Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo Amazon -69

  • 2055 Vastauksia
  • 587850 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #675 : 16.11.2016, 22:08:18 »
Siistin näköistä on sisätiloissa muuten onneksi. Kurkkasin kaikki veivin laakerit, Ykkösesä oli pientä röpöä, on varmaan asentaessa ollut joku kakka välissä vaan, mutta vaihdan senkin. 3 ja 4 oli ok. Avasin keskimmäisen runkolaakerinkin, siellä oli kiiltäviä raitoja, mutta annan niiden olla silti siellä sellaisenaan. En tiedä pitäisikö ne kaikki silti kurkata ???







Öljypumppu oli kunnossa, 0.05 liuska meni väliin, nihkeästi. Huhhuh ::)



Huomenna saan laakeriliuskat, ja kone takaisin kasaan.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 622
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #676 : 16.11.2016, 23:26:50 »
Pumpun pesä näyttää aika naarmuiselta ,metallia on mennyt läpi runsaasti , öljynpaine "karkaa " myös rattaiden ulkokehän välistä/ ohi   , ja tuo malli missä on holkkimallin paineventtiili ,on erityisen herkkä metallille ,holkki jumittaa herkemmin kun toisen pumppumallin missä on kuula vastaavassa paikassa

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #677 : 17.11.2016, 20:29:52 »
Hyvä huomio, tutkin tänään pumppua paremmin. Ja romulaarista löytyviä 5 muuta pumppua, kiinni oleva oli kuitenkin paras. Naarmuja on, mutta seinämän väliin meni 0.05 liuska, mutta 0.1 ei enää sitten millään. Ja tuo rajapaineventtiili oli etenkin hyvä että mainitsit eke !! Se tosiaan oli aivan jumissa :idiot2:  Iskin sen poranterän päähän ja annoin reilusti jenkaa, hiomapaperin sisällä, öljyllä voideltuna. Sain sen pökäleen kulkemaan vähän herkemmin. :( Voisiko se olla syypää koko vaurioon, että ei ole laskenut paineita fuskamaan, kylmänähän tuo pitää paineita mittari pohjasa(7bar) jo tyhjäkäynnillä ??? Turhan korkeat ?

Venttiilit tarkistin, olivat pääosin ok, paria piti hienosäätää. Kurkin runkolaakereita, kiillottumaa vähän, mutta ok. Tuo laakerivaurio on vaan päättänyt tulla tyhjästä kai, minun tuuriani tietenkin.. ellei tuo pumpun paineventtiili sitten tosiaan voi olla syypää ?



Revin öljysuodattimen auki sahalla, ja revin myös sen paperifiltterin suoraksi, kyllä se piru asiansa hoiti, messinkihilseet ja lastut oli pysyneet ulkopuolella, eikä missään muuallakaan koneessa kuten kannessa näkynyt laakerin palasia. Nyt on uusi sekin tietenkin.



Nyt tulee laadukkaalle autogaugen seosmittarillekkin  uusi ehjä lambda. Tällä kertaa lämmityksellä, josko se edes jotain lukemaa joskus antaisi,.



Katsotaan saadaanko jo huomenna auto kulkemaan.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #678 : 17.11.2016, 21:03:07 »
Taitaa liian korkea öljynpainekin kuluttaa laakereita? Joku mutu jossain ollut sellainen, mutta muu syy on parempi veikkaus.

Toivottavasti tuo lambda-anturi ei ole niitä ns. markan halpiksia. Voi kestää 10min tai ehkä vähän pidempäänkin.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2016, 21:04:53 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #679 : 18.11.2016, 12:57:53 »
Miltä nostajat ja nokka näyttää? Öljypumppuun sai joskus Motonetistä jousta ja kuulaa varaosana. Mun mielestä ne käy ristiin tuon holkin kanssa? Jousen alle se millin prikka?
« Viimeksi muokattu: 18.11.2016, 12:59:58 kirjoittanut sopanja »

Poissa fender

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #680 : 18.11.2016, 22:17:55 »
Joskus tullut eteen laakerivaurioisissa moottoreissa soikeita kiertokangen alasilmiä. Syy vai seuraus laakerivaurioon?
Vois olla paikallaan mitata noi kanget, vaikka lisäpurkamista vaatiikin...

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #681 : 18.11.2016, 22:43:49 »
Joskus tullut eteen laakerivaurioisissa moottoreissa soikeita kiertokangen alasilmiä. Syy vai seuraus laakerivaurioon?
Vois olla paikallaan mitata noi kanget, vaikka lisäpurkamista vaatiikin...
toi on kyl täys tosi  ;) joskus tullu myös itselle vastaan  :-[ ja syy ja seuraus ... laittaisin kuvan mut ku ei ole enää...
kiitoos ja anteeks.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #682 : 19.11.2016, 11:01:23 »
Öljypaineet koneessa tosiaan kylmänä on pilvissä, kuumetessaankin aluksi pysyi paineet 5-7bar välissä kokoajan. Voisiko se olla että se jumissa ollut paineventtiili pumpussa olisi rikkonut.  Kakkosveivihän tämä oli, ja kakkospytystä olen mitannut kokoajan yli 0,5bar suuremmat puristukset. Ja kone nakuttaa välillä, tosin aina ajan niin että välttäisin tuon, ja kyllä kun kuulen niin nostan heti kaasun. Seokset on kohdallaan, ongelma on jakajasa, kun pitäisi saada se 123 tune+ ostettua äkkiä. Voisiko tuo nakutus liittyä tähän ??

Nostajia en pääse näkemään, aluksi kävi mielessä myös että onko joku nostaja poikki. Nokan näin alakautta, ja jokaiknen nokka on siisti ja ennallaan, eli tuskin on nostajiakaan poikki. Kantta en ota pois siksi että ei nyt riitä raha, ja siitä ei auta vääntäminen, kun ei riitä niin ei riitä. Mutta paineet oli ok ja tulpat ok, en näe akuuttia tarvetta sille edes.

Kangen soikeutumiseen en oikein tässä tapauksessa usko myöskään, mutta en tiedä, kaikki on mahdollista. Jäi vaivaamaan nuo loputkin laakerit, joten vaihdoin kaikki samalla.



Kone on eilen illalla jo laskettu autoon paikalleen.



Tuosta vauriosta vielä, niin minä tungin koneeseen kesällä rvs-käsittelyn, ja tuntuu että kaikki öljyn paineongelmat alkoikin sen jälkeen.. sattumaa  ???
Lisäksi sillon toukokuussa kun ajoin sisäänajoja, ne öljyt vähän unohtui sisään vähän pitemmäksi aikaa :-[ Ja se olikin melkoista metallipuuroa..

On tääsä näitä syitä, uskon että osat koneessa on kunnosa, tuo laakerivaurio on muhinut pitkään siellä, ja nyt tällä viikolla vaan raapaisi koko paskan auki loppujenlopuksi. Tänään kasaan loput romut kiinni ja kokeillaan mitä tapahtuu..
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #683 : 19.11.2016, 16:17:58 »
Mulla taitaa tappikoneessa olla kuumana öljynpaineet tyhjäkäynnillä reilu 1000rpm 1-1.5bar ja kierroksillä 3-4bar. Tuo paineiden heittely voisi tosiaan johtua jumittelevasta luistista. Sisäänajomoskat luistin välissä ei varmaan helpota liikkumista. Maallikkona tuntuu oudolta että laakerivaurio johtuisi liian korkeasta öljynpaineesta, onko kenelläkään faktatietoa?

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #684 : 20.11.2016, 03:45:54 »
https://youtu.be/5rdolOvBOP4?t=928
"..and yes, high oil pressure can cause bearing failure. If it's too high, it disrupts the oil film layer that is the actual bearing surface, and it can even kick the bearings out of their journals. Usually the rod bearings, but it can do that."

On käyttäjän muutki videot ihan hyvää katottavaa vaikka ei volvoaiheisia ookkaa.  :)
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #685 : 20.11.2016, 09:52:35 »
RVS ei aiheuta kuin rahanmenoa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #686 : 20.11.2016, 19:56:22 »
Joo RVS mömmöjä en enää koskaan käytä. Se on selvä >:( Koneesta otettu tänään savut.

Näin

Seosmittari toimii nätisti nyt  O0 kone oli kylmä ja ryyppy päällä niin näytti aavistuksen rikasta. Paineet on kohdallaan. Taitaa se nyt olla kunnosa. Lämmöt karkasi taas ylös, piti sammuttaa. Syy oli että flekti ei toimi ollenkaan taas, ja ei muuten mikään muukaan sähkö, kylmässä kosteassa seisottaminen tekee tuon joka kerta sähköille.. :idiot2: Loppui mielenkiinto niin huomenna jatketaan. Releet vaihteeksi vaihtoon ja mittarilla seuraamaan piuhoja, josko huomenna ajeltaisiin jo amukalla taas vähän aikaa.

Niin, en muista mainitsinko jo siitä kun ne sisäänajoöljyt sillon jäi vaihtamatta ajoissa :buck2: Eiköhän tässä ala diagnoosi olla valmis. Metallijauhepuuro (lue: moottoriöljy) oli jumittanut öljypumpun venttiilin, ja se oli aloittanut laakerivaurion jo sillon heti toukokuussa,. Kauanko sisäänajetaan noita veivin laakereita ? Vaihdan öljyn nyt jokatapauksessa lähiaikoina vielä uuteen, en enää riskeeraa tyhmillä jutuilla mitään.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2016, 19:59:42 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #687 : 20.11.2016, 20:04:04 »
Olen käyttänyt kasauksen jälkeen ensiöljyillä lämpimäksi ja vaihtanut sisäänajoöljyn sen jälkeen. Sisäänajoöljyllä sitten parisataa kilsaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #688 : 23.11.2016, 18:00:29 »
Kyllä se vika taisi korjaantua nyt toistaiseksi auto toiminut hyvin siltä osin. Uusi setti öljyä odottaa vaihtoa. Lämmöt ei sitten taas kestä millään kurissa >:( Vesipumppu on ihan pa**a ja termari varmaan taas jumittaa. Yhtään ei kestä paikallaan olemista, vaikka on flekti ja sähkövesipumppu päällä. Ajaessa vähintään 60kmh lämpö kestää kurissa.  Ruotsista pitää tilata kunnollinen alupyörällä oleva uusi vesipumppu, kun nuo motonetin peltiropelli romut ei toimi alkuunkaan.

Kone vaatii vielä säätöä, mutta taas ajetaan kuitenkin.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #689 : 23.11.2016, 21:00:36 »
Ruotsista pitää tilata kunnollinen alupyörällä oleva uusi vesipumppu, kun nuo motonetin peltiropelli romut ei toimi alkuunkaan.

Jos tilaat VP-autopartsilta niin sieltäkin saattaa tulla Italialainen peltiropelipumppu vaikka olet tilaavinasi paremman. Näin kävi itselleni. :(

Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

 

Samppasport  Futurez