Samppasport  Futurez

Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia (pause)

  • 114 Vastauksia
  • 62029 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Liina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Volvo 242 Entisöintiprojekti
« Vastaus #30 : 09.08.2015, 14:33:48 »
Aiemminkin jo totesin, että ei näitä 2-ovisia liikaa enää ole. Töitähän siinä riittää, mutta mitä sitten. Jos/kun remontti-intoa riittää niin hyvähyvä. Paljon pahemmistakin on autoja tehty.

Poissa volvomieskertaa3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Entisöintiprojekti
« Vastaus #31 : 10.08.2015, 22:19:27 »
Naapurin isännän vanha kulkupeli. Mielenkiinnolla seurailen :pomo:
v70 AWD -06
Plymouth Fury3  -72

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Entisöintiprojekti
« Vastaus #32 : 10.08.2015, 22:52:33 »
Jokainenhan tekee omalleen mitä haluaa enkä myöskään ymmärrä, miksi pitää verenmaku suussa dissata toisen työt.
Hyvää harjoitusta tuossa riittää mutta, kun se on leimassa niin voitpa An55i vähän paukautella henkseleitä.  O0 -H-
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Entisöintiprojekti
« Vastaus #33 : 10.08.2015, 23:54:13 »
Hurjan savotan olet aloittanut, mä en varmaan enää jaksais. Mutta kuten aiemmin on sanottu, 2-ovinen on aina pelastamisen arvoinen, tsemppiä prokkikseen :hello:
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 452
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Entisöintiprojekti
« Vastaus #34 : 27.08.2015, 22:25:51 »
Kiitoksia tsempeistä, ne saattavat olla kohta tarpeen  ;D

Naapurin isännän vanha kulkupeli. Mielenkiinnolla seurailen :pomo:
Rautjärvellä ollut silloin? Jos jotain tietoo on tän historiasta, niin yyveellä saa laittaa tietoo tuleen ;)

Ja itse asiaan. Eioo juurikaan tapahtunut mitään, kun ei ole talliin vielä voinu viedä. Kuvatkin kännykkä räpsyjä tälläkertaa.

Motonetistä tilasin ekan satsin korjauspaloja ja ne kävin noutamassa eilen matkahuollosta. Aika hyviltä vaikuttaa, ei tarvi isommin muokkailla että sopii.


Etulokarit ja puskurin otin irti, odotin löytäväni mätää. Toisella puolella vielä sisälokari kiinni, täytyy pultteihin tehdä kunnon kolo, että saa auki. Ainakaan toistaseks ei löytynyt reikiä naputtelemalla. Pientä pintaruostetta vain. Samalla nyppäsin takavalotkin irti. Takapuskuria en saanut irti, mutterit ruostunu ja muljaantu kun koitti avata, ja yhdessä lähti vastakappale pyöriin mukana. Täytyy keksiä jotain sille..





Lattiasta alkaa oleen loputkin matot irti, eikä oo tullu ylläreitä :)


Joku innostunut asentelemaan katkasimiakin oikeen urakalla. Mikähän lie jokasen käyttötarkotus..


Välillä joutuu Volvoo siirteleen pihassa ja tallillekkin pitäisi viedä ajamalla, niin laitoin tommosen pikkutankin konehuoneeseen. Alkuperäinen tankki kun on tiputettu pois. Saa tosta pumpustakin pumppailtua letkun täyteen ainetta ennen starttia. :)


Eipä muuta tältäerää, päivittelen kun tapahtuu jotain ja ensikerralla taas parempia kuvia :hello:
« Viimeksi muokattu: 23.07.2017, 16:34:16 kirjoittanut An55i »
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Volvo 242 Entisöintiprojekti
« Vastaus #35 : 28.08.2015, 07:34:30 »
Kiitoksia tsempeistä, ne saattavat olla kohta tarpeen  ;D
...

Etulokarit ja puskurin otin irti, odotin löytäväni mätää. Toisella puolella vielä sisälokari kiinni, täytyy pultteihin tehdä kunnon kolo, että saa auki. Ainakaan toistaseks ei löytynyt reikiä naputtelemalla. Pientä pintaruostetta vain. Samalla nyppäsin takavalotkin irti. Takapuskuria en saanut irti, mutterit ruostunu ja muljaantu kun koitti avata, ja yhdessä lähti vastakappale pyöriin mukana. Täytyy keksiä jotain sille..

Jos sulla ei ole kunnon piliä, niin hae mätänetistä tai jostain muusta kertakäyttökamaa myyvästä liikkeestä sellainen pikku kaasutoho. Sillä kun lämmittelet pultin, kerran tarjoat kuumana vasaraa kantaan niin lähes poikkeuksetta aukeaa pultti. Jos kanta on mennyt vedä lukkopihdit kiinni. Melkein sanoisin että olisipa naisten kanssakin yhtä helppoa, kun hieman lämmittelee niin aina aukeaa.

Jotain positiivista projektissasi, etupää ei näköjään ole läpipuhki. Paljon rohkeutta ja työn iloa. Kyllä tästä auto tulee kun tekee.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Entisöintiprojekti
« Vastaus #36 : 30.08.2015, 22:50:59 »
Toinen, hieman karumpi niihin nylpättyihin kantoihin: milliä pienempi 12-kulmainen hylsy tai lenkki vasaralla ja voimalla kantaan, ei tarvitse edes lämmittää välttämättä. Sanomattakin lienee selvää ettei halvin Xiao-ping-työkalu ole paras valinta tähän toimitukseen...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 242 Entisöintiprojekti
« Vastaus #37 : 31.08.2015, 19:22:23 »
Takapuskuria en saanut irti, mutterit ruostunu ja muljaantu kun koitti avata, ja yhdessä lähti vastakappale pyöriin mukana. Täytyy keksiä jotain sille..

Näytä niille kannoille vaan surutta rälläkkää, niin minäkin tein  :D

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 452
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Entisöintiprojekti
« Vastaus #38 : 31.08.2015, 23:40:30 »
Kauheesti ei mahdu lyömään siellä puskurin takana ja ne mutterit on tosiaan ruostunut ihan muodottimiksi. Menee murusiks jos koittaa availla. Rälläkkä taitaa olla helpoin tässä vaiheessa.. Pitänee yrittää. Kiitoksia kuitenkin vinkeistä :)
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 242 Entisöintiprojekti
« Vastaus #39 : 01.09.2015, 09:40:52 »
Kauheesti ei mahdu lyömään siellä puskurin takana ja ne mutterit on tosiaan ruostunut ihan muodottimiksi. Menee murusiks jos koittaa availla. Rälläkkä taitaa olla helpoin tässä vaiheessa.. Pitänee yrittää. Kiitoksia kuitenkin vinkeistä :)

Tarkennetaas siis vähän..

Hermothan tuossa menee jos koittaa niitä puskurin "takana" olevia pultteja saada auki, eihän sinne mahdu mikään työkalu  >:(

Rälläkällä vaan siitä puskurin "päältä" kannat poikki. Päälle tulee kuitenkin vielä se muovinen puskurinretale, joten kukaan ei tiedä todellisuudessa vaikka itse "puskurissa" olisikin rälläkän jälkiä..  ::)

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Volvo 242 Entisöintiprojekti
« Vastaus #40 : 01.09.2015, 11:10:06 »
Näissä vanhemmissa on erilaiset puskurit ;)

Itsellä lähti tosi nätisti lista-avaimella irti. Tosin jos kontin puolelta ottaa ne 2 isoa pulttia irti niin puskuria saa taaemmas. Muistaakseni liikkui vaikka ne pienemmät kiinnikkeet olisi vielä kiinni.
« Viimeksi muokattu: 01.09.2015, 11:12:34 kirjoittanut jar-ii »
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 452
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Entisöintiprojekti
« Vastaus #41 : 06.09.2015, 20:21:45 »
Yhden mutterin sain auki, kun lämmitti ja naputteli hylsyn kunnolla siihen. Lopuissa pyörii koko pultti mukana, jonka kanta on tämmöne

Rälläkällä vaan poikki? Hemmetti kun takapuskurikin mätinyt..  :nohnoh


Lisää hankintoja tuli tehtyä.

Eli tommoset ostin, kun halvalla sai. Parit pienet painaumat oikoo ja vähän kiillottella niin tulee hyvät  :P

Yhdestä ruttusesta 242 kävin parit osat purkamassa. Molemmat etulokarit on melko terveet, fiksaamalla tulee hyvät ;) Samalla parit sisustan muovit, taustapeili, etukuraläpät ja toiselle läpälle rauta, kun oli täysin terve :o Siinä volvossa oli ulospäin avautuvat takalasit, onko harvinaisetkin?

Sisustan osia uupuu vielä ainakin
-Käsijarrun kohdalle tuleva konsoli
-Kontin vasen muovi
-Kuskinpuolen helman beige muovi
-Kojelaudan alle ns. pohjamuovit
-Beige lattiamatto
Ja Hattuhylly. Niitä nyt kerkee talvenmittaa hamstraileen, ei ihan kiireisimpiä hankkeita  :D

Lokarit pestynä


Tullut mietittyä myös, että varmaankin järkevä vetää jonkinlainen väliaikaismaali pintaan sitämukaa kun hitsailee, ja myöhemmin sitten grillissä puhtaaksi ja kunnon maalit.
« Viimeksi muokattu: 17.10.2017, 02:05:27 kirjoittanut An55i »
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Entisöintiprojekti
« Vastaus #42 : 06.09.2015, 21:49:38 »
Se maali ei ole ollenkaan huono ajatus. Estää kosteuden pääsyn sellaisiin paikkoihin mihin ei hiekkapuhalluksella pääse.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 242 Entisöintiprojekti
« Vastaus #43 : 07.09.2015, 08:47:34 »
Jos ei nyt kovin paljon mutuilla niin muistaakseni on olemassa sellaista kilikalimaalia jota ei tarvitse hioa pois kun hitsaa.. Olisiko ollut joku hitsausmaali tms..

Ja jos/kun meinaat laittaa uutta peltiä tilalle, niin laita sinkittyä peltiä! Voi melkeimpä sanoa että on saman hintaista kun normipelti ja säästyt paljolta, eikä ole kovin suurta kiirettä peitellä juuri paikattua aluetta, paitsi hitsaussaumat tietenkin  :)

Eli jos sinkitystä laitat paikkapalat niin sinkki pitää hioa hitsattavasta kohdasta pois, jotta liitoksesta tulisi kunnollinen, toki se palaa myös pois hitsauksesta aiheutuneen kuumuuden takia, mutta siitä syntyvät käryt aiheuttavat sinkkikuumetta  :buck2:

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 452
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Entisöintiprojekti
« Vastaus #44 : 29.11.2015, 22:54:33 »
Hiljasta ollut.. Ainakin tässä topicissa, sen sijaan tallissa vasta päästy vauhtiin ;)

Muutama viikko sitten, kun sain muita projekteja valmiiksi ja tallin siivoiltua, vein volvon sinne :P Siinä alottelin sitten purkaan peltejä pois ja riisuun konehuonetta. Tallia sai vähän järkkäillä että mahtuu, mm. pöytä siirty sivuseinälle ja vasen seinusta tyhjäksi. Eipä ole koskaan ollut niin hyvin tilaa mitä silloin oli hetken, nyt taas tilanne toinen  :D Biltemaankin upposi sievoinen summa kun haki vähän tarvikkeita korihommiin :buck2:
Tuossa Volvo juuri talliin vietynä ja vähän purettuna



Seuraavana päivänä hommat jatkui.
Purin konehuoneen siihen malliin, että pääsin tähän vaiheeseen

Ja sitä kautta tähän;


Konehuoneen pellit oli siistit eikä tarvitse hitsailla sieltä. 

Takalasit nappasin irti. Toisen puolen karmi täysin terve, toiselle puolelle saa laittaa uutta peltiä, muutamasta kohdasta meni meisseli läpi.

Kattoverhoilunkin otin irti. Aika siisti, täytyy tehdä vaan huolellinen pesu. :)

Muutama kuvatus pohjasta:  :P




Vaihteiston alapalkin kiinnityskohdat oli tyypillisesti puhki molemmin puolin. Palkki itsessään terve.


Kuskin ovi oli niin pahasti rapistunut, että päätin hankkia paremman tilalle. Kiikoisista kävin hakemassa ruosteettoman oven.


Näissä tunnelmissa mennään tässävaiheessa. Siivota pitäs vielä vähän ja ensiviikon aikana hakea suoraa peltiä niin pääsee aloittaan paikkailun. ;)

Edestä vielä tolpat pudottaa ja konehuone riisua kokonaan tyhjäks, sekä kojelauta ja tuuli- ja takalasi pois. Kellään vinkkiä heittää tuulilasin irroitukseen? Pitääkö kromilista irroittaa erikseen vai tuleeko nätisti mukana?

Mutta eipä siinä, eiköhän se kohta ala edistyyn. ;)

Jatketaan  ELK
« Viimeksi muokattu: 01.11.2020, 15:32:07 kirjoittanut An55i »
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo