Autoracing  KL-varaosat

Volvo Amazon -69

  • 2055 Vastauksia
  • 587657 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1005 : 21.08.2017, 09:50:03 »
Amazonista en tiedä mutta ainakaan 240:ssä ja 100-sarjassa alkuperäisissä tukikumeissa pultit eivät ole kohdakkain eli kumit ovat epäkeskot. Siksi niissä on ne ohjuritapitkit, että tulevat oikeinpäin eikä masentajan tarvitse manata kun pultit eivät osu reikiin. Muistaakseni on juurikin niinpäin epäkeskot, että koneen korvan puolen pultti on edempänä. Ai mistäkö tiedän? Tein lankkuun tosijäykät kumit mallia rhs ja porasin läpireiät, eihän niihin saanut läpipulttia isollakaan asennuslekalla kun palkin korvakon reikä oli jossakin muualla. Lisäksi etupalkin ja koneenkorvien muoto tekee sen, että matalemmilla kumeilla pitäisi koneen korvia leventää tai palkin reikiä leventää keskemmälle tai muuten kumit eivät ole suorassa vaan kokoajan pännissä ja ratkevat lopulta. Eli vedä palkin reiät suosiolla soikeiksi

Aika lyhyeltä mun silmään näyttää iskarit, tai iskarit ei välttämättä lyhyet mutta geometria poskellaan. Nythän siellä on tukivarret kokolailla vaakatasossa kun keula on ilmassa? Ja keula maassa sitten osoittavat varmaan jo yläviistoon, tai miten paljon tuo painuukaan kun on pyörillään. Mutta jääkö tuonne sisäänjoustovaraakaan paljon? Kuvasta katsoen pyörät ilmassa vähän reilu stopparin paksuuden verran joustovaraa ja jos pyörät maassa painuu parikin senttiä sentin niin ei paljon sisäänjoustoja ole ja iskari taasen rajoittaa ulosjoustoa. Alatukivarsien rajoittimet pahoinpideltävä matalemmiksi? Optimaalisin tilannehan olisi, että tukivarret olisi vaakasuorassa kun auto on pyörillään, mutta ei tässä tapauksessa kyllä onnistu reilun madalluksen takia. Hirmuisia ulosjoustojahan tuossa ei varmaan tarvita jos ei ole tarkoitus sorateillä rallia päästää. Takapäästä sitten riippuu onko asfaltilla sisäkaarteen etupyörä ilmassa :D Mitenkä paljon tuossa on negatiivista camperia tuolla madalluksella? Ulosjouston stopparina toimiminen ei ole iskarille vaarallista, mutta sisäänjoustossa ei saa pohjata.

Palkin reijät on jo soikeat, ja reilusti. Tosiaan tässä tapauksessa korvakkeiden leventäminen on täydellinen ratkaisu joka ei omaan mieleen ymmärtänyt välähtää.

Ja noista iskareista, joustovaraa on kyllä sisäänpäin reilusti, sinne ne ei pohjaa koskaan, vanhat pohjasi, koska olivat pitemmät, niillä vaan se oli niinpäin että ne oli ajokorkeudessa aina melkein pohjassa. Alatukivarsien kumeja on jo 2cm madallettu, ja kun paino menee pyörille, niin eipä tuo paljo painu tuosta ylösnostetusta asennosta, on sen verta jäykkä nyt keula. Iskarit pitää nyt nuo jouset nimittäin aika kovassa jännityksessä. Sisäänjoustoa ei tarvita enempää, muuten vakaajatkin ottavat toisiinsa jo kiinni, tuo ulosjousto pitäisi saada parannettua, turhan äkkiä loppuu iskari kesken. Kylläpä onkin melkoinen säätäminen :idiot2:
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa 20-VALVE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1006 : 21.08.2017, 10:26:48 »
Kyllä Amazonissa ja 140/160 sarjassa on moottorin kumityynyjen pultit ihan linjassa.

Edelleen 164:n moottorin kumityyny olisi hyvä ratkaisu moottori/askipaketin rimpuiluun konehuoneessa.
Sopivat kaikkiin kolmeen pisteeseen vakiopalkeilla. Itsellä ollut Amazonissa ja 142:ssa näillä.
"Eikö vähän liikaa ole just hyvä"?

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1007 : 21.08.2017, 10:31:07 »
Noita 164 kumeja ei ole tullut vastaan mistään. Muualta kuin ruotsista.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa 20-VALVE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1008 : 21.08.2017, 10:33:20 »
"Eikö vähän liikaa ole just hyvä"?

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa 20-VALVE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
"Eikö vähän liikaa ole just hyvä"?

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1011 : 21.08.2017, 11:06:41 »
Kuinka korkeat nuo 164 kumit on ? Amukan "vakiot" minulla ollut 40mm pehmeät. Etrasta saisi myös 36mm kovia kumeja. Nuo matalat on 25mm kovaa kumia.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa 20-VALVE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1012 : 21.08.2017, 14:19:45 »
Jos muisti ei ole vielä mennyt  :D niin sanoisin, että 5mm korkeammat.
Saattoivat olla kyllä vakioidenkin mittaiset.
"Eikö vähän liikaa ole just hyvä"?

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1013 : 21.08.2017, 23:42:19 »
Tänään ensimmäisenä tein tuonne korvakkeiden alle 5mm levystä korokkeet. Sentillä leveni, mutta ei vielä riitä, tarvitsee varmaan toiset vielä.



Vähän vieläkin irvistää.



Pakoputken ajattelin seuraavaksi maalata pois alta. Vähän esilämmitystä annoin.



Ja suihkin mustaa pintaan. Nyt se kestää 800'c lämpöä. Ainakin paperilla ::)



Tuli kyllä siisti, ja maali tuntuisi olevan tiukassa. Ainut että lämmitys väänsi nuo 1. ja 4. käyrät suppuun. Ei enää osu kanaviin :buck2: Pitänee vielä työstää, onneksi ei ole iso juttu.



Sitten nappasin iskarit pois autosta ja rupesin tutkimaan miksi ne on ihan eri tuntuiset. No toinen oli ihan kivi, ja toinen painui käsivoimin "helposti". Onneksi minulla on noita 3 kpl. Ilmailin niitä ja säätelin niin kaksi sain nyt suht samantuntuisiksi. Ja alakupit lähti remonttiin.



Jotain tällaista kaavailin.



30mm tavaraa väliin, koesovitus ja hyvältä vaikutti.



Sinkit ja värit pintaan, puhaltimella kuivaksi.



Ja alle vaan kaikki takaisin.



Ainakin jatkossa kestää iskarien alatapit kunnossa ja suorassa. Nuo kun tuppaavat aina raapimaan maata ja vääntymään ja vaikka mitä olen nähnyt :D





Ja voilà ! Enään ei ylävarsi kellu kuin nuukat 2cm.. Vrt edellinen 7cm ;D Vielä pitää saada muokattua pikkusen jostain jotain, mutta nyt se jo on paljon normaalimpi.



Huomisen heinä olisi ratkaista tuo kone-loota setin kiinnitys, millä estän settiä valumasta perään päin. Lootan kiinnitys pitää suunnitella uusiksi, joku stoppari pysäyttämään tuo etukorvakkeilta "valuminen" taaksepäin. Sitten pääsee kasaamaan urakalla.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2017, 23:44:03 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1014 : 22.08.2017, 22:06:14 »
Unohtui eilen yksi kuva laittaa, keulasta. Paikat säädetty.



Sitten tämän päivän touhut. Kaupasta tarttui mukaan jarrupalat, asennussarjat, jarrunestettä ja öljyä. Josko noilla pysähtyisi  ::)



Askartelin toiset laipat tuonne koneenkorvakkeiden väliin vielä, alkoi asettumaan jo tosi hyvin, ja mikä parasta, kokoajan levenee kiinnitys joka itsessäänkin tuo vakautta koneelle.



Otin painoa vähän veke noista, kyllä oli 350W kone kovilla.



Mutta hyvät tuli.



Näyttää kaikki paikat nyt asiallisemmalta.







Lootan tukirautaan tein tuommoisen pakkostopparin joka estää koneen valumista. Räpellys, mutta toimii kuin junan kello. siellä on 15mm kumimattosuikaleita välissä jarruna, sekä nuo kovat lieriökumit edelleen. Voi säätää tarvittaessa konetta eteen tai taaksepäin.







Sitten vielä iltapuhteina raahasin hitsausvehkeet pihalle ja tein vielä tuon kardaaninkin tukiraudan uusiksi.











Aika reilusti meni paketti eteenpäin. reilu sentti.



Huomenna pääsee keskittymään konehuoneen täyttämiseen.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1015 : 23.08.2017, 22:30:01 »
Aamulla sovittelin pakosarjaa paikalleen, ahdasta on, mutta sinne se sujahti.



Kuparit tiivisteeseen ja aloin kasaamaan.



On kyllä tuo imusarja kätevä, kun menee kahtia.



Sovitin huvikseni vielä tuota kaasarien tukitankoa, no se pirulainenhan mahtui paikalleen, pikkumuokkauksen jälkeen.



Pistin koko setin vielä koesovitukseen.



Tuossa nyt näkyy se tiivistekin airboxista. Hyvin se sinne rupeaa asettumaan.



Tukitanko maaliin, ja työtauko. Muksun haku taas.



Sinne se kivasti asettui, ja tuli hyvä. Nyt pysyy kaasarit mukana kyydissä nätisti.





Paketti lopulliseen nippuun.



 8)



Ilmaputken ja putsarin sovittelua, hyvin mahtuvat.







Paisaria kävin tekemään, kiinnitystä. Jos senkin tekisi kerrankin kunnolla.





Mutta, suunnitelma meni pieleen, kun tuo ilmanoton "talviasetus" ei enää mahdu olemaan tuolla, jos tungen paisarin tuohon pieneen tilaan. En tiedä sitten, talvella voi tulla koneelle vilu jos vetää -30'c ilmaa keulalta ?



Tähän päästiin 8)







Muuten jees, mutta tässä vaiheessa 3 isoa ongelmaa jäi..

1. Paisari

2. Pakoputkisto. Laipat ei istu mitenkään, muuttui linjat joka suuntaan. Eikä ne anna yhtään periksi, että saisi parilla välilaipalla paikattua raon.





3. Vivusto. Ei pelitä mitenkään. Kaikkea on muokattava, loppuu järki tuossa kesken, että saisi välitykset ja liikeradat kohdalleen. Ryyppyvaijerikin on aikalailla täydellisesti tulilinjalla.





Mutta hyvältä näyttää muuten. Sain tänään aikaiseksi enemmin mitä oletin :)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1016 : 24.08.2017, 15:06:39 »
Eihän tuota vivustoa tarvitse muokata , teet vaan noihin isoihin pultteihin kiinnittyvän latikan , johon korva vivuston päätä varten  :(
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1017 : 24.08.2017, 16:25:57 »
Ei tuu kyllä toimimaan pelkästään sillein vaikka vivut mahtuisi liikkumaankin,ei todennäköisesti aukea kaasu likikään täysin johtuen ainakin kaasuvipujen välisestä väärästä asennosta.
Jos katkaisee tuon kaasuvipuakselin ja kääntää tuon kaasuvipua kääntävää vipua reilusti moottoriin päin,vähän yli sen kulman missä kulmassa vipu on kaasuttimien akselissa ja jatkaa niitten välisen tangon jollonka työnnön mitta kasvaa,niin saattas pelatakin liki oikein.
Ite tekisin lisäksi kulma raudan tai ihan vaan latan tuohon kaasuttimen väliin  ylempien kiinnityspulttien alle,johon sitten nivelöisin välivipan jolla säätää välitys oikeaksi,ja muuttaisin tuon kaasuttimen vivun sojottamaan vähän yläviistoon vänkärin puolella.
Eli sillain että se välivippa painaa kaasuttimen ja vipan välistä tankoa liki pystysuoraan alaspäin...
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1018 : 24.08.2017, 22:26:35 »
Putki menikin ihan kunnon remonttiin. Tuo niinsanottu "jousto" oli aivan hapankorppua :idiot2:



Availin varovasti hitsauksia, ja onneksi olin tunkenut putket päällekkäin viimeksi.



Sen vuoksi korjaustoimenpiteet oli tosi helpot.



Mutkia piti vähän oikaista.



Ja siellä lepää. Nyt on putki taas kunnossa. Jouston takapään laitoin klemmarilla ja töhnällä, saapahan jatkossa säädettyä helpommin.



Sitten tuon vivuston kimppuun. Aloin hakemaan tällaista ratkaisua.





Vähän jäykistettä tuohon tukikorvakkeeseen.



Tuennat paikallaan.



Ja itse tangot.



Tarkkaan sai suunnitella ja mitata ja ajatella, ja kaasarin vipua piuti vielä muokata uudestaan. Mutta tässä sitten tulos 8)







Läheltä menee, vaan ei ota kiinni ::)





Enään paisariongelma jäi.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1019 : 27.08.2017, 15:55:09 »
Mönkään meni tavoite, auto on edelleen työmaalla :(

Pitänyt tässä latailla vähän aikaa, kun kiire loppui. 6 tuntia painin kaasarien kanssa perjantaina, loppujenlopulta sain sen käyntiin. Kävi tosi epätaisaista käyntiä, yski kilpaa joka rööristä, ampui liekkiä, täristää aivan pirusti. Ja tämä vain sillon, kun seosruuvit oli 3 kierrosta auki (max), sekä läpät säädetty auki reilusti.

Kierroksia se ei anna edes yrittää ottaa, sammuu välittömästi jos kokoeilee. Syttyä on heattu myös. Bensapinnat vaikuttaisi olevan ok. Bensaa sylkee kurkuista ihan kuin joku sumupullolla sieltä joka kurkusta sitä sumuttaisi ulospäin.

https://www.youtube.com/watch?v=CR7v1KneSPY

https://www.youtube.com/watch?v=j1I2IBoqc28

Synkkaa on korjailtu myös. Kaasari on nyt purettuna, epäilys että siellä on vieläkin paskaa sisällä, koska tyhjäkäynnillä pari kertaa käynti vaelsi. Halpis seosmittari pysyi vakaana, ja näytti optimalin ja laihan rajan juuri paremmalla puolella.
« Viimeksi muokattu: 27.08.2017, 15:57:01 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Carcom Oy  Ateho