Carcom Oy  Ateho

Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu

  • 105 Vastauksia
  • 90991 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Onko porukalla kokemuksia näistä Forte käsittelyistä auton moottoriin, vaihdelaatikkoon, jäähdytyjärjestelmään yms. mihin kaikkiin niitä onkaan saatavilla? Onko kilpailevat merkit huonompia, kun niitä ei esim. merkkiliikkeet taida myydä? Onko tullut tehtyä konkreettista tukimusta esim onko karsta hävinnyt tai onko suihkun kuvio parantunut?

Itsellä tämä asia tuli nyt vastaan kun uuden merkin tai luultavammin 400 000 ajetun kilometrin  myötä on pientä toimintahäiriötä moottorin suunnalta havaittavissa. Eli Turbon johtosiipien säätökaran jumittaessa pari kertaa vikaa paikannettiin mahdollisesti kuluneeseen/ karstoittuneeseen turboon. Tähän ongelmaan huoltomies ei tyrmännyt kokeilemasta forte-käsittelyä. (Juoksee halvemman perässä- mies maksaa mieluummin 26€ kuin 1500€ uudesta turbosta :D)

Eli siis ostin Oulusta SAH:in suositteleman aineen :

http://www.tecalemit.fi/tuotteet/forte-moottorin-sisapuhdistus-tuotteet/advanced-diesel-fuel-conditioner

Lorautin tuon tankkiin, mutta huomasin ettei tuon ole tarkoitus puhdistaa polttoainejärjestelmä kuin suuttimille asti. Eli aine mitä olisin kaivannut olisi tämä:

http://www.tecalemit.fi/tuotteet/forte-moottorin-sisapuhdistus-tuotteet/diesel-turbo-cleaner

Vikaa ei ole tullut nyt päälle tämän jälkeen joten ei ole tuon käytöstä haittaakaan ollut. Jos kuitenkin vielä tulee niin tarkoitus on kokeilla jälkimmäisen linkin ainetta. Onko muut kokeilleet tätä?

Tokihan nämä ei mekaanisia kulumisia korjaa eikä ihmeitä tee, mutta mielellään tuon kokeilee jos on toivoa lisäkilometreistä ilman varikolla käyntiä...

Eli kokemuksia pöytään ja jos faktaa löytyy niin parempi.

Tuossa vielä linkki koko forte tarjontaan: http://www.tecalemit.fi/tuotteet/forte-moottorin-sisapuhdistus-tuotteet
V70 D5

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #1 : 12.07.2013, 14:51:13 »
Näytti olevan ihmeparannus "lääkkeitä" tarjolla melkein jokaiseen auton vikaan.

Aivan erityisellä skeptisyydellä suhtaudun noista kaikkiin kulumisongelmia korjaaviin aineisiin sekä polttoainejärjestelmän pesuaineisiin. Kulunutta hammaspyörää kun on vaikea rasvata kulumattomaksi ja niin bensa kuin dieselkin ovat jo itsessään peseviä aineita eikä tankista pitäisi löytyä muita epäpuhtauksia kuin vettä ja ehkä roskia, jos on tankkailtu kanisterien välityksellä. Roskat ja hiekka eivät lisäaineilla tankista lähde.

Polttoaineen lisäaineilla voi saada noen palamaan tarkempaan ja jo olemassa olevat nokikerrostumat syttymään ja häviämään. Mutta missä kohti moottorin palotiloissa on nokikerrostumia? Imukanavien noki ei voi kuitenkaan palaa siellä imukanavissa.

Itua voi olla noissa imukanaviston puhdistusaineissa. Ainakin siellä on puhdistettavaa ja jos jokin myrkky ne kerrostumat saa irtoamaan niin se parantaa varmasti hengitystä. Ihme suuri on vain, jos nämä aineet eivät aiheuta mitään ongelmia katalyyteille tai happiantureille tai mitään muita irtoavien epäpuhtauskerrostumien ongelmia. Varsinkin dieseleiden imusarjakerrostumien poistosta olisi eittämättä etuja, jos jokin aine sen vain tekisi konetta purkamatta. Myös jäähdytysjärjestelmää voi huuhtoa ja lisäaineilla tehostaa. Tämä edellyttää aina lopuksi sen itse aineen poistoa ja jäähdytysnesteen vaihtoa.

Moottoriöjystä sakkautuneita kerrostumia voi periaatteessa myös lisäaineilla liuottaa. Jos moottorin sisälle syntyy kerrostumia öljystä, tähän on jokin syy ja se syy (väljyys, kampikammion tuuletus tai muut pakokaasuvuodot) pitäisi ensin poistaa. Jos moottori on ollut kunnossa ja öljyt on vaihdettu edes suunnilleen ajallaan, kerrostumia ei pitäisi olla. Kuluneen moottorin tai vaihteiston yksi paras ja halvin lääke on paksumpi voiteluöljy. Tuppaa lisäämään polttoaineen kulutusta ja on pakkasella jäykkä mutta yleensä vähentää kolinoita ja vollotusta. Varsinkin tuon automaattilaatikon droppien kohdalla melkein repesin nauruun. Siinä olikin lueteltu jokseenkin kaikki syyt, miksi se laatikko pitää aika ajoin purkaa ja osia vaihtaa. Automaatti vaihteiden kitkapinnat ovat melko nuukia öljyn laadusta ja voiteluominaisuuksista. Oikeasta öljystä ja jopa sen vaihtamisesta huolimatta tuppaavat tomaatit menemään rikki....

Ihmisillekin on erilaisia lääkkeitä tarjolla tuhansittain. Tyypillistä on että lääkkeet helpottavat (jos yleensä mitenkään vaikuttavat) oireita mutta vain harvoin ne hoitavat itse sairautta, varsinkaan selvää vauriota.

Mutta yhtä jäin kaipaamaan: Ovien ja luukkujen saumat, lukot, ruosteelle alttiit pulttit ja pikkumenismit saa varjeltua esim. CRC:n Multilubella ja Bilteman kuparitahnalla. Voi olla halvempia ja parempiakin aineita mutta nuo on ainakin hyväksi itselläni hyväksi osoittautuneet ja toimivat. Käyttö vaatii tosin vähän vaivaa ja joskus pientä purkamista. Jarrujen mäntiin sitten sellaista omaa sanotaan nyt vaikka "kumirasvaa". Noin 30 eurolla saa näitä aineita jo hyvän varustuksen ja siitä riittää vuosiksi useiden autojen ylläpitoon ja ongelmien ennaltaehkäisyyn.

AIR INTAKE CLEANER
COOLING SYSTEM FLUSH
SUPER PLUS GREASE
RED CHAIN LUBRICANT
RED CHAIN GREASE
VALVE CLEANER
TOP END TREATMENT
AIR CONDITIONER TREATMENT
COOLING SYSTEM CONDITIONER
DIESEL INTAKE CLEANER
ELECTRICAL CLEANER
FUEL SYSTEM CLEANER
MOTO POWER I
MOTOR FLUSH
OLEFIN RESIDUE CLEANER
RADIATOR STOP LEAK
TECLUBE
DPF CLEANER AND REGENERATOR
ADVANCED DIESEL FUEL CONDITIONER
BIO DEGREASER
DIFF AND GEAR TREATMENT
ELECTRICAL SPRAY
GAS TREATMENT
MOTO POWER II
OIL FORTIFIER
POWER STEERING TREATMENT
SEAL CONDITIONER
DIESEL TURBO CLEANER
PETROL SAVER

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #2 : 13.07.2013, 17:38:33 »
Forten ja muidenkin valmistajien moottoria pesevät tuotteet haisee löpölle.  ???

Ja kas kummaa vanha kikka aikoja sitten on ollut lisätä löpöä moottoriöljyn sekaan juuri ennen öljynvaihtoa.   :P


Poissa epe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #3 : 13.07.2013, 20:07:42 »
Eikös näissä tuotteissa ollut tehoaineena kerosiinia....
XC90 T8 -16 & V70 2.5T AWD -03.
Entiset: XC90 d5 -06 OOSSOM RACE / V70 D5 AWD -03
V70 D5 -06 / V70 2.5T AWD -99

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #4 : 13.07.2013, 22:21:06 »
Eikös näissä tuotteissa ollut tehoaineena kerosiinia....

Ainakin tuo käyttämäni dieselin polttoanejärj. Puhistusaine sisälsi kerosiinia. Käyttöturvatiedotteista saisi selville mitä mikäkin aine sisältää, ei tietenkään sekoitus suhteita saa selville..
V70 D5

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #5 : 17.07.2013, 21:28:38 »
Tuli nyt öljynvaihdon yhteydessä moottorin sisähuuhtelu tehtyä kun autotallista löytyi vuosia sitten ostettu valvolinen engine flush purkki... Yritin katella että tuleeko mitään näkyvää/ kuuluvaa muutosta mutta hankalapa tuosta on toimenpiteen jälkeen mitään todellista tuosta johtuvaa eroa huomata kun ei sinne sisälle pääse näkemään. Öljyntäyttökorkista oli ehkä jonkinverran se musta öljytahma liuennut käsittelyn aikana.

Yritin tuota vielä tutkia että mitä sinne moottorin sisään tuli laitettua, mutta ei mulle selvinnyt mitä nuo aineet on käytännössä. Tuolta sivulta näyttääpi löytyvän melko paljon käyttöturvatiedotteitä:

http://msds.ashland.com/materialSearch.do?method=prep

Sisältöhän oli:

Vetykäsitellyt öljytisleet                                                                                       >= 80 - < 90
Liuotinbensiini (maaöljy), raskas aromaattinen; Kerosiini - täsmentämätön        >= 5 - < 10
Dipropeenietyleeni glykolimonometyyli eetteri                                                     >= 2,5 - < 5
4-Hydroksi-4- metyyli-2- pentanoni                                                                      >= 1 - < 2,5
Naftaleeni 91-20-3  202-049-5                                                                             >= 0,25 - < 0,5


Olisin verrannut tätä forteen, mutta sen käyttöturvatiedotettapa ei näköjään saa ellei rekisteröidy. Summissa kattelin kuitenkin muitten merkkien tuotteista niin melkeimpä kaikki sisälsi kerosiinia- osa melkein kokonaan sitä ja osassa vain vähän. sitten oli just muutama prosentti muita aineita lisäksi.

Eli lopputulema on että en tiiä oliko mittän hyötyä/ haittaa :idiot2:. Kympin luokkaa lienee tuo aine pari vuotta sitten maksanut eli sen verran on köyhdytty. Mutta nuita kun katteli niin rupesi vain tuntumaan että tuskin tulee kallista fortea ostettua jos näihin viekä sortuu joskus...


V70 D5

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #6 : 18.07.2013, 20:50:29 »
Vetykäsitellyt öljytisleet
~Lakkabensiini. Hydrattu ja puhdistettu hiiivety, jotta ei haise ja polymeroidu. Käytännössä visiinkin yhtä kuin kerosiini
                                                                     
Liuotinbensiini (maaöljy), raskas aromaattinen; Kerosiini - täsmentämätön
Sisältää siis aromaattisia liuottimia, joilla tunnetusti hyvä kyky toimia liuottimena. Esim ksyleeniä ja tolueenia saa melkein mistä tahansa kaupasta.
       
Dipropeenietyleeni glykolimonometyyli eetteri
Tämä on maaleissa yleisesti käytetty liuotin jolla suhteellisen korkea kiehumispiste ja pieni höyryn paine. Liukenee veteen ja öljyyn
                                                   
4-Hydroksi-4- metyyli-2- pentanoni
Käytetään painovärien, maalien ja lakkojen liuottimena ja puhdistusaineena. Liukenee myös veteen ja öljyyn.
                                                                       
Naftaleeni 91-20-3  202-049-5
Tämän olemassa oloa ihmettelen. Ehkä vain tehostamassa hajua. Ei liukene veteen. Naftaleeni on eräänlainen aromaattinen paraffiini. Valkoista ja kovaa kuin saippua ja haihtuu hitaasti ilmaan. Aikoinaan käytetty koimyrkkynä.

Mikään noista aineista ei ole arvokasta. Tehoavat aineet ovat maalien ja lakkojen liuottimia. Vaarallistakaan tuo aine ei ole käyttäjälle. Saattaa vaurioittaa maalipintoja jos jää puhtaana hautomaan.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #7 : 18.07.2013, 21:01:00 »

Itua voi olla noissa imukanaviston puhdistusaineissa. Ainakin siellä on puhdistettavaa ja jos jokin myrkky ne kerrostumat saa irtoamaan niin se parantaa varmasti hengitystä. Ihme suuri on vain, jos nämä aineet eivät aiheuta mitään ongelmia katalyyteille tai happiantureille tai mitään muita irtoavien epäpuhtauskerrostumien ongelmia. Varsinkin dieseleiden imusarjakerrostumien poistosta olisi eittämättä etuja, jos jokin aine sen vain tekisi konetta purkamatta. Myös jäähdytysjärjestelmää voi huuhtoa ja lisäaineilla tehostaa. Tämä edellyttää aina lopuksi sen itse aineen poistoa ja jäähdytysnesteen vaihtoa.

Fortella on tai oli aine jolla imusarjan sai puhdistettua koneen käydessä, mutta ongelmana turbojen hajoaminen kun kökkäreitä meni pyöriviin siipiin.
Kone piti pahaa rykimistä toimenpiteen aikana(näin olen kuullut).
Sinänsä sama mitä ainetta kyseiset tuottee pitävät sisällään jos niistä on apua, mutta eipä taida täysin varmasti hyödystä kertoa kukaan.


edit: poistin turhan sanan
« Viimeksi muokattu: 20.07.2013, 22:08:42 kirjoittanut virkpe »

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #8 : 18.07.2013, 21:25:40 »
Kuulemma kaasarikoneista(miksei myös ruiskukoneista?) on joskus kultaisella 80-luvulla saatu karstoja koneesta kun on suihkupullolla sumutettu vettä suoraan kurkkuun :idiot2:
No kun halvalla sai.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #9 : 18.07.2013, 21:36:36 »
Kuulemma kaasarikoneista(miksei myös ruiskukoneista?) on joskus kultaisella 80-luvulla saatu karstoja koneesta kun on suihkupullolla sumutettu vettä suoraan kurkkuun :idiot2:
Tuttu asia ja tiettävästi toimiva.
Minulla oli Turbo Saab jossa ruiskutettiin vettä ennen turboa. Veden tehtävä sama kuin coolerin eli jäähdyttää ilmaa.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #10 : 18.07.2013, 21:40:08 »
Tuo veden suihkutus ja lisäys on tehokas keino irrottaa kivettynyttä karstaa palotiloista ja venttiileistäkin. EGR:n asfalttimöhnään se tehoa.

Poissa TeeKuus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #11 : 27.07.2013, 10:53:42 »
Kaasarikoneissa (ajolämmin) otettiin virranjakajan alipaineletku irti jakajan päästä ja upotettiin kupilliseen kiehuvaa vettä ja pidettiin kierroksilla kone "väkisin" käynnissä samalla kun alipaine imi kupin tyhjäksi imusarjaan - ei kaasariin!

Dieseliä kaadettiin lämpimään koneeseen desistä puoleen litraan (uskalluksen mukaan) ja käytettiin ripeällä tyhjäkäynnillä jonkin aikaa paikallaan - jotkut rohkeat kävivät jopa heittämässä reippaan lenkin) ja sit öljyt vaihtoon. Itse esim vielä upotan rosterimutkani välillä dieselvatiin päiväksi niin irtoaa ruutijäämät kuin itsestään  ;)

Aikoinaan Kaasutinexpertti myi tankkiin kaadettavaa pesuainetta... olikohan se joku PK200 tjms. Ja voin kokemuksesta sanoa että täältä ikuisuuteen ajettu 1.1 Kadetin kone alko käymään ku uus ja vedot palas laakista. Sittemmin EU:n myötä aine kiellettiin, kuten kaikki muutkin kunnon tökötit, mitkä oikeesti toimi  :(

Tota Fortea olen käyttänyt sekä tankissa että moottorissa tossa Ponzossa (3.8 TPI) eikä niistä ainakaan ole haittaa ollut. Ruisku ei nyt kovin ole siitä suuntaan eikä toiseen ollut - noi ruiskut tuppaa muutenkin olemaan ei-niin-likaantuvia kuin kaasarit. Öljynvaihdossa pitää myöntää se että paskaa on tullut huomattavasti enemmän pihalle tolla Fortella ku ilman. Viimeks ku laitoin niin kaksi huuhtelukierrosta uusilla öljyillä ja suodatimella toi mustaa ulos vielä reilusti. Kolmannet öljyt ja suodatin olikin jo sit pakko jättää sisään ku useempaan huuhteluun perse kestänyt  ;D

Eli ei noi nykyaineet konetta/polttoainejärjestelmää korjaa, mutta uskon ettei ne myöskään sitä rikokkaan...

Paitsi MotorUp tietty  :2funny:
Volvo - rakkaudesta remonttiin


Poissa supposämpylä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Re: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #12 : 01.08.2013, 21:22:01 »
Tuohon turbon putsaukseen kannatta kokeilla uuninpuhdistusainetta, eli MrMusclea. ffp foorumilta löytyy pitkä keskustelu asiasta.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2


Poissa pptalo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Volvoja vuodesta 1989
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #13 : 01.08.2013, 22:40:55 »
Öljyn sekaa laitettavien pesuaineiden kanssa pitää olla tarkkana. Jos autoa on aina huollettu asiallisesti ei mitään vaaraa ole, mutta jos koneen sisällä paljon karstaa ja öljy jäämiä ja alkaa niitä vahvoilla (liotimilla) irroittelemaan voi tulla ennen aikainen koneremontti. Esim. imusihti saattaa mennä tukkoon kun irto limaa on reilusti liikkeellä.
Kyllä nykyiset öljyt on niin hyvin peseviä että kone pysyy riittävän puhtoisena jos niitä vaan muistaa vaihtaa riittävän usein.
Corttiinasta aikanaan sai jälkikäynnin pois pitkäksi aikaa kun kuumalle koneelle juotti vettä, se ainankin toimi.  ;)
 
BSR vikakoodilukia Kuusankoskella
V70N 2.4T AWD -01  S60 -01  / EX Volvot
Imperial -70  Royal -59 Firebird 5.7 tpi -80

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #14 : 01.08.2013, 23:03:21 »
Nyt on reilu pari tuhatta ajettu tuon öljyflussin jälkeen ja näyttää siltä että uudet öljyt säilyy kirkkaana huomattavasti kauemmin vrt. ennen käsittelyä viime talvena kun öljynvaihdon jälkeen uudet öljyt oli mustat suurinpiirtein seuraavalla viikolla. Tietenkin eri olosuhteet, uusi käyttäjä, uusi öljymerkki (?) yms. eli ei välttämättä ole hyvä vertauskohde...

Sitten tästä polttoaineen sekaan kaadetusta advanced-diesel-fuel-conditioner lisäaineesta en osaa sanoa juuta/ jaata. Käynnissä/ käyntiäänissä tai toiminnassa en ole huomannut eroa. Turbovika palasi vielä joten ei ainakaan tähän auttanut, mutta eihän se aine luvannutkaan siihen auttaa. Nyt ei ole turbovikaa tullut kolmeen viikkoon kun tukin egr:n ja puhdistin vnt säätimen joten ei siellä välttämättä karstaa liikaa olekkaan...

Mihinhän tuota mr musclea laitetaan? imukanavaan vai pakopuolen puhistukseen. Se vastaava viemärin avaaja ainakin syövyttää aika tehokkaasti alumiinia...
V70 D5

 

KL-varaosat  Race.fi