Samppasport  Futurez

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 584740 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Ei ole tullut paljon skeneä seurailtua, mutta tänään pisti Motonetin mainos silmään.



Vissiin alkaa E-, tieliikenne- ym. hyväksyntiä olla jo useammallekin polttimomallille. Hintakin alkaa olla jo sellainen, että vois kokeilla, jossei ois vasta talvella uusinu polttimoita...
Motonetin sivuilla noi tais olla kyl tekstillä ei tieliikkenne käyttöön

vähän kyl täs mietin et heittäiskö 940 lisäpitkistä Xenonit mäkeen ja lähtis noilla koittamaan
« Viimeksi muokattu: 31.08.2022, 22:39:18 kirjoittanut jogiin »

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa warkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 409
  • Ei mihinkää!!
Ei toistasiks oo kehannu lumiselta kysyä oisko niille niiden kilpailija valostoren valolle vastaavaa kilpailevaa tuotetta.
Liekö pahastuisvat ees kymysyksestä, lätissään nyt tänneki joskus jtn ja vaikka tästä asiasta lämpimikseen, sai jeesivää vastausta tai ei :D

Elikä Purelux road curve c550 tai sitä vastaavaa valoa hamuvais. Nyt on siitä päivitetystä v2 versiosta joku 249e tarjous, mutta en panis yhtään pahaksein jos vastaava valo tai parempi löytyis jopa vähempään rahaan esim lumiselta tms.
Ajatushan ois laittaa mokoma 240:n ruutumaskin taakse ylälaitaan aivan maskipintaan kiinni, tuhoamatta kuitenkaan maskia. Tykkäisin ko valossa siintä kun ei lukuisien muiden paneelien lailla tekis niin sitä valopalloa keulan eteen (ei tosin omin silmin päästy vielä varmistamaan näitä väitteitä).

En oikein välittäis laittaa paneeleita näkyvällä asennuksella. En myöskään paksua paneelia, rumempi, pistää enempi silmään, vie syylärin ja välijäähyn edestä tilaa.

Tai mietin mä toki vaihtoehtona kahta pikku paneelia maskin taa, mutta mitkä...
Tai sit ne pienet upotetuna puskuripalkkin kilpipaikan molemmille puolille, jos maskin takana ei oikein toimikkaan.

Haen vähän sitä että maskin takana paneeli/pikkupaneelit joutais olla pysyvästi. Puskuripalkissa upotettunakin ehkä.

Esillä olevista ratkasuista maskin eessä lähinnä sytyttää bilteman 9" ämpärit x3.
Mut veto, tapahtuma ja hellepäivinä niitä tai isoa rumaa paneelia sais jumppailla pois nokalta, siks täsä harkittee slim curved max 59cm paneelia maskin taa tai kahta pientä.

Muistan olleeni ex käyttiksessä tyytyväinen kaukovaloihin ku oli 2x37,5ref ja 1x50ref 9" biltemalaiset h7 ledein.
Myös w-light typhoon 590 paneeli oli valoteholtaan välttävä. Mut liian iso ja kuviosta sais ok vasta jos sen ruuvvais konepellin päälle(hyi hele..).
Jätti w-light sitä palloa lähelle ku ajelin ilman maskia, ku ei suoruutensa vuoks saanu maskin pintaakaan vasten.

Et en tiiä onko kyseisistä valoratkasuista muilla kokemuksia, jotta osais sanua mitä tonne nokalle työntää että saa laakista hyvät. Eikä ravata kaupoissa 2 tai useampaa kertaa kun ei oiskaan hyviä.

Näkeehän 240 omillaki valoilla pysyä tiellä ja näin. Mut kiva se ois vaikka se tielle kaatunu puu nähä 80m sijaan 350-400m päästä(onnistu ex käyttiksellä bilteman 9" halogeeni ämpäreillä ledipolttimoin näin esimerkiks).
Eikä keila ollu niin kapea etteikö vähän ovi eellä mennessäkin ois nähny minne tie vie.
Semmosta.

Volvo 245 gl b200k(b200et)maxxecu v1 -89vm.ikuinen harrasteproju.
On tää some kyllä yks ja hankala paikka tulla eriäviä mielipiteitä omaavien kanssa toimeen/välttää niitä mielipiteitä.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Motonetin sivuilla noi tais olla kyl tekstillä ei tieliikkenne käyttöön

vähän kyl täs mietin et heittäiskö 940 lisäpitkistä Xenonit mäkeen ja lähtis noilla koittamaan

Juuei ne vielä kai ole e-hyväksyttyjä eli laillisia liikenteessä. Sitä ollaan kyllä jollain tavalla kai puuhaamassa, oliko ihan eu-tasolla, mutta tuleeko siitä mitään ainakaan ihan hetkeen, niin en pidättelis hengitystä.

Mulla on yhdessä halogeeniautossa ollut noita, kun on aika korkea latausjännite ja linssivalot vissiin ahtaalla, niin poltteli halogeeneja hirveää tahtia. Autolinen ledit (joita ei enää Motonet myy) kesti siinä vain noin pari vuotta, jonka jälkeen pimeni eka ledi toisen lyhdyn toiselta puolelta. Tapahtui kaksi kertaa, nyt on kohta vuoden ollut juuri nuo Philipsin essentialit Motonetistä. Ainakin sen vuoden kestäneet, mutta Autolinestä tuli enemmän valoa ja nää essentialit on sinisemmät niin, että menee jo vähän yli, mutta vielä ihan ok. Mitkään huipputehokkaat ne ei kuitenkaan ole. Saisi olla tuhannen kelvinin verran vähemmän värilämpötilaa ja vähän lisää lumeneita, niin olisi hyvät. Kyllä ne nytkin vastaavan halogeenin pesee lievästi, jos parhaaseen rosentti-polttimoon vertaa.

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • 940 230FT -98
Ainakin sen vuoden kestäneet, mutta Autolinestä tuli enemmän valoa ja nää essentialit on sinisemmät niin, että menee jo vähän yli, mutta vielä ihan ok. Mitkään huipputehokkaat ne ei kuitenkaan ole. Saisi olla tuhannen kelvinin verran vähemmän värilämpötilaa ja vähän lisää lumeneita, niin olisi hyvät.

Samat havainnot myös itellä noista ledeistä(H4) 940:n valoissa. Autoline on speksienkin mukaan aavistuksen tehokkaampi.
Autolinen H4 ledit pimeni takuuaikana kahdesti ja sitten vaihdoin nuo Philipsit tilalle. Luultavasti kävivät vain liian kuumana, kun niissä oli pelkkä passiivi jäähy.
Philipsin valokuvio on tarkempi ja hajavaloa vähemmän, värilämpö sais olla tosiaan alhaisempi. Ultinon Pro sarjan ledeissä on sekin laskettu 5800K pintaan, niin toimii märällä asvaltilla ehkä paremmin.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Tuli nuo itekki hommattua tarjousten aikaan Ysiin, vielä kun ehtis joskus käydä vaihtamassa. Siinä on vielä orgisjohdot, ja jännitehäviötäkin jo hieman. Ei mitattuna hirveitä, mutta varsinkin näihin aikoihin näyttää, että Ysin pitkät vastaa Seiskan lyhyitä ja lyhyet parkkeja. :D

Eikös sitä sanota, ettei ledi ole jännitteestään niin ronkeli kuin halogeeni, niin saa ainakin lykättyä uudelleenkaapelointia entisesään. ::)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • 940 230FT -98
Eikös sitä sanota, ettei ledi ole jännitteestään niin ronkeli kuin halogeeni, niin saa ainakin lykättyä uudelleenkaapelointia entisesään. ::)

Ledi antaa saman valotehon ulos, vaikka syöttöjännite vaihtuu.
Eli ei oo väliä onko siellä johtojen päissä 10 vai 30 volttia :)

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Mielipide, päiväajovalot on huono keksintö.
Auto joka menee liikenteessä ilman että takavalot on päällä näyttää.... pöhköltä.
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Mielipide, päiväajovalot on huono keksintö.
Auto joka menee liikenteessä ilman että takavalot on päällä näyttää.... pöhköltä.

Se nyt on se ja sama miltä näyttää, kun ylipäätään näkyisi. :idiot2:

Tänään pähkäilin töiden jälkeen, että mitähän käyttöä keksisi noiden H4:sten kyljessä tulleille T10-ledeille.

Tälläsin ensin sivuvilkkuihin, mutta oranssit vilkut muuttuivat kirkkaankeltaiseksi.

Tulikin oikein simakat mittaristonvalot. Vielä jos pari viittis käydä hakemassa. En tiedä mistä johtuu, mutta tuo syö/tummentaa mittariston taustavaloja kuin leipää. ???
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4644
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Mielipide, päiväajovalot on huono keksintö.
Auto joka menee liikenteessä ilman että takavalot on päällä näyttää.... pöhköltä.

Mielipide auto ilman takavaloja(parkkeja) on turvallisuus riski.


Päivä ajovaloja  muuten perusteltiin päästöjen vähentymisellä, jotka on oikeasti kärpäsen paskan verran koko päästöistä...
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Mielipide auto ilman takavaloja(parkkeja) on turvallisuus riski.


Päivä ajovaloja  muuten perusteltiin päästöjen vähentymisellä, jotka on oikeasti kärpäsen paskan verran koko päästöistä...

Ei vaan päiväajovalot, eli suomeksi huomiovalot perusteltiin turvallisuudella, lähtökohta kun oli että valoja ei ole ollenkaan. Sen sijaan se että takavalot ei pala, perusteltiin energian kulutuksella. Autotehtaat vaativat sitä.

Tehdasasenteiset huomiovalot ovat mielestäni ihan riittävät tehtäväänsä, mutta jälkiasenteisena myydään vähän kaikennäköistä, mm. Amerikkalaisia päivavaloja, joita suomessa kutsuttaisiin etuparkeiksi.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
^Molemmat oikein. Pohjoismaissa, joissa aurinko jumittaa pitkiä aikoja horsontin tietämissä, on kannatettu ajovalojen käyttöpakkoa 3 vuosikymmentä - ruotsalaiset varmaan kauemminkin. Etelän vetelät vastustivat nimenomaan kulutukseen vedoten ja onhan se totta - kyse ei ole vain lähivalopolttomoista (2x 55 W), vaan niiden päälle myös etu- ja takavalot + rekisterikilven valo (väh. 5 kpl 5-10 W polttomoita) minkä päälle vielä kassillinen jotain 1,2 W polttomoita mittariston ja katkaisijoiden valaistuksena. Taitaa mennä kokonaisteho 150-200 W haarukkaan ja laturin&kiilahihnan yms hyötysuhten huomioiden moisen tehon tuottaminen kuluttaa noin 0,1 l/h. Maantieajossa @ 80 km/h kulutuslisä on kahvikupillinen/100 km, mutta kaupunkikonttauksessa 0,3 l/100 km. Ei ihan merkityksetön.

Tämä tietysti perinteisellä tekniikalla, mutta muuta ei vuosituhannen vaihteen nurkilla, jolloin vääntöä käytiin, ollut tarjolla. Kompromissina dikrektiivi kirjattiin niin, että päiväajovaloilla palaa valot vain keulalla ja nämä perinteisellä tyylillä toteutettuna yleensä 2x21 W, joten kaupunkiajossakin kulutuslisä max. 0,1 l/100 km.

Toinen perustelu oli, että etenkin päivänvalossa jarruvalojen havaittavuus paranee, kun takavalot eivät pala koko ajan. Muistelen törmänneeni jopa tutkimukseen, jonka mukaa erillinen jarruvalo havaitaan tyyliin 0,1 s nopeammin kuin wanhan liiton 5/21 W lampun kirkastuminen.

Ledien yleistyttyä molemmat ideat ovat vanhentuneet  (mm. ledit syttyvät nopeammin) ja takavalotkin voisivat palaa aina. Toisaalta direktiivissä on hyvääkin ideaa, jolle autovalmistajat - myös Volvo - ovat viitanneet kintaalla. Mitaristosta PITÄISI nähdä, ovatko lähivalot päällä. Yksinkertaisin indikaattori on, että mittarivalaistus palaa vain lähivalojen ollessa päällä. Muita tapoja ovat erillinen merkkivalo lähivaloille (selkeä), mutta periaatteessa jokin kryptinenkin tapa sallittu, esim. manuaalisen korkeussäädön asetus näkyy mittaristossa vain lähivalojen palaessa (ihan peeceestä tällainen, aivan varmaa, ettei vain muutama % kuskeista tämän hiffaa käyttöohjekirjasta).

Ei V60 vm2016 millään keinolla saa irti tietoa, palavatko lähivalot. Miten ihmeessä tälle on hyväksyntä saatu?

Poissa Jameson73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Mielipide, päiväajovalot on huono keksintö.
Auto joka menee liikenteessä ilman että takavalot on päällä näyttää.... pöhköltä.

Sitten se vasta pöhköltä näyttää kun p*rse on pimeänä vaikka ulkona on pilkkopimeää. Miten se edes on mahdollista, jos automatiikka laittaa edessä ajovalotkin päälle kun tarpeeksi hämärää?
XC60 AWD 2,4 D4 Momentum -14  a.k.a "Konjamiini"
"Mutta älä huolehdi äläkä valvo, rahat on loppu, mutta rahat on loppu, mutta myydään Volvo."

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Sitten se vasta pöhköltä näyttää kun p*rse on pimeänä vaikka ulkona on pilkkopimeää. Miten se edes on mahdollista, jos automatiikka laittaa edessä ajovalotkin päälle kun tarpeeksi hämärää?

Kyllähän ne valot voivat rikki mennä.

Sellaista automaatiota missään ei ole joka sytyttäisi ajovalot, mutta jättää takavalot pois päältä.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Kyllähän ne valot voivat rikki mennä.

Pääsääntöisesti ainoa rikko on siinä ratin ja penkin välissä oleva kuljettaja, joka ei aisti minkäänlaista valoa...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Pääsääntöisesti ainoa rikko on siinä ratin ja penkin välissä oleva kuljettaja, joka ei aisti minkäänlaista valoa...

Ni kuinkas siitä ratin ja penkin välistä kytketään ajovalot päälle, mutta ei takavaloja?

 

Carcom Oy  Ateho