Samppasport  Futurez

Nopeusmittari ei toimi, matkamittari pyörii 2,5 kertaisella nopeudella

  • 12 Vastauksia
  • 2930 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarvale

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Kyseessä vm -93 Volvo 940 2,3 litraisella turbo koneella ja manuaali vaihteistolla. Nopeus- ja matkamittari kenkkuilleet jo pitemmän aikaa siten että nopeusmittari ei toimi ollenkaan ja matkamittari pyörii n. 2,5 kertaisella nopeudella.

Kuvassa nopeutta aika tarkalleen 80km/h:

https://aijaa.com/xrQxqU

Osaisiko kukaan auttaa vian etsinnässä? Onko nopeus- ja matkamittareilla eri vaijerit? Mistä vikaa voisi lähteä etsimään?

Kankikari

  • Vieras
Mittariston nopeusmittari on menny rikki.

Sähköinen impulssi tulee perämurikasta jossa myös abs samassa. Tai siis neo yks ja sama.

Näihin voi huoletta ostaa samanmerkkisen vdo tai yazaki mittariston tilalle.

Poissa jarvale

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Ei tuossa mitään ABS:ä ole... mutta siis onko noi nopeus ja matka tuon ikäisessä sähköisiä?

Kankikari

  • Vieras
Ei tuossa mitään ABS:ä ole... mutta siis onko noi nopeus ja matka tuon ikäisessä sähköisiä?
Jos olis abs ottaa se pyörimistiedon taka- akselilta ja edestä etunavoista. Mutta muuten on
Jo 740 asti on ollu. Ja ihan kaikissa 940.

Poissa jarvale

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
No jopas, sähköisiä... Pitänee kattoa noita vaihtoehtoja.

Kiitos taas pikaisista vastauksista.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Luultavasti konkat mittaristosta sököt... Itse juuri kolvasin räjähtäneen konkan tilalle vanhasta telkkarista sopivan. Jännä nähdä toimiiko enään.

Muuttuko näissä jossain välissä mittaristo, vai käykö vaikka -92 tilalle -98 mittaristo?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Paikalla Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Muuttuu, noin 91-92, 93-94 ja 95-98. Tässä tarkempi selitys:
https://www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalInstrumentClusterInterchangeability.htm

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Muuttuu, noin 91-92, 93-94 ja 95-98. Tässä tarkempi selitys:
https://www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalInstrumentClusterInterchangeability.htm

Kiitos! Täytyy ettiä tollanen 91-92 jostain...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Kyseessä vm -93 Volvo 940 2,3 litraisella turbo koneella ja manuaali vaihteistolla. Nopeus- ja matkamittari kenkkuilleet jo pitemmän aikaa siten että nopeusmittari ei toimi ollenkaan ja matkamittari pyörii n. 2,5 kertaisella nopeudella.

Kuvassa nopeutta aika tarkalleen 80km/h:

https://aijaa.com/xrQxqU

Osaisiko kukaan auttaa vian etsinnässä? Onko nopeus- ja matkamittareilla eri vaijerit? Mistä vikaa voisi lähteä etsimään?

Minulla on jo noin 1 v 3 kk ollut  samanlainen vika 940-Volvossa,  vm. 1993 B230FD 2.3 kone, siis ei turboa, manuaalivaihteisto, on ABS. Erona on vain se, että kilometreja mittariin tulee 5-kertaa niin paljon kuin pitäisi! Vaihdoin tähän muutaman kk uudemmasta autosta koko mittariston ennen katsastusta. Kilometrejä uudessa mittarissa oli noin 40000 vähemmän kuin omassani.  Uusi mittari meni samalla tavalla rikki, kesti noin viikon. Nopeusmittari oireili  jo joskus viime vuoden syys-lokakuussa, ja kuukauden verran siitä toimi vain hetkittäin. Sen jälkeen ei enää lainkaan. Olen ajanut kierroslukumittarin perusteella, joskus harvemmin myös kännykän Nokia Here navigaattoriohjelman nopeushälytysten perusteella.

HERÄSIKIN KYSYMYS mikä rikkoi myös tämän uudemman mittariston? Hyvänä puolena uudessa mittaristossa oli sen muoviin leivotun johdinlevyn kunto, ilmeisesti hyvä, koska turhaan palanut keltainen "polttimo rikki" merkkivalo ei enää palanut. Samalla valitettavasti hävisi käynnistysvaiheessa palava ABS-valo. ABS tuntuu kuitenkin toimivan. Otin turvatyynyn merkkivalopolttimon pois, koska minun autossani ei ole koskaan ollut yhtään turvatyynyä (siis kuljettajan olisi mahdollisesti se yksi ainoa tt). Auton teknisissä  tiedoissa ei  ole mainintaa turvatyynyistä. Voin vain ihmetellä, miksi tämän varoitusvalo paloi, mikä ero voisi olla mittaristoissa?  Arvelen, että autossa, josta varaosa on peräisin, on ollut turvatyyny(t).

Eräs korjaaja täällä kesämökkipaikkakunnalla yritti irroittaa sitä peräpään noeusanturin töpseliä. Pienen ruuvin hän sai helposti irti, mutta sitten ei uskaltanut vääntää sitä töpseliä irti, lujasti on kiinni. En tiedä, voiko tuossa takapään nopeusanturissa olla vikaa? Täytyy kai viedä kärry tammikuussa  luottokorjaajalleni Helsinkiin. Itse olen asustellut vielä kesämökillä yli 100 km päässä Helsingistä! Kai täältä pitää pois lähteä, jos lämpötila menee alle -15 asteen useaksi päiväksi.
 
 
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Mittariston nopeusmittari on menny rikki.

Sähköinen impulssi tulee perämurikasta jossa myös abs samassa. Tai siis neo yks ja sama.

Näihin voi huoletta ostaa samanmerkkisen vdo tai yazaki mittariston tilalle.
Yazaki se nopeusmittari on. Sen kuulemma näkee tripin numeroiden erillisyydestä, on kalterit erottamassa rullia. Silloin on Yazaki. Mistään niitä ei enää saa uusina, paljon olen nettiä tutkinut. Käytettynä jos hommaa, niin yleensä myydään koko mittaristopaketti koteloineen. Itselläni on ollut yli vuoden samanlaista vikaa, paitsi matkamittari tekee kilometreja 5-kertaisesti oikeaan määrään verrattuna. Kierroslukumittarini toimii hyvin. 5-vaihteella farmarin välityksillä 2000 rpm vastaa tasan 80  km/h nopeutta ja muistaakseni 1500 rpm 60 km/h. Pienemmät nopeudet on vaikeita arvioida. Varsinkin 30 km/h on hankalan pieni, näitähän riittää Helsingissä. Nopeusmittarina voisi käyttää tilapäisesti myös navigaattoria tai kännykän navigaattoriohjelmaa.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2018, 15:53:44 kirjoittanut ari1956 »
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Joko perännopeus tieto mittarille kusee, tai sitten mittaristo itse laskee tiedon väärin. Luultavasti konkat aivan kaput ja sekoilee aivan täysin. Omakin näytti hetkittäin 20kmh nopeudessa 60kmh, kunnes sitten konkat oksensi hetkenpäästä kokonaan ja oli lähinnä mykkä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Oman 940 farmari matka- ja nopeusmittarin ongelma ratkesi. Siinä oli vikana, että nopeusmittari lakkasi kokonaan toimimasta ja
matka- sekä trippimittariin tuli parhaimmillaan 5-kertaisella nopeudella lisää kilometrejä. Tämä käytettynä ostettu mittaristo toimi vain viikon, tuli sama vika kuin alkuperäisessäkin oli eli 5-kertaiset kilometrit jne...

Irroitin mittariston ja vein sen tv-korjaamoon Itä-Helsingissä. Hiukan oli rokotuksen makua, kun kysyin hinta-arviota. Kuulemma 50€ - 150€.
Kun kävin hakemassa sen korjaamosta, oli lasku 150€.
Vikana oli ollut kondensaattorin tai useampien vuoto, olivat vuotaneet ns. printille. Tämä vuotoroska oli putsattu pois ja ainakin yksi kondensaattori oli vaihdettu.

Osat eivät paljoakaan maksaneet.
Nyt olen kuukaudessa ajanut n. 500 km - 700 km ja korjaus tuntuu olleen onnistunut.

Toisen mittarin korjaan varmasti itse, koska nyt ei ole stressiä enää siitä, töppäileekö korjauksen kanssa. Mittarin neulan irroitus on kuulemma vaikeaa, sen voi vahingossa helposti katkaista. Sama juttu on stoppari-vivulla. Olen joskus onnistuneesti korjannut tietokoneen näytönohjaimen vaihtamalla sinne kondensaattoreita. Niissä tärkeää on laittaa + ja - johtimet oikein päin. Sitten siihen piirilevyn printin puhdistukseen löytyy jotain sopivia aineita. Jossain tapauksissa voi olla ongelmana ahdas tila. Voi olla, että vanha kondensaattori on mitoiltaan pieni, eikä isompi mahdu sen tilalle. Kondensaattori, jossa lukee 105 astetta on parempi kuin 85 astetta.
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Tucci

  • Vieras
Mittarin neulan voi nostaa pois haarukalla tai tehdä vastaavaan työkalun.

 

Autoracing  KL-varaosat