Ateho  Elekma

Volvo Amazon -69

  • 2055 Vastauksia
  • 587657 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #765 : 27.03.2017, 15:46:19 »
Edelleenkin sitä mieltä että jossain on vikaa jos ei ehyillä vakiohiluilla jäähdytys piisaa.
Ite laittaisin tuon sähköpumpun(luotettavuus?) hinnan ennemminkin vaikka uuteen syyläriin.
Uudella tai uutta vastaavaksi kunnostetulla syylärillä jäähdytysteho on kumminkin ihan eri luokkaa kuin kymmeniä vuosia käytetyllä,vaikka se silmällä hyvältä näyttäskin...

Komppaan tuomee:tä mutta jokainen tietysti tekee omilla rahoillaan mitä haluaa. ;)
Ilmeisesti reissaat Amalla jonkin verran niin kannattaa kuitenkin pitää mukana orkkis hihapyörät ja hihnat, ettei tule hinauskeikkaa. ;)
Tuollaiset sähkömoottori / orkkisvesipumppu viritelmät lienee tehty lähinnä kiihdytys- yms. lyhyeen käyttöön.
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #766 : 27.03.2017, 17:00:58 »
Joo ekana tulee tietenkin täysin uusi syyläri, ja se alumiinipyöräinen vesipumppu. Sen jälkeen tuo sähkövärkki, jos pennit riittää. Nyt on onneksi uusiin kaasareihin kaikki hommattu, jos alkaisi seokset pysymään vähän paremmin aloillaan. Sekä jos vaan tuo b230 pata menee kaupaksi niin sillä rahalla tulee 123 jakaja, jos sen kanssa saisi kunnolla tuon nakutuksen loppumaan. Ja nuo yhdessä laskisi jo koneen palamislämpöjäkin (seos kunnossa) vähän sen lisäksi että tuovat tehoja esiin. Sitten tosiaan se syyläri ja kunnon vp. Jos ei sitten jo ala toimimaan niin vaihdan koko tekniikan johonkin muuhun >:(

Huomenna tulee solenoidi, saan sen startin toivottavasti toimimaan ja autoon paikalleenkin. Pääsisi taas ajelemaan.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2017, 17:05:50 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #767 : 29.03.2017, 20:56:47 »
Nonniin. Nyt on startti taas uudenkarhea 8) En vaan ehtinyt enää autoon sitä asentelemaan. Mutta toimii ::)



Sen lisäksi nyt webruprojekti näyttää hyvältä, kaikki osat tulleet 8)



Ebaysta, suhteellisen edullisesti sai aivan kaiken, laakereita myöten. Pitäsi tulla hyvät kaasarit nyt.

Nyt tarviisi nopeasti keksiä kuka täällä Etelä-Karjalan alueella oikein pesisi nuo kaasarit ultraäänipesurissa.. :(
« Viimeksi muokattu: 29.03.2017, 21:13:40 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #768 : 04.04.2017, 23:43:21 »
Päivitetäämpä tälläääkin vähän. Pientä sipistelyä tehty ympäri autoa. Keulan ruosteet siistin pois tässä hiljattain.



Näyttää taas hyvältä 8)



Samalla kun etsiskelin peräpäästä kolinoita kun kesärillat vaihdoin alle, kun siellä joku kolisee aivan v****ti >:(  Niin löytyi sieltä sitten pari juttua. Ensinnäkin WATT-linkin korvake on murtunut.



Tämä se vasta on mukavaa, raikkaassa kevätillan pakkasessa.



Jälki sen mukaista..



Maalikin ei varmaan ole vieläkään kuivunut, muutama päivää jo tuosta aikaa kuitenkin :idiot2:

Tuon lisäksi bongasin tollaisen pikkujutun:



Katselin että tuon laipan ei kuuluisi ihan noin puhdas olla. Seuraavaksi katse vaijeriin. On rouskuttanut melkein koko mutterit auki :idiot2:



Tuohon tungin isompaa letkua päälle silleen että jäi vähän korkeammalle lepäämään perämurikan päälle. Ikävin kolina jäi tuossa pois. Vielä siellä kolkattaa jotain, epäilen watt-linkkiä. Siihen tulossa kuitenkin päivitystä. Siellä kun on ne 240 tukivarret, niin sorvattujen nailonien tilalle tulee Vectran uniball-puslat, menevät suoraan. Watin keskipatukkaan etsin jotkut (kaksoiskartio?)laakerit, niin siitäkin saa klapit lopullisesti pois. Katsotaan sitten lisää.

Samoin kardaanin etulaippa ottaa koriin kiinni vedossa,se on kohta syönyt lattian puhki. Pitää kaiketi suurentaa tunnelia lisää, lootakin hakkaa kovemmassa kiihdytyksessä. Mitenhän tuon ratkaisisi ??? Jos saisi jotenkin moottorin ja lootan pysymään aloillaan, vai vaan että teen lisää tilaa niille ?

Sitten hajosi toisestakin putsarista tuo "ohjuri", kun tuli oire että vedossa rupesi rajusti vaan rötäämään, luulin että kaasarit sekosi lopullisesti, mutta onneksi tuo olikin helppo juttu. Uusi liima ja vähän parempi tarttumapinta liimalle.



Kaasariremppa etenee, nyton motorpuls-imusarjaan kumiletkun pätkät hommattu, ja kaasarit tyhjennetty. Nyt raavitaan päätä että miten nuo pitäisi putsata :idiot2:

Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #769 : 06.04.2017, 09:37:49 »
Toi flekti viritys ei toimi, ei käytännössä jäähdytä mitään kun ilma karkaa flektin sivuille. Teet syylärin eteen pellistä koko kennon peittävän levyn, johon leikkaat flektin kokoisen reiän ja pulttaat flektin siihen peltiin kiinni. Tarvittaessa peltilevyn ja syylärin väliset reunat tiivistetään vaikka retkipatjalla, sikamassa tai teipillä.

tuossa imevät flektit mutta periaate sama.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #770 : 06.04.2017, 12:13:34 »
Joo,paremmin kyllä jäähdyttää jos on tuollein koteloitu,mutta vain flektien pyöriessä,ajoviimalla se ei tuollein koteloituna kyllä juur jäähdy,vaan saattaa joutua huudattaan noita flektejä ajonkin aikana ;)
Kun jos kaikki on kunnossa ja syyläri kunnollinen,niin flektiä ei pitäs paljon tarvia kun paikallaan käydessä ja hitaasti madellessa,tai ainakin omissa näin ollu ;)
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #771 : 06.04.2017, 19:31:04 »
Mulla oli flekti koteloituna kilpa-autossa kun menin Joensuuhun penkittämään Vataselle, heti tuli ohje asentaa flekti suoraan syyläriin ilman koteloita. Luotan hänen ammattitaitoon asiassa kun kuitenkin nähnyt jokusen rakennetun auton ja on ollut mukana kehittämässä GT-rata-autoja.
Eli 5mm:n ruuvit syylärin läpi korilevyillä, varmistettu polymeeriliimalla etteivät tärise.
Kotelon kanssa flekti määrää paljonko syylärin läpi virtaa ilmaa, ilman koteloa ajoviima pääsee jäähdyttämään koko teholla.
Auttoin ainakin mulla.
Amazonista mulla hävis lämpöongelmat kun laitoin alkuperäisen, hyväkuntoisen kennon alumiinisen tilalle.
Kun kone päivittyy pitkäiskuun muutan vaan oman propellin sähköflektiksi.
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #772 : 07.04.2017, 08:33:27 »
Mulla oli flekti koteloituna kilpa-autossa kun menin Joensuuhun penkittämään Vataselle, heti tuli ohje asentaa flekti suoraan syyläriin ilman koteloita. Luotan hänen ammattitaitoon asiassa kun kuitenkin nähnyt jokusen rakennetun auton ja on ollut mukana kehittämässä GT-rata-autoja.
Eli 5mm:n ruuvit syylärin läpi korilevyillä, varmistettu polymeeriliimalla etteivät tärise.
Kotelon kanssa flekti määrää paljonko syylärin läpi virtaa ilmaa, ilman koteloa ajoviima pääsee jäähdyttämään koko teholla.
Auttoin ainakin mulla.
Amazonista mulla hävis lämpöongelmat kun laitoin alkuperäisen, hyväkuntoisen kennon alumiinisen tilalle.
Kun kone päivittyy pitkäiskuun muutan vaan oman propellin sähköflektiksi.
Juurikin noin kun laittaa niin se jäähdytys toimii kuten pitää,ja jos ei toimi niin jossain on vikaa ;)
Takapotku Ladan orig.syyläri on sitten hiton hyvä,jos halvalla hyvän haluaa ;)Niitä oon moneen vehkeeseen laittanu eikä lämpöongelmista oo ollu tietoakaan ;) :)
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #773 : 07.04.2017, 11:43:22 »
Joo ei minulla vika kyllä flektissä ole, se on varma, se jäähdyttää omalta pinta-alaltaan hyvin, melkein kattaa jokaisen kennon, maantiellä lämmöt suht ok ilman flektiäkin..

Vika on nyt siinä sinapin tuotannossa, joka johtuu kannesta tai kansipahvista. Paisari kokoajan ihan täynnä sitä p***avelliä. Nappaan koneen ylös ja lootan veke tässä kesän aikana jos päässään sinne asti, suurennan kardaanitunnelin ja loikkarin laakeri ja stefa menee vaihtoon. Kone samalla auki, tutkin sen sinappivian.

Kuukauden päästä webrut ja kuitupellit paikalleen heti lahden autonäyttelyn jälkeen.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #774 : 09.04.2017, 10:28:09 »
Nyt on imusarjallekin letkunpätkä löydetty, vaikea tapaus oli.



Samoin ebayn maailmasta löytyi ratkaisu siihen sulakepöytään lukoksi, vihdoinkin saan senkin valmiiksi asti. Verhoilu ja alumiininen U-lista tulee reunoihin.



Auto rouskutti renkaan ulkoreunat taas sileäksi ja oikea taka näytti vuotavan vähän., piti heittää vielä iltapuhteina toiset kumit taakse, no se ei ollutkaan niin läpihuutojuttu kuin ajattelin.



Oli ikävä ylläri sisällä. Varman desin verran mustanruskeaa töhnää oli, ja koko vanne ihjan hapan, ihmekkään että vähän vuotaa :idiot2:



Vedin paperilla sitten ihan reilusti tiivaripinnat sileiksi ja pakko oli suihkia vähän maalia perään. Tuli hyvä. Samalla vaihdoin venttiilit ja siivosin nekin alueet, oli sisäpuolelta (ja ulkopuolelta) mennyt aika happamaksi nekin.





Ja vielä pakollinen tavaramerkki, tekstien maalaus ;)



Taas pääsee vähän matkaa.


Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #775 : 11.04.2017, 09:06:59 »
Miksikähän sitten lähes kaikissa tuotantoautoissakin on flekti koteloitu? Kilpa-autoissa on aina flekti kotelossa. Siksi, että ajossa viima jäähdyttää tehokkaasti vaikka flektillä olisikin kotelo (tai koko flekti olisi nakattu naapurin tontille), mutta paikallaan ja hitaissa nopeuksissa ajoviima ei jäähdytä ja koteloimaton flekti puhisee kennon ohi. Pahin tilanne on jos koteloimaton flekti on irti kennon pinnasta, jäähdytysteho tällöin olematon. On testattu sen tuhannen kertaa. Esimerkkinä vaikkapa oma lankku, jossa on uusi vesipumppu ja uusi jäähdytin puhaltavalla sähköflektillä. Tyhjäkäynnillä flekti ilman koteloa suoraan kennossa kiinni lämpömittarin viisari on normaalin ja punarajan puolivälissä. Flekti kiinni koteloon vähän irti kennon pinnasta niin lämmöt tapittavat tasan keskellä.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #776 : 11.04.2017, 14:20:21 »
Juu,kyllähän ne tuppaa koteloituja alunperin olemaan,ja toki sillain se flekti pöheltäessään jäähdyttää syyläriä tehokkaammin,mutta sillä kotelon mallilla ja flektin/flektien koolla on sitten aika suuri merkitys siihen kuin se sitten jäähtyy pelkällä ajoviimalla,alkuperäiset kotelot on yleensä muotoiltu vähän virtaustakin ajatellen ;)
Jos flekti/flektit on syylärin takana tunnelimaisessa kotelossa niin toimiihan se jäähdytys ajoviimallakin ihan hyvin,mutta tuskin kuitenkaan paremmin kuin ilman.
Syylärin eteen flektiä laittaessa(kuten tässä näkyy olevan) jäähtyy se syyläri ajoviimalla tuollain taatusti paremmin kuin että olis koteloitu ;)
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #777 : 11.04.2017, 16:17:17 »
960:ssä ja joissain muissakin on koteloitu flekti. Kotelossa on aukkoja joissa kumiläpät. Ajoviima työntää läpät auki mutta flekti imee ne kiinni.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #778 : 18.04.2017, 02:37:14 »
Ei taida vectran uniball puslat mennäkkään suoraan niihin 2-satkun tukivarsiin.



...ja puslat on 45mm :facepalm: Muistaakseni nuo oli niitä puslia mitkä prässäsin irti varsista, löysin lattialta nimittäin tuon, ja en ole varma enää sen alkuperästä ollenkaan.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #779 : 18.04.2017, 21:37:23 »
Kellään kokemuksia noista Davies Craigin potkureista, kun ei nuokaan nyt loppujenlopuksi niiiiiiin kalliita ole etteikö raaskisi kokeilla. Tommoinen 115 alumiininen ???

Luin tänään oikein urakalla noista hihnavetoisista sähkömoottori-sarjoista, ja kyllä vaan turhan moni mainitsi siitä että eivät ole tehty jatkuvaan huudatukseen, eli olisi ratahommiin ennemminkin. Moottorit paukkuu, pitäisi värkätä jostain hiiletön moottori sinne vähintään. Kaikki vaihtoehdot on auki ennenkun mitään ostetaan.

Tuohonhan sitten saisi sen kontrollerin toki, jolla flektiäkin saisi ohjailtua. Se alkaisi olemaan jo ihan mukava setuppi, pitäisi niiltä osin olla hyvä. Syyläri vaihtuu myös uuteen.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

KL-varaosat  Race.fi