Autoracing  KL-varaosat

B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)

  • 82 Vastauksia
  • 60442 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« : 19.11.2010, 08:33:05 »
Tähän topicciin voisi kertoa kokemuksia  / tietoja kokoonpanoista, joissa vakioporauksella ja männillä on saavutettu "vähän" enemmän tehoa.
Jos tiedät kokoonpanosta myös muita tietoja, kuin alakerran kokoonpanon, niin kerro ne myös.

Nyt ei tarvitse kinastella mikä olisi paras lohko tai parhaat männät unelmamoottoriin, vaan kerätään tietoa mitä vakioalakerralla paremmillla kangilla saa aikaan.

Eli tämän topicin alakerran kokoonpano olisi seuraava.


B230FK/FT lohko vakioporauksella (kunnossa oleva käytetty lohko)
B230FK/FT vakiomännät
H-profiilikiertokanget

Suotavaa olisi, jos kone olisi pysynyt nipussa enemmän, kuin yhden penkityksen. Mitään endurancemoottorin kestoa ei nyt kuitenkaan haeta.

Lisätiedoksi vielä se, että tässä moottorissa ei tarvitse miettiä muiden palikoiden riittävyyttä.

Oletetaan vaikka, että oletetussa kokoonpanossa olisi
* ohjelmoitava ruisku riittävän kokoisilla suuttimilla (oikein säädettynä)
* isojen poikien ahdin, keulan kokoisella coolerilla
* kansi portattu 531 / 16v

Heikoin lenkki tuossa paketissa taitaa olla nuo vakiomännät

Yksi esimerkki voisi olla Tonin vakioalakerralla penkittämä 403 hv / 573 nm (tässä paketissa vielä vakiokanget)
http://ex.parcomp.com/syren/volvo/turbo/B19FT_B230FT/osa5/b230ft531garrett_s5.htm

Tähän sitten lisämausteena vielä ver 2.


Lisätään iskua 4 mm ja sorvataan vakiomännistä noin 2 mm pois reunoilta ja laelta. Kuinka käy - tuleeko mäntäpistiäinen kylään - jos niin missä vaiheessaa.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #1 : 19.11.2010, 08:38:27 »
Lainaus
Kirjoitti: 164€
Omista kokemuksista ensimmäinen ongelma on että vakio männät rupee kiinnileikkaamaan puristusrenkaan yläpuolelta. Laki turpoaa liikaa ja jos poraus on tiukka niin tämä ongelma vain lisääntyy.   Mulla on ollut käytössä B230ET männät ja niissä oli leikkauma jälkeä ja samoin oli B230K männissä käynyt. Siis nämä männät oli minulla ehjänä ensin koneesta ulkona ja käytön jälkeen (noin 200km) oli leikkaumaa havaittavissa.   Sitten oli männät joista oli 0,10mm otettu kyljestä pois, leikkaumaa ei enää tullut...       En väitä että tämä on jokaisen ongelma mutta näin ainakin mulla kävi.

Luulen että originel männillä päästään todella pitkälle, kun kaikki on kohdillaan...  On niitä takomäntiäkin sulanut.


Lainaus
Kirjoitti: SJS
Lohko nyt ei ole B230FT/FK, mutta B230penta (no ihan samahan se on periaatteessa), ja sisällä 3mm madalletut B230FT männät (86mm isku). Puristus about 10:1, kankina kiinalaiset H-profiili, vakio "Paksummilla" kangillakaan ei ollut ongelmia.

E85 polttoaineella kestää 1,55bar ahtoa ainakin nakuttamatta, ahtimena 58/54mm kiinalainen, ja auto liikkuu nopeaan. Kilometrejä koneella takana about 4000 ilman ongelmaa.

Lainaus
Kirjoitti: JuHaU
Lainaus käyttäjältä: SJS
Lohko nyt ei ole B230FT/FK, mutta B230penta (no ihan samahan se on periaatteessa), ja sisällä 3mm madalletut B230FT männät (86mm isku). Puristus about 10:1, kankina kiinalaiset H-profiili, vakio "Paksummilla" kangillakaan ei ollut ongelmia.

Eikös sulla kuitenkin yhdet männät mennyt renkaiden väleistä murusiski.

Lainaus
Kirjoitti: SJS
Lainaus käyttäjältä: JuHaU
Eikös sulla kuitenkin yhdet männät mennyt renkaiden väleistä murusiski.
Menihän SE, kun sytytysennakko oli jotain 20astetta pielessä, ja 1.pytyn (josta mäntä meni) suutin oli "tukossa". Ja se oli vaan se 1.pytyn mäntä joka meni, ja siihen tuli ihan reilu reikä, eikä mitään "renkaiden välistä". Ahtoa oli tapahtumahetkellä about 0,1bar ja kierroksia 4000rpm...

http://s122.photobucket.com/albums/o253/VolvoPentaMan/340DL/?action=view&current=23042009331.jpg

Lainaus
Kirjoitti: tboic
mitä mahtaa kestää n. 400hv moottori, olettaen, että seokset on kohdallaan,ei nakuta. Auton käyttö normaalia arkiajoa, ei repiviä paikaltaanlähtojä?

Lainaus
Kirjoitti: Eikka
Lainaus käyttäjältä: tboic
mitä mahtaa kestää n. 400hv moottori, olettaen, että seokset on kohdallaan,ei nakuta. Auton käyttö normaalia arkiajoa, ei repiviä paikaltaanlähtojä?

Harrasteautossa ajoineen noin 100 vuotta jos kone vielä tehty niin ettei tarvi ihan kolmatta kiloa ahtaa 400 heposeen. ;D Siis hyvin kestää.

Lainaus
Kirjoitti: 164€
Jos kone ei nakuta ja seos pysyy hieman paksulla. Niin tuommoinen kestä 400hv helposti, veivit sieltä vääntyy ensimmäisenä ja kipuraja on tuo 400hv

Lainaus
Kirjoitti: JuHaU
Nyt on ensimmäinen oma kokemus vakioalakerran kestosta.

Kyseessä siis vakio -96 vuoden B230FK alakerta ja 531 kansi. Koneella ajettu noin 230 tkm.

Keväällä konetehoa oli noin 350 hv / 530 nm 1.25 bar ahdoilla. Loppukausi ajettiin 1.4 bar ahdoilla.
Koneella ajettiin reilu 15 varttilähtöä (paras 60 ft 2,03 s) ja muutama tuhat km cruisailuja ja siirtymiä.

Nostin kannen pois viikolla ja mäntien laet olivat täysin ehjät eli ei ollut edes päässyt nakuttamaan isolla
kuormalla. Kanget taitaa vielä olla suorat, kun sen verran keposesti kone pyörii.

Lainaus käyttäjältä: 164€
Jos kone ei nakuta ja seos pysyy hieman paksulla. Niin tuommoinen kestä 400hv helposti, veivit sieltä vääntyy ensimmäisenä ja kipuraja on tuo 400hv

Kone on tosiaan käynyt ahtoalueella paksulla.

Eli kone avattiin täysissä voimissa olevana.

Lainaus
Kirjoitti: Eikka
Lainaus käyttäjältä: tboic
mitä mahtaa kestää n. 400hv moottori, olettaen, että seokset on kohdallaan,ei nakuta. Auton käyttö normaalia arkiajoa, ei repiviä paikaltaanlähtojä?

Niin jokatapauksessa H-profli kanget syytä laittaa. Varmuudeksi. Voi olla mahdollista että kestää niillä paksummilla vakiokangillakin. Virittäminen ja lause  "voi olla" yleensä kostautuu.

Lainaus
Kirjoitti: mau
Lainaus käyttäjältä: Eikka
Niin jokatapauksessa H-profli kanget syytä laittaa. Varmuudeksi. Voi olla mahdollista että kestää niillä paksummilla vakiokangillakin. Virittäminen ja lause  "voi olla" yleensä kostautuu.

Samaa mieltä. Toimivan 400 heppaisen vinokoneen rakentamiseen menee jokatapauksessa rahaa, niin on mielestäni väärä kohta säästää noissa kangissa. Nykyään noita ns. vahvoja kankia saa kaupattua 100-150e/sarja hintaan ja h-profiilit maksaa sen n. 400e/sarja. Ei siinä älyttömästi jää enää hintaa mielenrauhalle. Tältä osin siis.

Lainaus
Kirjoitti: mise
Ajoin pari vuotta tuolla mun vakiokuntoisella B230FT moottorilla ilman ongelmia. Tehoa mitattiin 326 hv/488 Nm, varttimaili katurenkain 13,3/173. Viime kesän ajoin samalla moottorilla mutta ahtimeksi vaihtui H1E 65/58 #14. Varttimaili parani tohon 12,1/181. Talvella kun vaihdoin kantta huomasin että männät on alempana kuin pitäisi. Kaikki neljä kankea oli mutkalla.

E: siis paksuillla kangilla

Lainaus
Kirjoitti: tboic
Mise, mitä tuolla oli oli kilometrejä takana, siis tuolla teholla?

Lainaus
Kirjoitti: usu

Laittakaa myös nuo ajokilometrit näkyviin jos sellaisia voi laittaa.

Ensi kesänä laitan omia kokemuksia yhdistelmästä B230FK, 531, GT37 ja MS. Auto tulee saamaan kenkää huolella, sääliä ei tunneta.

Lainaus
Kirjoitti: mise
Lainaus käyttäjältä: tboic
Mise, mitä tuolla oli oli kilometrejä takana, siis tuolla teholla?

Joku 10-15 tkm.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #2 : 16.01.2011, 23:24:04 »
Tuossa viime kesänä tuli rakennettua tuollaisesta b230fk:sta pienimuotoinen viriviri.

Eli edessä oli vain kansipahvin vaihto (kilometrit oli silloin noin460km), mutta sitte iski ajatus että voisihan tämä olla vähän nopeampikin.. Vakioalakerta siis männille ei tarvinnut tehdä mitään, yllätyin miten hyvässä kunnossa oli. Ei kulumaa nimeksikään. ns. "vahvat veivit" annoin olla, mutta runkolaakerit ja kiertokankien laakeroinnin tein. Loppujen lopuksi niitäkään ei olisi ollut vielä pakko vaihtaa(runkolaakerit virheettömät). Enivei, kannen hain varkaudesta päin valmiina n.10tkm ajettuna ja virtaustodistuksen mukaan 32% 530-kantta paremmin virtaa. Nokka tällähetkellä enemin v16 (268/108/12,2/1,5). Tällä puristuspaine tippui 8bar hujakoille. Vakio pakosarja ja mitsu 18T varmistavat suuren pakopaineen. 550cc siemens dekat, vikingin lastu, malpassi fse bp-säädin, 3"downpipe ja 2,5" loppuränni yhellä läpivirtaavalla pöntöllä, ilmanotto muokattu, muokatut ahtoputket ja 450x300x76 kuuleri. cometic 3kerros teräskanstiiviste.

dynossa saatiin 286hv/398nm sutivin renkain ja 1,2bar ahdoilla. 4tonnin jälkeen heräs ahdin. Vika löyty hukkaportista.. kellon murtuneen jalustan takia hukkis horotti auki.. nyt herää noin 2700rpm kohdalla ja ahtoja 1,4bar..

EDIT1. Kokoonpanolle kertynyt kilsoja nyt 22tkm. Mitään vikoja en ole havainnut. Mut varmaan noi H-profiilit alkais olla paikallaan, liikaa rahaa kiinni näille palkoille  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 16.01.2011, 23:26:22 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa wiile

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #3 : 16.03.2013, 13:57:52 »
siis oletteko sitä mieltä että B230FK kestää 300-350hp pelkästään vahvistamalla kanget (h-kanget) ja metallinen kannentiiviste?
850 T5 -95
240DL B200k -88
740 GLT 16v -89 (Myyty)
740 sedan -89 (myyty)

hevonen

  • Vieras
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #4 : 16.03.2013, 14:02:56 »
siis oletteko sitä mieltä että B230FK kestää 300-350hp pelkästään vahvistamalla kanget (h-kanget) ja metallinen kannentiiviste?
Kyllä mun mielestäni, eikä varmaan tarvii ees metallitiivistettä jos seokset pysyy oikeina. Eikähän se metallitiiv. mitään pelastakaan jos laihalle vetää, päinvastoin, tavallinen pahvi saattaa vielä toimiakin sulakkeena.

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #5 : 16.03.2013, 14:04:46 »
siis oletteko sitä mieltä että B230FK kestää 300-350hp pelkästään vahvistamalla kanget (h-kanget) ja metallinen kannentiiviste?

h-kanget koneeseen, soppaa ja ilmaa perkeleesti ja vakio kannentiiviste niin hyvä tulee. et tarvi metallista tiivistettä.

e: olin hidas
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa mirok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #6 : 16.03.2013, 17:57:10 »
300-350hp tehoihin ei tarviste välttämättä kankiakaan vaihtaa.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #7 : 16.03.2013, 18:08:14 »
siis oletteko sitä mieltä että B230FK kestää 300-350hp pelkästään vahvistamalla kanget (h-kanget) ja metallinen kannentiiviste?

Ei tarvitse vaihtaa kankia tuohon tavoitteeseen. Kansipahviksikin piisaa ihan tavallinen massatiiviste.

Poissa wiile

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #8 : 27.03.2013, 21:29:38 »
nii että 13mm kanget kestää helposti?

edit. mitess männät tarviiks niihinkää koskee? (300hp) vai onko puristussuhde liikaa vakiona, mitä se nyt onkoaa vakiona 9,8:1 (ei kai)
« Viimeksi muokattu: 27.03.2013, 21:37:11 kirjoittanut wiile »
850 T5 -95
240DL B200k -88
740 GLT 16v -89 (Myyty)
740 sedan -89 (myyty)

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #9 : 27.03.2013, 22:56:54 »
nii että 13mm kanget kestää helposti?

edit. mitess männät tarviiks niihinkää koskee? (300hp) vai onko puristussuhde liikaa vakiona, mitä se nyt onkoaa vakiona 9,8:1 (ei kai)
Puristussuhde 9,3:1. Ei tarvitse koskea mäntiinkään. Kunhan lastut bensa ja sytkäpuolella niin ei mitään ongelmaa. Jos joku tiukka nokka tulee niin venttiilijousien vaihto jäykempiin.

edit. kannattaa muuten vähän vaivautua ja etsiä, näihin on moni jo tyhjentävästi vastannut.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2013, 22:59:21 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

hevonen

  • Vieras
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #10 : 29.03.2013, 09:22:52 »
Puristussuhde on muuten vakiona 8,7:1.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #11 : 29.03.2013, 11:14:48 »
Puristussuhde on muuten vakiona 8,7:1.
Vais niin. Mistähän mulle on jääny päähän toi 9,3:1  :idiot2:
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

hevonen

  • Vieras

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #13 : 05.05.2013, 09:05:37 »

Ruotsissa käsittääkseni penkitetty jopa yli 500hv tehoja noilla 13mm veiveillä, Vääntöjä ei nyt tähän heti löydy, mutta nuiden kankien pitäisi kestää 400hv jos kaikki muu on kunnossa... (Eli ei nakuttele tms.)

V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #14 : 10.05.2013, 08:55:52 »
B230 16v kone. Alakerta vakio lukuun ottamatta kiertokankia ja liekki rengastusta. 1,5-1,6 bar ahdoilla 504hv ja 567nm.
Nyttemmin koneella ajettu 25 000km ilman ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2014, 14:20:54 kirjoittanut Make »
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

 

RallyBaron  Samppasport