Autoracing  KL-varaosat

Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?

  • 99 Vastauksia
  • 136670 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Ja tähän vielä tämä VT86:n teksti, mikä puoltaa juuri sitä, mitä äsken kirjoitin :)

Lainaus
Vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustettu henkilöauto (rekisteröintitodistuksessa lukee vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori)
Autoon saa vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta auton tulee säilyä vähäpäästöisenä. Tämän lisäksi autoon saa vaihtaa myös muunlaisen kuin mallisarjaan kuuluvan moottorin, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.


Lähtee autokauppaan.... ostakaa Expressi.... *karkuun->

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Tänään kävin konttorilla jaarittelemassa ja siinä oli parhaimmillaan neljä katsuria pohtimassa :) Tai ei niiden edes tarvinnut oikein pohtia, kun sanoivat, että jos vaihtaa kaikki päästöihin vaikuttavat osat moottorin mukana (imusarja, pakosarja, ahdin cooleri, , moottoriohjausjärjestelmä, katti ym.) niin moottorin saa vaihtaa auton vuosimallista riippumatta, kunhan se on vähintään saman ikäisestä tai uudemmasta autosta peräisin. Vähäpäästöisyydellä ei ole väliä, jos uusikin moottori on vähäpäästöinen ja kuulema koria ja voimansiirtoa ei lasketa päästöihin vaikuttaviksi, vaikka jossain on joskus niin väitettykin. Eli suunnitelmat meni uusiks...

Mä olen jotenkin ymmärtänyt, että juuri tuosta voimansiirrosta on ollut näissä kyse. Eli että on tulkittu myös sen vaikuttavan asiaan.

Mikähän taho tästä voisi antaa lopullisen tuomion? AKE/trafi tietty, mutta kun se tavallaan on jo antanut tämän tulkinnanvaraisen ohjeensa. Joten asia lienee sitten katsureiden varassa, lopullinen tietohan saataisiin jos joku lähtisi viemään valittamaan hallinto-oikeudelle kielteisestä päätöksestä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Mä olen jotenkin ymmärtänyt, että juuri tuosta voimansiirrosta on ollut näissä kyse. Eli että on tulkittu myös sen vaikuttavan asiaan.

Otin tänään puheeksi tuon voimansiirron ja katsurit lähes nauroivat ja sanoivat, että jos tuolleen ajatellaan, niin sitten pitäisi vaihtaa pintapellitkin, kun ilmanvastus muuttuu :) Tämän jälkeen vielä korostivat, että aioastaan moottoriin liittyvät, päästöihin vaikuttavat osat pitää vaihtaa.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Otin tänään puheeksi tuon voimansiirron ja katsurit lähes nauroivat ja sanoivat, että jos tuolleen ajatellaan, niin sitten pitäisi vaihtaa pintapellitkin, kun ilmanvastus muuttuu :) Tämän jälkeen vielä korostivat, että aioastaan moottoriin liittyvät, päästöihin vaikuttavat osat pitää vaihtaa.

Onko tämä topic nyt tulkittavissa siten, että lähdet hakemaan ennakkotapausta? :smoke:
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Onko tämä topic nyt tulkittavissa siten, että lähdet hakemaan ennakkotapausta? :smoke:

Mä ajattelin hoitaa tän ihan läpihuutojuttuna :2funny:

Tässä vielä linkki Euro-päästluokituksiin. EURO

Ja esimerkki Aken sivuilta, mitä vaaditaan vähäpäästöisen auton moottorin vaihtoon.

Esimerkki  4.

Vuonna 1998 käyttöönotetun auton moottori vaihdetaan sellaiseen moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen, joka on peräisin kokonaan toisen merkkisestä autosta.

Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:

-     valmistajan tai sen edustajan todistus pakokaasupäästöistä, että auto josta ”uusi vaihdettava” moottori on peräisin, täyttää Euro 2 -pakokaasupäästönormin tai

-      Tutkimuslaitoksen pakokaasupäästömittaus ja

-     mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2011, 20:59:05 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
kiitos näistä selvittelyistä!

on meinaan ollu itelläki vähä mietinnässä...  :o
volvo 240 tdi :)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Onko tämä topic nyt tulkittavissa siten, että lähdet hakemaan ennakkotapausta? :smoke:

Minulle AKE:n mies sanoi:

-riittää että on osoittaa että moottori on tuoreemmasta vuosimallista, rekisterinumero tekniikanluovuttajasta on ok.
-moottorin sovittamiseksi on voidaan sallia "pieniä" muutoksia imusarjaan, pakosarjaan ja muihin vastaaviin osiin tapauskohtaisesti.

plus sitten ne normaalit moottorinvaihtoprossasäännöt.

Esim B230FK vähäpäästöiseen 240:seen on ns. läpihuutojutska.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3172
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Otin tänään puheeksi tuon voimansiirron ja katsurit lähes nauroivat ja sanoivat, että jos tuolleen ajatellaan, niin sitten pitäisi vaihtaa pintapellitkin, kun ilmanvastus muuttuu :) Tämän jälkeen vielä korostivat, että aioastaan moottoriin liittyvät, päästöihin vaikuttavat osat pitää vaihtaa.

Upea homma että selvittelit loppuun. Itse menen muistin varassa 2010 kevään katastuskurssilta sekä tieliikennelakikirjan mukaan. Silloin jäi käsitys että voimansiirto lasketaan vaikuttavaksi tekijäksi välitysten ja hyötysuhdemuutosten vuoksi mutta jos näin ei ole niin tämä rupeaa kuulostamaan enemmän kuin hyvältä erään pienen idean vuoksi joka koskee 90-luvun alun vähäpäästöistä  ::)


edit: Voimansiirron vaikutusta silloin spekuloitiin muistaakseni EURO syklinmukaisellä päästömittauksella joka suoritetaan siis ajamalla rullilla hallitussa lämpötilassa lähtien kylmäkäynnistyksestä pakkaslukemilta.
« Viimeksi muokattu: 09.08.2011, 16:30:11 kirjoittanut VT86 »
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Tänään kävin taas konttorilla tekemässä lisäkysymyksiä. Eli kysyin, että mitä papereita sitten käytännössä tarvitaan, että saadaan selvitettyä europäästönormien täyttyminen. Vastaus oli melko selkeä ja yksinkertainen, eli esimerkiksi rekisteriote siitä autosta, josta kone on otettu. Tästä selviää, että luovuttaja on vähintään samanikäinen tai uudempi, mitä muutoksen kohteena oleva auto. Eli juuri niin, mitä Ottokin tuossa aiemmin mainitsi :)

Ihmettelin sitä oikein ääneen konttorilla ja nyt tässä, että voiko oikeasti olla näin yksinkertaista, mutta kai se sitten on uskottava. Vähäpäästöisen auton moottorin muuttaminen ja virittäminen sitten onkin jo visaisempaa, mutta koko tekniikan vaihtaminen ei näköjään ole kovinkaan kummoinen juttu.

Ja tämä kaikki sama koskee kaikkia autoja, polttoaineen laadulla ei ole merkitystä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
-     mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista.
Tämä on se ikävä lause. Tuohon voivat laskea mukaan vaikka mitä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Tämä on se ikävä lause. Tuohon voivat laskea mukaan vaikka mitä.

Imusarja, pakosarja, ahdin, cooleri, moottorinohjaus, katalysaattori, lambda-anturi ym. Siis kaikki mikä liittyy moottorin toimintaan.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Imusarja, pakosarja, ahdin, cooleri, moottorinohjaus, katalysaattori, lambda-anturi ym. Siis kaikki mikä liittyy moottorin toimintaan.
'
Nuo kannattaa kysyä kirjallisena ennen kuin alkaa rakentamaan.
Mä ajattelin hoitaa tän ihan läpihuutojuttuna :2funny:

Ja esimerkki Aken sivuilta, mitä vaaditaan vähäpäästöisen auton moottorin vaihtoon.

Esimerkki  4.

-     valmistajan tai sen edustajan todistus pakokaasupäästöistä, että auto josta ”uusi vaihdettava” moottori on peräisin, täyttää Euro 2 -pakokaasupäästönormin tai
Tökkää tähän ainakin Volvon tapauksessa, eivät anna sinulle semmoista todistusta.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Tökkää tähän ainakin Volvon tapauksessa, eivät anna sinulle semmoista todistusta.

No justhan kerrottiin, että tekniikan luovuttajan rekisteriote kelpaa. Josta selviää päästöluokka. Ja saahan Volvoltakin todistuksen, josta selviää päästöluokka. (vaatimustenmukaisuustodistus).

Suurin ongelma tässä Kulmamiehen tapauksessa on saada moottori käyntiin.....
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
No justhan kerrottiin, että tekniikan luovuttajan rekisteriote kelpaa. Josta selviää päästöluokka. Ja saahan Volvoltakin todistuksen, josta selviää päästöluokka. (vaatimustenmukaisuustodistus).

Suurin ongelma tässä Kulmamiehen tapauksessa on saada moottori käyntiin.....
Tämä kannattaa pyytää kirjallisena Trafilta. Katsastusmiehen puheisiin on jälkikäteen vaikea viitata.

Tuossa trafin sivuilla ei mainuttu rekisteriotetta vaan todistus valmistajalta tai sen edustajalta. Lisäksi kannattaa pyytää kirjallisena että mitä osia pitää ottaa kanta-autosta.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Jotta saadaan Ribbe tyytyväiseksi :) niin soittelin vielä Trafille tästä asiasta.

Eli se luovuttaja-auton rekisteri ote riittää, mutta ei olisi pahitteeksi saada sellaista paperia, mistä selviää luovuttaja-auton Euro-päästönormiluokitus, eli tässä tapauksessa Euro2. Katsastusmies saattaa vaatia selvityksen, että kaikki päästöihin vaikuttavat osat on vaihdettu ja tämä selviää esim. käymällä konttorilla "kanta-autotarkastuskessa" ennen projektin aloittamista.

Voimansiirto vaikuttaa periaatteessa, mutta jos kokonaisvälitysuhde on lähellekään luovuttaja-autoa, niin sekin on ok. Trafin ukko otti puheeksi sen, että jos moottori otetaan etuvetoisesta ja laitetaan takavetoon, niin silloinhan moottorin asento muuttuu poikittaisesta pitkittäiseksi. Tämäkin vaatii ainoastaan vain sen, että pitää saada katalysaattori yhtä lähelle moottoria, mitä se on ollut etuvetoasennuksessakin.

Eli antavat Trafilla paljon valtaa katsastusmiehelle tehdä päätöksiä siitä, miten tulkita kaikkia vaatimuksia.

 

Autoracing  KL-varaosat