Autoracing  KL-varaosat

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1447 Vastauksia
  • 603355 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Toki tuon sai varmasti halvemmalla ja varmaan nopeamminkin, mutta jatkoa ajatellen niin näitähän saa nykyään:

https://houseofmotorsport.com/sv/produkter/ac-delete-volvo-5-6-cyl-vitmotorer-99-09/
Joo noi löytyi heti kun hain jalkaa. Tuohon hintaan parempi tehdä itse ja toisaalta halusin alkuperäisen jalan ;) Tiukemmalla aikataululla olisinkin tehnyt.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Sunnuntaina vaihdoin uuden jäähdyttimen ja näpertelin pari pikku juttua. Tänään pohjamaalasin tankin ja takasatulat puhalluksen jäljiltä.



Uusien tarviketankkien pinnoite tehtaalta ei näköjään ole kovin kummoinen. Vaikka tankki oli ollut vain vähän aikaa käytössä ja näytti siistiltä, vasta puhalluksessa näki miten paljon yläpinnalle oli tullut pisteruostetta ::) Tosin sen epäilyksen takia sen puhallutinkin. Sisälle oli laitettu isompituottoinen pumppu ja tankkipaketin omat johdot ohitettu. Läpivienti oli tehty laittamalla kerroksittain kutistesukkaa johtojen päälle, ei ihmekään että näkyi vuotojälkiä ;D Täytin läpiviennin epoksilla tavoitteena parempi tiivisteys.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Tänään kasailin etutolppiin iskarit ja jouset. Putkien sisältä hioin sen verran sinkkiä pois että iskarit sai paikalleen. Yllättävän paksu kerros oli tullut kierteen alapuolelle. Laitoin toistaiseksi vakiot yläpäät jotta näkee mihin korkoon keula asettuu ennen yläpäiden vaihtoa, koska jousista on napattu pätkä pois. Englantilaisessakin olleet Kaplhenken yläpäillä keula tippuu 3cm ja sorvautin niitä varten jo aikanaan alumiinipalikat korin väliin. Toiset yläpäät on myös, mittailtava minkä verran niiden kanssa madaltuu.

Maalasin tankin ja takasatulat sekä laitoin tankkipaketin paikalleen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa KKM

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Sunnuntaina vaihdoin uuden jäähdyttimen ja näpertelin pari pikku juttua. Tänään pohjamaalasin tankin ja takasatulat puhalluksen jäljiltä.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Uusien tarviketankkien pinnoite tehtaalta ei näköjään ole kovin kummoinen. Vaikka tankki oli ollut vain vähän aikaa käytössä ja näytti siistiltä, vasta puhalluksessa näki miten paljon yläpinnalle oli tullut pisteruostetta ::) Tosin sen epäilyksen takia sen puhallutinkin. Sisälle oli laitettu isompituottoinen pumppu ja tankkipaketin omat johdot ohitettu. Läpivienti oli tehty laittamalla kerroksittain kutistesukkaa johtojen päälle, ei ihmekään että näkyi vuotojälkiä ;D Täytin läpiviennin epoksilla tavoitteena parempi tiivisteys.

60 myyttonia keskimäärin mittailin joskus uudesta tankista, ja ei ole hääppöstä maalia muutenkaan. Ei kestä

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
60 myyttonia keskimäärin mittailin joskus uudesta tankista, ja ei ole hääppöstä maalia muutenkaan. Ei kestä
Niin se vaan tahtoo olla useimmissa osissa.

Illalla vaihtelin keulaan alustan osat ja otin vanhan etuvakaajan pois. Etupyöränlaakereille taittelin alumiinista pölysuojat ja laitoin rosteriset jarrukilvenkiinnityspultit. Uusia laakereita en vaihtanut vaan rasvasin vain. Eipä tarvinnut tilata pelkästään laakerien pölysuojakumeja Skandixilta vaan V-Palvelu toimitti. Laitoin uudet tehostetun ohjauksen alapallot ja maalasin ne näön vuoksi. Etusatulat on vielä maalaamatta ja jarrulevyt on vähän aikaa omassa käytössä olleet Mtecin uritetut.




Keulan korkeus näyttäisi äkkiseltään hyvältä. Vaihdan uniball-yläpäät korokepalojen kera kunhan pohja on hiekkapuhallettu.

Kuten kuvasta näkyy etupalkissa on edelleen ruostetta :( Se odottaa kunhan saan kaiveltua toisen etupalkin ja sinkitettyä sen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Keskiviikkona ja sen jälkeen on tullut touhuiltua kaikenlaista.

Laitoin ilmanputsarikotelon pohjan umpeen ja tein etureunaan ilmanottoaukon. Laitoin vähän väriä pohjaan ja ahto- sekä imuputket paikalleen. Kotelon ollessa irrallaan vedin lasinpesurien johdot rintapellin luo. Vasemman iskaritornin vieressä näyttäisi olevan tilaa pienemmälle säiliölle.

Samalla laitoin oikean ajovalon kuntoon. Meni vähän rakenteluksi sekin. Toki yksi kiinnityspultti piti katkaista, mutta vaihdoin pohjan, koska vilkku/parkkiumpion lukituskynsi mureni irrottaessa. Uuden heijastimen kiinnikkeistä yksi kesti painaa paikalleen huoneenlämmössä :( Otin toisesta heijastimesta puuttuvat ja asensin ne lämmitettynä. Ja siihen päälle polttimon lukituksen vastakappaleet piti vääntää mutkalle jotta lukkokynnet sai paikalleen. Onpahan edes toinen umpio kunnossa.

Otin tankin irti ja se on aikalailla romiskamaa. Painelinja oli merkannut vuotonsa myös pohjaan.



Pohja kaikkineen on suht siisti, joitakin hitsattavia kohteita luonnollisesti löytyi ja hiekkapuhalluksen jälkeen kaivelin vielä muutaman lisää. Osan valmistelin paikkausta varten, niitä en vielä kuvaillut.





Kaikkea en puhalluttanut, kuten takakaarien ruosteita ja korin takaosa. Kaarien takaosat helmamuovin alta joutuu uusimaan kuitenkin kokonaan ja laikkaa kanteista osan pois ja loput ruosteista lähtee hiomalla.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2022, 23:02:41 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Sunnuntaina maalasin punaisesta tankinpaikan ja valmistelin helmojen sekä takasisäkaarien sisäkanttien paikattavia kohtia hitsausta varten.



Maanantaina hitsasin helmat(etupoikkipalkkien vierestä ja molempien takapäät) ja laitoin tankin paikalleen. Samassa yhteydessä poistin vanhan painepumpun, laitoin uuden polttoainesuodattimen ja vedin tankkipumpulle piuhat.

Mitenköhän hyvin olisi pelannut nykyisen tekniikan kanssa noin hyvin taitetun paineletkun kanssa :D


Illalla laikkasin takakaarien takapäät auki ja aloitin uuden pellin laittamisen.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Kevyt operointi jatkui punaisen parissa ja sain hitsailtua takakaarien ja varapyöräkoteloiden kohdat. Taittelin myös vasemmalle kuraläpän/helmamuovinkiinnikkeen, se on vielä kiinnittämättä.




Otin takapenkin pois, poistin vasemman takavyön alakiinnityspisteen ja tein siihen sekä sisäkaarenreunoihin paikkapalat. Vasemman takasisälokasuojan yläosassa huomasin reiän jo aiemmin ja kaivelin sitä vähän lisää.


245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Paikkailin töiden jälkeen loput reiät ja nyt pohja ois maalia vaille.

Vasemman takaläpän ja helmamuovin kiinnike:


Vasemman takavyön alakiinnikkeen tein alkuperäistyylisesti.



Vasemman sisälokasuojan reikää oli kaiveltava reilummin ja vieläkin olisi saanut poistaa enemmän peltiä, koska pistehitsisauman välissä näkyy pientä ruostetta. Mutta kriittisimmät on pois.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Eilen maalasin pohjan ja siinä ohessa rapsuttelin vielä pari pientä ruostekohtaa. Tänään vaihdoin takatukivarret ja putsasin sekä rasvasin pultit. Jousien yläkuppien alla oli vähemmän yllättäen ruostetta, eli putsailin ja maalasin ne ja jätin maalin kuivumaan.


245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Tyrkkäsin takajousikupit, vähän lyhemmät takajouset ja takaiskarit paikalleen. Vielä ois jarrujen vaihto ja panhardin sekä kardaanintukipalkin sinkitys.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Tänään vaihdoin takajarrut ja ruostesuojasin pohjan. Levyt on etulevyjen tapaan "uudet" :P Samalla rasvasin pyöränlaakerit. Etusisälokasuojissa oli ehjä massa, sinne pyyhkäisin vain kotelosuojaa. Takaiskareihin laitoin pussit päälle massauksen ajaksi.





245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Läpsin takapenkin kohdille äänieristemattoa ja kasasin enimmät kontinverhoilut paikalleen.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Laitoin punaiseen valkean vanhan pakoputkiston ja tein liitoksen etuputkeen. Kaksi putkiklemmaria puuttuu ja putkisto on valmis.

Viimesen päälle kiiltävä putkisto :D


Vaihdoin pakkivalokytkimen ja ehostin vasemman ajovalon. Vanhaa jäi umpion pohja, paremman lasin otin toisesta umpiosta. Heijastin vaati vielä enemmän askartelua jotta polttimon sai paikalleen. Vanhempiin tarvikkeisiin verrattuna nämä on kyllä aika B-laatua polttimon kiinnityksen osalta. Enpä muista, että ois noin vinossa ollut polttimokaan yhdessäkään aiemmassa tarvikeheijastimessa ::) En odottele henkeä pidätellen millainen kuvio tulee.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5105
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Samaan törmäsin tuossa omassa kun korjailen noita ajovaloja kuntoon, eli sen heijastimen polttimon kiinnitys onkin vinossa ja siitä johtuen valokuvio viturallaan..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy