Autoracing  KL-varaosat

850 2.4 20V 200hp+?-viritys

  • 27 Vastauksia
  • 16608 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvo Setämies

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
« Vastaus #15 : 26.11.2011, 08:29:57 »
Aika hyvin jos saat farkku Volvon samaan painoon pikku Bemarin kans  :)

Jossain englantilaisella foorumilla oli aika hyvä juttu vapari kasipätkän virityksestä radalle, en vaan millään nyt löydä kyseistä sivua mistään. Oli kyllä mielenkiintoinen projekti se, pitää koittaa löytää jos et ole vielä nähnyt.

Olisko tämä?
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=59108

Amazon 20v
850R
P1800

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
« Vastaus #16 : 26.11.2011, 12:02:40 »
Ei kyllä ollut tuo mutta wau mikä rojekti!  :o

Se oli vanhakeulainen sedan 850 2,4 20v koneella. Ei ollut kauheasti tehty myllyyn muutoksia ja oli 250-270hp otettu mutta en muista tarkkaa lukemaa. Olikohan vielä vakio pakosarjalla.

Poissa Volvo Setämies

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
« Vastaus #17 : 26.11.2011, 14:23:11 »
Amazon 20v
850R
P1800

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
« Vastaus #18 : 26.11.2011, 16:02:57 »
Ei ollu tuokaan. Siinä oli enempi kuvia koko auton rakennuksesta. Ja autossa oli kaaret ja kaikki eli kokonaan radalle rakennettu kampe kyseessä. Hitto kun ei löydy.

Poissa Volvo Setämies

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
« Vastaus #19 : 26.11.2011, 17:26:38 »
Ei ollu tuokaan. Siinä oli enempi kuvia koko auton rakennuksesta. Ja autossa oli kaaret ja kaikki eli kokonaan radalle rakennettu kampe kyseessä. Hitto kun ei löydy.

Nyt loppui minulta linkit... toivottavasti juttu löytyy. Kiinnostaa kovasti itseänikin.
Amazon 20v
850R
P1800

Poissa tikkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
« Vastaus #20 : 09.10.2019, 21:28:23 »
Hiljasta on
740 M50B25

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
« Vastaus #21 : 06.07.2022, 19:15:55 »
Oli vähän pettymys suhteessa hintaan nuo kansityöt, koneesta loppujen lopuksi irtos vähän yli 200hv, ja paino saatiin jonnekkin 1100 alapuolelle. Mutta tosiaan, epäilen että koskemattomalla moottorilla päästään lähes samaan...


Ilmastointilaitteet ja ohjaustehostin ja muut ökyvarusteet paikallaan oli paino inan yli 1100kg...
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
« Vastaus #22 : 07.07.2022, 06:40:36 »
Tinakoneen kantta saa kyllä aika reippaasti muokata ennen kuin merkittävää eroa syntyy.
Valun puolesta on varaa kerryttää melko paljon alumiinipölyä kannesta.

Pienehköt muutokset, ni jää johonkin ~5-10hp ero koskemattomaan kanteen riippuen mitä tehty.

Hitsatut/hiotut nokat antaa parhaan vastineen rahalle yksittäisenä muutoksena todennäköisesti - hinnasta riippuen toki.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
« Vastaus #23 : 07.07.2022, 18:32:51 »
Tinakoneen kantta saa kyllä aika reippaasti muokata ennen kuin merkittävää eroa syntyy.
Valun puolesta on varaa kerryttää melko paljon alumiinipölyä kannesta.

Pienehköt muutokset, ni jää johonkin ~5-10hp ero koskemattomaan kanteen riippuen mitä tehty.

Hitsatut/hiotut nokat antaa parhaan vastineen rahalle yksittäisenä muutoksena todennäköisesti - hinnasta riippuen toki.
Nokatkin Norrback teki siihen. Ei ollu hyötyä niistä.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
« Vastaus #24 : 07.07.2022, 19:22:59 »
Speksit, mittoja?

Kansi tehty, nokat tehty on vähän epämääräistä tietoa jotta voisi jotain ajatuksia heitellä.

Oliks tässä se ns. muuttuvapituuksinen imusarja vielä ?

Tehoista puhuttaessa myös dyno olisi hyvä olla tiedossa, koska eri dynoista saadaan eri lukemia monista muuttujista johtuen.  :)

Oliko suorituskyky suurinpiirtein odotetulla tai toivotulla tasolla?

Omassa tina kutosessa oli läppärungoilla ja 6-2-1 diy pakosarjalla ym, reippaasti muokatun kannen kanssa huipputeho n. 7000rpm / vääntö ~4000rpm ja max rpm ajossa 8200.
Vakionokilla jotka jarrutti merkittävästi tehoa jo 5000rpm jälkeen.. vaikka ihan hyvin jaksoi vetää tuonne +8krpm.

Jos sit ensi vuonna ehtisi sen koneen pariin kun nyt laitteet alkaa olee kunnossa et voi jotain oleellista tehdäkkin, ja kohti uusia tavoitteita.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2022, 19:34:07 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
« Vastaus #25 : 21.07.2022, 13:50:19 »
Speksit, mittoja?

Kansi tehty, nokat tehty on vähän epämääräistä tietoa jotta voisi jotain ajatuksia heitellä.

Oliks tässä se ns. muuttuvapituuksinen imusarja vielä ?

Tehoista puhuttaessa myös dyno olisi hyvä olla tiedossa, koska eri dynoista saadaan eri lukemia monista muuttujista johtuen.  :)

Oliko suorituskyky suurinpiirtein odotetulla tai toivotulla tasolla?
Ei enään tallessa speksit kannelle ja nokille.

Siis imusarja pakko olla vakio, kuten pakosarjakin, ja niille piti kansi optimoida, ei tullu kovin optimoiduksi.

Ei ollu, ämpärillisellä rahaa pitäis suorituskykyä saada enemmän tuollaisesta moottorista. Huudattaminen jonnekkin vakio punarajan yläpuolelle on ihan järjetöntä endurancessa koska polttoainettakin käytettävissä rajallinen määrä.



Seuraavan tinavitosen kun väsään, niin jätetään ammattimiehet kokonaan pois väsäämästä ja tehdään fiilispohjalta, ei se voi tuota huonommaksikaan mennä.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4958
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
« Vastaus #26 : 21.07.2022, 15:42:59 »
Hö, kaivaa vähän taskunpohjalta ropoja niin kai nyt samaan pystyy kuin britit. Ne vieläpä asuu saaressa! :)
https://youtu.be/dEW_MS72Dao

Pitää tähän nyt vielä lisätä että ei varmaan ihan enduranceen mutta ei myöskään tosikoille. :nohnoh
« Viimeksi muokattu: 22.07.2022, 09:36:12 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
« Vastaus #27 : 24.07.2022, 10:40:20 »
Ei enään tallessa speksit kannelle ja nokille.

Siis imusarja pakko olla vakio, kuten pakosarjakin, ja niille piti kansi optimoida, ei tullu kovin optimoiduksi.

Ei ollu, ämpärillisellä rahaa pitäis suorituskykyä saada enemmän tuollaisesta moottorista. Huudattaminen jonnekkin vakio punarajan yläpuolelle on ihan järjetöntä endurancessa koska polttoainettakin käytettävissä rajallinen määrä.



Seuraavan tinavitosen kun väsään, niin jätetään ammattimiehet kokonaan pois väsäämästä ja tehdään fiilispohjalta, ei se voi tuota huonommaksikaan mennä.
Juu, kyllä tuo oli tiedossa että imusarjan tulee olla vakio - mutta näissä taisi olla kahta eri versiota vuosimallista riippuen?
Eli ns. muuttuvapituuksinen ja 'kiinteä'.

Endurancessa tosiaan vähän eri juttu kun ralli tai rata-autossa minkälainen kone pitää saada tehtyä.. ja tuo sitten omat haasteensa siihen.

Vaatii noin 100% volymetrisen hyötysuhteen @ 6000rpm jotta 200hv menee rikki.
Ja nokkien osalta pärjäisi vaparin vakionokilla, vaikka joo tehokäppyrän nousu nyykähtää jo noin 5000rpm jälkeen.
 Mut isommilla nokilla saa sen tehokäppyrän venymään pidemmälle ja huipputehon kierroslukua nostettua.
Se että onko se toivottua, on asia erikseen. Endurancessa tuskin - ainakin jos kone ei vedä kunnolla jo mielellään alle 4000rpm.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo