Autoracing  KL-varaosat

Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?

  • 99 Vastauksia
  • 136680 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Trafin ukko otti puheeksi sen, että jos moottori otetaan etuvetoisesta ja laitetaan takavetoon, niin silloinhan moottorin asento muuttuu poikittaisesta pitkittäiseksi. Tämäkin vaatii ainoastaan vain sen, että pitää saada katalysaattori yhtä lähelle moottoria, mitä se on ollut etuvetoasennuksessakin.

Audin kone ja voimansiirto soveltaen d24-koneisesta 940-Volvosta? Ei tule tätä ongelmaa. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Mä oon tätä samaa hommaa pohtinut myös ihan ajatuksen tasolla ja olen myös myönteisellä kannalla, koska itse tulkitsen myös tuon asian niin että jos vaihdan esim tuohon mun -95 945:een 850/v70 d5252t TDi moottorin kaikkine päivineen niin sen PITÄISI onnistua.

Volvoltahan ei tarvitse mitään lappua että TDi moottori olisi vähäpäästöinen 945:ssa, vaan tarvittaessa, jos katsastusmies niin vaatii, tarvitaan lappu että moottorinluovuttaja 850TDi on vähäpäästöinen ja selvitys sen päästöluokituksista. Jos siis homma menee siihen että pelkkä luovuttaja-auton rekisteriote ei riitä.

Jos oikein pilkkua viilataan niin periaatteessahan pakoputkistokin vaikuttaa päästöihin ja 850 putkiston asennus takavetoon taas on no can do, mutta eipä noista putkiston muutoksista ole valitettu nykyiselläkään moottorilla.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
TDI:n kohdalla Audin koneen käyttäminen voisi olla se helpoin ratkaisu, koska pitkittäinhän se Audissa on alunperin. Saa apulaitteet, imu/pakosarjat yms. sopimaan kenties helpommin?

Tosin, mitenkäs se tuossa Kulmamiehen Expressissä menikään...? Käytettiinkö siinä ihan Volvosta peräisin olevaa imu- ja pakosarjaa? Imusarjaa vissiinkin mutta pakosarja oli joku muu?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Jotta saadaan Ribbe tyytyväiseksi :) niin soittelin vielä Trafille tästä asiasta.
Enköhän nyt ole tyytyväinen :). Ite vain olen sen verran perus-pessimisti. Nähdääkö me seuraavaksi 960 Volvo D5 koneella? ;) Toisaalta Tuolla tiedolla pitäisi onnistua 960 T5 mallikin :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Noniin, kauanko tarvitsee odottaa että täällä on esim. ensimmäinen 960 D5?

TDI:n kohdalla Audin koneen käyttäminen voisi olla se helpoin ratkaisu, koska pitkittäinhän se Audissa on alunperin. Saa apulaitteet, imu/pakosarjat yms. sopimaan kenties helpommin?
Nehän menee audista melko pulttaa kiinni, vielä kun ottaa nelikkoaudista niin putki väistelee samat komponentit mitä volvossa.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6330
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Jos oikein pilkkua viilataan niin periaatteessahan pakoputkistokin vaikuttaa päästöihin ja 850 putkiston asennus takavetoon taas on no can do, mutta eipä noista putkiston muutoksista ole valitettu nykyiselläkään moottorilla.

Tästäkin oli puhe. Pakoputkiston ei lasketa muuttavan päästöjä enää katalysaattorin jälkeen.

TDI:n kohdalla Audin koneen käyttäminen voisi olla se helpoin ratkaisu, koska pitkittäinhän se Audissa on alunperin. Saa apulaitteet, imu/pakosarjat yms. sopimaan kenties helpommin?

Tosin, mitenkäs se tuossa Kulmamiehen Expressissä menikään...? Käytettiinkö siinä ihan Volvosta peräisin olevaa imu- ja pakosarjaa? Imusarjaa vissiinkin mutta pakosarja oli joku muu?

Imusarjaa muokkasin ja käänsin orkkispakosarjaan ahtimen toisin päin.

Nähdääkö me seuraavaksi 960 Volvo D5 koneella? ;) Toisaalta Tuolla tiedolla pitäisi onnistua 960 T5 mallikin :)

Tämä olisi komeaa, mutta tämänhetkinen taloustilanne puoltaa tdi:tä.

Ihmettelen edelleen, miksei 960 T5:lla olisi mahdollinen, koska ei sillä ole merkitystä, mihin autoon se laitetaan, vaan sillä, mistä se on peräisin. Joskus on voinut olla asiat toisin...

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Ihmettelen edelleen, miksei 960 T5:lla olisi mahdollinen, koska ei sillä ole merkitystä, mihin autoon se laitetaan, vaan sillä, mistä se on peräisin. Joskus on voinut olla asiat toisin...

Itse taas ihmettelen, miksei mopoa suosilla keulita kunnolla ja lähdetä saman tien tekemän 960 T6:lla? :D

Mutta joka tapauksessa, jonkun täytyisi nyt näiden vähäpäästöisten Volvojen osalta vaan avata peli kunnolla, varmaan sen jälkeen moni rohkastuisi tekemään jotain räväkämpääkin.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Ihmettelen edelleen, miksei 960 T5:lla olisi mahdollinen, koska ei sillä ole merkitystä, mihin autoon se laitetaan, vaan sillä, mistä se on peräisin. Joskus on voinut olla asiat toisin...
Tämän informaation perusteella on mahdollista. Aikaisemmin on silloisen Aken kanta ollut että pitää olla dokumentti jonka mukaan uusi moottori täyttää päästörajat myös uudessa korissakin. Tätä lappua ei ole Volvolta saanut. Mutta jos nyt riittää pelkkä rekisteriote niin eiköhän joku tee sen 960 T5 mallin :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Tämän informaation perusteella on mahdollista. Aikaisemmin on silloisen Aken kanta ollut että pitää olla dokumentti jonka mukaan uusi moottori täyttää päästörajat myös uudessa korissakin. Tätä lappua ei ole Volvolta saanut. Mutta jos nyt riittää pelkkä rekisteriote niin eiköhän joku tee sen 960 T5 mallin :)

Trafillakin on porukkaa moneen junaan ja toiset tulkitsevat pykäliä eri tavalla kuin toiset.
Itse olen pariin kertaan ollut yhteydessä sinne ja ekalla kerralla rekisteröintineuvonnassa vastattiin että eivät he voi alkaa neuvomaan (kyse pyörän rekisteröinnistä) kun ei heillä ole mitään neuvontapalvelua. Toisella kertaa sain mmaf foorumilta vinkin keltä kannattaa kysellä ja sain tämän henkilön langan päähän ja palvelu olikin todella ystävällistä ja asiallista ja koko homma selvisi todella selkeästi ja helposti.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Ihmettelen edelleen, miksei 960 T5:lla olisi mahdollinen, koska ei sillä ole merkitystä, mihin autoon se laitetaan, vaan sillä, mistä se on peräisin. Joskus on voinut olla asiat toisin...

EU-tyyppihyväksytyt mallit on kai asia erikseen. Ainakin näin olen antanut itselleni kertoa.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6330
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
EU-tyyppihyväksytyt mallit on kai asia erikseen. Ainakin näin olen antanut itselleni kertoa.

Eli? Selvennätkö hieman, että tällainen tavallinen tyhmäkin ymmärtää :)

Poissa HP

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Eli? Selvennätkö hieman, että tällainen tavallinen tyhmäkin ymmärtää :)

Koko auton tyyppihyväksyntävaatimus Eu:n alueelle tuli 1996 uudelle ajoneuvotyypille ja 1998 ensi kertaa käyttöönotettavalle autolle.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248

"0. Auton ja sen perävaunun (M-, N- ja O-luokan ajoneuvotyypit) tyyppihyväksyntä (17.6.2010/584)

Uudelle ajoneuvotyypille Ensi kertaa käyttöönotettavalle ajoneuvolle
M1-luokka: 1.1.1996                      M1-luokka: 1.1.1998"

Aikaisemmin toi homma taidettiin hoitaa kansallisesti, ts. jossain pk-seudulla oli henkilö, joka kävi katsomassa maahantuodut autot läpi, totesi vaatimustenmukaisuuden ja kirjoitti todistuksen, jonka avulla kaikki vastaavat autot saatiin rekisteröityä ilman jokaisen auton yksittäistä katselmointia.

Esimerkki suomalaisesta tyyppihyväksyntätodistuksesta vuodelta 1976  :):


Eu:n myötä tuo homma lienee muuttunut siten, että vastaavan homman hoitaa Euroopan alueella joku hyväksyntälaitos, joka myöntää tyyppihyväksynnän autoille.

Luulen että tuota toimintaa on ruvettu harrastamaan Euroopan maissa jo aikaisemmin toiminnan helpottamiseksi, eli tyyppihyväksyttyjä autoja voi olla vanhempiakin kuin 1996 tai 1998 vuosimallista uudemmat.

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/8328F714-70F9-4BF8-86FA-61EB2A7468CB/0/15722082009_Vaatiohje.pdf

Tuontiautoissa on usein tyyppihyväksyntänumeroita vanhemmissakin vuosimalleissa ja sillä on katettu kaikkien auton osa-alueiden hyväksyntä.

"4.2.2. Käytetty
EY-tyyppihyväksytyn henkilöauton, joka on ollut ennen maahantuontia muualla kuin Suomessa rekisteröitynä, vaatimustenmukaisuusselvitykseksi edellytetään EY-tyyppihyväksyntänumero ja aikaisemman rekisteröintimaan rekisteröintitodistus. EY-tyyppihyväksyntänumero voidaan todeta esimerkiksi valmistajan kilvestä. Pelkkä EY-tyyppihyväksyntä ei kuitenkaan riitä vaatimustenmukaisuuden toteamiseen, jos auto on rekisteröity ulkomailla poikkeusluvalla tai voidaan todeta, että ajoneuvo ei muuten ole täyttänyt käyttöönottoajankohtansa vaatimuksia."


http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/5F4DFC86-148C-49D4-B863-C68822AAEAAA/0/Lisapoytakirja_EURO_M1N1_ko_ennen_112010.pdf

Esimerkiksi oheisen linkin takaa löytyvästä lomakkeesta on mahdollista todeta että päästöt vaativat dokumentin 1.1.1993 alkaen.

Jotkut valmistajat ovat siis ennakoineet tulevan ja sen, että hyväksyntä vaaditaan monilta muiltakin osa-alueilta, joten tyyppihyväksyttämällä auton jo riittävän ajoissa, saavuttaa sillä etuja markkinoilla.

Eli siis tyyppihyväksyntä helpottaa toimintaa niin kauan kunnes autoa ruvetaan muuttamaan.

Juuri tuon takia madalletuissa autoissa vaaditaan Tüv-todistuksia vaatimustenmukaisuuden täyttymiseksi myös madalluksen jälkeen.   

M-B:stä mun mielestä löytyy noita hyväksyntänumeroita jo 90-luvun alkupuolen malleista, en oo varma että miten Volvon eri malleissa niitä on.


Eli jos muutoksen kohteena olevan auton valmistajan kilvessä on tyyppihyväksyntänumero, tarkoittaa se ongelmia tässä asiassa.

Numero on muotoa eXX*XX/XX*XXXX*XX
Viimeiset kaksi numeroa tosin puuttuvat usein kilvestä. 

Tai näin asian ymmärrän, voihan olla että jossain muualla asiaa tulkitaan vapaamielisemmin.  :)
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6330
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Olisiko sitten tästä kyse 900-sarjan kohdalla? Vai onko tässä kyse vaan tyyppihyväksytyn auton ensirekisteröinnistä Suomeen?

edit. Jos esim. tuo mainitsemasi jousisarjan vaihto vaatii todistuksen, että täyttää tyyppihyväksyntävaatimukset, niin eikö sitten sen uuden vaihdettavan moottorin luovuttaja-auton hyväksytyt päästönormit kelpaa tähän samaan tarkoitukseen, jotta muutos saadaan hyväksyttyä?
« Viimeksi muokattu: 10.08.2011, 16:41:41 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
TDI:n kohdalla Audin koneen käyttäminen voisi olla se helpoin ratkaisu, koska pitkittäinhän se Audissa on alunperin. Saa apulaitteet, imu/pakosarjat yms. sopimaan kenties helpommin?

Tosin, mitenkäs se tuossa Kulmamiehen Expressissä menikään...? Käytettiinkö siinä ihan Volvosta peräisin olevaa imu- ja pakosarjaa? Imusarjaa vissiinkin mutta pakosarja oli joku muu?

ainakin 200srj konetilaan mahtuu audin kone alkuperäisillä pako ja imusarjalla.
lisäksi apulaitteetkin näyttävät mahtuvan  ::)
volvo 240 tdi :)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Koko auton tyyppihyväksyntävaatimus Eu:n alueelle tuli 1996 uudelle ajoneuvotyypille ja 1998 ensi kertaa käyttöönotettavalle autolle.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248
Ottaa -95 rekisteröidyn 960 ja 850 T5 yksilöt ja suorittaa vaihdon. Silloin ei pitäisi vielä tuon EU hässäkän sotkea kuviota.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy