Carcom Oy  Ateho

Kanavan volyymi, maksvirtaus ja kaikki muukin kansitöihin liittyvä jutustelu

  • 374 Vastauksia
  • 164718 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

donnari

  • Vieras
Ei se rakettitiedettä oo,mutta tämä virtuaalivirittäminen on hankalaa ;D
Ehkä hiukan väärä ajattelutapa on,että kanavan täytyy ehdottomasti isontua.
Ja sanoopa mitä hyvänsä niin aina joku on eri mieltä.
Koita tehdä kanavasta mahdollisimman "jouheva"ja useimmiten keskittymällä sinne istukan seutuville saadaan aikaan parhaat tulokset.Kunnon venttiili/seetityöt.Shortsiden muotoilu keskeisimpiä juttuja ja ohjurin ympäristö virtaavaksi,unohtamatta palotilan muotoilua.Imusarjan sovitus huolella ja se on siinä :pomo:
Tosin shortsiden pilaamalla kannesta tulee verkonpaino.
Kannattaa uhrata hetki kannen tutkimiselle ja miettiä oikeesti mitä vaaditaan että ne kanavat virtaa.Sitten vasta kompuraa käyntiin...
Se että omistaa virtauspenkin ei automaattisesti tarkoita,että osaa portata kansia.Penkki on hyvä apuväline testaus ja kehitystyössä,mutta tässä maassa on lukematon määrä kannentekijöitä jotka oikeasti tekee huippukansia.Niitten arvostusta laskee vaan puuttuva penkki ja paperinpala.

Poissa perttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • moparman@luukku.com
16V Kannen tekijä
« Vastaus #61 : 16.11.2012, 20:11:20 »
Missä firma tai tekijä joka osaa tehdä kunnon kanavat Volvon 16V kanteen eli kokemusta niistä?
« Viimeksi muokattu: 16.11.2012, 20:12:54 kirjoittanut perttu »
Useamman "kartanon"herra

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: 16V Kannen tekijä
« Vastaus #62 : 16.11.2012, 20:38:01 »
Eiköhän esim. kansiset ole hyvä vaihtoehto. Noillahan on volvoista ilmeisesti suht paljon kokemusta.
BMW M5
Volvo 740

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Ei se rakettitiedettä oo,mutta tämä virtuaalivirittäminen on hankalaa ;D
Ehkä hiukan väärä ajattelutapa on,että kanavan täytyy ehdottomasti isontua.
Ja sanoopa mitä hyvänsä niin aina joku on eri mieltä.
Koita tehdä kanavasta mahdollisimman "jouheva"ja useimmiten keskittymällä sinne istukan seutuville saadaan aikaan parhaat tulokset.Kunnon venttiili/seetityöt.Shortsiden muotoilu keskeisimpiä juttuja ja ohjurin ympäristö virtaavaksi,unohtamatta palotilan muotoilua.Imusarjan sovitus huolella ja se on siinä :pomo:
Tosin shortsiden pilaamalla kannesta tulee verkonpaino.
Kannattaa uhrata hetki kannen tutkimiselle ja miettiä oikeesti mitä vaaditaan että ne kanavat virtaa.Sitten vasta kompuraa käyntiin...
Se että omistaa virtauspenkin ei automaattisesti tarkoita,että osaa portata kansia.Penkki on hyvä apuväline testaus ja kehitystyössä,mutta tässä maassa on lukematon määrä kannentekijöitä jotka oikeasti tekee huippukansia.Niitten arvostusta laskee vaan puuttuva penkki ja paperinpala.

Kattelin tota varakantta ja aikamoinen porras tuossa istukan sisäkurvissa (missä tota sinistä kuvassa)

Jos sen portaan pyöristäis vähän niinkun näin = http://www.topplocksverkstan.se/bilder/toppar/volvo530_biased/110615%20035.jpg

Voisin ottaa paremmat omat kuvat kun käväsen tallilla varmaan tänään...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Jos pyöristät ne sisälaidan kulmat niin virtaus vain huononee... siihen venttiilimaljaan syntyy semmoinen pyörre sisäkurvin lähistölle, joka "ohjaa" ilman sinne ulkolaidalle. Pyöristys kasvattaa tätä pyörrettä, jolloin entistä suurempi osa virtauksesta siirtyy ulkokaarteeseen...

Kitin avulla kanavan lattiaa korotetaan venttiilimaljan läheisyydestä, jotta saataisiin riittävän loiva käännös jossa virtaus pysyisi paremmin kiinni -> virtaus jakautuisi suuremmalle osalle venttiilin kehää.

Imuventtiilin siirtäminen ja/tai isontaminen auttavat myös koska tällöin sisälaidan pyöristystä voidaan kasvattaa. Esim epäkeskeisesti sijoitettu 48 mm imuventtiili siirtää tuota aukkoa 4 mm kohti imusarjaa, jolloin sisäkurvista saadaan jo parempi. Muutos maksaa vain niin paljon ettei sitä oikein kannata tehdä, noita isoja kansia kun saa kumminkin sen verran halvalla...

Mielestäni kustannustehokkainta on lisätä sitä epoxy-kittiä sinne kanavaan. Jos ei raaski ostaa tuota varsinaista kanavakittiä, niin tavarataloista löytyy veneen korjaamiseen tarkoitettua epoxy-kittiä. Tuonkin saa sielä pysymään, kunnon rasvan poisto liukkarilla ja karhennus karkealla hiomapaperilla (juuri ennen kitin laittoa). Kittiä kannattaa aluksi hiertää kunnolla kanavanlattiaan ja sitten vasta "valaa" kanavaan riittävä määrä useammassa erässä.



Kitattuja kansia olen käyttänyt kilpureissa, ensimmäiset tuommoiset tein 2004 ja joistakin noista kansista kitin laidat ovat aikojen saatossa vähän lohkeilleet, eniten ajetulla kannella kilpaa taidettiin ajaa meidän toimesta lähemmäksi 20 tkm ennen auton myymistä.

Poissa porttaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Ei muuten huonone sisäkurvi pyöristyksestä, eikä ole mikään pakko laittaa kittiä kanavan lattiaankaan. Sen saa toimimaan ilmankin nostoa. Kanavahan ei eroa malliltaan suuresti esim. Ford ohc:n kanavasta joka tosiaan toimii ilman mitään korotusmuutoksiakin ( sinänsä sama onko kyseessä is, tai vaikka perus kaasariversion lätsä).

Siinä olen samaa mieltä, että jos venttiilikokoa hiukan kasvattaa, niin tilanne paranee kyseiseltä alueelta. Oikeastaan pelkkä istukkarenkaan vaihtaminen suuremmaksi 44mm venttiilinkin kanssa parantaa tilannetta.

 Tosin tuossa 8v valussa ( 160 ja 530) kansissa ei ole paljoa lattiassa materiaalia, joskus on joutunut turvautumaan hitsariin. Mun mielestä melkolailla kanavarajoitteinen kanava. Pakokanava on tärkeämpi saada pyörteettömäksi ja kunnollinen pakosarja putkistoineen koneen jatkoksi, jotta moottorin saa tuottamaan voimaa laajalla käyttöalueella.

Nämä siis vain omia huomioita kokemuksieni perusteella.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Iso iso kiitos vastauksista!
Alkaa olemaan niin hepreaa, että taidan vaan silotella pahimmat valurososet pois ja luottaa volvon insinöörien aikaansaannokseen!  ;D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Iso iso kiitos vastauksista!
Alkaa olemaan niin hepreaa, että taidan vaan silotella pahimmat valurososet pois ja luottaa volvon insinöörien aikaansaannokseen!  ;D

Monikulma seetit teettää niin saa sitä käytännön suorituskykyä.
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Harri94

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Jospas täältä löytyisi enemmän tietoa.... elikkäs mistä löytyy -631 kanteen pakoventtiileitä?? Tai minkä toisen auto tai laitteen venttiileistä sellaset voi saada sovitettua??

donnari

  • Vieras
Vs: 16V Kannen tekijä
« Vastaus #69 : 21.11.2012, 03:11:22 »
Eiköhän esim. kansiset ole hyvä vaihtoehto. Noillahan on volvoista ilmeisesti suht paljon kokemusta.
Ehkä kuitenkin kannattais kysyä muiltakin tekijöiltä...........eikä luottaa sokeasti kaikkeen mainontaan

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: 16V Kannen tekijä
« Vastaus #70 : 21.11.2012, 03:44:30 »
Ehkä kuitenkin kannattais kysyä muiltakin tekijöiltä...........eikä luottaa sokeasti kaikkeen mainontaan
Tuo nyt oli esimerkki firmasta, kun eikös sellaisia haettu. Itse kyllä oman kannen kohdalla kysyin useasta paikasta tarjoukset jne ja tein valinnan jälkeenpäin.
Voinhan mä tähän sitten lisätä listaan vaikka Special motors engineering ja JR tehokannen, tekevät varmasti myös hyvää jälkeä molemmat. JR tehokannen heppu ainakin esitteli penkkilappua, jossa oli hänen tekemällään 16v hatulla mitattu 350hp takapyöriltä. Alakerta tosin jo kai lähes 3litranen, ei tommosia 2,3 tai 2,5 vaparista oikeen rutisteta.

Tiiä sitten riittääkö toi 350hv vapari mihkään vai kuinka tehokas kansi on hakusessa?  :hello:
BMW M5
Volvo 740

Poissa porttaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Se on totta, että tekijöitä on tässä maassa paljon. Jollekkin ratkaisee puhtaasti hinta, jollekkin taas laatu, maksaa mitä maksaa.

Samalla alalla olen, mutten voi mainostaa täällä, koska se ei kaiketi ole kovin korrektia. Vaan eiköhän jokaiselle jokin vaihtoehto löytyne.

Poissa Jukkola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: 16V Kannen tekijä
« Vastaus #72 : 21.11.2012, 22:16:49 »
Tuo nyt oli esimerkki firmasta, kun eikös sellaisia haettu. Itse kyllä oman kannen kohdalla kysyin useasta paikasta tarjoukset jne ja tein valinnan jälkeenpäin.
Voinhan mä tähän sitten lisätä listaan vaikka Special motors engineering ja JR tehokannen, tekevät varmasti myös hyvää jälkeä molemmat.

http://www.kansiviritys.com/

Tuota kans voin suositella. Kannattaa kysästä jos tarvetta löytyy kansihommille.
« Viimeksi muokattu: 21.11.2012, 22:19:40 kirjoittanut Jukkola »

Poissa Lakki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
miten lasketaan imuventtiilin riittavyys teholle? tai miten selvitetään onko imuventtiilit liian pienet? eräs vanhankansan kansiseppä kerto että männänhalkasijaX0.53= imuventiilin halkasija. pitääkö paikaansa?
virtauspenkki on käytössä mutta on vielä opettelussa nä kansi hommat ;)

Pipemax on hyvä ohjelma noiden asioiden laskemiseen.

Liian isosta imuventtiilistä ei ole enää hyötyä koska sylinteriputken seinämä tulee liian lähelle venttiiliä pitkällä matkaa rajoittaen virtauspinta-alaa. Maksimi josta on enää hyötyä taitaa olla aika lähellä mainittua 0,53xsylinterin halkaisija? Tähän vaikuttaa myös kuinka keskellä sylinteriä imuventtiili on.

Poissa Lakki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Etäisyys imuventtiilistä imusuppilon päähän.
« Vastaus #74 : 01.12.2012, 23:08:14 »
Joku näki noi minun uuden uutukaiset läppärungot ja imusarjan, ja totesi:"liian pitkä setti, ei toimi"
Hänen mielestään pituus pitäisi olla ~26cm, jotta tehoalue olisi 4000-6000rpm.

Voiko tuon etäisyyden mukamas yleistää koskemaan kaikkia autoja??? :o

Optimi pituus riippuu esim. nokka-akselista, sama pituus ei ole paras kaikkiin.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy