Ateho  Elekma

Ilmamassamittarin pois ohjelmointi 2.5TDI koneesta

  • 8 Vastauksia
  • 4677 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Itsellä alkaa olla takki tyhjä tämän kanssa. Eli datassa sijaitsee jossakin osoitteessa 8-bit luku, jolla pitäisi pystyä kääntämään MAF pois käytöstä, ja siirtyä ilmamassanlaskennassa MAP-käyttöön. Saksankielinen dokumentaatio tuntee toiminnon nimellä Rauchbegrenzung mit Luftmasse/Saugrohrdruck (0/1). Tuo kääntämällä nollasta ykköseksi, ilmamassamittarin voisi poistaa vikakooditta.

Noita osoitteita on tuolla MUUTAMA, ja koska etsintä ei kuukausien jälkeen ole tuottanut tulosta, kysyn täältä, tekeekö noita poistoja joku? Täysin varmaa ei siis edes ole, että tuo on mahdollista, huhuja siitä olen kyllä kuullut. Eli faktaa tiskiin.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmamassamittarin pois ohjelmointi 2.5TDI koneesta
« Vastaus #1 : 19.03.2017, 15:37:53 »
Faktaa ei ole mutta jostain lukasin että nää maffin poistot olis msa15.8 juttuja..eli mk1 v70 ja uudemmat.

Mutta jos vanhemmasta tuon saa poistettua niin kiinnostais kans tietää että miten :)
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: Ilmamassamittarin pois ohjelmointi 2.5TDI koneesta
« Vastaus #2 : 19.03.2017, 17:30:04 »
Faktaa ei ole mutta jostain lukasin että nää maffin poistot olis msa15.8 juttuja..

Oisko noin? Voi perrrr jos oon sitä turhaan tuolta kuukausitolkulla ettinyt. :buck2:

Omat päätelmät siitä, että tuo ois mahollista, perustuu tähän:


Jonkun msa15 -ohjatun TDI Audi A3:n damoksesta löytyy tuollainen kartta, saksalaisittain Rauchbegrenzung korr. Saugohrdruck.

Volvon datasta löysin samanlaisen kartan samoilla akseleilla, mutta tehtaalta jätetty arvot nollille:
« Viimeksi muokattu: 19.03.2017, 17:37:47 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Ilmamassamittarin pois ohjelmointi 2.5TDI koneesta
« Vastaus #3 : 19.03.2017, 21:20:46 »
Kyllä sen pitäis onnistua, tutun autosta poistivat ja muistaakseni oli 15.7.. Täytyy vielä varmistaa ja kysyä.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: Ilmamassamittarin pois ohjelmointi 2.5TDI koneesta
« Vastaus #4 : 20.03.2017, 15:57:01 »
No, topicin kun tekee aiheesta niin yleensähän ongelmat ratkeaa heti seuraavana päivänä. :buck2:

Sain apua tähän eräästä firmasta, ja switchit löytyivät:

39549, Rauchbegrenzung mit Luftmasse/Saugrohrdruck (0/1)
3954A, Saugrohrdruckberechnung mit anmADF/ldmP_Llin (0/1)

Ylemmän kääntämällä ykköseksi, ecu unohtaa MAF-savunrajoittimen ja siirtyy MAP-savunrajoituskarttaan, joka on tuon ylemmän lämpötilakorjainkartan tapaan nollilla tehtaalta.Se tosin löytyy aivan datan loppupäästä, eikä ole lähelläkään MAF-savukarttaa, kuten muissa MSA15-ecuissa joiden dataa olen tutkinut. Tiesin sen olevan nollilla, ja oletin tuota switchiä kääntämällä auton sammuvan, mutta syöttö rajoittuikin 11,9mg/str -määrään. Olin jo viime viikolla näpäyttänyt tuota switchiä sitä etsiessäni, mutta koska syöttö ei tipahtanut täysin nollille, en tajunnut löytöäni.

Alemmalla taas käännetään painelaskutapa absoluuttisesta suhteelliseksi, taikka toisinpäin. Selvityksen alla, mutta kuitenkin molemmat kuuluu asettaa ykköseksi kun tehdään MAF -> MAP muunnos.

Pikaisen testailun tuloksena MAF:n poistosta tulee myöskin vikakoodi, vaikka se ei enää olekaan käytössä. Noh, vastus piuhoihin...
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmamassamittarin pois ohjelmointi 2.5TDI koneesta
« Vastaus #5 : 20.03.2017, 20:11:10 »
No, topicin kun tekee aiheesta niin yleensähän ongelmat ratkeaa heti seuraavana päivänä. :buck2:

Sain apua tähän eräästä firmasta, ja switchit löytyivät:

39549, Rauchbegrenzung mit Luftmasse/Saugrohrdruck (0/1)
3954A, Saugrohrdruckberechnung mit anmADF/ldmP_Llin (0/1)

Ylemmän kääntämällä ykköseksi, ecu unohtaa MAF-savunrajoittimen ja siirtyy MAP-savunrajoituskarttaan, joka on tuon ylemmän lämpötilakorjainkartan tapaan nollilla tehtaalta.Se tosin löytyy aivan datan loppupäästä, eikä ole lähelläkään MAF-savukarttaa, kuten muissa MSA15-ecuissa joiden dataa olen tutkinut. Tiesin sen olevan nollilla, ja oletin tuota switchiä kääntämällä auton sammuvan, mutta syöttö rajoittuikin 11,9mg/str -määrään. Olin jo viime viikolla näpäyttänyt tuota switchiä sitä etsiessäni, mutta koska syöttö ei tipahtanut täysin nollille, en tajunnut löytöäni.

Alemmalla taas käännetään painelaskutapa absoluuttisesta suhteelliseksi, taikka toisinpäin. Selvityksen alla, mutta kuitenkin molemmat kuuluu asettaa ykköseksi kun tehdään MAF -> MAP muunnos.

Pikaisen testailun tuloksena MAF:n poistosta tulee myöskin vikakoodi, vaikka se ei enää olekaan käytössä. Noh, vastus piuhoihin...
miten toi niinkun käytännössä tehään? Toi nolla vaihtuu ykköseksi :)
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: Ilmamassamittarin pois ohjelmointi 2.5TDI koneesta
« Vastaus #6 : 20.03.2017, 20:21:46 »
Joo kyllä, kyseessä on siis kaksi peräkkäistä 8-bit osoitetta jotka on vakiona 000 ja 000 noissa em. osoitteissa, kun kyseessä on ECU, joka käyttää tehtaalta MAF:ia.

MAP-käytölle siirtyessä molemmat vaihdetaan 001 ja 001. Sen jälkeen on tietty kalibroitava MAP:n lämpötilakorjauskartta ja MAP:n savunrajoitinkartta, mutta nuo switchit käännetään vaan nollasta ykköseksi. Se on niinkin yksinkertainen toimenpide nyt kun ne löytyivät.

Tästä voi siis päätellä sen, että ECU:n firmware (se ohjelma joka pyörii siellä prosessorissa, ei se jota tässä muistipiireiltä muokataan) on tietyllä tapaa yleismaailmallinen ja moneen moottoriin sopiva. Tehtaalla muistipiireihin vaan määritellään, mitä ja millaisia antureita kulloiseenkin moottorityyppiin on tulossa, ja voidaan käyttää samaa ecutyyppiä. Kustannusten säästöä kai...
« Viimeksi muokattu: 20.03.2017, 20:27:07 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmamassamittarin pois ohjelmointi 2.5TDI koneesta
« Vastaus #7 : 20.03.2017, 20:30:29 »
Eli ecu ohjelmoidaan. Ketähän tollasen pystyis tekemään? Mä en ecuista ymmärrä mitään :-\ :)
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: Ilmamassamittarin pois ohjelmointi 2.5TDI koneesta
« Vastaus #8 : 20.03.2017, 20:42:11 »
Niin kyllä. Mä voisin muuten tehdä noita, mutta mulla ei oo itellä vehkeitä tuohon kantojen asennukseen.

Tuollasen how-to:n olen kirjoittanut aiheesta:

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=80568.0

Oikeastihan tämän ohjelmoinnissa ainoa hankala asia on tuo kannoitus, sen jälkeen kaikki on melko yksinkertaista, nyt kun olen kaivanut tuolta kartat kaikille valmiiksi.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

 

Elekma  Autoracing