Samppasport  Futurez

Ardic huolto ja ongelmat

  • 1902 Vastauksia
  • 784002 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1860 : 12.12.2022, 19:44:49 »
Eipä ardiccikaan ole siinä hajonnut mutta se on kuummillaan kun auto käynnistyy ja puhallin pysähtyy hetkeksi kun jännite putoaa..laakereiden elinikä lyhenee.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2894
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1861 : 12.12.2022, 21:11:36 »
Mustalaatikon kanssa samoilla linjoilla nykyisin. Vanha V70 ei ollut moksiskaan, vaikka koneen käynnisti Ardicin käydessä, puhaltimen nopeus/ääni ei siis tuntunut muuttuvan miksikään. Nykyisen XC70:sen kanssa tein kolmisen vuotta saman tempun ja siinä kuuli selvästi miten puhallin hidastui, kun jännite kyykkäsi. Sen jälkeen olen aina sammuttanut Ardicin ennen starttia ja odottanut, että myös puhallin hiljenee.

Poissa Taipsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1862 : 17.12.2022, 17:52:11 »
Ajattelin potilaasta mk2 v70 lähteä ardicin ottaa pöydälle. Mekkalaa tuntuu pitävän ja lukkoon tuppaa harvoin aina laittaa tuon.
Tarkoitus olisi vaihdella ainakin:
- pääty laakerit
- Vesipumppu
- turbolaattori
- Koodiahan tuo ei anna boksille kuin hehkulle S*


Mistäs se ääni nyt johtuikaan yleisesti, että mekastaa parkkipaikalla pakkasella?
945 Classic OEM

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1863 : 17.12.2022, 21:11:16 »
Mun mielestä puhaltimen laakereista tai irtonaisesta propellista
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Kalle37

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1864 : 18.12.2022, 21:10:17 »
Nyt kävi se ensimmäisenä kiinni oleva ardic autosähkö ahosella tutkittavana.  Pari testiä oli ajettu koe penkissä. Oli toiminut ihan niin kuin pitikin. 

Mikäs voisi auton jäähdytys järjestelmässä olla vikana, että aikaansais ardic käytöllä paisarin tulvimisen / keittämisen.

Nestettä ei ole tarvinnut lisätä sitten sen jälkeen, kun lopetin ardickin käytön josku loppu talvesta.

Nyt on tuota autosähköllä käynyttä ardickia käytetty noin 10 kertaa.  Ja on toimInut ihan hyvin. Pinta paisarissa ei nouse liikkaa eikä tulvi.  Ahosella vaihtoivat lämpöanturin. Liekkö siinä oli sitten vikaa. 
Volvo V70 2,5T-04 Volvo V40 CC T5 awd -15
Saab 9-3 sc 1,9 tids -08

Poissa Perusvolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1865 : 10.01.2023, 06:33:11 »
Mun mielestä lähinnä vesi pilaa ne, itsellä tais kestää 15 vuotta kunnes täyttyi vedellä ja ammattilaiset ei pidä kannattavana lähteä korjaamaan. En tiedä onnistuisiko harrasteena. Laitoin vedenpoistoaukon tilalle pillin että se ei muurautuisi umpeen niin helposti ja kannattaa myös laittaa se boksi niin päin että poistoaukko on alaspäin.

Onhan siinä monta turvallisuutta tekevää anturia mukana tossa ohjauksessa (nesteen lämpötila, ylikuumeneminen, akkujännite) toki, mut jos polttoaineensyötön saa varmuudella pysäytettyä on kai se kohtuu varma laite jos ei käy liian kuumana.

Pienellä viiveellä vastaan  ;D
Palopuhaltimen uusiminen poisti kaikki ongelmat. Alkoi riittää lämpö taas.  8)
XC70 2005, Diisseliraktori

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1866 : 17.01.2023, 09:07:19 »
Olikohan nyt 4. talvi Ardicia huoltamatta menossa niin alkoi yhtäkkiä kova harmaa savutus ja poltto pysähtyy 5 minuutin sisään. Vidan mukaan lämpenee liian hitaasti->seis ja epäilys on hyvin vahva että 20v vanha alkuperäinen hehkutulppa on vihdoin vaihtokunnosa. Asia selviää jahka pengon varastot varahehkutulpan löytämiseksi. Pitää kanssa hehkun johto tarkistaaa jos olisi tarttunut vaikka johonkin lumipaakkuun ja kontakti kärsinyt.

EDIT: vaihdoin hehkun toiseen käytettyyn nyt tapojeni vastaisesti alakautta purkamatta mitään(just ennen lumisateen alkua). Johto näytti uskottavalta. Ei auttanut, polttoaine poksuu pöntössä ja harmaata pakokaasua tulee sakeana ja lopulta aikakatkaisu. Molemmat hehkut antoi vastusarvon 0.7ohm mitatessa mutta käytössä ollut oli tervaantunut. Rupean nyt etsimään vara-ohjainlaitetta jostain ja putsaushuoltoa jos näillä menisi.
« Viimeksi muokattu: 17.01.2023, 17:19:52 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1867 : 21.01.2023, 22:44:04 »
Savutuksen ja käynnistymättömyyden ongelma taisi selvitä. Kokeilin toisella samannumeroisella ohjausboksilla ja toisella hehkulla ja samat oireet, savupilvi ja Ardic luovuttaa kun toteaa että ei lämpene tarpeeksi nopeasti. Purin koko härvelin talliin ja ihmetys oli suuri kun pöntön sisällä oli tervan lisäksi vettä, paloputken alaosa on umpijäässä ja siitä tukossa. Ihme jos ei toimi. Tuolla se nyt sulaa ja pistän sinne jotain jarrunestettä tms. puhdistamaan. Ei ole ennen ollut tätä ongelmaa ja laite ollut suht tasaisessa käytössä. Onko toi voinut auraamattomalla parkkipaikalla kerrasta vetää itsensä putkesta täyteen lunta ja tämä seurauksen?

Pikanttina yksityiskohtina ainakin tällä osanumerolla 3731002-2 näyttää olevan ihan sama onko ohjausboksi diesel- vai bensa-ardicissa. Otin bensavehkeestä varaboksin ja totesin että nykyinenkin on samalla numerolla mun D5:ssä.


FÖR HELVETE
« Viimeksi muokattu: 21.01.2023, 22:52:53 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1868 : 22.01.2023, 04:46:01 »
Savutuksen ja käynnistymättömyyden ongelma taisi selvitä. Kokeilin toisella samannumeroisella ohjausboksilla ja toisella hehkulla ja samat oireet, savupilvi ja Ardic luovuttaa kun toteaa että ei lämpene tarpeeksi nopeasti. Purin koko härvelin talliin ja ihmetys oli suuri kun pöntön sisällä oli tervan lisäksi vettä, paloputken alaosa on umpijäässä ja siitä tukossa. Ihme jos ei toimi. Tuolla se nyt sulaa ja pistän sinne jotain jarrunestettä tms. puhdistamaan. Ei ole ennen ollut tätä ongelmaa ja laite ollut suht tasaisessa käytössä. Onko toi voinut auraamattomalla parkkipaikalla kerrasta vetää itsensä putkesta täyteen lunta ja tämä seurauksen?

Pikanttina yksityiskohtina ainakin tällä osanumerolla 3731002-2 näyttää olevan ihan sama onko ohjausboksi diesel- vai bensa-ardicissa. Otin bensavehkeestä varaboksin ja totesin että nykyinenkin on samalla numerolla mun D5:ssä.


FÖR HELVETE


Missä kohtaa ardic on konehuonetta?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1869 : 22.01.2023, 07:14:47 »

Missä kohtaa ardic on konehuonetta?

Sanoisin, että vasemman etupyörän edessä. Joka tapauksessa, konehuoneessa se ei suoranaisesti ole.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1870 : 22.01.2023, 10:56:38 »
Joo siinähän se etupuskurin ja etupyörän välissä. Mulla on tuo sama auto ollut käyttöautona 13 vuotta ja yritän keksiä miksi tätä ei ole ennen käynyt kun onhan sitä monenlaista keliä ollut. Olenko polttanut pidempiä polttoja enemmän aiemmin? Ikävä tuossa vedessä/lumessa ardicissa on että eihän se sieltä mihinkään itsestään poistu ennen juhannusta, jos ei saa polttoa käynnistymään, ilman että purkaa tuollein talliin sulamaan. Märkäkuivaimuria hehkutulpan reikään tuskin riittäää.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1871 : 23.01.2023, 13:06:02 »
Joo siinähän se etupuskurin ja etupyörän välissä. Mulla on tuo sama auto ollut käyttöautona 13 vuotta ja yritän keksiä miksi tätä ei ole ennen käynyt kun onhan sitä monenlaista keliä ollut. Olenko polttanut pidempiä polttoja enemmän aiemmin? Ikävä tuossa vedessä/lumessa ardicissa on että eihän se sieltä mihinkään itsestään poistu ennen juhannusta, jos ei saa polttoa käynnistymään, ilman että purkaa tuollein talliin sulamaan. Märkäkuivaimuria hehkutulpan reikään tuskin riittäää.
Parikin vaihtoehtoa tulee mieleen, pakoputki sopivassa kulmassa ja peruuttaessa ruudusta putki täyttynyt lumesta tai muovien välistä mennyt normaalia enemmän lunta.
Ilmeisesti 091 lämmitin? Ero bensalämppäriin on pieni, saattoi olla ainoastaan polttoaineputkeen liittyvä juttu lämmittimen  yläosassa. En muista varmaksi ja en jaksa kaivella.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1872 : 23.01.2023, 20:38:12 »
Se on tarkalleen 912d mutta aika samanlaisiahan nää kaikki kai on, mietin onko pöllyävää lulnta imetty imuputkesta sisään töistä, varsinkin kun lähden ja pistän ardicin päälle ja moottorin käydessä se ei ehdi kovin kauaa pyöriä. Tein ihan videon hommasta:

https://www.youtube.com/watch?v=lsqKRZpAwYk
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1873 : 28.01.2023, 20:59:13 »
Savutuksen ja käynnistymättömyyden ongelma taisi selvitä. Kokeilin toisella samannumeroisella ohjausboksilla ja toisella hehkulla ja samat oireet, savupilvi ja Ardic luovuttaa kun toteaa että ei lämpene tarpeeksi nopeasti. Purin koko härvelin talliin ja ihmetys oli suuri kun pöntön sisällä oli tervan lisäksi vettä, paloputken alaosa on umpijäässä ja siitä tukossa. Ihme jos ei toimi. Tuolla se nyt sulaa ja pistän sinne jotain jarrunestettä tms. puhdistamaan. Ei ole ennen ollut tätä ongelmaa ja laite ollut suht tasaisessa käytössä. Onko toi voinut auraamattomalla parkkipaikalla kerrasta vetää itsensä putkesta täyteen lunta ja tämä seurauksen?

Pikanttina yksityiskohtina ainakin tällä osanumerolla 3731002-2 näyttää olevan ihan sama onko ohjausboksi diesel- vai bensa-ardicissa. Otin bensavehkeestä varaboksin ja totesin että nykyinenkin on samalla numerolla mun D5:ssä.


FÖR HELVETE

Mulla näytti samalta, kun vuoti jäähdytysnesteet palotilaan.  Savutti myös samanlai, kun tuossa linkkaamassasi videossa. Pari talvea tuo kulutti paisarillisen verran jäähdytysnestettä, isompi vuoto alkoi hieman yhtäkkiä parin viikon aikana. Viimeisen kerran purkaessa pakoputkesta tuli jäähdytysnestettä pihalle, reilu viikko aikaisemmin tuo oli mulla purettuna ja silloin palotilassa ei ollut mitään sinne kuulumatonta. Karstaa samanlailla, kuin tuossa kuvassa.

Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1874 : 28.01.2023, 21:11:52 »
Mulla lähes kymmenen vuotta sitten meni puhki, vaimokin huomasi kun tuli valkoinen kitkerä savupilvi. Sitä ennen oli hukkaillut nesteitä ainakin talven verran. Tilalle käytetty lämmönvaihdin ja se kesti muutaman vuoden kunnes alkoi hukkaamaan nesteitä ja lopulta ampui lähes samantien startista paisarin tyhjäksi.

Nyt ei ole vielä tuosta pelkoa, savupilvi oli harmaa ja kaikki ongelmat hävisi puhdistuksella. Pidän itselleni peukkuja
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Carcom Oy  Ateho