy tuonne olisi parasta? Nopealla Googlauksella en löytänyt mitään yhtä yksittäistä edukseensa erottuvaa öljyvaihtoehtoa. Muistaakseni jossain kaapin nurkassa pyörii vajaa litran pullo Volvon omaa manuaaliöljyä, joten liekö vaan varmempi ja helpompi tapa hakea Volvolta lisää tätä samaa tavaraa ja kipata ne sitten laatikkoon. Lähinnä ajattelin, jos jollain on tietoa olisiko laatikkoon saatavilla jotain vieläkin parempaa öljyä.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3463
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #6 : 06.09.2022, 18:49:59 »
Mä olen vaihtanut/vaihdattunut aina manuaaleihin laatikkoöljyt, varsinkin kylmänä huomaa selvästi eron. Aika pieteetillä pidetty yksilö vaikka the moottori puuttuukin  :D
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #7 : 06.09.2022, 18:51:36 »
Neljän litran kannu vaihteistoöljyä ei maksa maltaita Volvolla. 2016 vuodesta viime kesään olen ajanut manuaalivaihteisella seitenkymppisellä. Vaihdelaatikko toimii niin kesällä kuin talven paukkupakkasilla, että ei muuta kuin OEM öljyt sisään ja kovaa ajoa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4954
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #8 : 06.09.2022, 21:04:47 »
Vaihdettaessa riittää se 2 litraa vaikka tilavuus kuivalla vaihteistolla on vähän yli 2 l.
Jotain halpaa 75W/90 on käytetty ja paremmin menee kuin vanhoilla. :o

Taitaa Volvon orig öljykin olla 75-90.
En tiiä tekeekö moppiili sen vai mikä mutta öljy on öljy mitäpä se muuta tarvii.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2850
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #9 : 07.09.2022, 06:43:35 »
Eiköhän tämä siihen kallistu, että Volvon putelissa olevaa öljyä tähän kaadetaan sitten, eipähän tarvitse arpoa että tuliko tehtyä täsmävalinta vai ei. :D IG:n puolella tätä jo hämmentelinkin, mutta tuo Kalajoen reissun keskikulutus oli tasan 6L/100km. :2funny: Nyt joku voi kyseenalaistaa ajotietokoneen tarkkuuden, mutta tuhat kilometriä oli kerennyt kulumaan tankkauksesta, eikä opiskelijavalokaan palanut vielä ,joten kyllä tuo ajotietokoneen ilmoittama lukema piti ihan paikkansa.

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4954
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #10 : 07.09.2022, 08:35:05 »
Kyllä tuo varmaan aika kohdillaan on kun ohjelmoitu T5 menee matkassa suunnilleen 6.8-7.8 litralla.
Riippuu vähän maastosta ja malttaako ajella kaiken aikaa ettei mene ahdoille. :)
Kaverilla menee C70 T5 6-6.4 satasella
Sullahan on manuaali niin selittää osaltaan pientä kulutusta.

Huomenna vaihdan uudet Denson lambdat, jos menis sitten jo sukkamehuilla. :buck2:

Ps. Ei se ole opiskelijavalo, se on eläkeläisvalo. Ainakin mulla.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa aksim97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #11 : 10.09.2022, 09:08:36 »
Kyllä tuo varmaan aika kohdillaan on kun ohjelmoitu T5 menee matkassa suunnilleen 6.8-7.8 litralla.
Riippuu vähän maastosta ja malttaako ajella kaiken aikaa ettei mene ahdoille. :)
Kaverilla menee C70 T5 6-6.4 satasella
Sullahan on manuaali niin selittää osaltaan pientä kulutusta.

Huomenna vaihdan uudet Denson lambdat, jos menis sitten jo sukkamehuilla. :buck2:

Ps. Ei se ole opiskelijavalo, se on eläkeläisvalo. Ainakin mulla.

OT: kyllä menee teidän vehkeet kaikki pienellä. Mun 850 T5 manuaali kun ei mennyt matkassakaan alle 8,5 litran vaikka ajeli nätisti  :D

Tää yksilö on tuomarilille sinänsä poikkeuksellinen lähtökohta, että tuota autoa on pidetty lähes yhtä neuroottisesti 20 ensimmäistä vuotta. Kovin montaa kylmästarttiakaan ei liene takana… Herralla jolta tämä tuli, oli tallissaan myös emännän kauppakassi, 14tkm ajettu -99 Pösön 206.

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4954
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #12 : 10.09.2022, 09:19:57 »
Jep, ei kasipätkä menekään niin pienellä kun on vanhempi moottorinohjaus eikä ollut vielä matalakitkakone.
Mullakin ollut 850 T5 eikä kyllä mennyt alle sen 8.5 litraa.

Ps lambdat vaihdettu ja meno parani, voimaa on kuin pienessä kylässä jossa on vain yksi keuhkotautinen kissa... ELK
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2850
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #13 : 23.09.2022, 06:23:05 »
Jotain on saatu aikaseksi. Moottoriöljyt menivät vaihtoon, polttoainesuodatin vaihtui, vaihteistoöljyt vaihtui. Moottoriin meni tutut ja turvalliset Castrol Magnatecit ja vaihteistoon tosiaan ne Volvon originelliöljyt. Eturekisterikilpi on sen verran elähtänyt, että emäntä kävi pyynnöstäni tilaamassa uuden kilven, niin yleisilme vähän paranee uuden kilven myötä.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2850
Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
« Vastaus #14 : 07.10.2022, 07:34:31 »
Hmmm...Auto vaatii huomiota. Eilen, kun emäntä oli lähdössä töistä ja starttasi kylmää moottoria, niin starttia sai kuulemma pyörittää noin 5-10 sekuntia ennenkuin laitos lähti käyntiin. Tänään kokeilin itse käynnistää moottorin kylmänä ja käynnistyi täysin normaalisti. Äsken sain taas emännältä videon kylmästarista ja starttia sai sekunnin tai kaksi sahata ennenkun hörähti käyntiin. Vikakoodit luen viikonlopun aikana, kun saan auton Espooseen täältä Riihimäeltä, mutta ainakaan ajotietokoneeseen ei mitään ilmoitusta tule. Mikähän olisi helpoin keino lähteä metsästämään vikakohdetta, kampiakselin asentotunnistin?

Startti tuntuu pyörivän ihan iloisesti ja akkukin on melko tuore, niin virran vähyys voidaan pudottaa lähes täydellä varmuudella pois ainakin.

 

Samppasport  Futurez