Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Virikaasarit, tuplakaasarit vaakaimut, pystyimut hyötyä vai ei.

  • 342 Vastauksia
  • 172185 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi



Vai voiskohan tuo johtua sytkästä? Meinaan että jos tulee sytytyskatko tms ja raakaa bensaa menee putkeen ja siksi näyttää mittari että menee laihalle?



sytyskatkos ilmenee laihana ku happea seassa ja samaten jos rikas seos ei pala täydellisesti vaan jää osittain happea sekaan.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
sytyskatkos ilmenee laihana ku happea seassa ja samaten jos rikas seos ei pala täydellisesti vaan jää osittain happea sekaan.

Koitin piruuttani ilman MSD 6AL boksia.
Ei toiminu sitten ollenkaan vaan paukutti putkeen kun koitti kiihdyttää ja tasakaasullakin ääni oli semmoinen praapraprapraa.

Ja afr näytti olevan 10-11.5 alakierroksilla kun msd kanssa siinä 12-13. Ja afr meni alta 11 niin huomas että alko sytytyskatkoja tekeen ja paukutti putkeen.

Laitoin msd takasin ja toimii normaalisti poislukien pieni kyykähdys ja putkeen paukahdus kun lyö lapun lattiaan,sekä seokset pysyy siinä 12-13.5 normaaliajossa.

Erikoista että noin iso ero afr ilman MSD ja msd kanssa,tosin voipi olla tulpat ehtoopuolella ja sen takia ei polta kunnolla ilman msd vai mitä hiivattia?

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Koitin piruuttani ilman MSD 6AL boksia.
Ei toiminu sitten ollenkaan vaan paukutti putkeen kun koitti kiihdyttää ja tasakaasullakin ääni oli semmoinen praapraprapraa.

Ja afr näytti olevan 10-11.5 alakierroksilla kun msd kanssa siinä 12-13. Ja afr meni alta 11 niin huomas että alko sytytyskatkoja tekeen ja paukutti putkeen.

Laitoin msd takasin ja toimii normaalisti poislukien pieni kyykähdys ja putkeen paukahdus kun lyö lapun lattiaan,sekä seokset pysyy siinä 12-13.5 normaaliajossa.

Erikoista että noin iso ero afr ilman MSD ja msd kanssa,tosin voipi olla tulpat ehtoopuolella ja sen takia ei polta kunnolla ilman msd vai mitä hiivattia?

Apinointi jatkuu.

Tulin siihen tulokseen että kyykähdys vois johtua siitä että tyhjäkäynti piirin ja pääpiirin välissä laiha kohta. Siitä innostuneena vaihdoin putket 6 -> 5.
Heitin samalla 140 pää/165 ilma.

Tadaa,kyykähdys hävis. Sitten se mutta: Menee afr liki 15 n.4000-4500rpm ja sitten taas meni 13.5 kantturoille. Vaihdoin sitten päät 140-> 150.

Sitten pysy vedossa ihan ok siinä 13-14 ja sitten taas se mutta, vetää nyt liian paksulle matka-ajossa siinä 2000-2500rpm välissä ja välillä menee jopa afr 10 ja alkaa käymään vaikeesti.  :idiot2: Sekä nyt kun tallaa kaasun pohjaan 2000rpm  niin vetää paksulle ja selvittelee sitä sekunnin ja sitten lähtee.

Onko jollain infoa 13. seosputkista vrt 5. tai 6.?
Tai millä saan 140 pää / 165 ilma 5. putkissa kombolla 4000-4500rpm väliä rikkaammaksi ilman että rikastuu myös alempaa?

E: Taidan huomena koittaa viä 6. putkilla kun niillä toiminu pää135/125 ilma kombolla hyvin poislukien kyykähdys niin sillain et koitan 140 pää jos sillä sais hiukan tota kyykähdystä kuriin. Tai sit viä 60 tyhjikset jos auttas.

Ja sit koitan noilla 13. putkilla viä jos niil sais jtn järkee jos ei muu auta.





« Viimeksi muokattu: 25.02.2022, 17:35:16 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa mara8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Ehdotuksia parhaista imutorvista tuplakaasareihin? Omissa DCOE 45 on nyt kiinni upotettavat pitkät teräksiset, pituutta n.8cm. Olisiko parempi vaihtaa alumiinisiin tai saako joltain valmistajalta isommalla imuaukolla olevia tms?
Volvo 142 GT, 1974.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Apinointi jatkuu.

Tulin siihen tulokseen että kyykähdys vois johtua siitä että tyhjäkäynti piirin ja pääpiirin välissä laiha kohta. Siitä innostuneena vaihdoin putket 6 -> 5.
Heitin samalla 140 pää/165 ilma.

Tadaa,kyykähdys hävis. Sitten se mutta: Menee afr liki 15 n.4000-4500rpm ja sitten taas meni 13.5 kantturoille. Vaihdoin sitten päät 140-> 150.

Sitten pysy vedossa ihan ok siinä 13-14 ja sitten taas se mutta, vetää nyt liian paksulle matka-ajossa siinä 2000-2500rpm välissä ja välillä menee jopa afr 10 ja alkaa käymään vaikeesti.  :idiot2: Sekä nyt kun tallaa kaasun pohjaan 2000rpm  niin vetää paksulle ja selvittelee sitä sekunnin ja sitten lähtee.

Onko jollain infoa 13. seosputkista vrt 5. tai 6.?
Tai millä saan 140 pää / 165 ilma 5. putkissa kombolla 4000-4500rpm väliä rikkaammaksi ilman että rikastuu myös alempaa?

E: Taidan huomena koittaa viä 6. putkilla kun niillä toiminu pää135/125 ilma kombolla hyvin poislukien kyykähdys niin sillain et koitan 140 pää jos sillä sais hiukan tota kyykähdystä kuriin. Tai sit viä 60 tyhjikset jos auttas.

Ja sit koitan noilla 13. putkilla viä jos niil sais jtn järkee jos ei muu auta.

Nyt koitin 11. putkilla 140 pää ja 165 ilma.
Sama homma kun 6. putkilla eli kyykähtää/empii sekunniks kun lyö lapun lattiaan 3000rpm.Melkein jopa pahemmin kyykkää noilla 11.  ;D Tuon nopean kyykähdyksen jälkeen kiskoo ilosesti tappiin asti ja afr pysyy siinä n.12.7-13.5.

Kaippa tuon empimisen on pakko johtua laihalle menosta kun 5. putkilla sitä ei ilmene ja ne on alhaalta rikkaat? Ja sillain mittarikin kertoo.

Mikä on kun ei taidot riitä,mikä on kun ei onnistu  :2funny:






« Viimeksi muokattu: 02.03.2022, 19:06:24 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Nyt koitin 11. putkilla 140 pää ja 165 ilma.
Sama homma kun 6. putkilla eli kyykähtää/empii sekunniks kun lyö lapun lattiaan 3000rpm.Melkein jopa pahemmin kyykkää noilla 11.  ;D Tuon nopean kyykähdyksen jälkeen kiskoo ilosesti tappiin asti ja afr pysyy siinä n.12.7-13.5.

Kaippa tuon empimisen on pakko johtua laihalle menosta kun 5. putkilla sitä ei ilmene ja ne on alhaalta rikkaat? Ja sillain mittarikin kertoo.

Mikä on kun ei taidot riitä,mikä on kun ei onnistu  :2funny:

Nyt hävis kyykähdys ja toimii suht ok. :)
Hiukan viä hienosäätöö kiihdytyspumppujen kans ja tyhjäkäyntipitimien myös.  8)

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Nyt hävis kyykähdys ja toimii suht ok. :)
Hiukan viä hienosäätöö kiihdytyspumppujen kans ja tyhjäkäyntipitimien myös.  8)

Sehän kauan toimi hyvin.  :2funny:

Tai olis varmaan toiminu jos en olis alkanu testaileen bensan pintojen nostoo. ELK

Onko jollain havaintoa että paljonko bensanpinnan kuuluisi olla dellortoissa mitattuna seosputken reiästä kohokammionnkansi paikallaan?

Kun en huomannu mitata paljonko kohon ja kannen väli oli ennen kun aloin häslään. Enemmän kuin 15mm kuitenkin,varmaan liki 17 arviolta ehkäpä.
Laitoin sen 15mm mitä joka paikassa netissä kerrotaan mutta sillä bensan pinta seosputken lävestä mitaten n.28mm ja siitä pois se pykälä n.4mm johon tönäri kantaa eli 24mm lopputulos. Sillä tuppaa tulviin ja tiputtelee kpsuuttimista ja progressioreijistä.

Laitoin kohon ja kannen väliks 16.5mm mutta silti seosputken reiästä mitaten karvan vajaa 29mm - 4mm pykälä. Ja vähän näyttäs tippasevan vieläkin....
 Koitan huomena kohon ja kannen väliks 17mm.

Eikös neulaventtiilit sillon oo tiiviit kun bensanpaineet pysyy useamman minuutin ylhäällä vaikka pumpun sammuttaa?
Neulavenat on varmaan alta 1000km / 6kk vanhat 250 metallikärkiset.

Löysin vanhan mopo-sportin ohjeen säätöön ja se oli siten että bensan pinta on juuri tyhjäkäyntiseosputken paikan reiässä mutta ei kartion yläpuolella.

Kaasarit on misabin pitkällä imusarjalla 7° kulmassa jos sillä nyt on merkitystä.

Aiemmin oli varmaan vähän turhan alhaalla pinnat kun tarvi 125 ilmat että ei menny laihalle ylhäältä.  :idiot2:

E: Niin kohot on 7gr ja bensanpaineet on 0.15bar.

E2: Taitaa noi 35e huoltosatsien neulat olla ei niin hyvä laatuset. Meinaan vaikka laskin kohoja 2mm niin bensan pinnat pysyy hetken järkevinä ja sitten vajaassa minuutissa nousee pari milliä vaikka pumppu ei oo päällä.

Tilasin sitten eilen dellorton orkkis 225 neulavenat mutta niitä ei viä postitettu niin tilasin siitä hyvästä uudet 48 Fajssit.  ;D
Ne tosin tulee vasta seuraavaan kokoonpanoon.  8)
« Viimeksi muokattu: 18.03.2022, 18:56:56 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
oliko moottori kuuma ku mittasit, jos on ni tankissa oleva bensa on kylmempää, tulee kaasareille ja on jonku aikaa  ni moottorista tuleva lämpö saa sen laajenee

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
oliko moottori kuuma ku mittasit, jos on ni tankissa oleva bensa on kylmempää, tulee kaasareille ja on jonku aikaa  ni moottorista tuleva lämpö saa sen laajenee

Ihan kylmiltään mittailin. Alkuviikosta pitäs tulla uudet neulavenat niin jos sitten säätelis ajan kans ne bensan pinnat. :)

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Ihan kylmiltään mittailin. Alkuviikosta pitäs tulla uudet neulavenat niin jos sitten säätelis ajan kans ne bensan pinnat. :)

Nyt pysyy siinä mihin säätää.

Onkos ollu tapana laittaa joka kerta uudet kumitutti-prikat kun kaasarit käyttää irti?

Meinaan jos niitä parin viikon välein repii irti niin tarviiko joka kerta uudet?  :2funny:


Poissa mara8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Eikai niitä tarvitse vaihtaa elleivät näytä rikkinäisiltä.
Volvo 142 GT, 1974.

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
painuvat läjään aikaa myöten. laittaa jouset tilalle. oon jokkisautoihin tehnyt kumiputkesta niitä :D

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Kylä tuntuu olevan pienillä asioilla ihmeesti vaikutusta.

Laitoin tänään pakoputkeen yhden pöntön lisää ja putki piteni jonkun 40cm niin nyt käväsee laihalla kun painaa kaasua/kiihdyttelee osakaasulla.
Ja karvan laiheni 2000-3000rpm välikin tasakaasulla.  :idiot2:

Tarvii huomena koittaa vaihtaa kp suuttimet 38->45 ja jos se ei tee mitään niin veivailla taas pumpun iskuja vähän pitemmäks.

E: Eipä se juurkaa paremmaks tullu 45 kp suuttimilla. Tai tavallaan tuli kun normaalisti kiihdytellessä rikastaa juur sopivasti mutta lappu lattiaan tilanteessa käväsee laihalla ja nyppäsee välillä.Ja paikalla kaasua polkastessa käy tyhjäkäyntiä vaikeesti pari sekuntia sen jälkeen kun turhan isot noi 45kp suuttimet.

Koitin myös 60 tyhjäkäyntejä 1. pitimillä ja niilläkin tilanne parani muttei vallan korjaantunu,ja boonuksena matka-ajossa afr 11 kantturoilla eli ei hyvä.

Perskele kun toimi hienosti useamman viikon ja ajattelin tällätä putkeen yhden pöntön lisää ja jatkaa putken perään asti niin johan taas pääsi eroon siitä hyvästä toimivuudesta.  :2funny:

Aiemminkin on kyllä kävässy mittarin mukaan laihalla kun tällänny kaasun pohjaan mutta ei niin laihalla että olis nypyttäny tms mutta laiheni varmaan juur sen ihan karvan että nyt empii/nyppää ja aiemmin ollu ihan kiikunkaakun varmaan.

Ja pintakaasulla afr oli aiemmin siinä 13-13.5 ja nytten likempänä 14 ja jos enempi vastusta ni menee sinne liki 15 ja ei tunnu kyllä tykkäävän niin laihasta kun meno vähän empivää silloin.

Ongelma johtunee uskoakseni siitä että tyhjäkäyntipiirin seos on ihan karvan laiha ja se yhdistettynä 36 kurkkuihin niin ei ihan piisaa kiihdytyspumppu paikkaan tarpeeksi nopeasti/riittävästi? Tai sitten pumpun iskua veivaamalla sais enemmän pänniä jouseen niin ruuttaisi ehkä nopeammin/pienemmilläkin kaasun painalluksilla.

Tilailin ny kaikista rikkaimmat tyhjäkäyntipitimet ja 58 tyhjäkäynti suuttimet.
Ja pykälää isommat pääsuuttimet kun sais olla kyllä vaikka karvan paksummalla täyskaasulla ja josko silläkin saisi tuota lappu lattiaan empimistä vähän eliminoitua kun olis vähän paksummalla koko alueen,ja kun tosiaan ei paljoa tarvisi paksuuntua niin empiminen häviäisi.

Tuleepa taas melkosta tarinaa.
Koitan huomena veivailla noita pumpun iskuja karvan pitemmäks ja koitan mitä sanoo samoilla suuttimilla millä aiemmin toimi hyvin.



 

« Viimeksi muokattu: 17.04.2022, 22:02:26 kirjoittanut Miksa89 »

 

KL-varaosat  Race.fi