Kulkukoira  Proturbo

740 facelift IFM "T-Reg"

  • 220 Vastauksia
  • 73354 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #15 : 03.06.2015, 19:17:39 »
Muutama viikko sitten tuli heitettyä VX3-nokka M:n tilalle ja voi veljet että muuttu vetoalue yläpäästä laajemmaksi. Hieman tippu alaväännöt, mutta ei niin paljoa, etteikö jaksaisi rullailla pienemmilläkin kierroksilla. Ihan jees näin. Tyhjäkäynti heittelee siinä 500-650rpm, välillä jää johkin 1200rpm muutamaks sekunniks ennenkun tippuu alas. Käyntiääni pieneni huomattavasti, koska venttiilinvälykset tipahti 0.25mm-0.30mm, lienee vielä ihan OK.

Nyt tuli vihdoin maalipintakin käsiteltyä ja suojattua.

Bilt Hamberin Cleanser-polish ja Double speed wax.
http://www.autonhoitokauppa.fi/bilt-hamber-cleanser-polish-500-ml
http://www.autonhoitokauppa.fi/bilt-hamber-double-speed-wax-250-ml
Molemmissa tuli vielä kivasti mikrokuituliina sekä levitystyyny mukana.

Ensin mainittu sisältää hiovia ja täyttäviä ainesosia ja kyllähän sillä eron huomas wanhaan maalipintaan käsinkin hinkattuna suht nopeasti:







Niinkuin kuvista näkyy niin toi kivasti syvyyttä maalipinnan väriin poistaen haalistuneimman kerroksen lakasta. Kaiken syvimpiä pyörrejälkiä ja naarmuja ei tuolla ajankäytöllä lähtenyt, mutta vähän väheni kuitenkin. Tyytyväinen tuotteeseen, helposti levitettävä ja pyyhittävä. Todella riittoisakin.

Ja sitte suojavahat päälle ja hinkkaus:





Ehkä syssymmällä sitten lisää hinkkausta jos jaksaa.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2015, 19:19:35 kirjoittanut JesseV »

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #16 : 06.06.2015, 22:21:11 »
Tuossa pari päivää sitten alkoi palamaan varoitusvalo mittaristossa. 2-nastasta ei anna vikaa, mutta kutosnastasta heittää 1-4-3 eli nakutustunnistimen signaali epäkelpo/katoaa johonkin. Sen verran katoin jo, että liittimet oli kiinni ja hyvässä kunnossa, sekä anturin päästä että liitin ennen sisätiloihin menevää läpivientiä. Läpivienniltä sytkäboksiin menevää piuhaa en päässyt testaamaan kun en tiennyt missä ko. boksi edes sijaitsee. :) Mutta ei tosiaan ollut konehuoneen puolelta poikki kumpikaan johdin eikä oikkarissa. Tilasin varmuuden vuoksi uuden anturinkin kyllä jo.

Voiko tuota vikakoodia tulla mistään ulkopuolisesta syystä? Tai onko vinkkejä mitä vielä voisi koittaa.

Jotenkin alkoi epäilyttämään kun tuo vika tuli noin 1tkm nokan vaihdon jälkeen. Toisaalta, en oo huomannu mitään tehon hukkumista tai muita käyntihäiriöitä nokan vaihdon jälkeen, saatika vikavalon syttymisen jälkeen kuin tuo kokoajan ollut tyhjäkäynnin pieni seilailu 500-700rpm välillä. Bensan kulutus ehkä on hitusen noussut.

s73

  • Vieras
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #17 : 06.06.2015, 22:33:22 »
Nakutustunnistimen irroitus ja pintojen puhdistaminen poisti vikakoodin omalta kohdalta.

Kuluneet sytytyksen osat aiheuttaaa tyhjäkäynnin  heittelyä,
muitakin syitä voi olla.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #18 : 06.06.2015, 23:50:53 »
Komppaan tulijyrää.

Omalla kohdallani poisti myös nakutusanturin herjan, kun otin anturin irti, puhdistin anturin kontaktipinnan ja liittimimen, sekä kiristin momenttiin.
Ruiskukoneeseen löytyy kahta erilaista anturia, joilla on omat kiristysmomentit, ja parhaiten löytyy Alfamerin korjausoppaasta kuvien kera.

Ruiskutuksen ohjausyksikkö löytyy kuljettajan jalkatilasta, jarrupolkimen vierestä.

Eikä nokka-akselin vaihtokaan pitäisi moottorinohjaukselle kyseistä vikaa tehdä, kun itse vaihdoin aikoinaan myös M -> VX3, ja ei pukannut vikakoodia.

Tyhjäkäynnin seilaus viittaisi heikossa kunnossa oleviin sytytyksen osiin, kuten jo tulijyrä totesikin.


Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #19 : 07.06.2015, 00:18:37 »
Okei. Kiitos vastauksista! Pitää tuo anturi ensviikolla puhdistella, jos vaikka lähtisi toimimaan ilman uutta. Ei tosin ollut pahan hintainen Motonetissa 35e aito Boschin anturi, ei vain tähän hätään ollut hyllyssä Treellä.

s73

  • Vieras
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #20 : 07.06.2015, 07:46:01 »
Mikäli vaihtelet sytytyksen osia,  bougicordia saa alkuperäisenä ja tarvikkeena,
pientä eroa on ainakin tulpan hatuissa.
Jakajan kanneksi kannattaa laittaa boschi ja samoin pyörijä,
Kannattaa käydä siniseltä tai tilata www.skandix.de
Suomessa tarvikkeena boschilaiset on ylihinoiteltu, ainakin aiemmin ollut.


Sytytysboxi on jarrupolkimen vieressä ja ruiskun boxi hanskalokeron alla oikealla puolella, eikö? ???

E: Onpa halpa nakutustunnistin, epäilen suuresti onko boschin tekemä,
täällä kysyin ad:tä, hinnaksi sanoivat 80e.
« Viimeksi muokattu: 07.06.2015, 07:51:11 kirjoittanut tulijyrä »

Niko_S

  • Vieras
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #21 : 09.06.2015, 19:15:36 »
Sytytysboxi on jarrupolkimen vieressä ja ruiskun boxi hanskalokeron alla oikealla puolella, eikö? ???

E: Onpa halpa nakutustunnistin, epäilen suuresti onko boschin tekemä,
täällä kysyin ad:tä, hinnaksi sanoivat 80e.

Juu eli tosiaan ruiskun boksi on apparin jalkatilassa...
Pahoittelut väärästä infosta.  :-[


Tosiaan on se nakutustunnistin ihan ehta Bosch osa, tuohonkin hintaan.  :)
Ainakin Motonetin puolella on kaikissa Boschin osissa ihan kilpailukykyiset hinnat.
Meillä ei ole tuossa Porvoon toimipisteessä kuin AD:n tukkumyynti, niin en heidän hintojaan osaa sanoa suoraan.

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #22 : 09.06.2015, 21:18:39 »
Eilen hävis tuo varotusvalo ja nollasin koodit, ei vielä oo palannut. En siis vielä tehnyt mitään anturille. :)

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #23 : 02.09.2015, 17:10:28 »
Valo syttyi tuossa kesällä taas, mutta ei mitään eroa edelleenkään moottorin käynnissä tai tehoissa. Vaihdoin äsken nakutusanturin, mutta edelleen heittää vikakoodia nollauksenkin jälkeen, eikä mittariston valo sammunut. Tosin nyt tulee myös LH:n 2-3-2 vikakoodi eli liian rikas tai laiha seos tyhjäkäynnillä, se voisi selittää tuon tyhjäkäynnin seilaamisen sekä alhaisuuden. Ja kenties myös sen, että kierrokset jää välillä yli tonniin vapaalla/kytkin pohjassa.

Muuta: Ilmansuodatin, tulpat, öljyt + suodatin vaihdettu. Pidemmän putkenpään laitoin kans, hiljeni sisä-äänet huomattavasti kun ei jää niin pahasti puskurin alle/taakse. V70 kyynärnoja asentui myös. Muuten vain pesty ja putsailtu sisältä ja ulkoa. :)

Rubbercompit lähteneet hieman repsottamaan joistain kohdista etupuskurista, tarvii se repiä ja maalailla uusiks jossain vaiheessa.

EDIT: en kyllä osaa nyt jostain syystä nollata noita vikakoodeja. Ohjeen mukaan luin kaikki koodit (yksi koodi tulee), jonka jälkeen 5-6s nappi pohjassa -> syttyy muutamaksi sekunniksi ja uudestaan 5-6s nappi pohjaan, syttyy taas muutamaksi sekunniksi. Tän jälkeen tosin antaa sitten edelleen vikakoodin. Sama molemmista nastoista.

Tossa kuosissa oli eräs letku

En osaa vielä sanoa vaikuttiko ehjäys mitenkään.
« Viimeksi muokattu: 02.09.2015, 18:31:42 kirjoittanut JesseV »

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #24 : 03.09.2015, 13:05:48 »
Akkukenkää käytin irti ja sen jälkeen nollaus onnistui ezk puolelta, eli tuo nakutusvikakoodi lähti pois ja varotusvalo sammu. 2-3-2 säilyi edelleen.

EDIT: Hyvä tässä vaiheessa auton omistajuutta tajuta, että tässähän on Bendix Reginan moottorinohjaus eikä Boschin LH2.4.. Aloin nyt vasta tutkimaan mitä eroa noilla on. :) Olettanut että jälkimmäinen, kun siellä täällä näkynyt Boschin osia kuitenkin. Noh, sytkän puolella on samat vikakoodit, mutta tuo bensapuolen 2-3-2 onkin "Self-adjusting oxygen sensor not operating". Irrottelin anturin ja ihmettelin ja laitoin takas sekä nollasin koodit. Katotaan palaako takaisin. :)
« Viimeksi muokattu: 03.09.2015, 16:21:44 kirjoittanut JesseV »

Niko_S

  • Vieras
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #25 : 05.09.2015, 13:59:14 »
Minullakin on ollut Bendix Reginan kanssa tuota 2-3-2 vikakoodia. Kummittelee silloin tällöin, vaikka lambda-anturi on ehjä, ja imuvuotoa ei ole, ja pakovuotoakaan ei ainakaan havaittavasti esiinny ennen lambdaa.

Lamda-anturihan on sitten Bendixissä eri kuin Boschissa, nimittäin Bendixin lambda pitää olla titaania.

NGK:lta saa laadukasta tarviketta (myyvät lambdoja NTK nimikkeellä).
Omaan tilasin Ranskasta noin 1,5 vuotta sitten, ja silloin maksoi 130€.

NGK:n osanumero on OTA4F-3B1

Vikakoodi ei suoraan kerro onko se lambda rikki. Kun itsellä hajosi lambda, niin mittaristossa paloi se lambdan vikavalo ääri vasemmalla,
ja bensaa meni vähintään 17 L / 100 km, kun seokset olivat täysin rikkaalla.


Onhan näissä Bendixin rinnalla kuitenkin jonkun verran Boschin osia.
Esim. juuri se nakutusanturi, ja sitten virranjakajan osat.
Tyhjäkäyntiventtiili on myös Bendixissä erilainen, VDO:n tuote, jota ei enää valmisteta.
Bendix Reginoissa on ollut näin vanhemmiten välillä ongelmia tuon tyhjäkäyntiventtiilin kanssa.

Moottorin ohjausyksiköt ja sytytyspuola, sekä puolanjohto ovat sitten ehtaa ranskalaista Bendixin valmistetta.
Kerrankin ranskalainen osannut rakentaa kunnolla autosähköosia, koska omakin on jo 24 vuotta vanha yli 400 tkm ajettu, ja moottorinohjauksessa ei ole ollut
ainakaan omana omistusaikana mitään ongelmia, ja kilometrejä ajanjaksolla on kertynyt jo 100 tkm.

Bendix Reginan seoksen säätö toimii ilman IMM:ää (Ilmamassamittari), niin siinä on yksi hajoava komponentti vähemmän.
Seoksen säätö tapahtuu lambda-anturin lisäksi imuilmaputkessa olevalla imuilman lämpötila-anturilla, ja kuljettajan etutolpantuesta löytyvällä IAT-anturilla.


 

s73

  • Vieras
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #26 : 05.09.2015, 14:04:15 »
Onko bensasuodatinta milloinkaan vaihdettu?

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #27 : 06.09.2015, 01:56:09 »
Kiitos vastauksista ja kokemuksista / faktasta. Bensankulutus ei oo onneks noussu ja tuo 2-3-2-koodi katos nollauksen jälkeen, tuota vikaa ennen taisin käyttää sitä imuilman lämpötila-anturia irti testatakseni tuota tyhjäkäynnin heittelevyyttä. Ei vaikutusta ja tosiaan ei oo palannut tuo vikakoodi sen jälkeen..

Eli tällä hetkellä ei oo mitään vikakoodeja.

Helvetin iso kiitos kyllä Niko_S:lle, jatkossa pitää tämä sun viesti käydä läpi pariin kertaan ennenkun alkaa huutelemaan samoista vioista. :)

EDIT: bensansuodatinta ei oo kyllä vaihdettu ainakaan oman omistusajan aikana, eli pariin kesään,vai kolmeen. Sehän nyt ei paljoa vielä ole kilometreissä, mutta voi olla ettei sitä ennenkään ole vaihdettu pitkään aikaan.


« Viimeksi muokattu: 06.09.2015, 02:11:08 kirjoittanut JesseV »

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #28 : 08.09.2015, 23:53:10 »
Onkohan kellään täällä reginan turbotuksesta kokemusta? Ulkomailla joku on jollain määrin onnistuneella tavalla turbottanut: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=195467

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #29 : 12.09.2015, 00:53:26 »
Ei oo vikakoodeja tullut vielä takaisin ja 350000 pyörähti mittariin. Sellaista tuli ihmeteltyä, että toisen puolen takavalot vilkkui vilkun tahtiin ja itse vilkku hädintuskin vilkkui. Oli valon liittimestä maan pinni kärähtänyt jostain syystä, vähän hioin pintoja ja taas toimii. \o/

Samalla pesu:



Kuskin puolen ajovalon alapuolella puskurissa alkaa repsottamaan nuo Rubbercompit, siinä tosin oli kemiallista sotaa bensan kanssa joku aika sitten, että siitä lähtenyt. Muuten pysynyt ihan OK, mutta parista kohtaa noussut irti tuosta puskurin keskellä olevasta urasta.

Katsastus 3 viikon sisään, sitä ennen eteen jarrukilpi ja takajousikuppeihin pienet koukut saatava, ettei vahingossakaan nouse kupeistaan jouset. Takajarrut alkaa olla uusimiskunnossa (levyt, palat, kengät). Samoin listalla samaan aikaväliin kampiakselin etupään stefa.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron