Elekma  Autoracing

Ardic huolto ja ongelmat

  • 1902 Vastauksia
  • 778479 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jarhead

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1830 : 22.02.2022, 00:06:49 »
Ei sulla mikään kovin suuri vika ole jos melkein merkkien välissä pysyy. Polttoainepumppu toimiii tietääkseni solenoiditekniikalla. Kun sinne johdetaan virtasykäyksiä tietyllä taajuudella tulee sieltä polttoainetta männän liikkeen verran per sykäys. Jotenkin nuo hertsit vaikuttaa kovin suurilta minusta pa pumppu nakuttaa harvemmin kuin 6kertaa sekunnissa. Jokatapauksessa ero dieselin ja bensan energiasisällössä on noin seuraava bensa 9kwh/l diesel 10,5kwh/l (bensan energiasisöltö 85,7% dieselistä) ilmoittamasi hertsit (1/s)(diesel 83,8% bensasta). Joten puhutaan melko samasta hertsi erosta kuin polttoaineidem tehoero. Bensaa pitäisi syöttää samaan tehon saavuttamiseksi enemmän, siis tuolla 6,8hz:lla dieselille riittää 5,7hz. Eli iskua sekunnissa. Jos sulla on bensa ardic ja dieselin syöttö tulisi polttoainetta vain 83,8%. Jos taas dieselissä bensa asetukset tulisi polttoainetta liikaa. Puhaltimen nopeudesta en osaa sanoa epäilen että tehoon suhteutettu, eli sama molemmissa polttoaineissa. Silloin  bensapoltolla dieselin asetuksilla kävisi laihalla (kuuma lyhyt liekki) ja dieselpoltolla bensan asetuksilla rikkaalla (savua & karstaa). Vain polttonesteen määrä vaihtelee.  Se vaikuttaako tuo polttimen paikalliseen kuumenemiseen en osaa sanoa pitäisi nähdö liekki molemmilla asetuksilla
Korjaushitsausta:
Alumiini, kirkkaat teräkset, jossain määrin valurauta,
Ardic palopesät, aluvanteet yms.

Poissa Jarhead

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1831 : 22.02.2022, 00:30:16 »
Kyllä nuo hertsit on oikeat nyt kun videoiltakin kuuli kuinka tiheään pumppu käy. Eli hertsi on taajuus. 1/s. Mitä pienempi hertsimäärä sitä vähemmän sykäyksiä sekunnissa ja sitö vähemmön soppaa.
Korjaushitsausta:
Alumiini, kirkkaat teräkset, jossain määrin valurauta,
Ardic palopesät, aluvanteet yms.

Poissa Kalle37

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1832 : 22.02.2022, 21:29:08 »
Tavasin vidasta :) ardicin käynnistyessä on käytössä riippuen vuosimallista 5,5 hz tai 6,8hz
Lämmitys käytössä jäähdytysnesteen lämpötila ohjaa pumppua. 
Volvo V70 2,5T-04 Volvo v40 T5 awd -15
Saab 9-3 sc 1,9 tids -08

Poissa Jarhead

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1833 : 23.02.2022, 00:24:27 »
Joo sieltähän se löytyi. Onko bensa ardic alempitehoinen kuin diesel vai onko dieselille omat taajuudet?
Korjaushitsausta:
Alumiini, kirkkaat teräkset, jossain määrin valurauta,
Ardic palopesät, aluvanteet yms.

Poissa Kalle37

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1834 : 23.02.2022, 19:11:00 »
Juu sille on omat taajuudet. 4,9 ja  5,7 hz.   Olis kyllä kiva tietää mitä anturia ardic käyttää, kun se kyttää jäähdytysnesteen lämpötilaa?
« Viimeksi muokattu: 23.02.2022, 19:13:46 kirjoittanut Kalle37 »
Volvo V70 2,5T-04 Volvo v40 T5 awd -15
Saab 9-3 sc 1,9 tids -08

Poissa Jarhead

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1835 : 24.02.2022, 23:02:00 »
Tuo hertsimäärien ero onkin melko tarkkaan bensan ja dieselin energiasisällön ero.

Näin ulkomuistista, eikös polttimen ulkokuoressa ole ylilämpötunnistin pikku pultilla ja piiitahnalla kiinni.
Pienestä reiästä vesitilaan menevällä lämpöanturilla säätää tehoa.

Epäilen, että toimii kuten jälkiasenteinen lämmitin eli ei yhteyttä auton lämpöantureihin.
Volvoasiantuntijat voi korjata tietoja, tai sitten voit katsoa taas Vidasta  :)
Korjaushitsausta:
Alumiini, kirkkaat teräkset, jossain määrin valurauta,
Ardic palopesät, aluvanteet yms.

Poissa Kalle37

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1836 : 24.02.2022, 23:11:19 »
Toi ylilämpö on vissiin on off mallia.  Missäs siinä on se lämpöanturi on?
Piru kun ei pääse ardickin toimiessa katsomaan toimintoja.  On otettu pois käynnin aikana toiminta ardickilta.
Volvo V70 2,5T-04 Volvo v40 T5 awd -15
Saab 9-3 sc 1,9 tids -08

Poissa Jarhead

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1837 : 25.02.2022, 09:15:21 »
http://hackingvolvo.blogspot.com/2012/12/anatomy-of-ardic.html

ulkomuistista näin:
Osa 25 on lämpötilamittari menee vesitilaan ja on o renkaalla tiivistetty, tunnistaa veden lämpötilan ja poltin säätää tehon tämän mukaan.
Osa 24 on ylilämpötunnistin "hätäkatkaisija"
Korjaushitsausta:
Alumiini, kirkkaat teräkset, jossain määrin valurauta,
Ardic palopesät, aluvanteet yms.

Poissa Jarhead

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1838 : 07.03.2022, 22:18:06 »
Ollut puhetta mystisestä keittelystä. Sen lisäksi että poltin karstoittuu palopesän puolelta, se myös likaantuu vesitilan puolelta. (Ikäänkuin kattilakiveä). Toisessa kuvassa putsausjäänteitä vesitilan puolelta. Yhdistettynä muotonsa menettäneeseen poltinputkeen (tässä kuvan polttimessa aivan loppuun poltettu jolloin lähtee vain särkemällä irti) ja vääristyneeseen liekkiin olen aika varma, että paikallista kiehuttelua tapahtuu, vaikka vesi olisikin sensorin kohdalla alle 100 asteista. Tämä on minun mielipide niistä polttimista mitkä on hirvisilmällä katsottu hyväkuntoisiksi ja silti keittelee.

Hyllystä löytyy korjattu ja putsattu palopesä tälläkin hetkellä.





how to create private album on facebook
« Viimeksi muokattu: 07.03.2022, 22:21:53 kirjoittanut Jarhead »
Korjaushitsausta:
Alumiini, kirkkaat teräkset, jossain määrin valurauta,
Ardic palopesät, aluvanteet yms.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5996
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1839 : 07.03.2022, 22:29:12 »
Kiintoisaa! Vaatiiko mekaanista rapsuttamista vai voisiko puhdistua vaikka konetiskiaineella yön yli liuottamalla?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jarhead

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1840 : 01.04.2022, 21:53:52 »
En ole koittanut liottaa. Peltitöiden aikana kohtuu helppo puhdistaa.
Korjaushitsausta:
Alumiini, kirkkaat teräkset, jossain määrin valurauta,
Ardic palopesät, aluvanteet yms.

Poissa Kalle37

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1841 : 01.08.2022, 19:02:01 »
Nyt kävi se ensimmäisenä kiinni oleva ardic autosähkö ahosella tutkittavana.  Pari testiä oli ajettu koe penkissä. Oli toiminut ihan niin kuin pitikin. 

Mikäs voisi auton jäähdytys järjestelmässä olla vikana, että aikaansais ardic käytöllä paisarin tulvimisen / keittämisen.

Nestettä ei ole tarvinnut lisätä sitten sen jälkeen, kun lopetin ardickin käytön josku loppu talvesta.

Volvo V70 2,5T-04 Volvo v40 T5 awd -15
Saab 9-3 sc 1,9 tids -08

Poissa Jarhead

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1842 : 31.08.2022, 23:12:02 »
Taas on korjattu palopesä valmiina lähetettäväksi vaihtolaite periaatteella.
Korjaushitsausta:
Alumiini, kirkkaat teräkset, jossain määrin valurauta,
Ardic palopesät, aluvanteet yms.

Poissa peksuu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1843 : 02.10.2022, 13:27:41 »
Nyt kun ardic on taas pöydällä remppaa varten niin onko kukaan keksinyt tuolle termostaatille korviketta vai tosissaanko pitää ostaa 40€ komponentti?
Toiseksi, onko ideoita miten tuon palopesän saisi putsattua ilman että rälläköi pohjaa irti?

Poissa Perusvolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1844 : 08.11.2022, 21:14:35 »
Pakkaset tulee taas, ja Ardicin henkiin herättäminen, tai ranettaminen käy taas mielessä.

Etusivun linkit on kuolleet jo aikaa sitten.
Onkos kellään kokemusta tai näkemystä, että saako Ardic 912 viriteltyä toimimaan ns. napista, ilman ohjainboksia. tällöinhän pumppu ilmeisesti toimisi koko ajan vakionpeudella, onko se ongelma .. ja mitä muuta tuossa estäisi moisen operaation.
Tämmöistä pohdiskelen varuiksi.

Toinen juttu, onko tosiaan niin ettei tässä maassa kukaan osaava kaveri ole noita ohjainbokseja elvytellyt henkiin, kai niistä konkat tms. uusiksi kolvaamalla saisi vielä soivia pelejä? Vai onko niissä joku muu iän myötä tuleva vika joka tekee noista verkonpainoja.





XC70 2005, Diisseliraktori

 

Ateho  Elekma