Kulkukoira  Proturbo

Volvo S40 T4 1998 ongelmia

  • 3 Vastauksia
  • 1256 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Böle

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Volvo S40 T4 1998 ongelmia
« : 14.09.2017, 08:08:15 »
Otsikon mukaisen ajoneuvon kanssa on ilmennyt ongelmia ja kysytäänpäs täältä jos joku osaisi ongelmia valaista ja/tai tarjota lähtösuuntaa mistä lähtisin ensimmäisenä etsimään ongelmaa...

Lähtötietoina mainittakoon, että edellinen omistaja ilmeisesti lastutti kyseisen pelin aikoinaan ja se on ollut minulla nyt kolmisen vuotta. Kyseessä on bensakone manuaalivaihteilla ja kilometrejä on 340 tuhannen nurkilla.

Ja sitten niihin murheisiin...

Ei-niin-kauan-sitten alkoi ensimmäinen ongelma, joka ilmenee tehonhäviönä ajaessa. Moottorista saattaa kadota tehot yhtäkkiä kesken ajon eikä tunnu olevan eroa onko kyseessä kiihdytys, kaupunkiajo vai tasainen moottoritieajo. Tehot katoaa ja kierrokset jää "laukkaamaan" nollan rajoille. Tätä kestää n. 5-10sek, jonka jälkeen tehot palautuu. Välillä saattaa toistua heti perään. Tämä ongelma tulee satunnaisesti ja sen toistuvuutta ei pysty ennustamaan.

Toinen ongelma pölähti moottorin vikavalon muodossa, jonka johdosta auton vein näytettäväksi korjaamolle, josta pikaisen tarkastelun jälkeen ei löytynyt vikaa. Tämän lisäksi kyselivät perään, kun merkkivalo ei siellä enää palanut. Tätä on toistunut nyt pari kertaa eli valo syttyy käynnistäessä, mutta ei taas pala vähän ajan päästä uudelleen käynnistettäessä. Käynti ei kuitenkaan valon palamisen aikana ole mitenkään erityinen ja moottori kehrää normaalisti.

Kolmas ongelma ilmeni vähän aikaa tuon perässä, kun auto ei suostu starttaamaan ensimmäisellä yrityksellä. Toisella lähtee kyllä kiltisti käyntiin. Tämäkin ongelma on satunnainen ja ilmenee miten sattuu.

Olen miettinyt josko vika voisi olla polttoainepumpussa, joka olisi seuraavana tarkastelussa, mutta turhautumista välttääkseni kyselen täältä apuja tai vastaavia kokemuksia ennen mahdollista turhaa työtä.

Kiitos jo etukäteen!

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Volvo S40 T4 1998 ongelmia
« Vastaus #1 : 15.09.2017, 18:45:59 »
Mankkuvenan, hukkiksen ja bypassin toiminta sekä alipaineletkujen kunto + onko ahtoputket tiiviit meinaa alipaine/ahtopuolelle, bensapainesäädin sekä pumppu bensasaannissa.
Puolatkin tai tulpat johtoineen voi temppuilla.
Tyhjäkäynti moottori voi myös olla mönjässä ja evap takaiskuventtiilikin ( jollei jo tulpattuna,) rikki jolloin alipainevuotoa.

Koodit jostain kunnon lukijalla esiin kun kerran vikavaloja sytyttää, nehän jää sinne muistiin.
« Viimeksi muokattu: 15.09.2017, 19:00:39 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo S40 T4 1998 ongelmia
« Vastaus #2 : 15.09.2017, 23:36:19 »
Näissähän on tyyppivikana että bensapaineensäädin tai bensapumppu hajoaa herkästi. Bensapaineet voi mitata suutintukissa olevasta venttiilistä rengaspainemittarilla. Tyhjäkäynnillä pitäisi olla 2.5-3 Bar välillä.

Poissa Böle

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 1998 ongelmia
« Vastaus #3 : 20.09.2017, 12:49:59 »
Kiitos vinkeistä! Otankin työn alle biilin hetimiten ja katsotaan mitä löytyy...

 

Ateho  Elekma