Elekma  Autoracing

-98 S40 2.0T Käyntiongelmat

  • 8 Vastauksia
  • 3841 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sportswagon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
-98 S40 2.0T Käyntiongelmat
« : 14.02.2017, 17:55:07 »
Otsikon mukainen ajokki on nyt viimeisen about kuukauden oikutellut satunnaisesti ja vähemmän satunnaisesti. Kaikki alkoi siitä, että mittaristoon syttyi lambda-valo ja siinä sitten hetken ihmettelyn jälkeen sammuikin ilman muita oireita. Vähän myöhemmin alkoi ilmenemään katkomista tyhjäkäynnillä ja vähän ajan päästä koko kierrosalueella sen lisäksi että lambda-valo syttyi taas. Toisinaan tehot häviää kokonaan eli vaikka motarilla kiihdyttäessä kaasu pohjassa kierrokset putoaa eikä vastaa lainkaan kaasuun. Liikennevaloissa sammuu nykyään usein kun laittaa vapaalle. Onko näiden epämääräisten vikojen perusteella syytä epäillä lambdaa? Tossa vähän kovemmalla pakkasjaksolla toimi lähes moitteetta, jos nyt mihinkään liittyy. Bensankulutuskin vaikuttaa kasvaneen viime aikoina selvästi kun hörppii 15l/100km kevyellä kaasulla.

Kilsoja mittarissa 283 tkm. Moottori B4204T
« Viimeksi muokattu: 14.02.2017, 22:11:47 kirjoittanut sportswagon »

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: -98 S40 2.0T Käyntiongelmat
« Vastaus #1 : 15.02.2017, 00:26:39 »
Lukisin vikakoodit kunnolla aluksi sitten katsoisin tulpat ja näkee missä kunnossa ne on ja onko niissä väri oikeanlainen jotta sytyttääkö ja polttaako oikein. Joku tulppa esim musta niin sen sytytystä sitten kattella tai valkoinen niin sopan puutetta siinä pytyssä.

Syitä voi olla koodien mukaan tarkemmin luettuna esim
- lambda-anturi rikki (niitä ilmeisesti 2 anturia kuten mulla -00) ja näkee kumpi herjaa.
- seos laiha/rikas jne esim  voi tulla kuten mun edellisen omistajan aikana kun ruiskulle koneen lämpötilan antava anturi rikki. Tukehtui lopulta bensaan koko kone.
- katti tukossa

- jos bensansaanti huonoa, vaikka pumppu finaalissa tai suodatin tukossa voi heitellä käyntiä ja ei jaksa kulkea

Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa sportswagon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: -98 S40 2.0T Käyntiongelmat
« Vastaus #2 : 15.02.2017, 07:20:33 »
Täytyykin varmaan katsoa noi koodit. Tulpat vaihdoin viime syksynä, johdot on näemmä melko uudenveroiset. Tosin vähään aikaan ei oo kyllä tulppien väriä tullut katsottua. Tämäkin on niin erikoinen yhteensattuma, että kotterossa on aina ollut hyvin äänekäs bensapumppu, kuulee jopa auton ollessa käynnissä sellasena korkeana vinkumisena. Mutta en ehkä epäilisi bensapumppua, koska oikuttelu on niin sattunaista esim. just sillon kylmällä ilmalla toimi ihan jees, tai mistäs sitä tietää vaikka vetäisi se pumppu viimeisiään.

Sitten tuohon liittyy sellainen epämääräinen seikka, että kun se tekee tuota nykimistä ja tehon katoamista, niin ajon jälkeen jää flekti pyörimään kun kääntää virrat pois, vaikka kone olisi esim. 70°C. Ja se ei lakkaa ollenkaan pyörimästä jos ei lyö uudestaan käyntiin ja sammuta konetta. Autoista juurikaan tietämättömänä, voisiko tämä sitten taas liittyä vain jotenkin lambda-valoon tai sähköjen sekoiluihin...?


Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: -98 S40 2.0T Käyntiongelmat
« Vastaus #3 : 15.02.2017, 17:11:54 »
Ujeltaa pumppu kuuluvasti mullakin 235tkm ajettuna.

Joko anturi huijaa lämpötilaa tai häikkää liitoksissa. Jos ilmastointi niin sieltä anturilta kompuralta ainakin toisen merkkisessä tulee vielä oma tieto päällelaitettaessa.
En perehtynyt Volvoon vielä joiden flektisåhköjen  osalta, tuossa saabissa joka vanhalla tekniikalla on mul vielä releet  anturin ja flektin välissä, uudemmissa jo tulisi ohjaus termarilta lämpötila- anturilta. Kato jos konehuoneessa touhuat näkyykö anturia syylärissä ja jos on niin sieltä ja jos ei niin muualta tieto.

PS. Vanhan kansan testejä.
Bensaan hukkuminen ku ottaa öljytikun ja nenän eteen haiseeko voimakkaasti bensalla vai öljylle sekä onko öljyn vai ohuen nesteen näköistä.
Jos tulpat aivan vitivalkoiset niin ei riitä tuotto.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2017, 17:32:41 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: -98 S40 2.0T Käyntiongelmat
« Vastaus #4 : 15.02.2017, 19:23:26 »
Näissähän on suutintukissa sellainen renkaan venttiilin näköinen nippa, mistä pystyy mittaamaan bensapaineet. Pitäisi olla tyhjäkäynnillä 2.5-3 bar mikäli pumppu ja paineensäädin toimivat. Tuo flektin pyöriminen viittaisi enemmän vialliseen moottorin lämpötila-anturiin. Varmaksi en sano, mutta näissä saattaa olla ECU-ohjattu flekti, eli se toimii saman anturin kautta, mistä menee ECU:llekin tieto.

Poissa Volemies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: -98 S40 2.0T Käyntiongelmat
« Vastaus #5 : 15.02.2017, 22:52:03 »


Sitten tuohon liittyy sellainen epämääräinen seikka, että kun se tekee tuota nykimistä ja tehon katoamista, niin ajon jälkeen jää flekti pyörimään kun kääntää virrat pois, vaikka kone olisi esim. 70°C. Ja se ei lakkaa ollenkaan pyörimästä jos ei lyö uudestaan käyntiin ja sammuta konetta. Autoista juurikaan tietämättömänä, voisiko tämä sitten taas liittyä vain jotenkin lambda-valoon tai sähköjen sekoiluihin...?

Itselläni saman ikäinen ja samalla tekniikalla. Sama vika oli että flekti pyöri niinkauan ku akun kenkä oli kiinni. Ja valitti overheating. Vika korjaantui Nokka-akselin asento tunnistimen vaihdolla!  Sitä ennen kerkesin tekemään vaikka ja mitä. Ikävä kyllä tuo tunnistin on tuskasen kallis mutta itse löysin foorumin myyntipalstalta käytettynä ja toisen tilasin varuiksi Ebaystä käytettynä senkin. 


Poissa sportswagon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: -98 S40 2.0T Käyntiongelmat
« Vastaus #6 : 18.02.2017, 14:26:21 »
Tuommosen setelin löivät käteen:


Eli taitaa olla MAF viallinen?

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: -98 S40 2.0T Käyntiongelmat
« Vastaus #7 : 18.02.2017, 18:53:47 »
Rikki oleva MAF voi aiheuttaa tuon rikkaalla käymisen. Kannattaa sitten etsiä jostain mieluiten alkuperäinen mittari, koska tarvikkeet saattavat toimia huonosti, eivätkä ole pitkäikäisiä.

Poissa rautasydän

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: -98 S40 2.0T Käyntiongelmat
« Vastaus #8 : 11.03.2017, 08:15:40 »
Maffin langat likaiset? Koititko puhdistaa spraylla? Vai joko uusi osa paikallaan? Tuliko kuntoon?

 

Proturbo  Autodiagnoosi