Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Kanavan volyymi, maksvirtaus ja kaikki muukin kansitöihin liittyvä jutustelu

  • 374 Vastauksia
  • 163824 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Bamse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Ei kait sille pakokanavalle voi itse materiaalia poistamalla muuta tehdä. Siltikin kanava kasvaa mielestäni liian äkkiä/jyrkästi. Isommalla pakoventtiilillä saataisiin lisää poikki pinta-alaa ja vähän loivempi kanavan sisäkurvi. Isomman pinta-alan takia kanava ei kasva niin räjähdysmäisesti kuin vakio kokoisella pakoventtiilillä.

Paljonko pakovenaa pitää isontaa että se virtaa edes sen 70% viilatusta 531 imukanvasta?

No virtaushan on suoraan verrannollinen alaan, jos puhutaan venttiilin muodosta, eli pyöreänmuotoisesta aukosta. Tosin on hyvä huomioida että kanavan muoto, koko, sekä nokan arvot vaikuttavat paljon virtaukseen, sen nopeuteen ja hidastumiseen. Pakokanavan kokohan vaikuttaa ahtimen heräämiseen, ja samalla sen kapasiteettiin johtaa poistuvaa pakokaasua sylinteristä. Kysymyksessä ei selviä, onko nyt tuossa viilatussa 531 kannessa vakio imuventtiili, vai peräti isompi? Ymmärtääkseni suurin pakokuriste on nimenomaan tuo kanavan "hölmö", mutta pakollinen muotoilu, eikä se venttiilin koko. Suurentamalla imu ja pakoventtiilin välistä eroa pakokaasun virtausnopeus nousee, jonka johdosta ahdin herää paremmin. Tämä on kuitenkin korkeamman pakopaineen lopputulos, jossa on myös liian ahtaan pakokanavan riski. Pakoventtiiliä sekä kanavaa suurentamalla turhaan ahdin herää huonommin, mutta virtaa paremmin isoja pakokaasumassoja (tämän hyödyntämiseksi myös suurentaa imuventtiiliä, ---> isompaa turboa!  ;)).

Tää nyt meni vähän vaikeasti selitettäväksi, pitäis varmaan tästä mennä nukkumaan..

-Bamse
Täh?

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
...Pakokanavan kokohan vaikuttaa ahtimen heräämiseen, ja samalla sen kapasiteettiin johtaa poistuvaa pakokaasua sylinteristä...

...Kysymyksessä ei selviä, onko nyt tuossa viilatussa 531 kannessa vakio imuventtiili, vai peräti isompi?...

...Pakoventtiiliä sekä kanavaa suurentamalla turhaan ahdin herää huonommin, mutta virtaa paremmin isoja pakokaasumassoja (tämän hyödyntämiseksi myös suurentaa imuventtiiliä, ---> isompaa turboa!  ;)).

-Bamse

Ajattelin että 531 imupuoli tehdään "halvalla" eli materiaalia poistamalla ja vakio venttiiliä muotoilemalla.
Se sit virtaa sisään sen minkä virtaa. Paljonko pitää pakovenaa suurentaa että hönkii ulos edes sen 70%
Jos ahdin herää huonosti niin vaihdetaan turbiini koneen perästä korkeamman stall-nopeuden omaavaan ;)
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Ajattelin että 531 imupuoli tehdään "halvalla" eli materiaalia poistamalla ja vakio venttiiliä muotoilemalla.
Se sit virtaa sisään sen minkä virtaa. Paljonko pitää pakovenaa suurentaa että hönkii ulos edes sen 70%
Jos ahdin herää huonosti niin vaihdetaan turbiini koneen perästä korkeamman stall-nopeuden omaavaan ;)

Katsoppas tuolta:
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid6.html

EVO8

  • Vieras
Näyttää olevan 530 kansissa eroja valussa ainakin imukanavan kohdalla. Mistä nää eri valulla olevat kannet mahtaa tunnistaa päällepäin? -98 Ft moottorin kansi menee puhki imukanavan katosta kun ottaa n.4mm. Pöydällä on vm-87 kansi jonka alkuperä ei tiedossa mutta ei suutinreikiä ja vesikanava auki 1 imukanavan alla. Siinä näyttää tavaraa olevan reilummin eli saman saa ainakin ottaa ilman että aukeaa nokkakoteloon.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Kyseessä valukappale eli aihiot ovat mitoiltaan mitä sattuu tulemaan.
Keernat (kanavat, vesi- ja öljytilat) voivat liikkua kasatessa ja valussa
Yhdessä kannessa imukanava lähellä vesitilaa, toisessa kaukana.
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

EVO8

  • Vieras
Hmm...on aika yllättävän iso ero kyllä.

Poissa 142-242

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vinokoneen kannet virtys mielessä
« Vastaus #36 : 06.02.2012, 16:21:19 »
No kun ei vaan löydä, vaikka muistelin jotain juttua vinokoneen kansista...

631 loppuinen numero kannessa, 2.3 koneessa, pierpugin 2b7 kaasarilla ja paketti kiinni automaatissa.

Mites toi kansi? Hyvä vai huono? Arki käyttöön pitäis viritellä lievästi.

(Löytyy myös toinen vastaava paketti 5-vaihteisella manuaalilla.)

Poissa 142-242

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen kannet virtys mielessä
« Vastaus #37 : 06.02.2012, 17:28:14 »
Löysin sen verran, että 631 olis pienemmät pakoventtiilit. Kehno kansi viritykseen?

The moose

  • Vieras

Poissa Kale3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • Autot tehty ajettaviks, ei säälittäviks.
Entäs jos haluaa n.+500hp.(renkaalta) B23''' 8v koneesta irti, niin, mitä kannelle? Porttaus ja normaali pikku ``höyläys´´ eli, kaikki terävät ko. kohat irti.. Ja mites venttiilit. Kelpaako vakiot?. Jos, normaali (siis vakio lohko missä kestävämpää eli h-profia sisällä) lohko on kyseessä, ja oletetaan, että on jo tarpeeksi iso ahdin/cooleri ja ruisku kone + mega..  Ja entäs, riittääkö normaali nokka?  :( Näin pikasesti kysyttynä. :)
Kiitos, jos joku jaksaa vastata tähä.
-Etuveto on etuvoimaa, neliveto on vetovoimaa.. :D

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
631 imukanava
« Vastaus #40 : 23.03.2012, 16:20:08 »


Aika erilaisen näkönen kun vertaa esim. 530

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Meinasin teettää kansisetillä racing seetin ja venttiilit, eli nämä monikulmaiset.
Imukanavalle en meinaa paljoa tehdä, pakopuolen teen ohjeiden mukaan, eli rosot pois ja kanavan yläosaa parisen millia ylös ja sivuunpäin. Turbolle sitten pakosarjan laipat sovittaa kanteen.

Niin, mutta mulla ei oo minkäänlaista kokemusta kansisetin seeteistä ja venttiilienhionnasta.
Kalliilta ei ainakaan vaikuttanut!

Kannattaako laittaa uudet venttiilit, vai meneekö vanhat, koska ovat ihan ehjät, ilmeisestikin menee.

Miten sit tuo kanavien hiekkapuhallus, imukanavat pitää ilmeisesti hiekkapuhaltaa.
Kun taas pakokanavan olisi syytä olla niin kiiltävä kuin vain voi.

Imupuolen teen ainakin itse, siihen ei todellakaan suuria muutoksia tule. ehkä jotain venttiilimaljan avarrusta ja venttiilinvarren lievällä ohentamisella.

Pakopuolen saatan teettää, eräällä, joka on niitä tehnyt ja ajaa tälläkin hetkellä 280hv volvo-vaparilla, tiedän miehen, asuu tuossa lähellä, soitinkin jo hälle. Sprinttimiehiä, niemeä en sano, ei varmaan tykkäisi.

Sitähän pärjää sitten hieman pienemmillä paineilla ja kone pysyy paremmin nipussa, mutta tuottaa siltikin saman tehon.

Tekeekö joku vielä nokkia tyyliin, että lähetän aihioksi vaikka a-nokan ja sanon, että haluan 350hv 2.1l turbokoneen tehoalueeksi 2700-6700. Tuo tarvinnee uuden hyvän ahtimen sekä pakosarjan, kannesta tehdäänkin hyvä. aihiona on pikkureikäinen 530, jonka ostin joku aika sit halvalla. Jopa kaikki venojen välit oli ehjät. Ihme! 8)
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2115
    • Instagram kuvat
Ihan ekaksi huomioksi niin jos meinaat kansisetillä tuollaiset teetättää niin kannattaisiko nämä kysymykse esittää puhelimessa heille niin ei tule arvailuja ja spekulointia. Hehän sen parhaiten tietää.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Juu, mut ajattelin onisko joku käyttänyt ko. firman palveluja, että onko minkälainen palvelu ja työnjälki.
Sen mitä minä muistan, niin ihan arvossaan on tuo firma ollut.
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Joo,
esittäisin nuo kysymyksesi Jampalle, eli sinne kansisetille. Onhan se ikänsä puljannut noiden kanssa, joten aivan varmasti osaa hommansa.

Jamppa paininut paljon erilaisten vaparivehkeiden kanssa, osassa niistä litratehot selvästi suuremmat mitä mainitsemassasi volvossa...
raw d

 

Proturbo  Autodiagnoosi