Autoracing  KL-varaosat

Volvo Amazon -69

  • 2055 Vastauksia
  • 591559 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1980 : 31.08.2021, 21:49:21 »
Tänään aamusta koitin noita jarruja ilmata ja eihän siitä mitään tule :facepalm:  Toisesta piiristä tulee ilmaa vaan solkenaan, toinen tuli ihan hyväksi. Sitten huomattiin että pääsylinteri mehii toisen (kyseisen) piirin lähdön juuresta, nipasta. Tein uuden putken siihen ja vielä ilmattiin, mutta ei.

Ostin tuon ilmauslaitteen nyt ja tilasin uuden pääsylinterin. Toivottavasti ehtii tulla ajoissa, ja ennenkaikkea toivottavasti korjaa vaivan.

Lisäksi selvitin tuota flektin anturihommaa, kone menee sataan asteeseen eikä haavettakaan että flekti lähtisi käyntiin. Anturi on 92/82, siinä vakiopaikalla kylmän puolen yläkulmassa. Biltemassa on noita antureita, mutta lämpöjä ei mainita. Minä selvitin juurta jaksaen asian:



Nuolella merkitty on se malli jossa ei ole kierrettä, vaan painetaan paikalleen, sellainen minulla oli ennen. Ehkä laitan ylävesiletkuun tollasen 95/90 tai 92/87 asteilla olevan anturin ja koitan miten toimii. Ehdotuksia ? Aina tuotakaan ei välttämättä muista valvoa, ja manuaalisesti sitä olla kytkemässä.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa perttijt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1981 : 01.09.2021, 10:19:43 »
Mulla on tollanen säädettävä termostaattikatkaisin Amazonissa.Ujutin anturin ylävesiletkun päästä letkun sisään ja laitoin väliin vähän tiivisteliimaa. Hyvin on toiminut  :)

https://www.ebay.co.uk/itm/403086934501
Auto saa olla mitä tahansa merkkiä, kunhan se on takavetoinen ja Ruotsissa tehty.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1982 : 01.09.2021, 21:21:21 »
Aamu alkoi lievän epätoivon saattelemana (hämmästyttävällä vauhdilla saapuneeseen) pääsylinterin vaihdolla.

     

Sitä tuli puljattuakin jonkun aikaa, ja niitä putkia sille, mutta sain nippuun. Kävin ilmaamaan tuolla hienolla paineilmalla toimivalla laitteeella, no eihän se toimi yhtään. Imua on, säiliön hörppäsi tyhjäksi hienosti, mutta ilmaushommissa se ei toiminut ollenkaan. Ryysti vaan, ei saanut tasaista imua päälle siitten mitenkään. Vaikka antoi alkuvauhtia poljinta painamalla. Tuli sitten ilmattua noita perinteisesti, ja kas kuplien tulo alkoikin rauhoittumaan. Sain jarruja sen verran ettei poljin enää hakannut lattiaa.



Siinä se odotti lähtöä, itsekään meinannut järjissä kestää, olipahan piinallinen levoton odotus vika tunti ennen varattua aikaa :idiot2:
Mutta piina palkittiin 8) Ihan hetkeen ei ole tuollaista oloa ollutkaan :D Kädet tärisi, vaikea sitä on kertoa miten tärkeä tuo auto on minulle.



Puhdas paperi, ja kehut päälle -H- Mutta oli siellä jemmassa yksi huomion paikka. Oikea yläpallo edessä alkoi näyttää väsymisen merkkejä konttorilla, no, asia hoidettiin samantien pois.

     

Kotona taas :smitten: :smitten: :smitten: :smitten: :smitten:



Amazontreffeillä nähdään, se ainakin varmistui  8) Vaikka tarkoille jäikin ;D

------

Ainiin ja unohtui mainita tuosta takavakaajasta. Se toi juuri sen toivotun muutoksen ajotuntumaan mitä siltä varovasti toivoinkin O0 Nyt tuo ei enää yhtään aliohjaa, nyt se yliohjaa jos taittaa "liian jyrkästi" mutkaan. Erittäin maukas ajettava nyt, ja muutenkin nyt kääntyy ylipäätään mutkiin kun kartingauto ::)
« Viimeksi muokattu: 01.09.2021, 21:24:34 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1983 : 01.09.2021, 21:39:51 »
Noi nesteimurit on.omien kokemusten perusteella sellaisia että saa tyhjät linjat helposti ja nopeasti täytettyä. Loppuilmaus sitten perinteisellä kaavalla.
Sellainen jippo toimii jollain tavalla että imuttaa laitteella tosi varovasti ja pitää laitteen imuletkun huolellisesti ylöspäin jolloin siinä kulkevaa nestettä on hyvä tarkkailla ilmakuplien suhteen. Täysillä imien taitaa imeä ilmaa nipan välistä ja prosessi häiriintyy.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1984 : 01.09.2021, 21:55:22 »
Parhaiten toimii kun ottaa koko ilmanipan pois ja painaa kädellä tutin tiukasti ilmareikään. Nestettä tulee paljon enemmän läpi.

Onnea! Vihdoin pääsit ajamaan, eikä edes lumet ehtiny satamaan :sundaydriver:
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1985 : 01.09.2021, 22:22:59 »
Onnittelut leimasta! :) On siinä tekemistä ollut paljon.
Mukava ollut seurata topikkia, ja varmasti on sitä myös jatkossakin.

Nesteimurin kanssa yks hyvä kikka on, että antaa jarrunesteen tulla vapaasti sen ilmauksen päätteeksi nipasta kunnes ei tule ilmakuplia.
Nuo pienemmät jarrunesteimurit on vähän huonoja.. isompi malli on "ihan ok", mut parhaimmalta menetelmältä tuntuu ns. talliolosuhteissa et laittaa vaa pitkän kirkkaan letkun nippaan ja sit vaikka litran purkkiin se toinen pää.. ja pumppaa vaa polkimella niin pitkään kunnes ilmaa ei tule.
 Tulee itseasiassa jopa nopeammin vaihdettua jarruneste tai ilmattua mitä tommosella imurilla.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1986 : 01.09.2021, 22:48:49 »
Kiitosta kiitosta -H- Onhan tässä vaikea olla hymyilemättä :D

Kyllähän tätä näköjään seurataan, neljänneksi eniten luettu projekti, ja ylivoimaisesti eniten vastattu P> Siinähän sitä kaksi tärkeintä syytä tämän päiväkirjan pitämiselle :)

Tuosta ilmauslaitteesta, luulen että se imee tosiaan ilmaa siitä kierteen läpi, laittoin painetta miten paljon tahansa, teki mitä tahansa. No, oli sillä hyvä ilmata  ainakin ihan perinteisesti, kannun saa hyvin roikkumaan, ja se nippaliitin pysyy hyvin nipassa, sekä letkusta näkee hyvin ilmakuplat. On tuosta ehkä hyötyä ainakin siinä että saa imettyä nesteitä eri paikoista tulevaisuudessa. Siististi siihen säiliöön.

Tosi paksulla käy, mittari näyttää semmoista 10-12 kokoajan. Välillä ihan rötää jo, ja sytkät on ihan vaan sinnepäin, ja käyrä on ihan fiiliksellä tehty, siellä piilee varmaan hurja määrä voimaa vielä. Vaikkakin noinkin tuntuu hyvin vetävän 2. vaihteella :3/4 jättää sen: Tästä se armoton säätörumba alkakoot.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1987 : 02.09.2021, 09:17:31 »

Kyllähän tätä seurataan, on sen verran antaumuksellista pajoittamista.  :)
Leimasta iso  O0

Niin se aika rientää, kuvat Lahdesta viiden vuoden takaa.





Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1988 : 02.09.2021, 16:19:34 »
Katselin tänään synkat ja tk-säädöt suunnilleen kohdalleen. Olihan siellä hieromista, vaikka ei paljon näkynytkään käytännössä. Herkistyi alapäästä ihan erilaiseksi.

Sitten katsoin huvikseni tuota tyhjäkäynnin ennakkoa lampulla. VIDEO.. Näyttää ennakoita ~40 astetta :o Ja lisääkin huutaisi. Jotain tossa nyt mättää mitä en hoksaa.



Tollanen käyrä on nyt, kuten näkyy niin käyrä ei vielä vaikuta tyhjäkäyntiin. Sillon sanoin että käänsin ihan mielivaltaisesti vaan ennakkoa melkein 1/4 kierrosta aikaisemmalle ja sitten se hörähti laakista. Asetusten mukaan kampuralla 10 merkissä ei luvannut mitään. Auto siis toimii nyt hienosti, mutta haluaisin kovasti selvyyttä tohon mysteeriin ???
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1989 : 02.09.2021, 17:07:44 »
Ootko tarkastanu, et on varmasti 1syl YKK merkit oikein?
Varmaan todellinen ennakko jossain 5-20 asteen välillä, mutulla heitettynä.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1990 : 02.09.2021, 19:22:01 »
Tuo on sen verran monesti tehty homma, ja aina mennyt ihan oikein, että kyllä siellä palikat on kuten kuuluukin.  Ainoat vaihtoehdot on että joko tuossa uudessa kampurassa ei ole kiilaura samassa kohdassa kuin vanhassa (ei lienee mahdollista??), tai sitten jakaja on jotenkin vioittunut. Ei se ajotuslamppu(kaan) valehtele, testattiin vielä toisessa amazonissa se, ja näytti ihan oikein.

Sillon kun en saanut tota käyntiin niin en sillonkaan ymmärtänyt yhtään mistä siinä on kysymys, kuten en vieläkään. Tein tuhat kertaa kaikki uusiksi, ja vielä tuon etustefan vaihdoin yhteydessä varmistin jakopäänkin.

Ajetaan nyt noin kun toimii kuitenkin.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1991 : 02.09.2021, 19:58:24 »
Tarkasta että hihnapyörän kiila on kunnossa. Kävin joskus että säätelin ennakkoa ja ihmettelin moottorin outoa käytöstä. Eri yhteydessä selvisi että kampuran hihnapyörästä kiila oli vääntynyt ja hihnapyörä ei ollut oikeassa asennossa ja sytkäasteikko oli pielessä.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1992 : 03.09.2021, 12:01:11 »
Pyöräytä jakaja siihen kohtaan missä kannen alla oleva vihreä ledi syttyy ja unohda se. Samaa ajotus asiaa ihmettelin, ei siitä kannata välittää jos muuten toimii.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1993 : 03.09.2021, 14:58:24 »
Hihnapyörän nipukka on kunnossa ja kaikki on kunnossa.

Jakajan ledin kanssa yritin sen 30 kertaa, ei lähde, siitä kun käänsi heittämällä ainakin 45 astetta lisää ennakolle niin alkoi vasta tapahtua ylipäätään mitään. Kampurassa oli perusennakko asetettu 10 kohdalle kun jakajaa yritin asettaa. Tämä on outo vika. Tuo on tehty tuhat kertaa, tällä kertaa se vaan ei enää menekkään silleen kuten aina :idiot2:
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1994 : 03.09.2021, 22:26:54 »
Tuli käytyä koeajolla Imatralla, vähän suutinrallia. Tarvitsee 145 pääsuuttimet jostain, juuri niitä ei minulta löydy, yritin tk-suuttimilla mutta ei se niin onnistu.



Kotimatkalla kuului sitten puhaus/suhaus konehuoneesta ja seuraavaksi olikin tuulilasia myöten koko keula kyllästetty glykolilla :facepalm: Äkkiä seis ja tutkimaan, kyllä pölähti melkoinen höyrypilvi :D



Ihan lievästi ilmaistuna sydänkohtaus tuli melkein. Mutta onneksi "vain" letku puhkesi. Äkkiä vaan suorinta tietä ajettiin huoltoparkkiin ja vaihdoin uuden letkun, onneksi oli varastossa letkua. Lätkin konehuoneeseen vaan saavilla vettä, se oli tosissaan ui glykolissa :buck2: Näyttää siltä että ei aiheuttanut mitään muuta, ja lämmötkään ei missään kohtaa karanneet, edes yrittäneet, sen verran jäi vettä kiertoon. Huh, tämmöistä täällä. Muuten toimii hyvin. Seokset vaatii tosiaan huomiota. Jos jollain treffeille tulijalla on 145 suuttimia ylimääräisenä niin ottakoot matkaan O:-) -H-
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Samppasport  Futurez