Futurez  Kulkukoira

Tarvitseeko äänentoistoa enää parannella?

  • 6 Vastauksia
  • 509 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Tarvitseeko äänentoistoa enää parannella?
« : 21.09.2022, 03:12:11 »
Mitä mieltä, pitääkö uudempien autojen äänentoistoa parannella itse?
80 ja 90-luvun ajokeissa se oli melko pakollista, varsinkin jos oli 18 vuotias ja tuore ajokortti taskussa....
Mutta entä nykyään?
Minulla on mennyt ohi "suppari vaihe" eli basson ei tarvitse jytistä niin että rekisteri putoaa, ainakin allekirjoituksen Volvojen omat laitteet riittää ajelu musiikin kuunteluun.
Volvo S60 T4-A 2012
Volvo V40 T2-A 2019

Paikalla tuomaril

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2347
Vs: Tarvitseeko äänentoistoa enää parannella?
« Vastaus #1 : 21.09.2022, 04:00:15 »
Subbarivaihetta en ole itsekään elänyt ja toivottavasti en eläkkään. :D Riippuu varmasti siitä, että kuinka hifi-ihminen kuuntelijana on ja kuinka hyvällä audiopaketilla auto on lähtökohtaisesti varustettu, olkoonkin se sitten kyseisen mallin karvalakkimalli. Kärjistävä esimerkki, mutta onhan siinä huima ero jos ensiksi kuuntelee esimerkiksi jonkun riisikipon (KIA tms.) halvinta audiosysteemiä ja vertaa sitä sitten esimerkiksi jonkun uudehkon Volvon halvimpaan toteutukseen.

Poissa Minä ja Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • www.vrcf.fi
Vs: Tarvitseeko äänentoistoa enää parannella?
« Vastaus #2 : 22.09.2022, 17:36:56 »
Mielenkiintoinen kysymys tämä. Oli aika kun autossa ei ollut minkäänlaista radiota, niin tavallisen radion, ehkä jopa kasettisoittimella varustetun ilmestyminen autoon olikin jo aika luksusta. No äänenlaatuhan toistossa oli nyt vähän sellainen, no uudehkoilla kaseteilla ja kunnossa olevalla soittimella ihan kiva, mutta kasettien kuluessa alkoi toiston laatukin vähän sitten laskemaan. No nykyinen 740 harraste-Volvoni sai radio/kasettisoittimen jo uudesta asti ja aluksi vain etu-ovissa oli kaiuttimet, myöhemmin olen itse asentanut myös takaoviin. Soitin toimii edelleen kaikinpuolin hyvin, ja tietenkään mistään hifi äänestä ei voi puhua, mutta tehtävänsä tuo hoitaa edelleen siinä missä 80 luvullakin. Tunnelmaa saa mukavasti automatkalla lisää, kun työntää soittimeen jonkin 80 luvun kotimaisen artistin kasetin. Kyllä minun mielestä, 80 luvun autoon sopii parhaiten juuri 80 luvun äänentoisto. Cd tms soittimet, eivät oikein tunnelmaan sovi. Liian hyvä äänentoisto 80 luvun autossa, on minusta vähän vieras asia tunnelman kannalta. Nyt sitten jos tullaan nykypäivään, tuossa päivittäiskäytön autossani s80 2007, on se premium tasoinen soitin. Kyllä se minusta on varsin hyvä tasoinen kyllä, monipuoliset säädöt radiossa ja äänensävyssä, ääni ei resonoi, en keksi miten tuota pitäisi parantaa, ehkä aina voi parantaa, mutta minun makuuni enemmän kuin riittävä näinkin. Olihan tuo harrasteautonkin soitin aikanaan ihan hyvä, useamman aseman muistipaikat, automaatti tai käsihaku asemille ja äänensävylle säätöjä, kuin myös oikean ja vasemman puolen äänitasapainon säätö.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1991
  • Myydään mainostilaa!
Vs: Tarvitseeko äänentoistoa enää parannella?
« Vastaus #3 : 22.09.2022, 18:47:41 »
Sehän on täysin kiinni referenssistä.
Jos uuden auton soittopelit kuullostaa hyvältä niin niistähän kannattaa sillon nautiskella eikä erehtyä kuuntelemaan mitään parempaa.
244 -87 Projektina
242 -81

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 600
  • www.vrcf.fi
Vs: Tarvitseeko äänentoistoa enää parannella?
« Vastaus #4 : 23.09.2022, 17:54:50 »
Samaa mieltä siitä että riippuu ihan omasta vaatimustasosta.
2000 luvun autoissa on kyllä jo pääsääntöisesti melko hyvä äänentoisto, mikäli vertailukohtana pidetään vaikka 80 -luvun autoja.
Yksi suurimmista tekijöistä on kaiutinpaikkojen järkevämpi sijoittelu sekä suuremmat kaiutin koot ovissa.
Esim. 240 Volvossa on etuovissa 4" kaiuttimet ja E-kadetissa 3,5" kojelaudan kulmissa. 2000 luvun autoissa on jo usein 6,5" ovien alareunoissa ja erilliset diskantit ikkunankarmin korkeudella. Jo pelkästään tämän takia lähtökohdat paremmalle äänelle on olemassa.
Autossa matalat taajuudet katoavat helposti ajomelun alle, joten erillinen basso (subbari) ja lisävahvistin on kyllä ensimmäinen asia mikä kannattaa tehdä jos vähänkään vakiolaitteistoa parempaa laatua haluaa. Onhan monissa nykyautoissa subbari ja lisävahvistin optiolistalta valittavissa.
Subbari ei itsessään vielä tarkoita sitä mikä monelle tulee ensimmäisenä mieleen (technoa jumputtava 18 vuotias torin kulmalla) vaan tarkoituksena on tukevoittaa alapäätä. Ja se taas onnistuu helpoiten lisäbassolla ja vahvistimella.
Nykyauto ei välttämättä muuta päivitystä tarvitse mikäli muuten on tyytyväinen kaiuttimien tuottamaan ääneen.
Ovien vaimennuksella on myös positiivinen vaikutus varsinkin bassoihin (radion vahvistimen teho ei turhaan kulu oven verhoilun ja ovipellin liikuttamiseen). Eli jos haluat tukevoittaa alapäätä mutta et halua subbaria niin vaimenna ovet. Ei se subbaria korvaa mutta parantaa toistoa muuten.
Soitinta uusiin autoihin onkin paljon hankalampi vaihtaa vaikka haluaisikin. Ovat monesti liitetty erilaisiin näyttöihin ja rattipainikkeisiin. Toki niitäkin on joihinkin malleihin, mutta missään tapauksessa ei ole niin simppeliä kuin takavuosina 1-DIN kokoisten soittimien kanssa.
« Viimeksi muokattu: 23.09.2022, 17:56:35 kirjoittanut D`Artagnan »
Volvo 240 GL -87 B200K M47

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1991
  • Myydään mainostilaa!
Vs: Tarvitseeko äänentoistoa enää parannella?
« Vastaus #5 : 23.09.2022, 18:20:46 »
Soitinta ei myöskään monesti kannata vaihtaa vaikka helppo olisikin, koska mikään satasen alpine ei nykyautojen orkkissoittimille pärjää äänenlaadussa, saati integroinnissa. Järkevämpää on lisätä nykyaikainen DSP-vahvistin soittimen ja kaiuttimien väliin, despiltä voi soitella sitten musiikkia esimerkiksi bluetoothin yli suoraa puhelimesta, tai laittaa äänilähteeksi esim Fiion tai vastaavan ja edelleen jättää sen orkkissoittimen esim radioa ja navigointia varten myöskin käyttöön. Keskikaiuttimesta voi useimmiten ottaa johdot irti koska siitä on vaan haittaa stereokuvan kannalta. DSP vahvarilla sitten ohjaa vakiokaiuttimia aktiivisena niin stereokuva paranee edelleen huimasti ja päästään ihan eri tasolle jo. Subin lisäys on hyvä toimenpide, vaimentaminen ja ennenkaikkea vakio kaiuttimien asennuspisteiden jäykistäminen ja ilmavuotojen tukkiminen tekee suuren muutoksen. Sitten on vielä se DSP:n säätäminen, harvalla tavan harrastajalla riittää mielenkiinto ja tietotaito mittailuun ja säätämiseen, mutta ammattilaiset osaa tuonkin tehdä rahaa vastaan ja yleensä se säätöön käytetty raha on paremmin sijoitettu kuin vaikkapa parin satasen passiivierkkasarjan osto joka heitetään sitten vakiopaikkoihin parilla puuruuvilla roikkumaan ilman vaimentamista ja jäykistämistä. Aika paljon on monenlaista touhuttavaa ennenkuin päästään siihen pisteeseen että niitä etupään kaiutinelementtejä tarvii oikeasti alkaa vaihtamaan parempiin.

Ohan 240:ssä myös 6x4" paikat keskellä sekä edessä että takana, lie yksi huonoimmista mahdollisista kandidaateista OEM-luokkaan. :D
244 -87 Projektina
242 -81

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Tarvitseeko äänentoistoa enää parannella?
« Vastaus #6 : 30.09.2022, 17:27:56 »
Jos miettii niin päin että missä suhteessa musiikkia tulee kulutettua autossa verrattuna kotioloihin.
Aika paljon vähemmälle automusisointi jää, sama panostaa kotilaitteisiin, siellä voi enemmän keskittyä niihin hittibiiseihin.
Tosin se on omituista että autolla ajellessa jotkin musiikit vain kuulostaa paremmalta.
Esimerkkinä mainittakoon Ruåtsin Göteborgin ylpeys In Flames, ennen kulutin paljon heidän musiikkia mutta uudemmat tuotannot on unohtuneet paitsi kun kerran tuli autoradiosta joku kappale uudemmalta levyltä (I, the Mask vissiin) niin sehän toimi hienosti, outoa.
Volvo S60 T4-A 2012
Volvo V40 T2-A 2019

 

Carwist  Race.fi