Kiitos Vallasialle varsin seikkaperäisistä ohjeista, ja muille täydentävistä vinkeistä. Niiden avulla uskalsin ryhtyä Eberin irrotus- ja huoltohommiin. Tilasin ennakkoon tiivistesarjan, sihdin sekä varmuuden vuoksi myöskin palopesän.
Potilas on siis Hydronic D5WS, joka oli pultattuna kiinni vm. 2012 C70:een D3-koneella. Oireet olivat tutut, eli pikku hiljaa Eberiin alkoi tulla käynnistysvaikeuksia valkoisella savulla ja se meni jo kertaalleen lukkoonkin epäonnistuneiden käynnistysyritysten jälkeen.
Mulla on myös tuo iCarsoftin i906, mutta tässä autossa sillä ei pääse käsiksi lämppäriin, joten jouduin alkuvuodesta käymään lähipajalla avaamassa laitteen lukituksen. Tuon operaation jälkeen lämppäri mystisesti toimi vielä noin kuukauden, kunnes temppuilu taas alkoi. Poistin silloin lisälämmittimen sulakkeen, jotta ei menisi uudelleen lukkoon.
No tuumasta toimeen. Ensimmäinen irrotusyritys parisen viikkoa sitten oli jokseenkin haastava. D3:n konehuoneessa on Vallasian kuvista päätellen huomattavasti vähemmän tilaa kuin 1.6/D2-tapauksessa. Eipä siinä. Kädet verillä ja käsivarret mustelmilla sain lämmittimen viimein irti. Mutta! Se vaalea johto jäi kanittamaan ja tuossa D3:ssa kulkee niin paljon kaikennäköistä putkea koneen ja palopellin välissä, ettei johdon määränpäätä edes nähnyt millään, saati sitten, että olisi päässyt liittimen irrottamaan. Ja tietenkin olin ajanut auton katokseen siten, etten päässyt tilannetta altapäin tarkastelemaan. Myöskin putkien irrottaminen yläkautta näytti toivottomalta. Elikäs kamat takaisin kiinni ja uudelleen suunnittelupöydälle.
Viime viikolla sitten haavojen parannuttua ja itseluottamuksen vahvistuttua ensimmäisestä rutistuksesta tunkkasin auton ylös ja oikean pyöränkotelon kautta lähdin selvittelemään vaalean johdon mysteeriä. Löytyihän se liitin sitten sieltä, ilmeisesti Eberin vesipumpun kyljestä. Eikä ollut edes erityisen pahassa paikassa, tosin ei sitä nähnyt ilman että heittäytyi auton alle makuulle. Liitin irti ja pyörä takaisin paikoilleen. Nyt sitten viikonloppuna uudelleen Eberin irrotukseen. Tällä kertaa laitos lähti kokemuksella irti alle puolessa tunnissa. Ja nyt sen myöskin sai ihan ulos asti sijainnistaan, kun mikään johto ei enää harannut vastaan.
Eberi pöydälle ja halkaisemaan. Tämä oli rehellisesti sanottuna aika helppo ja suoraviivainen homma. Terällä loput liimautuneet tiivisteet irti, sihti ja palopesä pois sekä pientä putsailua. Vanha palopesä ei itse asiassa ollut hassummassa kunnossa, ihan olematon halkeama oli pesän pohjalla. Vaihdoin joka tapauksessa uuden, kun sellainen oli valmiina. Oikeastaan mikään ei näyttänyt pahalta ollenkaan, mutta todennäköisesti sihti oli kuitenkin sen verran tukossa, että se esti kunnollisen käytön. Oma veikkaukseni on, että tällä autolla ei ole liiemmin ajettu talvella sen aikaisemmassa elämässä (avoauto kun on), mutta toki ajoittaista pätkälämmitystä lienee tapahtunut ajojen yhteydessä.
Lämmitin kasaan ja kohti autoa. Takaisin asentaminen oli luonnollisesti ärsyttävän haasteellista, helpommin nää laitteet aina irti saa. Ei kunnolla näe mihin kohtaan lämmittimen pitäisi asettua eikä käsikopelokaan hirvittävästi auta, kun tilaa ei ole. No, sinne se lopulta muljahti, varmaan tuurilla suurelta osin. Pakoputki meni pari viikkoa aikaisemmin lähes itsestään paikalleen, mutta nytpä sen kanssa sai tapella ihan tosissaan. Kauhea sotku sekä irrotettaessa että asentaessa jäähdytysnesteen kanssa, vaikka kuinka yritin varoa ja tulpata. Ja ensimmäisellä yrityksellä olin jotenkin saanut Eberin läpipultin kierteet jotenkin vinksalleen - lämmitin ei ilmeisesti ollut takaisin kiinnittäessä ollut ihan justiinsa kohdillaan. No, pultin sai vielä pelikuntoiseksi eikä uutta tarvinnut lähteä hankkimaan. Letkut ja piuhat kiinni, vaalean johdon liitin paikoilleen, sulake takaisin ja Eberi tulille. Ja voilá, sehän toimii! Kauhea savutus varmaan 10 minuuttia, mutta sitten alkoi ilma kirkastua. Pitää vielä tsekata pakoputken kiinnitys, että menikö kunnolla paikoilleen, kun lämmittimenkin tienoilta tuli aika paksua savua - tai sitten se oli muuta käryä tai höyryä laitteen lämmetessä.
Toivotaan, että tällä huollolla lämmitin jaksaa taas palvella vuosia eteenpäin!