KL-varaosat  Race.fi

VEA Diesel tekniikan lastutus?

  • 110 Vastauksia
  • 46058 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4954
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #90 : 26.09.2022, 21:34:05 »
Kyllähän nuo vetarit voi porsia siitä nivelestä. "ilmeisesti ihan vakioväännöillä". :D
Ei niitä nyt kyllä hirmu usein näe jos akseli on kunnossa, onhan siinä akselin ja tien välissä se sulake eli rengas vaikka luistonesto olis pois päältä.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 771
  • www.vrcf.fi
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #91 : 27.09.2022, 07:59:40 »
Kuulostaa siltä, että on suditeltu oikein kunnolla. Ei nyt ainakaan kovin yleinen vaiva.
Kuljettaja oli keski-ikäinen rouva, joten veikkaisin sangen maltillista kiihdytystä. Näin etäämmältä, kun kolmesta ajoneuvosta keskimmäinen seisahtui keskelle väylää, ja itse osallistuin jatkotilanteessa niin työntämiseen, kuin Volvon tiepalveluun soittamiseen. Rouva kun oli tilanteessa ymmärrettävästi vähän ymmällään.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 771
  • www.vrcf.fi
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #92 : 14.10.2022, 08:03:26 »
Rica tarjoaa ajan henkeen sopivasti E-Poweria: V40 D4 polttoaineen säästö satasen nopeudella 37% ja 120 vauhdissa 17% vakioon verrattuna. Silkkaa säästöä ja 50 Nm lisävääntö kylkiäisinä!

Poissa Asentaja23

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #93 : 15.10.2022, 15:12:29 »
Onko celtic tuningin ohjelmista kokemusta ,että onko täyttä kuraa?

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 771
  • www.vrcf.fi
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #94 : 21.11.2022, 10:47:27 »
EGR ehdottomasti pois käytöstä!!
No niin, jotkut lait etenevät ripeästi: "Uuden sääntelyn myötä päästömanipulaatioista rangaistaisiin liikennevirhe- ja seuraamusmaksuin, joista jälkimmäisen määräisi Liikenne- ja viestintävirasto Traficom." (https://www.is.fi/autot/art-2000009209543.html)

Tämä oli toki odotettavissa. Mielenkiintoista tulee olemaan seuraamusmaksun määräytymisperuste. Yleensä nämä maksut ovat sangen tuntuvia, eikä valittaminen juuri auta. Valistunut veikkaus on myös katsastusmaksujen tuntuva korotus.

Äskettäisen tulkinnan mukaan kuluttajan ei tarvitse ymmärtää, mitä tarkoittaa "moottorin optimointi". Jos asiantuntija ja palvelun tarjoaja antaa yllä olevan kaltaisia neuvoja, lienee manipuloinnista maksanut "ymmärtämätön" autoilija käräjäoikeudessa sangen vahvoilla ELK?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #95 : 21.11.2022, 12:02:38 »
Mitenhän lain valvonta oli aikeissa järjestää? Nykyisellään esim. egr:n toimimattomuudesta ei voi jäädä kiinni. Ei myöskään Adbluen tai DPF:n toimimattomuudesta.

Tehonlisäys on muuten ihan vastaava päästömanipulaatio. Jokainen autonsa optimointiin vievä kyllä tietää, mitä on tekemässä. Hankalampi tapaus on se, että kuka vastaa edellisen omistajan virityksistä?
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 771
  • www.vrcf.fi
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #96 : 21.11.2022, 13:11:33 »
Mitenhän lain valvonta oli aikeissa järjestää? Nykyisellään esim. egr:n toimimattomuudesta ei voi jäädä kiinni. Ei myöskään Adbluen tai DPF:n toimimattomuudesta.

Tehonlisäys on muuten ihan vastaava päästömanipulaatio. Jokainen autonsa optimointiin vievä kyllä tietää, mitä on tekemässä. Hankalampi tapaus on se, että kuka vastaa edellisen omistajan virityksistä?

Eiköhän konttoreille tule uutta laitteistoa, näin olen ymmärtänyt. Ensimmäiset viitteet tästä tulivat jo vuosia sitten. Viime aikoina on Traficom ollut asiasta hiljaa, eli ilmeisesti odoteltu yhteisön edistymistä asiassa ja sorvailtu siinä samassa kansalliset pykälät valmiiksi.
Jos EGR/DPF ovat käytössä, ei maltillinen tehon lisäys välttämättä näy päästöissä kovinkaan merkittävästi. Hyväksyttyjä optimointejakin on markkinoilla (Polestar, Saabilla Hirsch jne).

Tuosta optimoinnista on tuore hovioikeuden päätös (https://www.is.fi/autot/art-2000009208099.html). Ei tarvitse ymmärtää optimointia, vaikka myyjä siitä kertoo.


Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6812
  • Kaikkee sitä...
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #97 : 21.11.2022, 13:46:23 »
Raskaalla puolellahan noita DPF, Adblue jne. juttuja on tarkisteltu jo jonkin aikaa.

Yksi hyvin tunnettu softavelho sanoi jo kesällä että ensi vuonna pitää ruveta myymään p*rsettä koska sillä tienaa vastasuudessa paremmin. :-X
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #98 : 21.11.2022, 15:53:28 »
Raskaalla puolellahan noita DPF, Adblue jne. juttuja on tarkisteltu jo jonkin aikaa.
Joitakin yksittäisiä ratsioita on ollut, mutta ei ole vielä yleisesti ottaen katsastuksessa tarkisteltu.

Sallinen epäillä, että tammikuussa olisi joka konttorilla sellaiset analysaattorit, joilla viritykset havaitaan pakoputken päästä.

Merkkikohtaiset testerit vikakoodin lukuun on tietysti helpompi lähestymistapa, mutta tuskin niitäkään ihan kuukaudessa saadaan joka konttorille. Yleisesti ottaen kaiken elektroniikan hankinta kun kestää tällä hetkellä liki vuoden.   
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6812
  • Kaikkee sitä...
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #99 : 21.11.2022, 15:59:10 »
Sallinen epäillä, että tammikuussa olisi joka konttorilla sellaiset analysaattorit, joilla viritykset havaitaan pakoputken päästä.

Merkkikohtaiset testerit vikakoodin lukuun on tietysti helpompi lähestymistapa, mutta tuskin niitäkään ihan kuukaudessa saadaan joka konttorille. Yleisesti ottaen kaiken elektroniikan hankinta kun kestää tällä hetkellä liki vuoden.

En usko itsekään että konttorilla analysoivat näitä testerillä vielä vuoden alussa vaan keskittyvät niihin jotka näkee ilman testereitäkin. Ja jos lakimuutos edes tulee voimaan vuoden alusta...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #100 : 21.11.2022, 16:03:48 »
Tuosta optimoinnista on tuore hovioikeuden päätös (https://www.is.fi/autot/art-2000009208099.html). Ei tarvitse ymmärtää optimointia, vaikka myyjä siitä kertoo.

Kuka vastaa edellisen omistajan virityksistä?

Tuossahan tuli vastaus tuohon minun kysymykseen, eli auton myyjä vastaa edellisten omistajien virityksistä. Jatkossa viritetyn auton myynti muuttunee mahdottomaksi.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #101 : 21.11.2022, 16:23:39 »
Tuossahan tuli vastaus tuohon minun kysymykseen, eli auton myyjä vastaa edellisten omistajien virityksistä. Jatkossa viritetyn auton myynti muuttunee mahdottomaksi.

Kun vaihdoin edellisen V90 D4 autoliikkeessä, niin kaupantekovaiheessa kysyttiin, että onko auto vakio. Kerroin, että on optimoitu. Ei vaikuttanut kaupantekoon tai hyvityshintaan. Se kirjattiin dokumentteihin. Auto meni ko liikkeestä jobbarille, josta eteenpäin uudelle omistajalle. Uusi omistaja oli muhun yhteydessä ja halusi tietää, että onko auto softattu, kun liikkuu kivasti. Jobbariliike unohti siis kertoa päivityksestä uudelle omistajalle.

Helppohan se olisi ollut laittaa vakioksi, kun olisi käyttänyt Volvolla johdon nokassa.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #102 : 21.11.2022, 16:56:21 »
Kun vaihdoin edellisen V90 D4 autoliikkeessä, niin kaupantekovaiheessa kysyttiin, että onko auto vakio. Kerroin, että on optimoitu. Ei vaikuttanut kaupantekoon tai hyvityshintaan. Se kirjattiin dokumentteihin. Auto meni ko liikkeestä jobbarille, josta eteenpäin uudelle omistajalle. Uusi omistaja oli muhun yhteydessä ja halusi tietää, että onko auto softattu, kun liikkuu kivasti. Jobbariliike unohti siis kertoa päivityksestä uudelle omistajalle.

Helppohan se olisi ollut laittaa vakioksi, kun olisi käyttänyt Volvolla johdon nokassa.
Optimointi kyllä lähtee Volvolla johdon nokassa, mutta viallinen egr-venttiili tai adblue järjestelmä eivät tule sillä kuntoon. Päin vastoin, vikavalot loistavat silloin taulussa. Siinä kohtaa tarvii työntää kättä vähän syvemmälle taskuun.

Ei mulla mitään tilastoa ole, mutta merkittävä osa optimoinneista tehdään samalla, kun jätetään joku toimilaite pois ohjelmasta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6812
  • Kaikkee sitä...
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #103 : 21.11.2022, 22:25:40 »
Ei mulla mitään tilastoa ole, mutta merkittävä osa optimoinneista tehdään samalla, kun jätetään joku toimilaite pois ohjelmasta.

Ja vielä tyhmempää jos auto herjaa esim. adblueta, poistellaan softasta kaikki hälytykset kyseiseen vikaan liittyen.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #104 : 22.11.2022, 07:12:58 »
Ja vielä tyhmempää jos auto herjaa esim. adblueta, poistellaan softasta kaikki hälytykset kyseiseen vikaan liittyen.
Tyhmyys on suhteellista. Rikkinäisen adbluen korjaaminen voi maksaa 2000 euroa, kun softamuutoksen saa 500 eurolla. Samalla tulee lisää tehoa ja adblue murheet ovat pysyvästi poissa. Liian monia on houkuttanut jälkimmäinen vaihtoehto ja siksi sitä ollaan sanktioimassa.

Volvon henkilöautojen adblue modauksia ei ole tehty, kun uusimpien moottorien ecujen suojausta ei ole vielä kukaan purkanut. Raskaan kaluston osalta villi länsi on alkanut jo 15 vuotta sitten.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Elekma  Autoracing