Futurez  Kulkukoira

Miten iso turbo b200e koneeseen?

  • 49 Vastauksia
  • 21437 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #30 : 30.03.2011, 13:46:56 »
Kiitosta kuvasta,tuo selvitti paljon. Mikä kierre tuossa tulpassa on? Mutta jos otan öljyn kellon reijästä niin laitan siihen reikään t-haaran ja toiseen päähän turboon menevän letkun ja sitten siihen toiseen t-haaran reikään anturin kiinni.Olenko ymmärtänyt oikein?
Aivan oikein, ota tulppa mukaan ja käy teettämässä sopiva letku jossain hydrauliikka liikkeessä esim.  :)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa kosunen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #31 : 30.03.2011, 13:59:43 »
Katos alkaa oppi mennä meikäläisellä pikkuhiljaa perille :)

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #32 : 30.03.2011, 19:08:55 »
Kehtaisitko Hannu tai joku muu turboista ymmärtävä vääntää rautalangasta, miten ahtopuolen vuoto aiheuttaa pakopaineen kasvua?

Ymmärrän ahtimen pyörimisnopeuden kasvun, kun ahtopainetta pääsee vuotamaan harakoille niin kompressorisiipeä jarruttava voima on pienempi -> sama pakokaasuvirtaus pyörittää ahdinta suuremmalla nopeudella.

Mutta eikös pakopainetta mitata turbiinin etupuolelta (pakokaasun virtaussuunnassa eli koneen ja turbon välistä). Naiivisti kuvittelisin että kun tuo kompressorin pyörimisvastus on pienempi ja turbiini siksi pääsee pyörimään nopeammin, niin ei se ainakaan nosta pakopainetta? Mitä mä en tajua tästä?

Minäpä koitan selventää tätä...

Tunnetusti ilman paineistamiseen tarvitaan energiaa (esim paineilmakompura), mikä otetaan turbossa pakopuolen paineesta sekä lämmöstä. Jos teoreettinen moottori ottaa 1 bar ylipaineella ajettaessa 2 l/krs (vaparina 1l/krs) ilmaa, jolloin sen paineistaminen vaatii energiaa pakopuolelta siten että pakopaine on vaikka 1 bar. Jos imupuolelta vuotaa 1 bar paineista ilmaa ulos niin silloinhan pakopuolelta tarvitaan enemmän energiaa = enemmän paine-eroa korkeampi lämpötila. Loogista eikö totta? Kompura esimerkin kanssa sama, jos yksi kompura riittää yhdelle maaliruiskulle niin jos siihen pistää kaksi niitä ruiskuja niin sitten tarvitsee myös tupla tehon että paineet pysyvät ylhäällä...

Hetken vielä kun miettii mitä pakopaine tarkoitaa huuhtelulle; poistotahdin lopussa imuventtiili aukeaa joku 30-40 EYK, tällöinhän palotilan paine on jonkin verran suurempi kuin pakopaine. Esim jos keskimääräinen pako- ja ahtopaine olisivat 1 bar, niin paine imuventtiilin auetessa palotissa voisi olla vielä 5 bar. Tällöin palokaasu virtaa hetken imusarjaan päin (kaasu virtaus kääntyy väärään suuntaan) ja imutahdin aikana ensimmäinen 20-40 astetta JYK:n menee pakokaasua imiessä imukanavasta sylinteriin. Eli sylinterin tehollinen täytös pienenee pakopaineen noustessa.

2 venttiilinen moottori tarvitsee samaan tehoon päästäkseen enemmän asteita nokalta huonomman huuhtelun takia. 2 vent/syl kärsii siis paljon enemmän tuosta pakopaineesta, tästä juontaa juurensa se miksi pakopaine ei saisi nousta ahtopainetta korkeammaksi. 4v/syl tekniikassa voidaan käyttää suurempia pakopaineita ilmaan että täytös = teho siitä isommin kärsisi. Kiihdytysmiehillä tuo raja on muuten vielä alempi, pakopaine saisi olla max puolet ahtopaineesta, jos meinaa saada tehoja...  ;)
« Viimeksi muokattu: 30.03.2011, 23:08:23 kirjoittanut Hannu_264 »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8985
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #33 : 30.03.2011, 23:27:56 »
Tunnetusti ilman paineistamiseen tarvitaan energiaa (esim paineilmakompura), mikä otetaan turbossa pakopuolen paineesta sekä lämmöstä. Jos teoreettinen moottori ottaa 1 bar ylipaineella ajettaessa 2 l/krs (vaparina 1l/krs) ilmaa, jolloin sen paineistaminen vaatii energiaa pakopuolelta siten että pakopaine on vaikka 1 bar. Jos imupuolelta vuotaa 1 bar paineista ilmaa ulos niin silloinhan pakopuolelta tarvitaan enemmän energiaa = enemmän paine-eroa korkeampi lämpötila. Loogista eikö totta?

Ahaa, avainsana on siis ilmeisesti ahtopaineen säätö jos oikein ymmärsin? Eli kun ahtovuoto vuotaa paineita hukkaan niin turbolla teetetään enemmän työtä jotta ahtopaine pysyisi halutussa? Silloinhan ahtovuoto ilmeisesti aiheuttaa hukkaportin vetäytymistä pienemmälle. Siinä tapauksessa tietysti pakopaine kasvaa ja pakolämpö nousee.

Kiitos  -H-

hevonen

  • Vieras
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #34 : 31.03.2011, 22:37:54 »
Näin. Eikä siihen tarvita kuin vuotava bypass joka päästää painetta imupuolelle niin johan joutuu ahdin ottamaan kierroksia että ahtopaine saavutetaan. Ei tarvii olla letkuissa mitään vikaa.

Poissa kosunen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #35 : 01.04.2011, 10:04:05 »
Noniin,täytyypä tänään laitella volvo nippuun toisella turbolla ja nyt on öljyntulo otettu painekellon reijästä,jospa näillä eväillä alkais osaset pikkuhiljaa kestämään. 

Poissa kosunen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #36 : 02.04.2011, 11:14:58 »
Tuota noin,mitenkähän kovalla paineella tuosta kellon reijästä tulee tuota öljyä turbolle kun asia on nyt niin että turbo tulvii öljyä pakoputkeen? Vai kävikö meikäläisen tuuri että tuo turbonen on väljä että siks kusee öljyä. Sitä vaan että mitenkä isoa putkea tuo paluupuoli pitää vähintään olla että riittää tuolle garrett t3:lle?
Ainakin tähän mennessä tuo paluu on riittänyt mutta ei siellä ole tainnu olla niin paljon tuottoa sillon kun öljy tuli suodattimen jalasta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #37 : 02.04.2011, 12:54:06 »
Tuota noin,mitenkähän kovalla paineella tuosta kellon reijästä tulee tuota öljyä turbolle kun asia on nyt niin että turbo tulvii öljyä pakoputkeen? Vai kävikö meikäläisen tuuri että tuo turbonen on väljä että siks kusee öljyä. Sitä vaan että mitenkä isoa putkea tuo paluupuoli pitää vähintään olla että riittää tuolle garrett t3:lle?
Ainakin tähän mennessä tuo paluu on riittänyt mutta ei siellä ole tainnu olla niin paljon tuottoa sillon kun öljy tuli suodattimen jalasta.

Öljykellon reiästä voisi kuvitella tulevan samalla paineella, mitä koneessa ne öljynpaineet on.

Sieltä suodattimen jalasta ei ole tainnut tulla kunnolla öljyä turbolle aikaisemmmin.

Paluun pitää olla iso. Suuruusluokkaa noin 15 mm -> tai niin iso kuin saa sopimaan.

Poissa Solmurauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #38 : 02.04.2011, 14:54:15 »
Tuosta öljynpaluuputken koosta on ollut usein puhetta mutta silti kukaan ei löydä niitä itsestäänselviä asioita edes hakua käyttämällä.
Volvon alkuperäinen n. 21mm putki on ihan hyvän kokoinen joten se yleensä riittää jos kaikki muu oheislaitteista on kunnossa.
Muussa tapauksessa kannattaa mitata ahtimesta paluureijän koko ja käyttää vähintään samalla sisämitalla olevaa putkea ihan sinne öljypohjan yläpuolelle asti ilman supistavia kierreliittimiä tms.
Esim. HX60 sarjassa on jo lähemmäs 30mm reikä paluukanavassa.
Holset siellä lukee..

Poissa kosunen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #39 : 02.04.2011, 15:13:30 »
Okei. Entäs mitenkä on tuon paluuputken asennon laita? Meinaan sitä että pitääkö olla kohti suorassa alas päin vai saako kulkea välillä vaaka-asennossa? Nyt mulla paluuputki väkisin yhdessä kohtaa käy melkein vaakatasossa,kun paluureikä on öljypohjan yläreunassa koneen takaosassa.
Näkyy olevan 16mm putkella tuo paluupuoli nytten mutta se rautainen paluuputken pätkä mikä on turbon alla nii näyttää olevan jonkun hitsailema ja ei varmaan ole yhellä kohtaa kun 10mm reikä,näinköhän tuo ahistaa nyt tuolla.
« Viimeksi muokattu: 02.04.2011, 18:51:06 kirjoittanut kosunen »

Poissa kosunen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #40 : 18.04.2011, 22:42:16 »
Ehei jumaliste,otettii kone tuossa poijes tänään kun öljypohjan tiivari vuoti ja samalla katoin tuota paluuroppua mikä on porattu tuonne lohkoon öljypohjan ylle niin eihän siellä ole kun 10mm reikä ja mitä syvemmälle katto nii pieneni vaan,ajattelin nyt porata kun kone on hollilla niin 16mm reijän tuohon,riittääkö se? Taisi turbo tuon takia tulvia.

Poissa kosunen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #41 : 30.07.2011, 21:14:44 »
Noniin,pitkän hiljaiselon jälkeen laitettiin volvoa kuntoon.Porasin paaluupuolelle 16mm reijän lohkoon ja paluuletkun reikä on samaa kokoluokkaa.Luulisi nyt piisaavan garretin t3 ahtimelle.Nykyisellä turbolla saa heittää vesilintua kun ei auttanu tuokaan remontti vaan öljyt menee pakoputkeen. Hankinnassa on nyt toinen garretti t3. 

Poissa Solmurauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #42 : 30.07.2011, 22:29:25 »
Noniin,pitkän hiljaiselon jälkeen laitettiin volvoa kuntoon.Porasin paaluupuolelle 16mm reijän lohkoon ja paluuletkun reikä on samaa kokoluokkaa.Luulisi nyt piisaavan garretin t3 ahtimelle.Nykyisellä turbolla saa heittää vesilintua kun ei auttanu tuokaan remontti vaan öljyt menee pakoputkeen. Hankinnassa on nyt toinen garretti t3.

Mittaa nyt kuitenkin se ahtimen öljyn poistoreijän koko.
Laskutoimitus ei kuitenkaan ihan peruskoulun matematiikallakaan ole ylivoimainen suoritus; jos on kysy joltain kaverilta kellä oli parempi numero todistuksessa matikassa.
T3 garretissa se reijän halkaisija on edelleen lähemmäs 20mm kuin 16mm vaikka reikä onkin enemmin suorakaiteen muotoinen kuin pyöreä.
Ikävää kun tulet taas saman ongelman kanssa muutaman kuukauden päästä tänne taas itkemään kun uusikin turbo kusee öljyt pihalle.
Holset siellä lukee..

Poissa kosunen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #43 : 30.07.2011, 22:57:32 »
No on se nyt muoviämpäri kumma jos tuo kusee öljyt mistä sattuun kun kaverin subaru leonessa on sama turbo ja yhtä iso paluu puoli kun mitä volvossa on nyt,eikä kuse öljyä mihin sattuun. Ja on mulla nyt sen verran näkö tallella että se paluu reikä tuossa garretissa on neliönmuotonen ja 15x15 kanttiinsa. Ja turbo on varmasti garret t3 kun on irrotettu 9000 saabista.
Kyllä on ihme että osa ei osaa täällä muuta kun aukoa päätänsä.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #44 : 30.07.2011, 23:05:49 »
Kyllä on ihme että osa ei osaa täällä muuta kun aukoa päätänsä.

Ei myö osatakkaan muuta

Jos se öljy tulee sinne ahtimelle sisähalkaisijaltaan 2mm putkea
niin josko se samainen öljy mahtuisi kulkemaan siitä 16mm rei`ästä

Öljyn paluun "ylimitoitus" on käsittääkseni karstoittumisen aiheuttamien turmeluksien välttelyä

Suomeksi: öljynpaluu lienee riittävän avara
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

 

Kulkukoira  Proturbo