Kulkukoira  Proturbo

Veneilyä

  • 472 Vastauksia
  • 156953 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: Veneilyä
« Vastaus #15 : 14.05.2011, 18:32:10 »
21" kokeiltu äsken vesisateessa, liian iso oli... seuraavaks tarvis saada jostain lainaks 19" :)
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #16 : 19.05.2011, 19:18:10 »
Onhan kone tarpeeksi ylhäällä, ettei perä / antiventilaatiolevy ole turhaa jarruttamassa. Kone niin ylös kuin potkurin pito/riittävä trimmattavuus antaa mahdollisuuden... Trimmikulma riippuu veneestä, mut parhaaseen vauhtiin ei muiden asetusten/paketin ollessa kohdalla, juuri trimmiä tarvitse.

Poissa TT-V

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • naps ja kiekka takas
Vs: Veneilyä
« Vastaus #17 : 19.05.2011, 19:35:05 »
kyllä se trimmi vaan hyvä on olla... peilityynellä saa kulkemaan pinnempana ja pienellä aallolla painaa keullaa vähän leikkaamaan aaltoa... ei taputa niin pahasti
MB E 270 CDI -03

Poissa Ambasador

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #18 : 19.05.2011, 21:17:33 »
Kannattaa kokeilla suuremmalla nousulla olevaa potkuria. nousun lisääminen antaa lisää nopeutta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #19 : 19.05.2011, 22:11:50 »
kyllä se trimmi vaan hyvä on olla... peilityynellä saa kulkemaan pinnempana ja pienellä aallolla painaa keullaa vähän leikkaamaan aaltoa... ei taputa niin pahasti

Olisi ehkä hyvä määritellä mikä on "nopea", yli 50kn todellista kulkevia veneitä on kohtuu vähän, itse asetan rajan siihen. Jos asetukset on muuten kohdillaan ei venettä tarvitse "pakottaa" trimmillä mihinkään asentoon, koska taas menee tehoa hukkaan. Toki trimmillä voi korjailla asentoa, jos ja kun tarvetta on. Mutta kärsä alhaalla jarruttaa ja liika trimmi jarruttaa/hukkaa turhaan eteenpäin vievää voimaa.

Nousun lisääminen nostaa nopeutta vain, jos teho riittää. Liian jyrkillä potkureilla on tuhottu enemmän koneita kuin ylikierroksilla.


(Muuttujia paljon -ehken aukeaa jonkun casen kautta paremmin)

Mut vauhti ja käyttöominaisuudet eivät usein kulje käsikädessä, paitsi kun pielessä olevia perusasioita korjataan.

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: Veneilyä
« Vastaus #20 : 19.05.2011, 22:31:54 »
Onhan kone tarpeeksi ylhäällä, ettei perä / antiventilaatiolevy ole turhaa jarruttamassa. Kone niin ylös kuin potkurin pito/riittävä trimmattavuus antaa mahdollisuuden... Trimmikulma riippuu veneestä, mut parhaaseen vauhtiin ei muiden asetusten/paketin ollessa kohdalla, juuri trimmiä tarvitse.

Avlevy on 2-3cm veneen pohjan alimman kohdan yläpuolella. Nostamaan vielä pystyy mutta laskemaan ei ennen kuin muokkaa perälaitaa matalemmaks kun kone makaa nyt sen päällä. En kyllä usko että sitä enempää kannattaa ainakaan nostaa. Trimmi alimmassa asennossa kiertää 5400, sitten kun trimmillä hiukan nostaa saa kiertämään 5700. Sen jälkeen jos koittaa vielä nostaa niin alkaa lyömään tyhjää... harmi kun trimmimittari on rikki niin ei pysty tarkempaa selostusta antamaan. Palaa kaikki ledit(mustana) koko ajan.

Eipä oo muutenkaan intoo alkaa konetta nostamaan/laskemaan enää, ensi keväänä sitten. Nyt vaan ajellaan kun eteenpäin sillä pääsee noinkin ;) Potkureita sain yhden 13x19 ja sitten jonkun muokatun ?x19 joten niillä vielä koitetaan hakea 2-3 solmua vauhtia lisää. Kesä on niin lyhyt ettei tosiaan jaksa koko ajan nyppiä :pomo:
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #21 : 19.05.2011, 23:07:04 »
Hyvä ettei ainakaan ole auttamattoman alhaalla, usein uusissakin paketeissa on kone liian alhaalla.

Jos pito tuntuu olevan heikko mutkissa / normaalisti trimmattaessa / aallokossa irrottaa, ei kannata nostaa. Ennen kuin paremmin pitävä potkuri löytyy...jos niitä viimeisiä solmuja hakee. Tyypillisesti 500-1000e/kpl ;D

Ei niistä mittareista ole juuri muuta iloa kuin se että helpottaa sen oikean, hyväksi koetun asennon hakemista. Paitsi tietty jengamittari, mitä ilman ei juuri kannata kikkailla.. Trimmikulmaa on vaikea arvailla "etänä", oikean asennon löytää jengamittarin/nopeusmittarin avulla.

Koneen nosto "pultinvälillä" tuo 150-300 rpm lisää. Riippuu potkurista ja veneestä. periaatteessa mitä ylempänä niin sen kevyemmin kulkee, huono puoli on pidon heikkeneminen, joka riippuu myös huiskasta. (Alle 40kn veneissä ei veden vastus ole järjetön, jos av-levy on tuon pari senttiä pohjan yläpuolella. Pohjan tasolla/alapuolella jarruttaa selvästi)

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: Veneilyä
« Vastaus #22 : 22.05.2011, 12:15:07 »
Sen verran kattelin kun kaveri oli ratissa että kun ajaa täysillä niin avlevy on juuri ja juuri veden päällä. Sen levyn etureuna ottaa just hiukan veteen ja roiskii mut ei pahasti. En tiedä sit tarvisko vielä just hiukan nostaa ettei se etureunakaan ottais veteen kiinni? Meinaa kyllä pito katoilla mutkissa jne jo nyt.

Mitäköhän helppoja juttuja tollasesta koneesta vois takistaa kun kaikki on vähän epäilly ettei olis kaikki tehot tallella?
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #23 : 22.05.2011, 16:04:44 »
Voihan nostoa kokeilla, mutta etädiagnoosina ei välttämättä tarvitse, jos kierrokset on sallitun alueen yläpäässä, jos ei niin itse kokeilisin vielä pykälää korkeammalta..

Tulpat, tulpanjohdot, aukeaako kaasarit täysin. Bensansuodatin/kaasarit on puhtaat, ei ole ilmavuotoja pa-letkuissa. Noi jälkimmäiset alkaa tekemään tuhoakin..

Mikä kone, jos jokut sattuu tietämään jotakin speciaalijuttuja..

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: Veneilyä
« Vastaus #24 : 22.05.2011, 16:36:08 »
Mikä kone, jos jokut sattuu tietämään jotakin speciaalijuttuja..

Yamaha 80hv ja malli muistaakseni aeto... täytyypi tutkia joskus kun on aikaa mikä mättää. Mitata vaikka puristuksetkin niin jos ne tasaset ja ok niin sitten voi sulkea moottorivian pois.

Kierroksia ottaa 19" 4400rpm ja vauhtia on silloin 35s. Vene on kohtuu hyvän mallinen ja kevyt joten kyllä nyt yli 40s kulkea. Varmaan joku kunnossa oleva 50-60hv moottorikin pitäisi työntää tota kiulua nykyistä vauhtia. Joku nyt kyllä mättää ::)
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

The moose

  • Vieras
Vs: Veneilyä
« Vastaus #25 : 22.05.2011, 20:28:18 »
Yamaha 80hv ja malli muistaakseni aeto... täytyypi tutkia joskus kun on aikaa mikä mättää. Mitata vaikka puristuksetkin niin jos ne tasaset ja ok niin sitten voi sulkea moottorivian pois.

Kierroksia ottaa 19" 4400rpm ja vauhtia on silloin 35s. Vene on kohtuu hyvän mallinen ja kevyt joten kyllä nyt yli 40s kulkea. Varmaan joku kunnossa oleva 50-60hv moottorikin pitäisi työntää tota kiulua nykyistä vauhtia. Joku nyt kyllä mättää ::)

pakokanavasta poistat sen patin ja hommaat 90hp putken sinne tai teet ite vielä paremman. suuttimia tuskin kannattaa vaihtaa. onhan kaasareiden synkrot just eikä melkein.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #26 : 22.05.2011, 21:39:28 »
suuttimia tuskin kannattaa vaihtaa. onhan kaasareiden synkrot just eikä melkein.

Ihme on jos suuttimia ei tarvitse vaihtaa. Laiha seos korkeilla kierroksilla kilauttaa 2t-koneen yhtä nopeasti kuin öljyn puute..

4400 rpm. on liian vähän. Muistelen että 5500 pitäis olla suositusrajan yläpäässä.. Siihen pitää tähdätä.

Miltä vuodelta bensat on, nekin voi viedä voimat.

-Ottaako kone kierrokset buuamatta / käykö nätisti tyhjäkäyntiä kakomatta?
-Mikä botski, jos tietäisi verrokin..
« Viimeksi muokattu: 22.05.2011, 21:43:15 kirjoittanut D5GT »

Poissa TT-V

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • naps ja kiekka takas
Vs: Veneilyä
« Vastaus #27 : 23.05.2011, 14:03:20 »
Ja vanhemmissa isoissa koneissa itse ainakihin huomannu et evikassa bensapumpun vanhat kalvot alkaa aiheuttaa vaikka ja minkälaista oiretta
MB E 270 CDI -03

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: Veneilyä
« Vastaus #28 : 23.05.2011, 14:41:33 »
Bensapumpunkalvo vois periaatteessa ollakkin syyllinen ;) Vois tilata vaikka ihan huvin vuoks uuden. Kiitos TT-V tästä ideasta...

Tyhjää käy hienosti, ei kilise eikä kolise. Kaikki pytytkin tuntuis olevan mukana kun revin käydessä tulpanhattuja irti niin vaikutus oli sama jokaisen pytyn kohdalla. Ainakin yleensä jos joku pytty on  pimeänä tai vaurioitunut niin tulpanhatun irti repäisyllä ei ole vaikutusta käyntiin.

Eli tyhjää käy, liukuun oikein pomppaa mutta ylhäällä sitten ei ole voimaa niinkuin pitäisi. Vene on Finnspeed 475 GT. Samaa venettä on tehty mm.Yamarin 475 GT, Suvi 475 GT ja parilla muullakin nimellä. Painoa muistaakseni alle 250kg pelkällä veneellä. Niin ja muilla nämä kulkee yli 40s pienemmilläkin koneilla esim.70hv ja "vakiopotkurilla". Oli vähän niinkuin tavoite päästä heittämällä sinne 40s ja sitten potkureilla/säädöillä hakemalla haaveiltiin jopa niistä 40-45s vauhdeista mutta nyt ollaan todella kaukana.

Bensat oli ekalla lenkillä vanhat mutta kyllä ne jo nyt on vaihtunut. 15" potkurilla kiersi 5700rpm mutta sillä solmulla olis kyllä pitäny jo koneen kiertää itsensä suunnilleen hengiltä. Nyt 19" tosiaan 4400rpm. Pitäis kyllä tälläkin potkurilla jaksaa kiertää sen 5500rpm mutta ei kun ei :(

Kaasussa huomasin kyllä semmosen ettei ole vaikutusta onko se täysillä vai jonkun matkaa pois. Kierrokset pysyy samana. Että voisko siellä tosiaan olla poltto-aine probleemaa yläkierroksilla? Ja sitten näissähän on niitä ennakonsäätöhommiakin että voisko vaikka sellainen jumittaa ja näin ollen voimaa puuttuu? Tosiaan toimivalla 60hv koneella pitäis mennä jo heittämällä ohi...
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa TT-V

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • naps ja kiekka takas
Vs: Veneilyä
« Vastaus #29 : 23.05.2011, 21:10:30 »
vedä pässin kives penkin vieree (tai kaveri kontalleen moottorikaivoon) ja ko hyyttyy niin kevyesti painaa... tollee ainaki oma evikka otti tehoja ko kalvot oli paskana
MB E 270 CDI -03

 

Autoracing  KL-varaosat