Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: Ahtopaine - 22.06.2013, 09:15:23

Otsikko: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
Kirjoitti: Ahtopaine - 22.06.2013, 09:15:23
Onko kukaan foorumilaisista laittanut noita paljonpuhuttuja Bemarin peltisarjoja tuohon tinakutoseen?
Eli nämä http://www.ebay.com/itm/STAINLESS-RACING-MANIFOLD-HEADER-EXHAUST-92-99-BMW-E36-3-SERIES-M3-2-8-3-2L-I6-/180785713204?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item2a17ab1034#shId (http://www.ebay.com/itm/STAINLESS-RACING-MANIFOLD-HEADER-EXHAUST-92-99-BMW-E36-3-SERIES-M3-2-8-3-2L-I6-/180785713204?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item2a17ab1034#shId)
Tilasin kyseiset väkkärät ja tietysti helpottaisi, jos jollakin olisi todellista faktaa kertoa että mitä erikoista tuossa muutoksessa olisi.
Sen tiedän, että joutuu ainakin ruuvinreikiä muokkaamaan. Mutta onko muuta?
Ja autona on 960 vm -93.
Otsikko: Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
Kirjoitti: j_tapio - 23.06.2013, 12:10:39
Useampikin on laittanut. Ei tuo ongelmaton ole ainakaan 940/960 korissa. Kansilaippa kannattaa vaihtaa ihan suorilta tinakutoseen sopivaksi ja tuossakin luultavasti joutuu molemmat katkaisemaan ihan kollektorin kaulalta ja lähtä kääntämään niiden suuntaa..

Olisit suoraan laittanut tämän sarjan  8) Vielä halvempi ja tässä on vahvempi kansilaippa joka vois kestää kuuden pultinreiän umpeenhitsauksen ja uusien tekemisen ihan viereen.
http://www.ebay.com/itm/T3-RACING-TURBO-CHARGER-MANIFOLD-EXHAUST-92-99-BMW-E36-325-328-323-M50-M52-l6/190860617243

Ylärivi pultinreikiä tosiaan sattuu suoraan mutta noi rosterilaipat vetelee ihan kiitettävästi eli pitää saada hyvin kiinni kanteen.

(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/kuva1358.jpg)
Otsikko: Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
Kirjoitti: Ahtopaine - 23.06.2013, 12:27:16
Tuohan on turbolle sopiva sarja.
Vielä en ajatellut ahtaa tuota konetta... josko joskus myöhemmin  :P
Otsikko: Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
Kirjoitti: Ahtopaine - 20.07.2013, 09:24:57
Nyt on pakosarjat kiinni.
Miksi ne ylimääräiset reiät täytyy tukkia, jos nyt ei halua hifistellä? Hiukan tarvittavia ruuvinreikiä muokata ja hienosti sopi ja kanavatkin kohdillaan.
Takimmaisesta pakosarjasta joutu katkasemaan putken heti kollektorin jälkeen ja tekemään mutkat, muuten oli aika helppo asennus.
Ja on hienot äänet  S*
Nuo tuossa ylempänä kuvassa olevat sarjat on hiukan erilaiset, ne saattaa vaatia enemmän töitä. En tiedä.
Otsikko: Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
Kirjoitti: Fuse - 16.10.2013, 14:22:46
Vanha aihe, mutta jos alkuperäinen kirjoittaja lukee, niin saiko nuo ensimmäisen viestin linkissä olevat pakosarjat kaikista pulttipaikoista kiinnitettyä paikalleen ainoastaan poraamalla uudet reijät laippoihin?

http://www.pbase.com/765ti/image/111162350.jpg

Tuota kuvaa vaan kun katsoo, niin näyttäisi että yksi Volvon kannen pinnapultti jää Bemarin laipassa täysin ulkopuolelle. Ei ole hyvä rosterilaipan kanssa vetelyn kannalta, jos ei saa kaikista kiinnityspisteistä kanteen pultattua...
Otsikko: Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
Kirjoitti: Ahtopaine - 21.10.2013, 15:26:07
Molempiin sarjoihin piti laittaa paksu korialuslevy tuohon kohtaan missä pultti on kaukana. Takimmaisessa piti taivuttaa aluslevy niin, että se kiristi suorassa ja etummainen painaa kumpaakin laippaa.
Olikohan tuo riittävän epäselvä vastaus  :)
Otsikko: Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
Kirjoitti: Sato| - 29.10.2013, 23:16:47
Onkos tolla peltisatsilla muuta vaikutusta kun että ääni muuttuu vai mitä sanoo persdyno?  :)
Otsikko: Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
Kirjoitti: Ahtopaine - 01.11.2013, 12:23:43
Omassa nousi huiput 20 km/h, muutoksina oli vain tuo pakosarja ja putkisto. Yläkierroksille tuli voimaa ihan reilusti.
Otsikko: Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
Kirjoitti: Iiaipii - 01.11.2013, 13:24:53
Omassa nousi huiput 20 km/h, muutoksina oli vain tuo pakosarja ja putkisto. Yläkierroksille tuli voimaa ihan reilusti.

Autoa tietämättä veikkaan että huiput ovat ainakin 200km/h ennen putkiston muutosta.
Jos oletetaan että huiput nousivat putkiston vaihdon jälkeen 220km/h se vaatii noin 50hp tehonlisäystä, jos muita muutoksia ei tehdä.

Joten vähän varauksella suhtautuisin tuohon 20km/h nousuun, luultavasti mittaustapa ei ole ollut kovin tarkka.
Sillä pelkällä putkistolla tuskin saavutetaan edes 10hp lisäystä..

Otsikko: Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
Kirjoitti: Ahtopaine - 02.11.2013, 09:41:11
Totta, huiput oli aiemmin n.200 ja nyt 220 ja testattu tietysti suljetulla alueella  :hello:
Noissa on vakiona aivan järjettömän ahdas putkisto ja noilla muutoksilla on kuulemma saatu sellaista 40 hv. lisää, minä en ole penkittänyt.
Mutta kuten aiemmin jo totesin, niin 4500kiekan jälkeen tulee reilusti tehoa lisää entiseen verrattuna.
Otsikko: Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
Kirjoitti: Ribbe - 02.11.2013, 19:43:08
Totta, huiput oli aiemmin n.200 ja nyt 220 ja testattu tietysti suljetulla alueella  :hello:
Noissa on vakiona aivan järjettömän ahdas putkisto ja noilla muutoksilla on kuulemma saatu sellaista 40 hv. lisää, minä en ole penkittänyt.
Mutta kuten aiemmin jo totesin, niin 4500kiekan jälkeen tulee reilusti tehoa lisää entiseen verrattuna.
mikä kone ja laatikko? Manuaali 2.5 litrainen kulkee sen 210 ja sen jälkeen vain loppuu koneesta kierrokset.
Otsikko: Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
Kirjoitti: sjs - 02.11.2013, 20:49:48
Huhujen mukaan tossa kutosen etuputkistossa olis pienemmät putket pakosarjoilta katille menevien putkien sisällä, jotka kuristaa tehoa. Olisivat siellä ilmeisesti äänen vähentämisen takia ja alakierrosväännön parantamiseksi.

mikä kone ja laatikko? Manuaali 2.5 litrainen kulkee sen 210 ja sen jälkeen vain loppuu koneesta kierrokset.
235 nurkilla todellista nopeutta rupes kiekkarajoitin olee lähellä 4,10 perävälityksellä, AW30 kaverina ja 205/55R16 rengastuksella. 225 otti samalla suoralla kumpaankin suuntaan 5henk kyydissä sama peli. :) Manuaalis taitaa sit olla lyhyempi 5.vaihde...
Otsikko: Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
Kirjoitti: Ribbe - 02.11.2013, 21:11:46
Huhujen mukaan tossa kutosen etuputkistossa olis pienemmät putket pakosarjoilta katille menevien putkien sisällä, jotka kuristaa tehoa. Olisivat siellä ilmeisesti äänen vähentämisen takia ja alakierrosväännön parantamiseksi.
235 nurkilla todellista nopeutta rupes kiekkarajoitin olee lähellä 4,10 perävälityksellä, AW30 kaverina ja 205/55R16 rengastuksella. 225 otti samalla suoralla kumpaankin suuntaan 5henk kyydissä sama peli. :) Manuaalis taitaa sit olla lyhyempi 5.vaihde...
välityksistä en tiedä, mutta vanhemilla on manuaali 960. Täysiä en ole sillä ajanut, mutta sen verran lyhyet välitykset on että 6000rpm tarkoittaa sitä että mittarissa on luokkaa 210kmh. Jos oikein muistan, siitä hetki kun viimeksi tuota katsellu. Rajoitin tuossa oli jännä 7000rpm katkaisee ja seuraavan kerran antaa kipinää 6500rpm kohdalla.
Otsikko: Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
Kirjoitti: Ahtopaine - 02.11.2013, 23:47:35
mikä kone ja laatikko? Manuaali 2.5 litrainen kulkee sen 210 ja sen jälkeen vain loppuu koneesta kierrokset.

Siis 3.0 automaatti vm.-93
Otsikko: Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
Kirjoitti: Fuse - 03.11.2013, 01:38:33
Tuo vakioputkisto on todella ahdistava tuon kokoselle kutoskoneelle, se on kuitenkin 3l kutonen, katsokaa vaikka mitä BMW:llä on kertaluokkaa tehokkaammissa kutosissa tehty...

960/S90 on max 2.25" kaksoisputket katalysaattorille asti, koska nuo ei todellakaan ole ulkoseinämän paksuiset ne mitkä lähtee (niissä on kaksoisseinämät), plus että siinä on _yksi_ pienehkö katalysaattori mihin nuo kaksi mehupilliä yhdistyy... Pakosarja, kunnon putkella ja kaksi katalysaattoria, niin siinä vapautuu jo sen verran hevosia että varmasti huomaa.


Volvolla oli kyllä syy, miksi nuo on noin kuristettuja. S90 kun ei tarkoitus ollut olla mikään M3. ;) Näistä koneista tulee nimittäin täydellä 3" putkella ilman turhia katalysaattoreita yms... kuristeita aika saatanan äänekkäitä, tuossa yksi esimerkki http://www.youtube.com/watch?v=AC7B-KsorCc ja toinen http://www.youtube.com/watch?v=84lOPXbRdF4
Otsikko: Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
Kirjoitti: sjos - 04.11.2013, 21:00:29
Huhujen mukaan tossa kutosen etuputkistossa olis pienemmät putket pakosarjoilta katille menevien putkien sisällä, jotka kuristaa tehoa. Olisivat siellä ilmeisesti äänen vähentämisen takia ja alakierrosväännön parantamiseksi.

Eikä ole pelkkiä huhuja.
Siellä todellakin on toiset putket sisällä ja ne on pienet.
Ite raapasin ne sisemmät putket pois ja katista taaksepäin 3" putkiston ja vaikutus on huomattava. :)
Otsikko: Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
Kirjoitti: juhamann - 01.02.2019, 18:35:21
Jos tätä vanhaa aihetta vähän herättelee. Putkisto alkaa olla lopuillaan 1993 mallin kolmelitraisessa. Miten iso homma tuo "kuristusputkien" poisto ennen kattia on? Onko helpompaa laittaa Bemarin peltisarja kiinni?
Otsikko: Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
Kirjoitti: Juho_ - 01.02.2019, 20:54:53
Ite muokkaisin suoraan bemarin peltisarjan, jos onnistuu putkiston teko ainakin alkupäästä uusiksi.
Ja pakosarjan laipan vaihto.

Tuo putkisto katin kanssa vei kyllä aika pirusti tehoja, kun tuo miun ysi kävi järjettömän rikkaalla e85:lla.
 Kyllä se varmasti myös ihan toimivan koneen kanssa vie merkittävästi vetoja.
Varmaan ollut "lievät" pakopaineet ennen kattia kun tyhjäkäyntiä myöten parani toiminta. :D
 Mutta se kävi siis ihan oikeasti järjettömän rikkaalla.
Luokkaa lambda 0,5 kun laitoin laajakaista lambdan kiinni (jonka anturi sit myös hajos kun kone lämpes ja veti vielä rikkaammalle). :buck2:

On se etanoli mahtava polttoaine. Ei huomaa mitään muuta eroa, kuin että viina haisee voimakkaammin, karsii heikot sytkäpuolen osat (huonot puolat) pois ja tehoja uupuu _paljon_ jos käy ihan liian rikkaalla. :D